Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2270 ggr
Johanna
0

Att ha en "kamphund"

är inte så lätt alla gånger..

att alltid behöva försvara sin hund, att bli tittad snett på, att inte får vara med på samma sätt som andra-bara för att man har en "farlig" hund..

Jag trodde inte att det va så illa som det faktiskt är, när jag köpte Roxie så sa R till mej att vara bered på att få höra mkt skit osv frånfolk, bara för att jag har den hund jag har… tog väl det inte på så stort allvar, men nu har jag börjat inse hur det är att ha en"kamphund"

häromdagen var jag o min kompis Jeanette nere på ICA, vi binder våra hundar tillsammans utanför (en bra bit från alla folk), när vi kommer ut kommer en tant fram till oss o nästan skäller för att vi bundit dom utanför..
-Ni får inte binda dom utanför!?
-jodå, alla gör det.
-Men  NI har farliga hundar! ni har KAMPHUNDAR!
Förvånad
försökte förklara att våra hundar är nog bland det snällaste som finns o att kamphund inte är ngn ras..

hon skakade på huvudet o gick därifrån.,

inne i stan en gång kom jag m Roxie, en tjej går före mej i trappa (jag e långt bak), hon kollar bak, skriker till o säger åt mej att ta bort hunden… jag va inte ens i närheten!

en annan gång kommer 2 stora pudlar springandes mot mej (jag har Roxie i koppel), en tant kommer bakom o ropar "dom är inte farliga, det är lugnt, dom är bara unga o lekfulla!
Jag säger då, va kul! kan dom kanske få leka m min hund?
Hon kollar på mej som om jag va dum i huvudet o menar på att hon har ju faktikst ingen aning om vem jag är o hur min hund är o jag har ju faktiskt en "sån där"
nää, men håll då i dina hundjävlar nästa gång om det ska låta så!
ni kan ge er på att jag hade fått fan ifall det hade hänt ngt, även fast min va i koppel..

När jag nu köpte den andra lilla fröken, så sa min svärmor, -ska ni ha en sån där farlig hund till… vaddå farlig!? Roxie har ALDRIG gjort nånting.. hon är den snällaste hunden som finns… o svärmor själv har 2 korthåriga collies som gjort flera utfall m.m mot både hundar o människor, dom är mer "kamphundar" än vad mina nånsin kommer bli!

jag vågar låta Roxie leka m andra hundar, vara m barn osv för hon är snäll!

jag vet att jag inte ska ta åt mej, men jag blir så ledsen o trött på att ALLTID få försvara mitt val av hund o mina hundar, o varför ska det vara okej att en annan hund springer fram till min, men inte min till ngn annan?

har fått höra att jag har själv valt att ha en sån ras o då får jag ta att det är såhär.. jo, det är väl så, men jag måste ju ändå få tycka att det är jävligt tråkigt o orättvisst!

själv vart jag huggen i ansiktet av en terrier som liten, o min kompis hund blev ihjälbiten av en Golden.. men sånt är det ingen som talar om..

ursäkta för långt inlägg men jag behövde skriva av mej lite…

AnneN
0

Jag förstår precis hur du känner. Tyvärr går folk mer efter vad som står i tidningarna än efter egna erfarenheter, om det beror på ren idioti eller bara okunskap är dock ibland svårt att avgöra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicka
0

Förstår också HUR Du kännerRynkar på näsan..Så tråkigt när folk inte ens kan va tyst. Och allra helst när inget har hänt !!

KrameliKram på Dig & även till Vovven, så klartFlört

leijasmatte
0

Känner med dig och förstår hur jobbigt det kan vara. Stå på dig. Styrkekramar från trollhättan till dig och vovvarna.

Johanna
0

tackar så mkt för att ni förstår… trodde nästan jag skulle bli påhoppad ;)
är ju rätt känsligt det här m en "kamphunds" vara lr inte vara…

AnneN
0

#4 jag har ju själv en "kamphundsblandning" Velvet är 50% lapsk vallhund, 25% pitbull, 12,5% amstaff, 12,5% dobermann… Jag fick veta då Velvet var 9 veckor gammal att jag hade en livsfarlig mördarhund!

