Hundcoachen
Såg att det ska börja ett nytt program på tv 4 plus den 3 november som heter hundcotchen, det är kanske ett program som kan vara intressant att se. Det hade ju varit kul om det vara det!

Det ska bli intressant att se… Jag har själv ingen erfarenhet av den instruktören, men har hört både bra och dåligt om han.
Någon som vet vilken tid det visas?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tror det var måndagar, 20.00 på tv4+, för jag tänkte när jag såg reklamen om att det skulle börja, att det blir istället för Cesar Millan.
Hoppas det är bra och att man får nå användbara tips.

Första avsnittet är ikväll kl 21… Någon mer än jag som är så nyfiken att man bara måste kolla?
_**/Mvh Anne

Nu är det paus.
Började med nån som inte lyckades klippa klorna på sin Senner, det löste instruktören med lite korv och lek för att få förtroende.
Sen häll han fast hunden och klippte.
Och nu ska han ta itu med en labbe som inte gilar hundar.
Speciellt inte grannens tydligen.
Ingen problem hund alls.. men han har en husse med noll koll.
Hoppas det dyker upp lite hundar med "riktiga problem"
Skrattar fortfarande åt "CITAT Varje dag skall du fråga dig, Är min hund imponerad av mig"
HAHAHAHAHA
*skrattar ihjäl mig"

Åh.. nu va det slut.
Första gången jag inte önskar att ett hundprogram va längre=)

Vet inte om jag kan påstå att jag är direkt impad, men jag har iaf sett sämre instruktörer (hittills iaf), men å andra sidan så gillar jag inte hans ryckande i kopplet… men men, han använder ju iaf lagliga metoder
_**/Mvh Anne

Finns det verkligen sämre instruktörer?

#7 ja det finns de som faktiskt istället för ryck i kopplet, slår hunden med kopplet (sett med egna ögon), sedan har vi ju även de som använder stackel och/eller elhalsband (ej lagliga i Sverige)
_**/Mvh Anne

# 8
Svenska instruktörer som använder stackel och el?

Jag måste säga att Hundcoachen var i mina ögon skitkass, tycker det är märkligt att Fredde(i hundcoachen) gick en liten promenad och kom tillbaks med blandisen Simba livrädd.

Det är ju svårt att veta eftersom de klipper programmet alltför hårt. Men min hund, som är ganska envis, utan aggression men lätt att gosa med och att falla undan för (dvs ge upp!), träffade en person som tränar fågelhundar på elitnivå och som använde liknande metoder som man såg här (med reservation för allt vi inte såg). Denna hund har i flera år totalt misslyckats med allt vad apportering heter trots att tidigare ägare gick på kurser, tränade och jobbade, hennes stamtavla består av bara jaktchampions i 6 generationer. Helt enkelt totalt ointresserad från början var hon, min Berner och Berner/Landseer lånehunden var bättre och mer intresserad av apport än hon var. Hunden vägrade tom att ta en apport i sin mun och har alltid gjort det, om man kastade den (eller en pinne) så struntade hon i den efter ett lätt nosande. Det tog 2 minuter av liknande ledarskap så apporterade hon lyckligt med stort intresse och ville fortsätta i evighet. Glad och lycklig var hon och älskade tränaren på sitt karakteristiska vis, absolut ingen rädsla, de få saker hon är rädd för visar hon tydligt. Nu kan hon både bära och (någorlunda) apportera metallapporter, med mycket lite ytterligare träning. Jag tyckte inte Simba såg livrädd ut, mer beundrande och koncentrerad på föraren. Och jag är definitivt inte för hårda metoder, inte ens vanligt strypkoppel gillar jag. Däremot skulle jag behöva lära mig mer om hur man får en extremt nyfiken hund att koncentrera sig på föraren.

#9 näe inga svenska, den jag syftade på var CM vars program visas/visats i svensk tv.
_**/Mvh Anne

Fast det finns stackel att köpa på svenska hundsajter. Varför undrar man. När jag först hade hund var de tillåtna, men mitt minne av stackel är att det enbart var personer som inte hade någon som helst koll på sina stora, starka hundar som använde dem. Och de hade ingen som helst effekt, annat än att hunden blev mer aggressiv (av smärtan?). Samma princip råder väl i de länder man fortfarande använder dem, man tror att stackel ska ge kontroll fast det är tvärtom.
12,förstod det men,jag har sett med egna ögon hur en del instruktörer även i sverige använder stackel och el, fast i lönndom.

#13 tyvärr så är stackel och elhalsband lagliga att sälja och att äga fast de är inte lagliga att använda längre som tur är.
#14 att de ens får kalla sig instruktör eller ens ha med hundar att göra är för mig en gåta… Fast iofs så krävs det väl en jädra massa bevis för att något ska göras åt saken…
_**/Mvh Anne
Jag tyckte att det var ganska intressant då han verkar göra som jag gör (dvs en salig blandning mellan en massa olika metoder). Jag kommer att titta fler gånger.
**MVH Cerrolyn

Detta programmet var efter helt mitt tycke och tänkande. Han gör precis som jag gör i min uppfostran.
Det vill säga, blandnin med massa metoder, som Unka skrev här ovan.
15, precis hade jag bara haft bevis på fötterna så hade jag naturligtvis anmält, jag har ju träffat på åtskilliga hundägare som har låtit sin instruktör göra detta på sina hundar också, i tron att inget annat hjälper….

