Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 1977 ggr
Elega
0

Rätt för avel?

Många vill att jag ska ta Valpar på min tik pga hennes underbara temperament. Men jag känner att jag kanske inte har tillräckligt med kunskap om hundens sjukdomar för att veta vad min tik ska testas för. För hon måste ju självklart bli förklarad helt frisk av veterinär innan jag ens funderar på det.

Hon är Schäfer/Bordercollie/Labrador.

Sjukdomar hon har haft:
Svamp/urinvägsinfektion. Behandlad med anibiotika och har ej kommit tillbaka sedan dess. Jag vet inte om det här är något som kan vara genetiskt och medföras till ev. Valpar.

Hon är en kräsen dam som inte gillar mat så värst mycket, är det något som kan vara genetiskt?

Jag ska självklart röntga hennes höfter, men det är ungefär det enda jag vet att man ska göra.

Tacksam för alla svar!

Mischa
0

Rent spontant tänker jag också höfter och armbågar, men även hud och ev. allergier.

Går det att luska fram eller vet du namnen på vilka hundar som ingått i din hund då kan du ju kolla upp dom i hunddata.

≧◔◡◔≦

Elega
0

Oj.. nej det vet jag inte.. Det var en alkolist som hade valparna.. och jag har inte fått tag i henne på två år så jag vetesjutton vart hon har tagit vägen. Så det blir lite svårt att få reda på något om dem. Men jag kanske kan luska ut om hon har bytt nummer eller något, har egentligen inte haft någon anledning att tala med henne förrutom när jag vill anordna en valpträff. Får se om någon vet något.

Hud och allergier, att jag inte tänkte på det. Fast det kan nog bero på att hon aldrig har haft sådana besvär :P Men man vet ju aldrig.

AnneN
0

Kolla upp på hennes rasers rasklubbar vad de raserna kan ha för sjukdommar.

Labben vet jag att vi brukar röntga höfter & armbågar på + ögonlysa eftersom att det kan finnas ärftliga ögonsjukdomar.

Schäfer brukar man röntga armbågar & höfter, men sen vet jag inte vad mer de brukar kolla upp.

Bordercollie har jag ingen aning alls

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Miija
0

Tänk på att hon själv innehåller tre arbetsraser också.  Flört

exitingsvillemo
0

är det inte krav på mental-test på schäfern också??

Emelie-tex
0

För att få avla på en ranrasig BC måste denna hund klara av ett vallningprov. Detta är en extrem vallhund och blandningar med dessa i recomenderar ja inte att avla vidare på då avkomman kan få denna instinkt och det är väldigt jobbigt med ägaren om hunden då inte får valla, hunden brukar då börja bli aggresiv, stressad och vallar allt den ser.

En schäfer ska ha rönkade höfter/armbågar samt helst gjort ett MH.

Ernst-Romeo
0

Bordercollie kan få lösa benbitar i bogen bl.a men det går att operera med goda resultat. En annan vanlig ärftlig sjukdom är epilepsi. Jag föder upp korsningar med Border Golden och den extrema vallinstingten förvinner då. Det blir väldigt trevliga hundar. Tänk på att BC är en ganska vass hund det är även schäfer. Labben neutraliserar detta men du bör tänka igenom vad som är lämpligt att para med. HD röntgen är en självklarhet. Lycka till Marianne Lillegården

Elega
0

Jag funderade på att para med en labbe. Hon är rätt mycket BC till sättet, lite vallig men verkligen inte överdrivet. Blir mest orolig när någon går från "gruppen" och ska springa och valla tillbaka men inte mycket mer än så. Jag märker det knappt iallafall.

Hon är väldigt intelligent med mycket energi, så jag tänkte att en labbe skulle vara bra att para med för att få ner vallet ytterligare och förhoppningsvis lite av energinivån. Trots att hon är energisk och har aningens vall i sig så är hon en otroligt balanserad hund, mogen i temeramentet, har hon varit sen hon var valp, lung och fin när man vill att hon ska vara det, sprudlade av energi på träningspassen. Ändå gör jag inget "extremt" med henne. Hon får långa promenader, hemmahjärngympa och lite hobbyfreestyle.