_**/Mvh Anne

Ellenfyrkant
0

#5 Oj, 50% Lapsk vallhund :O Hade jag ingen aning om :D Och syns gör det inte heller ;)

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
0

#6 haha näe det syns inte så mycket men det hörs (samma höga skall)

_**/Mvh Anne

Craz-y
0

Usch usch! Det finns ingen gladare och snällare hund än Roxie! :o

Johanna
0

#8 idag va hon inte så snäll Tungan ute fråga din syster.. haha

Craz-y
0

#9, haha! Jag höde om det, men sånt händer Tungan ute

Dom leker ju så ivrigt och vilt att de till sist kan bli för mycket. Hur gick det med dej?

Johanna
0

#10 jodå, det är ingen fara, det blöder lite mest hela tiden(men sitter ju så dumt till) o är svullet, men har inte speciellt ont längre, så jag överlever nogFlört

Craz-y
0

#11, aj aj hoppas det blir bättra iaf! Vem är den skyldige? :P

Johanna
0

#12 dom är lika skyldiga båda 2, men det va V:s tänder som satte sej i mitt finger.. haha… fast Roxie hängde ju i hennes  öra, o vad hade jag där m mina fingrar o göra ;)

Craz-y
0

#13, jaha oj vad knasigt det blev! :P Vilken tur att det gick hyfsat bra iaf :)

giffan
0

Har en kompis som har två "kamphundar" Den ena (hannen) blev anfallen av en "vanlig" hund och försvarade sig så klart. Det blev ett hemskt liv och polisen kom hem till dem och de fick skriva på papper att deras hund skulle bära munkorg när de va ute bland folk, dvs varje gång de går ut då de bor mitt i stan.

Till saken hör att de här två hundarna har lekt ihop sedan de va Valpar.

Båda deras "kamphundar" är riktiga soff potatisar och helt underbara och jätte trevliga hundar.

Förstår inte varför man ska döma på utseendet, varken när det gäller djur el människor.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Johanna
0

#15 helt sjukt! såklart att hunden försvara sej, sen att dessa hundar råkar vara lite starkare ska ju eg inte höra hit…
även om det är en "kamphund" så kan dom ju vara rädda o osäkra..
så tråkigt!

men sånt händer ju, jag va o träffa min hunds gamla ägare igår o den hunden hon i stort växt upp med, dom lackade lite på varann, men inte sjutton skulle vi anmäla varann för det.:)

[Angel88]
0

ja folk är knäppa… jag och min kompis hade våra hundar lösa på hans mark. och  vi han inte kopla våra hundar, när det kom en man med en golden. min som e en valp vill ju fran och hälsa, han stannade ca 1,5 meter framför den andra hunden. min kompis hund ställde sig och morrade typ 5 meter ifrån det hunden och ägare fortsetter att gå frammåt fast hans hund gör utfall mot våra hundar (det va en golden) min knäppa lilla lexus som tror att allt är lek, trodde då att den andra hunden ville leka med honom och går fram (kroppshållning i lekfull position) och den andra hunden högger tag om hans nos… lexus börjar skrika, och min kompis hund hoppar på och ska försvara min hund, den andra hunden släpper lexus och hugger tag i min kompis hunds nacke, då blir lexus förbannad, och biter till den andre hunden, då ryter ägaren till min att jag inte ska låte en sådan best leva… det var ju hans hund som började.. han såg att jag och min kompis kom efter hundarna direckt, då kunde han väll stannat. lexus är bara 9 månader och full av lek… jag hoppas att han inte blir hund ilsk pga detta… vi var facktigst på min kompis mark.. kan inte hjälpa att det går en grusväg utanför där det typ alldrig går folk på..

lexus börgar göra små framsteg varige dag…

kan till lägga då att min lexus är en rottweler och doberman korsning, och väger 55kg… men han är jätte snäll och älskar att leka med andra hundar.. min kompis hund är enn jätte mix av hundraser väger förtillfället bara 20-25 kg, han e anorektiker.. dom håller på att utreda det, hon har testat typ alla foder som går, han äter det bara två gånger sedan e det inte gott längre..