Jaha, trodde du menade i Sverige.
19, ja sånt finns i sverige med…men i lönndom

Antagligen.
Sverige tror ju fortfarande att bara för att förbjuder saker så forsvinner dom=)
Bara hålla tummarna för att det är folk som vet vad dom gör som använder sig av det då.

#21 hade de vetat vad de gör så hade de inte behövt använda sådana medel
_**/Mvh Anne
Tyckte "hundcoachen" programmet var för hårt klippt, man fick inte riktigt nå grepp på han egentligen gjorde för att få nån ordning på problemen.
Trodde det skulle fortsätta när han sa att han med Simba behövde mer hjälp… men programmet tog liksom bara tvär slut.
Hade varit kul att se "mellan klippen".

Det har väl inte med det att göra.
Man ska inte använda det som en metod för uppfostran, såklart.
Men om man arbetar med en stor aggresiv hund och vet vad man gör ser jag inget fel i det.
Givetvis inte som en lösning, och till vardags.
Det är precis som medmunkorg, halti och stryp, det skall man inte heller använda till vardags.
Nu tippar jag på att du aldrig har behövt hantera en stark aggrevis hund? Det låter inte så på dig.

#24 räcker det med över 60kg folkilsken st.bernard?
_**/Mvh Anne
21, javisst är det så, men det är i mina ögon sjukt att ens använda dom, för gör dom det så vet dom absolut inte vad dom gör dom ska inte ens ha med hunduppfostran att göra…..eftersom det finns andra metoder som är betydligt mera hållbara och positiva,en del hundar jag har träffat som blivit utsatt för detta, har varit uppstressade nervvrak efter deras behandling,en del så kuvade att dom ser ledsna ut hela tiden, och en sådan hund kan aldrig vara en lydig LYCKLIG hund…..
24, är en agressiv pyrreneer stor nog åt dig?….en sådan fick jag mig tillhanda bland andra hundar…..vägde 10 kg mer än mig, och den blev underbar utan alla dessa saker du räknar upp;-), det har inte med storleken att göra en liten hund kan vara dubbelt så aggresiv och farligare än en stor om det vill sig illa….
Jag bara undrar, såg programmet i går. Är det verkligen möjligt att man kan ta en främmande hund, som uppenbarligen är rätt stark och problematisk. Ta den på en kort promenad och sen komma tillbaka och lärt den att sitta och sittakvar oavsett hur mycket man drar i kopplet? Är det verkligen så enkelt??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

# 25
st bernaden i går vägde 44kg
28, nej det är inte så enkelt, naturligtvis jobbar dom med hunden när kameran är avstängd och egentligen är det ju dom avsnitten man skulle vilja se….
Jag kan tänka mig att det kan funka. Han talar om för hunden att jag är ledare och som ledare är jag rolig, snäll och bestämd.
Men Tina, det var väl en Benenn Sennen…
**MVH Cerrolyn

# 31….
kom på det med…
Men SÖT ialla fall! 
Men det är ju det som blir så fel, om man har samma problem med sin hund och vill lära något så tror man att det tar 5 min. min hund har jag tränat sitt med i en vecka nu, hon kan det nästan nu… är jag för långsam då eller min hund korkad?? Bara undrar?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
33, nej absolut inte ta det absolut inte så….det är som med oss människor en del grejer tar längre tid än andra, så kämpa på du och låt inte ett hund program göra dig osäker, man får aldrig helheten i träningen av dem;-)

Det var väl ingen St Bernad med igår?
Tror iof att AnneN menade en egen erfaret och inte hunden som var med i programmet igår?

Jo, det kan man kanske räkna som stor.
Har jag skrivit att man måste använda stackel eller elhalsband för att få ordning på en stor aggresiv hund?
Jag använder det inte själv - skulle jag aldrig göra. Och jag har arbetat med "propblemhundar och ""problemraser" i flera år.
Men jag förstår inte riktigt det stora motståndet.
Använt på rätt sätt av kunnig person så ser jag inte riktigt problemet.
ibland skulle det underlätta i träningen med stora aggresiva hundar.
Sen kan jag för tydlighetens skull säga att jag aldrig har och aldrig kommer använda det själv på mina hundar.
36,men då förstår jag inte riktigt hur du i ena meningen kan tycka att det är bra och i andra meningen säga att du inte skulle kunna använda det,får inte ihop det riktigt……..

Jag vet inte om jag har skrivit att jag tycker att det är bra?
Men jag ser inte problemet med det om det används av kunniga tränare.