Jag tror inte hon har några sjukdomar för att hon alltid varit frisk och spänslig i kroppen, slank, vacker och smidig. Men ska jag para henne kommer jag nog lysa hennes ögon, röntga och ev. kolla efter epilepsi. Jag tror inte att ett mentaltest är aktuellt. Vad jag har läst så känns det inte så iallafall. Schäfern som är hennes pappa kommer från tyskland och inte många tyskimporterade schäfrar jag har träffat har haft några problem. Känns som att det är i Sverige som aveln har skenat iväg helt åt fel håll.

fettmedkevlar
0

#5 Inte om det är en blandras.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Milla
0

#0 när det gäller BC så tänkt på att du kollar ögonen på din tik, Sen säger jag också som många andra här rönga HD, AD.

Ska du använda en rasren Labbe så se till att den är friröngad och frisk.

När det gäller BC.ns vallning, så ska jag ge dig ett tips!

När valpen är just valp så är det bara kisse rundor som gäller, jobba inte den och gå inga långa rundor. En BC valp tröttar du aldrig ut och lär du den från början att vara aktiv så har du också en aktiv vuxen hund sen.

Det här med vallning, redan som mycket liten valp så ser man hur mycket vallinstinkt det finns i dom. SKulle valpis visa vallinstinkt så som tex. valla bilar, människor andra djur osv osv så går man in direkt och bryter och berättar för valpen att det är fel. Inte ens en BC som används i vallnng får lov att valla annat än det som den SKA valla och den får inte valla förren jag som förare säger åt den att valla. Jodå det fungerar fullt ut, tro mig jag har haft jobbande BC i många år som har jobbat heltid som vallhundar på får.

Vi har även fött upp BC och beardedcolli blandningar och många av våra Valpar har vallat mycket bra. Många har också fått stoppa dom när dom börjar valla bilar ex. men det har inte stört deras arbete med djuren sen.¨

Många gör fel med sin BC och sin bc blandning genom att ut och gå långa rundor, lydnadsträna, spårträna och massa annat redan som små Valpar för dom har fått reda på att BC måste jobba för att må bra.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mischa
1

Blir smått mörkrädd när folk skriver att blanda i lite av detta så neutraliserar det dessa egenskaperna….det är väl endå inte som att blanda färg eller saft!?

Vad för egenskaper som kommer nedärvas kan man ju inte förutspå, BC är en av världens..om inte världens främsta, utpräglade vallhund, att inte ha det i åtanke när man mixat med annat är ju vansinne, ingen blandis är den andre lik och egenskaper nedärvs från båda föräldrar, inte alltid som man vill.

Hoppas iaf att det blir en lycklig utgång.

≧◔◡◔≦

Elega
0

#11 Jag är fullt medveten om det och om jag tar Valpar på henne ska jag se till att dem är fullt medvetna om vad det är dem eventuellt ger sig in på.

Och som #10 skriver så märker man redan när dem är Valpar och dem har mycket vallinstinkt och det hade inte min tik alls. Sen vet man ju inte hur valparna blir, det är ju svårt att förutse, men man kan ju hoppas på det bästa.

Men som du skriver i början är det ju så man gör när man avlar fram nya raser. Man blandar olika raser för att få fram vissa egenskaper som finns hos de raser man blandar in, och om du tycker att det är som att blanda saft så får du väl tycka det, men det tycker inte jag. Jag tycker mer om blandraser eftersom dem alltid har en väldigt säregen personlighet och som du skriver är ingen blandis den andre lik och det tycker jag personligen är väldigt charmigt.

Mischa
1

#12 om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte anser att det är såpass lätt som att blanda saft, eller att du korsar en svart och en vit hund och därmed förväntar dig en grå, helt tvärtom!

Det jag vill framhäva är att man neutraliserar inte eller  "späder ut" egenskaper likaväl som egenskaper inte krockar (som vissa gärna vill påstå)

Det är betydligt mer komplicerat än så.

≧◔◡◔≦