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet hur det är..
Haft två "slaktarhundar" (Rottweilers) själv och ja.. Man har fått skit efter sig..
Även mina dobermannblandisar har fått efter sig stora farliga hundar..
Ja, det är inte okej att någon hund springer fram till någon annan, men tyvärr är det ju så att de små söta bjäbbisarna får, men inte stora hundar med kraftig kroppsbyggnad, nejnej, för de är ju kamphundar..

Folk, ge er.

rackartyg
0

Va känsliga ni är.

Att debatten om kamphundar ser ut som den gör är lika mycket hundägarnas fel som samhällets.

Vi som äger kamphundar kanske skulle sluta ta upp ämnet och låta media stå för den pinsamma saken?

Dom flesta av er som har kamphundar verkar konstigt nog känna ett lika stort behov av att tjata om kampen som media har.

AnneN
0

#19 Det kanske beror på att vi känner oss tvingade att försvara våra hundar mot alla fördomar som folk fått pga media! Tyvärr så är det ju oftast bara rötäggen som syns och hörs, så vi som faktiskt har snälla sk "kamphundar" vill på något sätt göra oss hörda och synliga så att folk får se att det faktiskt finns ägare som klarar av dessa raser och att dessa raser inte är farligare än någon annan ras.

_**/Mvh Anne

rackartyg
0

För att ingen ska missförstå 
Men kamphund menar jag hund av en ras som ingår i begreppet "kamphund"

För det första Anne så finns det inga snälla eller elaka hundar=) 

Och när det gäller kamphundar så är dom just bara kamphundar.
Inte snälla eller elaka.
En kamphund kan ha mer eller mindre kamplust, inget annat. 

Sen har du helt fel i att en hund av kampras inte är farligare än någon annan hund, självklart är en hund av kampras farligare än en ex pudel.

"Kamphundar" är starka hundar.

KindredCold
0

#21 Rolig notis.. Jag har träffat mycket farliga och aggressiva pudlar. Pudlar som dödat andra hundar, som haft ihjäl katter, som attackerat barn.. Kalla det pudel med stor kamplust.

Aldrig har jag träffat en sådan "kampras". De man hör om i media är oftast blandraser, sällan en renrasig hund. Så om jag får ge min syn. Jag är mer rädd för en pudel än för en tex pit. eller amstaff. Nu är jag inte ras/hundrädd, men ändå ;)

Andra starka raser som inte klassas som kampras tycker jag kan vara lika farliga som vilken golden eller collie som helst.

Sen håller jag med Anne, vi är inte känsliga, försvara oss måste vi väl få göra? Det är inte alltid så roligt att bli anklagad för saker man inte gjort.

Ursäkta om inlägget vart något OT(?), och luddigt..

rackartyg
0

Vist kan man väl få försvara sig och sin hund om man känner att man vill det.. Men i den här tråden "gnäller ni bara av er"
Det finns ju ingen "kamphund motståndare" här inne och läser när ni försvarar er=)

Att inte erkänna att en kamphund har kamplust är bara att visa att man är okunnig.

Och att säga att en pudel skulle vara lika farlig som en kamphund är bara pinsamt. Alla hundar kan såklart ha ihjäl en annan hund.
Men dom gör det är inte av kamplust.

AnneN
0

#23 det är väl ingen som har sagt att de inte har kamplust, men kamplust kan även väldigt många (för att inte säga alla) raser ha.

_**/Mvh Anne

rackartyg
0

När man läser dina inlägg skulle man kunna tro att du inte känner till att Pitbul har kamplust.

