Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 17987 ggr
Maliceangel
3

Min hund har blivit farlig!

Jag behöver hjälp, massor av råd och tips av folk som är kunniga.

Idag var jag ute med min 10 månaders hanhund. Vi mötte 2 småhundar, inget ovanligt. Min hund gnäller för att han inte får hälsa på dom. Något jag försöker träna bort. Jag ger kommandot "sitt" när dom små ska passera, min hund har blivit så stark att han lätt kan dra omkull mej och jag är ingen liten tjej. Han vägrade sätta sej så jag la handen på hans bak och då börjar han hoppa upp på mej, detta är ju helt oacceptabelt enligt mej. Så jag gör allt för att lugna ner honom och då börjar han hugga efter mej i luften! Efter ett par försök ifrån hans sida träffar han mej i armen. Han högg HÅRT! Jag blev helt ställd, men visade dock inte detta för honom. När han lugnat ner sej så kände jag mej jätte yr, så hårt bet han.

Kvällspromenaden för bara några minuter sen sa vi hejdå till en vän och börjar gå hemåt, han vänder sej emot mej och börjar bitas och hoppa. Hur ska jag hantera den här situationen? Jag gör uppenbarligen någonting fel! Min hund börjar bli farlig. Han bet mej flera gånger hårt. Aldrig att jag vågar lämna bort honom när han håller på såhär. När jag fått ner min hund på marken la jag mej på honom och kände mej helt maktlös. Jag gick gråtande hem.

Vad är det som händer med min hund? Jag känner mej så misslyckad att jag inte kan hantera situationen. Att jag kanske kommer att bli rädd för min egen hund, och jag har aldrig varit rädd för hundar. Jag tror att det är just det att han är min egen hund som gör mej rädd. Jag har hanterat "problem"  hundar förut som haft liknande problem men dom har haft en bakgrund av misshandel osv. Det har inte min hund.

Inlägget blev långt, men jag kände att jag behövde skriva av mej.

fettmedkevlar
1

Det låter som rejäl trots om jag fråga säga det, dvs han försöker ta över ledarrollen.

Hurdan uppfostran har han fått?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

AnneN
0

Håller med #1 han börjar ju komma in i trotsåldern. Har ni gått några kurser? annars kanske det kan hjälpa

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maliceangel
0

Jag hoppas att det bara är trots! Vet inte hur jag ska förklara vilken uppfostran han fått? Jag har alltid varit väldigt bestämd och konsekvent. Han är hund och jag är hans flockledare och det visar jag tydligt. Han har ofta varit dominant emot andra människor men aldrig hållt på såhär med mej. Han trotsar ju, det har han ju gjort men det är väl inte ovanligt, han är ju bara 10 månader. Men jag tycker att trotsen borde gå över och inte bli värre? Däremot har han världens respekt för min pappa och det förstår jag inte, vad gör jag för fel som inte min pappa gör liksom?

Och hur får jag honom att förstå att ALLA människor står över honom? Oavsätt kön, ålder & storlek?

Maliceangel
0

Hur får jag honom att förstå mer att det är jag som bestämmer? För det kanske är där problemet ligger? Jag har ingen dominant utstrålning så det lär jag få jobba mycket med. Hur kan jag bete mej mer som en flockledare?

Vi har gått kurser ett par gånger

Mischa
0

Tycker det låter som en förvirrad vovve som har lätt för att gå upp i varv och inte något klassiskt "dominans/ledarproblem" att bli fysisk med en sådan på högvarv brukar oftast förvärra situationen mer.

Men ingen här kan ju utläsa vad det kan bero på, tycker absolut att du våga ta hjälp och  kontakta en privatinstruktör som kan hjälpa dig att se orsaken på plats  och hjälpa er.

≧◔◡◔≦

exitingsvillemo
0

Hur var hans beteende efter han hade bitit? Fortsatte han att utmana? Höll han kvar bettet? Stirrade han dig i ögonen?

Eller kom han på sig själv att det han gjorde var fel?

Hur reagerade han då du la omkull honom? Fick du kämpa ner honom? Eller räckte det med ett ögonkast och ett tryck över nacken?

Beskriv mer (om du vill och orkar:o)) i detalj, vad som hände.

Karmatarerskanise
0

TS; jag hade samma problem med vår hund, ungefär i den åldern. Han hoppade och bet, men inte av aggressivitet, utan tror det var som han utmanade mig. Ibland höll han på så läääänge. Det var riktigt hemskt när folk såg det. Ett tag vågade jag knappt gå ut med hunden, och jag hade svårt att tycka om honom.

Jag försökte det här med att trycka ner honom, men fytusan, då blev han ÄNNU värre. Så jag körde till slut ignorera metoden, hur svårt det än var. Jag blev smutsig och fick ont. Hade blåmärken många gånger.

