Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3231 ggr
Craz-y
0

Ändra färg efter klippning?

Hej!

Kan hundar ändra färg när man klipper dom? Mötte en som hade en mellan grå liten hund. Hon sa att den va kol svart innan hon klippte den..

AnneN
0

Ingen aning, men kan det vara så att pälsen på hunden var ljusare under så att det kom fram ist för det svarta vid klippningen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

empan-hampus
0

Pudlar brukar ju kunna få fram en annan färg. Eller har jag helt fel?

Mischa
0

Både pälskvalité och färg kan förändras, speciellt på raser som inte "ska" klippas.

Pudlar som byter färg har snarare mer med dåliga pigment att göra, men det är klart att den här hunden kan ha haft det med.

≧◔◡◔≦

Craz-y
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aha okej.. :P

Min ena hund klipper vi ibland. När han är kortklippt är han jätte ljus, sen när det växer ut blir han mörk igen.

Dock trimmar jag inte ner honom längre. trimmar bara benen och huvudet lite. Resten borstas.

En bild när han var jäätte kort trimmad

Craz-y
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en bild som han är nu

Jag har alltid varit rädd för att vi förstört hans pälskvalite och färg när vi trimmade ner honom förut. Men det verkar komma tillbaka nu mer och mer.

Om man en gång "förstört" hundens päls genom att klippa ner den, kan den aldrig bli normal igen då?

spikes
0

skulle jag klippa av snoddens päls så skulle han ändra färg och få jätteful päls eftersom han inte ska klippas alls…han är en långhårig collie

[Mova]
0

Himla var strävhårig men jag klippte henne (när hon eg skulle ryckas) hennes päls har blivit jätte mjuk men hon var svart innan men nu har hon massa grått istället :) men det spelar mig ingen roll :)

Craz-y
0

okej hihi :)

har du några före och efter bilder? ;)

Mischa
0

craz-y har din hund dubbel päls?

I såfall kan det ju även vara lite så som någon sa att underullen  är ljusare än täckhåren.

≧◔◡◔≦

Craz-y
0

hmm..hur märker man om dom har dubbel päls?

Det kanske är så eftersom när pälsen växer ut blir han mörkare igen.

Mischa
0

Dom flesta raser har två lager päls, ex schäfer & labrador.

Sen finns det dom utan underull ex. pinscher & boxer

Underullen består av kortare, mer "ullig" päls för värmande  isolering och täckhåren är dom längre, grövre håren som skyddar mot sol och vatten/smuts.

Därför kan hundar av icke klippras bli "skitigare" när man börjar klippa dom ex. "gula" westies, dels för att täckhåren klipps bort och dels för att kvalitén försämras, vissa påstår även att man gör många långhårshundar en björntjänst om sommaren när man klipper dom pga deras naturliga solskydd (täckhåren) försvinner.

≧◔◡◔≦

Craz-y
0

okej.

Han fäller ingen päls alls. Det är väl underullen dom fäller? Min bc blandning har ju två lager päls men jag tycker hans päls inte är som hennes. Den är mjuk men liksom inte "uppdelad".

Mischa
0

aha, jo det är både underull och täckhår dom fäller, men främst underullen då den reglerar värme.

≧◔◡◔≦

Craz-y
0

okej. Vad var din blandras för raser? Storpudel och Golden? Isåfall vad har den för typ av päls? Klipper du den?

Mischa
0

#14 Hon är golden/storpudel/softis/lab.

Hon har rätt mycket underull och fäller som en tok just nu, det ligger stora "stäpplöpare" längs med golvet.

Men hon har rätt kraftiga (eller hade) täckhår som slingra sig i halvlockar.

Men eftersom hon klipps tyvärr så är hennes päls väldigt fjunig (det är min morsas hund och hon inbillar sig att hon fäller mindre då)

slänger in en bild på när hon hade pälsen ganska utvuxen i jämförelse med klippt, dåliga bilder i jämförelse dock.

Pict0011.jpg picture by Mischamischasnprofil.jpg picture by Mischa

≧◔◡◔≦

Craz-y
0

okej, hon är jätte fin :)

Etersom hon är vit så vet man ju inte med färgen efter klippningen.

Mischa
0

#16 Tack! :)

Faktum är, nu när jag tänker på det så får hon (har iaf fått) en ljusgul ål längs med ryggen där pälsen varit som strävast.

Den försvinner helt vid klipping.

≧◔◡◔≦

Craz-y
0

jaha :ODe är märkligt det här med färger!

Min hund får ett tjockt mörkbrun linje över ryggen som också försvinner vid klippning.

Förut var han hel ljusbrun. Nu är han beigie på benen och mörkbrun på ryggen. +lite grått och svart som han alltid haft.