Dräktig?
Min tik ser tjockare ut om midjan och beter sig helt annorlunda sen hon löpte i mars! 
Hon skulle egentligen löpa i mitten av april, så jag förväntade mig inte att hon skulle börja i början av mars, så när en "lösstrykande" hane från byn kom förbi trodde jag att han var ute efter min närmaste grannes tikar. Tänkte inte mer på det just då, men nån dag senare såg jag att min tik löpte och efter det var hanen här vareviga dag. (Men då höll jag honom ifrån henne, såklart!) Jag har inte sett hanen para sig med henne, men när jag tänker efter så har det funnits tillfällen (5-10 minuter?) då han skulle ha kunnat göra det utan att jag såg.
Det är snart 2 månader sen nu, och tikens tuttar har blivit lite bulligare och midjan är som sagt bredare. Kan de bli så av skendräktighet? Finns det nåt sätt att se på henne eller känna att hon är dräktig? Vad gör en veterinär, ultraljudar de eller nåt liknande? (Och vad kostar sånt, några 100 eller några 1000?)
Vill bara flika in att jag är emot blandrasavel, och anledningen till att jag äger 2 blandisar är genom omplacering - de behövde ett hem, jag hade ett! Så jag vill verkligen inte ha några blandrasvalpar, men om hon nu är dräktig så lär det väl vara för sent att göra nåt åt det, eller? Tanken var att kastrera henne framöver, men det spelar ju ingen roll nu eftersom saken är ett faktum.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

De kan bli som du beskriver av skendräktighet, men det kan lika gärna vara så att de hunnit para sig… Vad ultraljud och annat hos veterinär kostar har jag ingen koll på men det brukar variera rejält mellan klinikerna. Har det redan gått 2 månader så är det isf snart dags för valpning då de brukar vara dräktiga i ca 63 dygn.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jo, precis, så det är liksom för sent att göra nåt OM hon är dräktig. Tuttarna har svullnat ännu mer nu, sen jag skrev #0, så NÅT är det ju. Men när hon har varit skendräktig förut så har hon bäddat och hållt på, det gör hon inte nu. Men hon är extremt kramig och ska ligga i knäet på en etc, och så brukar hon inte vara. 
Det är så störande att det inte spelar någon roll att man försöker hålla koll på sin tik och har henne bunden hemmavid när hon löper, när grannens hanhund ändå springer lös inpå småtimmarna… Sist jag såg honom, i slutet på löpet, så blev jag lite lätt irriterad, så jag drog på larmet på bilen med fjärren - shit, vad han sprang fort hemåt! 
www.stuteriprecious.se
Men det är ju så att när tikar höglöper måste man ha tiken under ständig uppsikt, Kan ju komma hanar från alla håll, Även tikar letar ju hane att para sig med så det har ju hänt att tikar löpt iväg själva, så det är inte bara grannens hunds fel tycker jag..

Blandraser är helt underbara hundar!
Lycka till om de blir några små.
Håller med*6. Är ju bra veta vem fadern är, så du vet vilken ras det är i valparna.. Till hanhundens försvar bara, det är inte lätt med löptikar för dem, När min förra tik löpte var jag glad jag har staket runt min lilla gård på både fram o baksidan, Var hanar som till och med gnagt av sitt koppel för att följa spåren till löptiken, En jakthund hade jag utanför som kom från skogen , Vi hade varit där tidigare på dan, så spåren efter löptik sitter i länge.. Men lycka till om det blir valpar

#3 När hon höglöpte så VAR hon under ständig uppsikt. Men innan jag såg att hon löpte så var ju hanhunden här och jag trodde att han var ute efter grannens tikar. Min skulle ju inte löpa på över en månad, men av någon anledning så löpte hon tidigt i år.
Eftersom jag bor på gård så strosar hundarna själva på tomten när jag jobbar med hästarna, så INNAN jag såg att hon löpte så fanns det 5-10 minuter "här och där" då jag inte såg exakt vad tiken sysslade med. Då kan alltså hanhunden ha varit här på min tomt utan att jag hann se det.
Det finns bara en hanhund här i området, som inte är kastrerad, och han är också den enda hund jag har sett här under löpet. Så blir det några Valpar så är jag helt säker på att det är hans. Han är renrasig, jakthund. Min tik däremot är en vägkorsning mellan 4 raser, så valparna blir 5 raser… Inte bra…
www.stuteriprecious.se
helt ärligt så känns ju risken inte så stor?

#9 Hur menar du nu?
www.stuteriprecious.se

Hur många dygn har det gått nu sedan du upptäckte löpen?
_**/Mvh Anne
Hej! Om hon nu skulle vara dräktig kan du med största säkerhet känna fosterrörelser. Känn utmed sidorna. En tik har ett horn på vardera sida.

Hur gick det?
_**/Mvh Anne

jag tror inte heller att det är så stor risk att dom hunnit para sig eftersom tiken måste ju höglöpa för att dom skall kunna para sig!Och du hade väl koll på henne då hon höglöpte,eller hur? Hon är säkert skendräktig…men kommer det Valpar ändå så är dom väl välkomna ändå,eller?

Har själv en liten tjuvparning hänne men de e så välkomna om det blir nå;) Hoppas allt går bra
Ultraljud ligger ungefär på 500-1500kr så ring o fråga den veterinär du har eller runt om
oj det var visst en gammal tråd :S såg inte de