Nu har det inte hänt på länge, kan bero på åldern eller på att jag ignorerade. Har alltid med godis ut också för att kunna träna lite då och då på rundorna, så han får använda huvudet och inte kommer på sånna tankar mer Skrattande

exitingsvillemo
1

trots eller inte, det är aldrig acceptabelt att hunden biter!

Om det beror på aggression, trots eller osäkerhet spelar ingen roll.

Miija
1

Skulle det nu inte vara trots så kontakta veterinär och få honom kollad. En dold smärta m.m. kan få vilken hun d som helst att byta "skepnad".

Karmatarerskanise
0

#8 Vad rekommenderar du att man gör då? Om det gäller trots?

TinaH
1

Jag tycker du borde ta kontakt med en instruktör, som hjälper dig med detta problem.
Som kan visa vad u ska och inte ska göra.

Visst är du bestämd och konsikvent, men inte alltid det hjälper.
Hunden är i ren o skär trottsålder, och får man inte slut på dem beteet nu, så kan detta leda till agrisivitet, som i sin tur kan lea till att han blir flockledaren istället för du.

Jag skulle rekomendera en kurs på honom, där får du så mycket hjälp, och dina frågetecken rätasut.

Det spelar ingen roll att man sitter på ett forum och löser ett sånt här problem, utan det måste ses, av en instruktör.
Visst kan man disskutera detta här, men inte hur du ska och inte ska göra, för detkan bli fel för din hund.
Det som är bra för någons hund, kanske inte är bra för din osv…

Får u inte hjälp nu, så får du problem.

Lycka till! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

exitingsvillemo
1

#10 det är omöjligt att säga utan att se hunden först.

Du måste läsa av hela kroppsspråket för att få en uppfattning om vad som är problemet.

Svansföring, kroppsföring, blicken, läten… Ja ALLT måste ses innan man kan ge några rekomendationer…

Att göra samma sak med en aggressiv hund, som en osäker hund, kan få förödande konsekvenser…

Men att bitas är inte acceptabelt oavsett hundens mentala tillstånd.

Maliceangel
0

#6  Han var vild och tog sats för att bita igen.  Han höll inte kvar utan släppte på en gång. Och när jag sträcker på mej och tryckt ner han några gånger och sagt fy när han bits så biter han i luften mjukt, typ som att han är påväg att bita men kommer på sej själv samma sekund och biter inte..

Jag fick kämpa för att brotta ner honom. Och han kämpade för att ta sej upp igen. Förut har jag bara behövt blänga på honom så har han slängt sej på rygg. Nu är det inte alls så i den här situationen.

Maliceangel
0

#7 Ja ibland håller han på riktigt länge. Det är helt oförutsejbart när han ska börja. Det är pinsamt när jag går i centrum eller när bilar åker förbi och han flyger på mej och jag inte vet hur jag ska hantera situationen. Jag verkligen hatar honom när han håller på såhär, men det är ju för att jag själv inte förstår så jag tror att jag är mest arg på mej själv och inte på honom egentligen.

Jag har också försökt med att ignorera. Men då förstörs mina kläder och jag blir biten många gr. Jag vill ju  ändå visa att det här inte är okej. Jag kör också mycket träning på promenaderna för att stimulera han mer.

Maliceangel
0

#11 Tack för ditt råd!

exitingsvillemo
1

Jag tycker att du först och främst, ska konsultera en veterinär.

Vet hundar som fått diagnosen ADHD och dom kan bete sig på detta vis, framförallt under stress. Tydligen ska ADHD vara mer vanligt hos blandisar…

Din hund visade ju tydliga symptom på stress när han ville hälsa på den andra hunden, men du inte tillät honom… Vilket du gjorde helt rätt i!

Hjärntumör kan också vara en anledning till ett plötsligt oönskat beteende.

Naturligtvis behöver det inte vara varkän det ena eller det andra, men det är alltid bra att kunna ta bort de medicinska skälen till beteendet innan man försöker ""träna" bort det.

Skulle din hund vara frisk, så ta hjälp av ngn som verkligen KAN hundar, tyvärr har jag stött på brukshundklubbar som INTE kan beteenden… Dom är duktig på att lära ut dressyr men inte alla gånger ledarskap.

Fråga din veterinär om h*n kan rekomendera ngn hund-pedagog…

Och LYCKA TILL med din kompis.

Jag vet hur det är att känna hat-känslor för sin hund och det är inte kul. Men försök kom ihåg att det ALLTID finns en anledning till att hunden beter sig på ett visst vis.

Karmatarerskanise
0

#12 Jag skriver ju om det hypotetiskt handlar om en hund som trotsar, vad är då ditt råd.

Nu snackar vi hypotetiskt och det gäller en hund som trotsar! Det ska du väl kunna svara på?

