Funderingar om Blandrasaveln
Jag låg igår kväll & funderade på en sak..Jag undrar hur ni gör ni som föder upp blandraser. Det här är inget påhopp utan bara funderingar..
Med renrasiga hundar så har vi ju stamtavlorna att gå efter så att man ser till att inte avla på besläktade hundar, och man vet förhoppningsvis vad som finns i hundarna bakom ens egen hund.
Men med blandraser finns det ju inte några stamtavlor att gå igenom, inte oftast i alla fall, så om ni har en exempelvis tvåraskorsning och vill para den med en hund av en samma ras som finns i din blandras, Hur vet ni då att dom inte är släkt med varandra, och kanske på nära håll också och det är ju inte så kul att föda upp hundar som kanske är efter kullsyskon eller mor och far eller ngt sådant och det utan att man ens vet om det..
Man ser ju ofta blandraser som omplaceras och om dom då hamnar hos ngn som inte vet ngt om omplaceringens bakgrund och som vill ta Valpar på lilla Fiffi, och grannen har en lille Knut utav ngn ras som finns i lilla Fiffi, då kan det ju bli inavel om dessa hundar nu skulle råka vara släkt med varandra och kanske till och med på nära håll..
Så hur håller ni koll på sånt där? Jag är bara nyfiken & vill veta hur ni tänker när ni tar kullar på era blandraser.
När jag födde upp katter så var jag ju jätteberoende av mina katters stamtavlor för att veta hur jag skulle avla & gå vidare med mina linjer..

Inavel bedrivs på rutin i rasavel.
Både inom Sverak och SKK.

Jo det vet jag men då vet man i alla fall vad som finns bakom ens djur & man har förhoppningsvis kunskap om genetik och man vet hur man ska gå vidare i sin avel. Och sedan får man inte "inavla" hur mycket som helst för rasklubbarna har sina regler.
Det jag var nyfiken på var hur blandrasuppfödarna gör när dom inte har några stamtavlor & rasregister att tillgå. Och hur dom tänker när dom får för sig att para sin blandrastik med en hund som har samma ras i sig som finns i tiken, hur vet dom att hundarna inte är släkt med varandra, för är dessa hundar släkt på nära håll & det finns en del dolda fel som dessa uppfödare inte har en aning om då kan det ju dyka upp en del mindre tevliga överraskningar i kullen om man har otur..

Vill bara rätta dig lite.
Det finns inga krav på kunskap i genetik för SKK eller Sveraks uppfödare.
Så att tro att en uppfödare idag har tillräckligt med kunskap i avel är nog att ha lite väl höga tankar

Jo men nu vet dom förhoppningsvis vad dom gör i alla fall, om inte annat så finns det kunniga kollegor att fråga om råd när man föder upp SKK/Sverak-reggade djur. Jag har i alla fall haft flera mentorer att fråga om råd när det har behövts när jag födde upp raskatter. Jag har höllt på med hundar & katter i flera år så jag vet vad som finns både inom SKK & inom Sverak.
Jag frågade inte om hur SKK/Sverak-uppfödarna gör för det vet jag redan..
Det jag undrade över är fortfarande hur blandrasuppfödare gör, speciellt dom som kommer på vid hundens stundande löp att nu måste ju hunden få bli mamma för hon är ju så snäll & fin, Dom har ju inte några stamtavlor att ta till för att se så att det inte blir släktparningar med allt för hög inavelsgrad, och att dom sedan ens vågar chansa pga okunskap att para på det viset tex, för tänk om den tilltänkta hanhunden faktiskt är släkt med tiken. Så jag bara undrar hur dom gör för att slippa råka ut för sådana parningar..
Vid parningar av SKK/Sverak-djur planerar man ju sånt väldigt långt innan det ens är dax för självaste parningen, det är inget som man kommer på ena dagen & sedan rusar iväg och parar sin hund nästa dag med första bästa hanhund somman får tag på.
Jag vill inte klanka på någon jag är bara nyfiken.. Det finns säkert dom blandrasuppfödarna som vet vad dom pysslar med men alla dom buskavlarna som inte vet vad dom gör, Hur gör dom för att unvika just inavel & inavelsdepressioner, dom har inga stamtavlor eller rasregister att ta till för att se vad som finns bakom hundarna & jag kan tänka mig att en del sådana sk uppfödare har noll koll, eller åtminstånde väldigt liten koll på vad för hundar som finns bakom sin egna hund och vad som finns bakom den tilltänkta partnern till sin hund.
Jag är bara nyfiken därför frågar jag..