#38 men hur kan de vara kunniga om de behöver ta till sådana hjälpmedel?
_**/Mvh Anne

Alla tror inte på metoden att "dalta" med hundar. =)

#40 man behöver inte dalta bara för att man inte använder stackel, el, osv.
_**/Mvh Anne

Nä, absolut inte.
Du såg kanske att jag skrev dalta inom " tecken?
38,hur ska man annars tolka det?och jag säger som anne man daltar inte bara för att man inte använder verktyg för att få hunden att förstå……så vad är skillnaden om du skriver dalta inom tecken?

Jag kom bara inte på ett bättre ord.
Du kan kalla det vad du vill, kalla det mjuk fostran om du förstår det bättre då.
Och alla instruktörer tror inte på en mjuk hantering av agresiva hundar.
Sen behöver man såklart inte använda stackel eller el för det, men det är ett alternativ.
44,det lät bättre,men en instruktör som inte kan lära ut uppfostran utan verktyg är i mina ögon ingen instruktör utan behöver i så fall gå flera kurser….

# 29
om du läser mitt inlägg så ser du väll med EGNA ÖGON att jag kom på det själv, eller??

Det är såklart inga problem för en intruktör att "fostra" en hund som har haft ett stabilt hem och som har problem med att klippa klorna eller som känner sig osäker vid hundmöten för att husse har gjort lite fel, ex som hundarna som var med i hundcoachen.
Men jag snackar om hundar med riktiga problem =)
47,ja tror du inte jag fattar det?….men som jag sagt tidigare så har jag haft ett antal hundar med riktiga problem aggressioner rädsla osv osv,och ingen av dem har jag använt ett enda verktyg till….så jag anser fortfarande att, kan man inte lära ut uppfostran utan verktyg….ska man inte lära ut alls det skulle jag ta som ett stort nederlag i min träning…..

"Mjuka" metoder funkar inte på alla hundar.
Som jag har skrivit innan så använder inte jag mig av el eller stackel.
49, nej inte enligt dig…så där går våra erfarenheter isär rejält,sedan är det en definitions fråga om vad som är mjukt och inte, man kan vara hård enbart i sitt kropps språk utan att ens röra vid hunden;-)

Vist kan man det.
Arbetar du med hundar som yrke?
Jag har en hund du gärna får hjälpa mig med i så fall.
Skulle faktiskt vara intressant att se hur dina metoder fungerar på lite "tuffare" raser.
Du får givetvis betalt.
51,har arbetat som instruktör och i många år,haft hundar både egna och omplaceringar plus att jag har tränat tävlat sedan 9 års ålder är idag 45…men dock följt med i utvecklingen som ständigt går framåt…..vad är det för ras du har som är så tuff då?,och bor du i närheten av mig?, och varför behöver du hjälp?,du verkar ju kunna allt redan får jag intrycket av…..pm,a gärna så kan vi diskutera det närmare,det går ju lite utanför tråden….

Du har mail, men jag svarar på ditt inlägg iaf.
Det är en hane på fyra år. Aggresiv hanar människor och katter, men han funkar bra med tikar. Hunden finns i göteborg.
Han är en korsning av den lite större sorten, vikt ca 90 kilo.
Behöver du veta mer?
Jag tycker att det skall bli roligt att se hur dina metoder fungerar.
Vart du bor spelar ingen roll, jag kommer med hunden.
Har du hunden hos dig under tiden som du tränar den?
Eller hur jobbar du?
Din adress och dina priser får du gärna maila mig.
53,du har svar från mig, varför söka hjälp när man ändå kan själv???, nu besvarar jag inget mera här om detta utan det tar vi via pm;-)

# 54
Som jag skrev till dig i ett PM så är det inte min hund.
Så det är inte jag som vill ha din hjälp, det är ägarna till hunden som behöver hjälp med att träna den.
Jag tänkte mest följa ditt arbete. Du kanske kunde lära mig något=)
Hade varit kul att se hur du hanterar en sån här hund utan fysiskt korrigering.
Utan att "rycka" i hans koppel och utan att ha munskorg och liknande.
Men tråkigt nog så tackade du nej.
Jag som trodde du kunde sånna här saker. Det låter ju iaf så på dina inlägg=)
55, synd att du inte skriver varför jag inte ville hjälpa dig….när du ändå kan menar jag……..men skit i det nu du vet varför;-),trodde du var mogen nog att svara på mitt sista pm i stället för att skriva i tråden….nu lägger jag ner för jag vet att jag har rent samvete:-))
Jag anser att Fredrik är en bra hundinstruktör. Det han lär ut (som inte framgår av TV-programmen) är att det tar tid, att det kräver träning, träning och åter träning för att förändra ett beteénde man vill ha bort från sin hund. Han använder inte våld, skriker inte åt hunden utan visar med kroppspråk för hunden vem som är ledaren. Oftast är det mer ägaren som behöver en coach och "verktyg" att jobba med. Programmen är hårt klippta.

Du ville ju inte att jag skulle skriva mer om det i tråden.
Nu får du bestämma dig.
Om du känner att du vill försvara dig så är det upp till dig.

# 58
Nu har vi kommit ifrån Tråden.
Tta detta via PM istället.
MVH
TinaH
Medarbetare
59, tack tina;-),hon har redan fått svar av mig via pm som sig bör:-)…..