Sen även hur man gör om det det gäller en aggressiv hund, och om det gäller en rädd hund. Hur gör man i var fall?

exitingsvillemo
1

#17 jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

En hund kan trotsa av många anledningar… Därav är det omöjligt att säga hur man ska handskas med beteendet utan att ha sett hunden.

Vet inte riktigt om jag ska ta illa upp av dina inlägg…???

Karmatarerskanise
0

#18 Vilka anledningar finns det då?

Och varför skulle du ta illa upp? Jag försöker få dig att spåna lite men du vägrar svara på en enda fråga. Hur ska JAG tolka det?

Du kan väl hitta på ett scenario som du känner till och berätta utifrån det hur man ska göra i den situationen.

exitingsvillemo
2

jag kan endast utgå ifrån de hundar jag trffat och fått möjlighet att studera lite…

Ok, vi tar min egen tik som exempel.

Thilda är i grunden en mkt dominant hund, som hela tiden måste påminnas om att Jag är över i rang.

Detta gör jag dagligen genom att kräva vissa småsaker.

Hon får inte hoppa upp i sängen utan tillåtelse.

Hon får inte äta förrän "jag har ätit klart" (alltså flyttar på mig)

Om ngn ringer på dörren, så flyttar hon sig omedelbart därifrån när jag kommer, hon får inte tränga sig före…

Hon får inte ta kontakt med andra under promenader, så vida jag inte tar den första kontakten.

Jag kräver att hon ska flytta sig för mig…

Detta kanske låter hårt i vissas öron, men det är hundens naturliga språk och alltså förstår dom det…

När hon var dryga året (en typisk ålder för trots och dominans-prövningar) högg hon åt mig en gång, då "högg" jag tillbaka, med handen, en flockledare accepterar inte att bli biten på.

Jag vände henne på rygg och satt gränsle över henne tills hon vek undan blicken och låg kvar tills jag gick därifrån. Det är enda gången hon gjort ngt sådant.

Det är alltså INTE ok att resa sig så fort ägaren gör det, utan hunden ska visa underkastelse tills ägaren gått därifrån eller "låter" den komma upp.

Detta är en hund som har ett mkt tydligt kroppsspråk och som talar "hundspråket" väldigt bra. Som sagt så kan jag inte råda ngn där jag själv inte har sett hundens beteende.

Men att bitas är oacceptabelt oavsett orsak, har det varit en hundflock så hade ledarhunden genast gett tillbaka med samma mynt och tvingat den andra hunden till total underkastelse.

Handlar det om en rädd/osäker hund, måste man börja i en annan ende, man måste först få hunden att bli säker i sig själv innan man utövar dominans… Det är det jag menar att det är omöjligt att ge råd…

Karmatarerskanise
0

Ok. Tack för ditt svar.

exitingsvillemo
0

;o)

Mulla
0

#20 Bra skrivet tycker jag!

exitingsvillemo
0

#23 tack :o)

Denna kommentar har tagits bort.
AnneN
0

#16 jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon hund haft adhd eller annan bokstavsdiagnos, finns det någon sida där man kan läsa mer om det eller någon bok, artikel eller liknande där det står mer om detta?

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

#26 Jag vet ingen sida, men en kompis hund hade något liknande. Det var iaf vad hennes föräldrar sa, och det verkade verkligen så på hunden.

AnneN
0

#27 jo hyperaktiva hundar har jag stött på (har själv haft en) men jag har aldrig hört talas om någon sådan diagnos på en hund.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Maliceangel visst är din hund blandning mellan kangal och rottis? (har för mig att jag läst det i nån tråd)

Vet inte hur påläst du är om kangal men här kommer iaf en länk till rasklubben http://www.kangalklubb.se/

_**/Mvh Anne

TinaH
0

tycker man ska läsa denna länken

Mvh TinaH

exitingsvillemo
0

http://www.honeywaters.se/Om%20Cockern.htm

kontrar med denna länk, scrolla ner tills du kommer till avsnittet om "rage syndrome".

exitingsvillemo
0

#0 återigen så säger jag INTE att din hund HAR dessa problem. Ville bara informera alla här ATT det faktiskt existerar och KAN vara en orsak.

TinaH
1

angående det som skrevs om "rage syndrome".

kan börja med och tala om att om man översätter rage synrome, blir det "raseri-syndromet".

Det står klart och tydligt i denna text på sidan att det är oftast Cocer Spaniel, som kan få detta.