Jag kan bara tal för min egen uppfödning….mina hundar har stamtavlor om än inte registerade i SKK. Detta är nu heller inte syftet, utan dessa är till för att ur avelssyfte är det viktigt att ha koll på härstamningarna. Vi parar enbart med renrasiga hanar och därför har vi full stam. Dessutom är det lätt att gå in i skk:s register och kolla HD-resultat osv på dessa. Våra egna tikar är givetvis också HD o Armbågsröntgade.
Våra parningar är också planerade ofta ett år i förväg samt vi har beställningar upp till ett år i förväg.
Du får gärna titta på hemsidan www,123minsida.se/ErnstRomeo
Jag bedömer mig själv som minst lika seriös (och i vissa fall mer) än uppfödare av rasrena skk hundar. Marianne

Ja du i mitt fall var det en tjuvparning men då jag känner ägaren vet jag att hennes boxer ej e släkt med Kiaras pappa;)

#5, Visst finns det som är seriösa & har ett mål även med blandrasavel, Du har fina hundar, kräver dom myckdet mentalt arbete för att trivas & må bra? Jag är ju mest van med vinthundar så jag har inte så stor erfarenhet av just dina raser mer än vad man stöter på ute ibland eller ha läst på om. Hur blir dina hundar som är korsade Golden/Border collie? Jag har ju läst lite om dina hundar men jag kan ju ha missat ngt.
Det som är så sorgligt är dom som kränger Valpar hela tiden & som korsar lite hur som helst och inte verkar bry sig om vad som kan dyka upp i kullarna, eller dom kanske inte vet helt enkelt så dom bara kör på som dom vill. Och sedan om dom inte ens vet om deras hund kanske till och med är släkt med den tilltänkta partnern, för helt omöjligt borde det ju inte vara att det skulle kunna inträffa..
#6, Ja just ja det var din hund som sprang ut till skogen med sin pojkvän och som sedan hade det lite mysigt för en stund där. :)

#6 Japp det var ho de;)

Risken för inavel tror jag är MINIMAL.
Annars, det stora bekymret jag ser, är att om jag skulle ha en tik att avla på skulle jag bli utesluten ur Brukshundsklubben…
#9 Men SBK har väl knappast grundregler som rör avel!? även om det är en underorganisation till SKK har dom väl inte som krav att du skall vara medlem i SKK.
Har du däremot godkänt kennelnamn kan du åka ut då du skriver på att föda upp rashundar eftersom det är det som SKK står för.
Har ingen aning om vad du skriver på bara för att bli medlem i SKK, eller om man ens skriver på något där.
≧◔◡◔≦
har en tilläggsfråga, nu när vi diskuterar blandisavel.
Ni som avlar på blandisar, vad har ni för mål för eran avel?
Jag antar att ni inte är ute efter att få till en "ny" ras, så vad är då målet att framavla "korsningar".
Nu menar jag inte Er som tagit en kull på eran tik, utan Ni som avlar regelbundet.
Ni som avlar rasrent får också gärna svara på vad ni har för mål

# 11
Målet är väl alltid att få en frisk hund som lämpar sig för det tänkta användningsområdet?

#10 SKKs grundregler gäller också SBK (som också sysslar med avel).
#11 Om jag kan komma igång någon gång med lämplig tik, så är det trevliga AKTIVA och frisk sällskapshundar, gärna lockiga.