AnneN
0

#25 jodå det känner jag till, jag känner även till att alla hundar har kamplust bara det att den visas på olika sätt.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Hittade en bra beskrivning på vad kamplust är http://www.wingren.se/smallsize/kamp.htm

_**/Mvh Anne

giffan
0

Alla mina hundar har/har haft mer eller mindre kamplust.

En greyhound fx försvarar sitt byte till 110% därav munkorg när de är på banan!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

rackartyg
0

Skönt att höra att du vet vad kamplust är.

Och kamplusten hos en pitbul ligger i kamp med andra djur.

AnneN
0

#29 vad har du själv för erfarenhet av denna typ av raser?

_**/Mvh Anne

rackartyg
0

Av pitbull eller kampraser som grupp?

AnneN
0

#31 både och

_**/Mvh Anne

rackartyg
0

Jag är  uppfödare av Amstaff och har arbetat med omplaceringar av "problem hundar" i flera år.

Främst molosshundar. 

Vad har du själv för erfarenhet av rasen föresten?
Du har/hade nån gatukorsning med pitbul i va?

AnneN
0

#33 ja min blandis har bland annat pb och amstaff i sig + att jag träffat en hel del både pb och staffar.

_**/Mvh Anne

rackartyg
0

Ok. Du har ingen erfarenhet av pitbull då med andra ord?

Förutom vänners hundar och din egen hund som har tre andra raser i sig?

AnneN
0

#35 nej jag har aldrig själv ägt en renrasig pb

_**/Mvh Anne

rackartyg
0

OK

KindredCold
0

#23 Jag har aldrig ansett att den kamphund inte har kamplust?

Jodå, den pudelhanne som jag träffade har sjukt stor kamplust, och har dödat två andra hundar av just den anledningen.
Många utredningar har gjorts, och hunden är förmodligen avlivad.
Så att någon utomstående kan säga vilken hund som har kamplust eller ej förstår jag inte. (Eller varför hunden gick till attack när personen inte ens vet om att hunden existerade..)
Menar det inte som påhopp, men att säga vad som är rätt och fel när man själv inte vet hela historien kan uppfattas fel. Åsikter kan man ha, men de finns ingen rätt att säga att det var rätt eller fel när personen inte har facit i hand :)
Vet även en korthårig collie vars husse tränade kamp med denne.
Det är en tid sedan tillbaka dock.

Ville bara ge lite exempel, och förklara lite närmare då några missförstånd(?) uppkom.

Sen ser jag ingen som gnäller. Jag gnäller i alla fall inte, talar om mina erfarenheter bara :)

rackartyg
0

Kollade tillbaka i tråden..

Borde kanske ha delat upp inlägg 23.
En del var riktat till dig, och en del var allmänt. Sorry,

Vist finns det agresiva pudlar och collies.
Men det är inga kamphundar för det.
Alla hundar kan bli aggresiva, självklart.
(Och alla hundar har "kamplust" Ordet "kamplust" används för att beskriva "jaktlust" och andra egenskaper. Så det är lite dubbel bemärkelse i ordet. )

Men en pitbull har kamplust till just kamp, fight.. kalla det vad du vill.

Och det är nästan alltid samma sak i sånna här trådar. . .
Ett gäng kamphunds ägare som påstår att deras hundar är världens mysigaste. Och att alla rykten om pitbulls är helt felaktiga.

Jag tvivlar inte på att det är trevliga hundar.. men det är ändå kamphundar=) 

En pitbull är avlad till kamp. Den lusten finns i alla pitbulls.

KindredCold
0

Ja, och kamp var just det collien var tränad till eller vad man ska kalla det.
I en sk. pit, fight med andra hundar och ibland lamm.

Ja, men jag är inte en av dem.
Jag vet pitens historia mycket bra och de som antyder att pitbull är avlad till något annat än tjurhetsning, fight mm
vet inte vad de har i kopplet.