Citat ur texten:

Dr. Iljana Reisner som forskat mycket kring "rage" på engelsk springer spaniel menar att "rage syndrome" är ett tillstånd som följer vissa blodslinjer och att det på något sätt är förknippat men en lägre serotoninhalt i hjärnan och att tillståndet är **mycket svårt att skilja från dominans aggression!
**"_Bitte avslutar sin föreläsning med att poängtera att "Rage Syndrome" är ett luddigt begrepp. Det bör tolkas som ett samlingsbegrepp av olika symptom. Den gemensamma nämnaren är att de drabbade hundarna lider av allvarliga beteendeproblem, som tar sig i uttryck genom ett ohämmat bitande framförallt baserat på aggressivitet. Vi får dock inte misströsta så fort en hund är aggressiv och tro att den har "rage". Det är väldigt sällsynt och de flesta beteende problem går att komma till rätta med.
__
För ca. 7-9 år sedan pratades det mycket om fenomenet "Rage Syndrome". (Rage = raseri, syndrom = sjukdomsbild, flera uppträdande sjukdomstecken.)
Begreppet blev känt i England på 1980-talet och tillämpades då på icke karaktäristiska beteenden av våldsam och aggressiv karaktär hos vissa hundraser, speciellt cockerspaniel och springer spaniel."_

Nu var det ju inte direkt en cocker hon hade, så jag kan inte begripa varför du tog upp detta övh.
Bra att informera om olika sjukommar, men eftersom hon inte har några av dem drabbade "rage"-raserna, så kan jag inte begripa varför?

Mvh TinaH

AnneN
0

#40 om du läser texten noga så ser du att det även står att det kan finnas andra raser som är drabbade också, fast i mindre utsträckning!

_**/Mvh Anne

TinaH
0

japp men fortfarande så har inte TS ngra av följane raser i sin hund, som et sto i texten om:

"Andra hundar som rapporterats lida av samma problem är

• amerikansk cocker spaniel,
  • berner sennenhund,
  • chesapeake bay retriver,
  • dobermann,
  • engelsk bullterier,
  • schäfer,
  • golden retriver,
  • pyrenéerhund och
  • S:t bernhardshund och
  • pudel."

Mvh TinaH

AnneN
0

#42 iochförsig men det betyder ju inte att andra än de raserna kan vara drabbade.

Även om detta fall mest troligt beror på helt vanlig trots som med hjälp av en bra instruktör kan tränas bort, så kan det vara bra att få reda på eventuella andra orsaker hur ovanliga de än är.

TinaH även om du inte tror på att det är dessa sjukdommar som orsakar detta så behöver du inte leta efter motbevis, ge i stället TS råd om hur hon kan reda ut problemet på bästa sätt!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

TinaH
0

jepp, jag har ju själv skrivigt att man ska ta detta via en instruktör och inte via forum.
Om du läser mina tidigare inlägg längre upp.

Sedan så gjorde jag det lättläst för övriga här inne på forumet, genom att gå in på cocer sidan och förenklade texten. Inte för att jag skulle över bevisa något!

Mvh TinaH

exitingsvillemo
0

#44 har även JAG skrivit att hon ska söka upp ngn hund-pedagog som kan hjälpa henne med hundens beteende.

MEN, det är alltid bra att utesluta eventuella medicinska störningar, innan man försöker träna bort beteendet.

Som sagt… En sjukdom går INTE att träna bort…

exitingsvillemo
0

#45 finns ingen anledning att "förenkla" en befintlig text.

Dom som vill veta, går väl helt enkelt in och läser texten?

#0 Jag hoppas att du får hjälp med din hund, detta är troligtvis ett tecken på antingen trots, dominans, osäkerhet e.d.

Men konsultera en veterinär så du VET säkert att det inte har ngn medicinsk förklaring.

Man ska börja i rätt ende, att hitta ORSAKEN till problemet, sen kan man börja jobba bort det.

LYCKA TILL :o)

chrissan
0

Med blandningen Kangal och Rottis kanske det inte är konstigt att en 10 mån hane börjar revoltera. Kangal, vad jag förstår, är en av de hundar som fortfarande används för att skydda husdjuren från varg, dvs en rejält tuff hund som behöver ramar och regler. Rådet om en bra instruktör verkar ju vettigt då.

Hundar kan nog få de flesta sjukdomar som människor har, därför är de så intressanta att göra genetisk forskning på. Men man ställer antagligen inte lika exakta diagnoser, för ADHD t ex så ställs diagnos på människa genom frågor enligt speciella formulär, mentala tester av typen lösa problem, neurologiska tester och sådant. Det funkar nog inte på en hund! Många hundar skulle uppfylla kriterierna för mänsklig ADHD bara genom sina rasegenskaper. Hur många har inte en hund som ibland har jättesvårt att koncentrera sig på en sak, är lättstörd när man tränar (speciellt tråkiga moment), plötsligt får "fnatt" och rusar omkring och leker hej vilt? Men det är ju det som gör den till en hund!

TinaH
0

# 48

Håller fullkomligt med och att det inte har något me tumörer och annat och göra.

Utan ha en fast hand, och en bra tränare, är allt vad denna hund behöver. För det är 2 mycket krävande raser i den.

Jag kunde inte säga det bättre själv! =)

Mvh TinaH

psyko
1

När min hund var i trotsåldern kunde han också hålla på sådär, men för det mesta inomhus. Han var dock inte aggressiv utan lekfull (till gränsen till överhypad), men det gjorde riktigt ont ibland när han höll på, man kunde få sår eller blåmärken. Tillsägelser som att ryta åt honom, igonerara eller ta honom över nosen hjälpte inte, han såg det ungefär som att matte också vill vara med och leka. Men för oss funkade det tillslut genom att när han fick sådana bitattacker satte vi på honom kopplet och sade åt honom att sitta ned. Om han inte satte sig ned utan hoppade upp och bet så höll jag kopplet så att han inte kunde hoppa upp och så att han inte kom åt att nafsa mig. Det var den enda uppmärksamhet jag gav honom var att hålla i kopplet (varken kollade eller pratade med honom). Sedan ignorerade jag honom fullständigt tills han satte sig eller lade sig sig ner, eventuellt slutade gny eller tills man såg att han lugnat ned sig. Sedan satte jag mig ned och klappade honom och pratade lugnt till honom och sedan fortsatte vi vår promenad (om vi nu var ute) som inget hänt. Han brukade bli som en ny hund efteråt. Det var nog nästan den enda metoden som funkade på vår hund:) 
Om han fick återfall var det bara att göra om samma sak.

exitingsvillemo
0

#49 hur kan du veta så säkert att det absolut INTE kan ha med sjukdom att göra? Även om det är långsökt att så vore fallet?

Cerrolyn
0

Jag tycker som #1

Han är kanske väldigt dominat och försöker ta över ledarrollen. Så massa ledarrolls träning kan vara bra nu. Typiskt att jag inte kommer på någon just nu…

Hoppas att allt kommer att ordna sig för er.

**MVH Cerrolyn

exitingsvillemo
0

Den ena hunden jag känner till, som ju faktiskt fått diagnosen ADHD , betedde sig på följande vis:

Kunde ligga lugnt och sova och PLÖTSLIGT ur det blå, hoppade han upp och "sökte" ngn att attackera…

Den kunde även börja springa runt i huset, utan ngn som hellst anledning och nu pratar vi inte "vanliga rus, eller brist på motion" utan verkligen maniskt springande, vilket slutade med att hunden bara föll ihop, helt utmattad.

Husse stod i köket och diskade, hunden låg bakom honom, plötsligt hoppade han upp och bet husse i ryggen utan anledning.

Veterinären trodde först att det var en hjärntumör, då dessa symptom kan visa sig på just detta, men enligt skallröntgen fanns det ingen tumör, eller ngt annat som visade på ngt synligt fel.

Då berättade veterinären att det tydligen har börjats forska i ADHD/damp hos hund och att dessa störningar faktiskt liknar de symptom som vid hjärntumör…

Beteende mönstret är inte exakt detsamma som hos människa, konstigt vore ju det eftersom vi har olika beteenden i grunden

exitingsvillemo
0

Men som jag sagt många ggr tidigare detta är troligen inte ett fall av vare sig den ena eller andra sjukdomen utan helt enkelt bara en vanlig hund i en känslig ålder.

Men det är alltid bra att kunna utesluta medicinska fel först, annars arbetar man lite i blindo

chrissan
0

#51 Man tar det mest sannolika först. Om hunden verkligen skulle bete sig irrationellt även med en erfaren tränare så kan man börja undra om det är något annat fel. Då ska man naturligtvis utesluta smärta eller andra fysiska fel. Nu skriver ju Maliceangel att hunden beter sig bättre med hennes far - han har antagligen mer respekt för honom.

#53 För länge sedan kände jag en hund som verkligen var psykiskt sjuk, den betedde sig så som du beskriver. Ungefär som den hallucinerade och såg syner, det var ganska otäckt att se och liknade allvarlig psykos hos människa. Den blev bara sämre och fick avlivas.

[FiaDodis]
0

#49 #50 Ang ADHD på människa, vilka neuorologiska tester? För att ställa en diagnos om ADHD så går det att göra utan ovanstående tester!!

Det finns hundar som har fått diagnosen ADHD! Låt säga om hunden skulle ha det så går det INTE att träna bort!! Om jag själv går till min son som har ADHD, han har bl a dåligt närminne, inte blir han mindre oglömmsk för att han får skäll av mig att han glömmer… Lika så koncentrationssvårigheter främst i skolan, samma där går inte heller "att träna" bort!! Där gäller det att anpassa tillvaron efter diagnosen

Jag är av den övertygelsen att handlar det om nån form att detta så hjälper det inte med träning och tro att hunden ska bli "som alla andra" det är nog bara att "gilla läget" och själv förändra saker och ting så att det går ihop med den aktuella "funktionsnedsättningen"

Vet att denna tråd inte handlar om människor men paralleller kan dras!!