Det jag tror många menar är att folk drar alla hundar över en kam.
Att bara för att det är en rottweiler så är det automatiskt värsta slaktarhunden som SKA bära munkorg bl.a..
Jag vet historien bakom rottweiler, och vad den användes till i ett tidigt skede, men måste ju erkänna
att jag blir något less på folk som skriker efter en att "Har du inte munkorg på hunden för i helvete!?"
När man går ut med sin hund.
Det är i alla fall så jag uppfattar det :)

Sen som sagt har i vilket fall inte jag påstått något annat om pitbulls :)

rackartyg
0

"Ja, och kamp var just det collien var tränad till eller vad man ska kalla det.

I en sk. pit, fight med andra hundar och ibland lamm."

Hade dom använt collien i hundkamper?

I så fall är det verkligen inte konstigt om den bet ihjäl andra hundar.
Men det var knappast av kamplust. Hunden försvarade sig!

rulda
0

jag tror att hela problemet är att när det i media står om att en hund har skadat en annan hund så är det automatiskt en "kamphund". Själva ordet "kamphund" har förlorat sin rätta bemärkelse. "en hund som kampar" och nu betyder istället ordet just "mördarhund", det har blivit ett skälsord istället för bara ett ord eller ett namn som betäcknar en grupp av hundar.
Jag tror att vissa hundar som amstaff, pitbull m.m har det i sig att kampa, och har därför lättare att lära sig att bli agresiva. Men det har ingenting med hunden att göra, utan vad man tar fram i hunden. Det är ingenting som säger att en border collie automatiskt är bra på att valla. En BC som inte har lärt sig att valla från början blir nog rätt förvirrad ute bland får. Men den har lättare att lära sig att göra det för att det är det som den är avlad för. Den har det i sina gener men det är föraren som bestämmer om den vill ta fram det helt eller inte. Vist har den det i sitt betende hela tiden men inte fullt utvecklat.

Tror att vissa fördommar inte kan kommas ifrån, om inte ägare till "kamhundar" tar tag i problemet och pratar om det. Precis som ovan har gjort. För att det är endast rädsla som gör att dessa problem uppstår.
Om man som ägare till en hund som har dessa spesifika raser bara igonerar problemet och låtsas att det inte finns kommer det aldrig att bli bättre.

Jag kan förstå er att det inte är kul att få sånna reaktioner när man är ute med sin hund. Har själv fårr höjda ögonbryn, inte för att jag har en "kamphund" utan för att Tysons (min hund) bästa vän är en amstaff flicka. Han är så kär.
Det jag får höra är "Hur vågar du släppa ihop din hund med en sån där?" Gör det mig till en dålig hundägare för att min hund får busa med en Amstaff? Jag tycker inte det.
Så länge som hon inte är elak mot min vovve så får dom leka hur mycket dom vill. Däremot så är Tyson livrädd för schäfrar för att det bor en aggro schäfer ganska nära mig.

Oj långt inlägg.
Jag vill förtydliga att jag har ingen erfarenhet av dessa raser. Jag har bara dragit mina egna slutsatser och dom kanske är helt upp år väggarna fel. Men i så fall, rätta mig för att det är alltid kul att lära sig mer.

rackartyg
0

Du kan inte jämföra vall med kamp.

rulda
0

#43 men är inte både vall och kamp en framavlad egenskap?

KindredCold
0

#41 Collien nej.. Han hade aldrig ihjäl någon annan hund, inte i min vetskap i alla fall. Mycket möjligt, men inte vad jag säkert kan säga i alla fall, så vi låter det vara osagt.
Du blandar ihop collien med pudeln jag pratade om :)
Förövrigt så kallar jag inte en pudel som hoppar ut genom ett fönster, attackerar en sovande bunden hund, ruskar den i ryggen och sliter upp magen, en hund som försvarar sig.. Men jag kanske har fel? Det var en av incidenterna.. Den andra kan jag inte säga säkert hur den gick till. Ska ta reda på det om intresset finns.

Hur som helst märker jag att det är svårt att förklara så jag tror jag lämnar det såhär sålänge, till jag har en bättre förklaring, men något försvar var det inte. Inte i någons ögon..
_
(För att förtydliga. Pudeln har själv aldrig blivit attackerad.)_