Det klokaste TS kan göra är att utesluta medicinska fel innan denne ev påbörjar "träning" utifall det skulle handla om det.

fettmedkevlar
0

#0 Hur har det gått? Har hunden visat förbättring eller försämring i beteendet? Hur är han inomhus?

TinaH
0

Hallå gott folk! =)

Nu tycker jag inte vi sitter här och talar sjukdommar eller inte, utan nu tycker jag vi slår våra kloka huvven ihop och hjälper till med vad TS frågar om. "få bukt med hennes hundproblem". Inte sjukommar.

Denna tråden börjar på och bli liite väll lång, och börjar nästan på och halka från ämnet. :-)

Mvh TinaH

AnneN
0

TS om du vill få tag i en bra instruktör men inte vill gå på bruks så kan du kolla om dessa har någon i din närhet http://www.immi.nu/ på den sidan kan man även få en del bra tips.

_**/Mvh Anne

[FiaDodis]
0

#58 Att försöka hjälpa TS ÄR JU DET VI GÖR!! Det första TS borde göra är att ta hunden till en veterinär för att UTESLUTA ev sjukdommar!! Visar det sig att hunden INTE har någon störning, medicinskt "fel" ja, då är det bara att börja jobba med hunden och kanske ta hjälp av någon erfaren hundinstruktör el dyligt!

Vänd på det. Om man börjar jobba med en hund som det senare visar sig har något av ovanstående "fel", hur framgångsrikt tror du det kommer att gå då? Då måste det vara bättre att utesluta det medicinska först.

Det finns ingen som är illvillig här utan bara försöker hjälpa TS!!

AnneN
0

#60 det jag tror #58 menade var att vi iställer för att bara räkna upp möjliga medicinska åkommor skulle kunna även ge träningstips, tips på övningar hon kan göra tillsammans med sin hund.

_**/Mvh Anne

exitingsvillemo
0

#61 jag förstår hur #58 menar, men också hur #60 menar.

citerar ur #60's inlägg:

Då måste det vara bättre att utesluta det medicinska först.

och jag måste faktiskt hålla med.

Det är ju tips vi ger här:

1. kolla med veterinär så inte hunden har en medicinsk åkomma, som därav gör att den beter sig på detta vis
  2. Är hunden friskförklarad, sök hjälp hos kunnig hund-pedagog, för att få reda på VAD problemet är (nu har vi ju uteslutit smärta, eftersom vi redan varit hos veterinär)

tränings-tips över forum, kan skada mer än hjälpa, då INGEN här har träffat hunden ifråga och därför inte kan gå in på ngn specifik träning.

Det skiljer ju sig mkt på träning av dominant hund och träning av osäker hund.

[FiaDodis]
0

#61 Jag vill inte över huvud taget oroa TS på något sätt utan bara ge råd. Men ibland kan man inte blunda för saker och ting och varför inte ta det säkra före det osäkra och utesluta saker!

Och som #62 skriver på slutet i sitt inlägg:

Det skiljer ju sig mkt på träning av dominant hund och träning av osäker hund. Ja mer korrekt kan det inte bli.

Mischa
0

Ledsen att behöva säga detta men en ung hund med ev skärpa som blir nerbrottad och stirrad på för att hävda sitt såkallade "ledarskap" kan jag nästan förstå att det blir "motattacker" då och då….

(läs dominans och ledarskapsartikeln på HiF)

Likaväl som att konstatera att hunden som åter igen inte är mentalt färdigväxt kan ha den ena och den andra sjukdomen…

Jag skulle istället tipsa dig att ta kontakt med en uppfödare/erfaren kangalägare eller ev. annan utpräglad herdehundsras då jag tror att dom kan vara tämligen lustiga som Valpar, mycket vakt och skärpa kombinerat med oerfarenhet som ska fungera i ett samhälle där mycket upplevs som "farligt" av ett djur och där samhället kräver att en sådan hund är självsäker och inte måste hävda sig.

≧◔◡◔≦

exitingsvillemo
0

#64 en hund med normala instinkter, försöker naturligt att klättra på rangstegen, det är ngt som funnits i hundar i alla tider.

Det finns säkerligen många som använder "ledarskap" på rätt vi, men används det rätt så är det ett språk som hunden använder själv och förstår

"motattacker" blir det om du använder dig av fel signaler, då hunden inte förstår… När du "pratar" med kraftig brytning

Mischa
1

#65 vi har nog uppenbarligen olika syn på hur en normal hund är funtad.

Knepigt nog har jag aldrig behövt använda mig av traditionella "dominansövningar" som alfarullningar, gå genom dörren/äta först och allt annat lustigt som folk har för sig….och jag har knepigt nog normala hundar iaf :)

Jag tror inte på att försöka imitera en hunds signaler (det är fysiskt omöjligt) och beteenden, jag tror att dom är smartare än så och har anammat & lärt sig många utav våra beteenden istället.

≧◔◡◔≦

[FiaDodis]
0

#66 Du har förmodligen inte den "tuffare" hunden! Jag lär lova att dessa metoder som du beskriver som "lustiga" faktiskt lär användas om man har en hund som är så mentalt stark. Om man inte gör det så utgör denna individ en stor fara!!

"Normala" hundar finns dom? Alla individer är olika, har olika mentalitet osv. Dom du träffat på är nog dom som inte är så mentalt starka och därav så har du inte behövt "tagit upp kamp".

Hundars signaler, omöjligt att imitera? Nej tror jag inte, vet det, om man pratar med hundar på deras språk så kan förklara det så här: du skriver själv att dom är smarta så då fårstår dom vad vi menar om vi nu pratar deras språk! Självklart så har många hundindivider blivit präglade av människans beteende eftersom vi håller dom som husdjur. Dom är inte vildhundar i vår ägo.

exitingsvillemo
0

#66 du har kanske haft den turen att du aldrig behövt gå in så starkt. Det är olika från hund till hund.

Som jag s tidigare, så är min tik MKT dominant ge henne lillfingret och hon tar hela armen…

Att få hunden liggandes på rygg är exakt vad tiken gör mot sina Valpar och det beteendet ska vi ta efter, det är nämligen det enda språket hunden förstår…

TinaH
0

# 68

Att lägga en hund ner och få den ner rangad, så ska man veta hur man ska göra, för annars så kan man knäcka hela hunden, om man inte bygger upp den sedan på RÄTT SÄTT, så hunden inte tappar all självförtroende!

Detta ska inte göras bara så där hur som när som!

Mvh TinaH

exitingsvillemo
0

#69 är det ngn som har påstått det? Obestämd

När man tar fel, och tar en osäker hund för en dominant hund, det är DÅ det blir fel.

Kan man inte läsa av hundens signaler så ska man inte ge sig in i dominansövningar utan expert-hjälp.

En hund som inte är osäker utan som man VET är dominant, kan du lägga på rygg utan några som helst oroligheter att du ska knäcka hunden.

Hur tror du hundar i en flock gör?

Alfahannen: kommer du närmare min mat, så biter jag dig HÅRT, jag bestämmer och Jag äter först…

Mindre stående hund, men endock dominant (ex en ung hanne): Jag tänker strunta i vad du säger och ta för mig av maten iaf…

Vad tror du är rätt av följande alternativ att Alfahannen "säger"

1. Jag varnade dig och du lyssnade inte, ta konsekvenserna för det…
  2. Oj, bäst att jag tar det försiktigt med dig, så att du inte blir att må psykiskt dåligt, ok du får väl äta, jag går…
  3. Jag tänker bita dig så du förstår att jag menar allvar, sen när vi har ätit klart ska vi ha lektion i självkänsla…

Hur hemskt än detta låter så är det faktiskt så här en hundflock fungerar… Att förmänskliga sin hund är i mina ögon taskigt mot hunden.

Som att kräva av ett barn i förskolan att den ska lära sig ett främmande språk på en dag…

TinaH
0

# 70

Har jag sagt någt annat?Obestämd

Du behöver inte berätta för mig hur et ligger till för detta vet jag om redan.

Mvh TinaH

chrissan
0

Var inte Mischas råd det bästa? Ta kontakt med någon som har erfarenhet av Kangal eller annan "urherdehund". Det är hundar med ett speciellt temperament så man måste nog lära sig hur man ska handskas med det. Det enda jag vet är att det kan bli jättefina hundar MEN det krävs att man kan uppfostra dem på rätt sätt. De behöver också få använda sina genetiskt nedärvda egenskaper på ett konstruktivt sätt.

TinaH
0

# 72

HÅLLER FULLSTÄNDIGT MED! =)

Har man inte erfarenhet av en ras, kontakta en Kennel som har kännedom för rasen, eller kanske till och med ringa SKK. =)

Mvh TinaH

exitingsvillemo
0

#71 jasså, jag kanske missförstod det du skrev i #69 då…

Lägger du ner en hund av rätt anledning och på rätt sätt, behöver du inte "bygga upp" hunden…

Cerrolyn
0

Håller med Exitingsville och Tina när det gäller nerläggande av hund.

Tycker också att Mischas råd var det bästa.

**MVH Cerrolyn

Maliceangel
0

AnneN: Jag är påläst på rasen, jag vill ju veta vad det är för hund jag har. Alltså är jag påläst inom båda raserna. Tack för länken ändå! Dock har jag redan varit inne på den där sidan ett antal gr fast det är alltid kul att kolla om dom har uppdaterat något :)

Exitingsville: nu tror jag då inte att min hund har ADHD. Han är tio månader och en blandning mellan 2 väldigt krävande raser. Men det skadar ju inte att jag vet om att risken finns och är mer uppmärksam och har tankarna på det.

AnneN
0

#76 jätte bra att du är påläst om de raser din hund innehåller Glad

Om du tar kontakt med en bra instruktör så kan de se er "in action" och då se vart felet ligger och hjälpa er att tträna bort det =)

_**/Mvh Anne

Maliceangel
0

#47 Tack! jag ska ta kontakt med en bra hundmänniska. Självklart behöver någon dömma honom utifrån verkligheten. Jag vill ha någon som kan läsa av min hund bättre än vad tydligen jag kan och någon som kan tala om för mej vad jag gör för fel samt vad jag kan göra istället. Oftast ser ju personen som ser händelsen utifrån mer än vad jag själv gör som befinner mej i situationen. jag tänker kanske inte alltid på vad jag själv gör.

Maliceangel
0

#48, #49 Precis ni har rätt. Jag är medveten om att han är en krävande hund och att både rottisen & kangalen är 2 väldigt krävande raser, inte allra minst kangalen.

Jag har nu kommit till den punkt då jag behöver råd och tips av andra hundägare så att jag kan ge honom den uppfostran som han behöver. Det här med bitandet måste ju få ett slut och det snabbt. Därför vill jag gärna att andra delar med sej av sina erfarenheter. Alla hundar är olika men kanske lär jag mej något av er andra.

Och jag vet redan att jag borde ta kontakt med en hundtränare, en bra sådan. Och det ska jag göra. Det jag ville få ut av att skriva här vad inte att ni ska hjälpa mej att få kontroll över min hund igen utan mer att jag vill bolla min situation med ännu flera än bara hundtränare. Jag behöver alla råd och tips jag kan få av så många som möjligt.

Maliceangel
0

#50 Tack för att du delade med dej! Jag brukar också ta hjälp utav kopplet. Och ignorera hans dåliga beteende och uppmärksamma hans bra.  Fast det är ju svårt att ignorera helt när en 40 kilos hund hoppar upp och biter en! Fast jag tycker ändå att han börjar få tillbaka "respekten" för mej mer nu när han märker att han inte kan provocera mej.

Maliceangel
0

#53 Det där var en liten lättnad för mej. Det där stämmer inte alls in på min hund. Han är ju lugn och harmonisk annars. Han är ju inte oförutsejbar. Jag har märkt att det är just när det kommer en annan hund som han jätte gärna vill hälsa på men inte får som han blir helt galen. Och när jag tar hem vissa vänner, det är ju mer att han inte får hela min uppmärksamhet som han vill ha. Fast det jobbar jag på hela tiden och det blir bara bättre och bättre. =)

Maliceangel
0

#64 Tack för länken!

#77 Ja, jag har varit hos en instruktör förut. Sen tog det slut mellan killen och mej och ekonomin krashade totalt och det blev inga mer träffar med denna. Och det tänker jag ofta på nu. är ibland rädd att jag har handlat fel och att det är jag som har skapat problemet. Men det lär ju inte vara försent nu hoppas jag. Han är ju trots att bara 10 månader.

AnneN
0

#82 enligt min mening så är det aldrig för sent att rätta till ett fel, men ju yngre hunden är desto lättare blir det.

_**/Mvh Anne

Manda29
0

Han är väl mitt i könsmognaden också. Det spelar ju också in med allt vad det innebär för vissa individer.

spikes
0

Alltså håller med micha och anne fullt ut, ni andra som snackar om dominas och beteende hit och dit o huller om buller uppmanar jag att studera vidare böcker om vargen och det sociala liv dom lever,FORSKNINGEN KRING DOMINANS HAR GÅTT FRAMÅT!!! bara så ni inte missar det liksom:-))),det finns nyare böcker än dem ni uppenbarligen läst…..

0, Hoppas du hittar rätt hjälp till din hund önskar dig all lycka framåt!:-)

Mischa
1

#67 & 68,

Jag har en jack russell terrier, en dessutom överskarp sådan som är totala motsatsen till min retrieverblandis så jag har båda varianter, totala motsatser till varandra.

"Retrievern" skulle gott kunna brukas våld och hårda ord på då hon redan är såpass förarvek och förlåtande, men terriern är en helt annan femma, att ta tag i henne fysiskt rinner som vatten på en gås och stjälper mer än det hjälper.

Jag köper inte snacket med att "tiken gör så mot sina valpar" vilken tik lyfter sin halv vuxna/vuxna valp i nacken?

Hur ska man kunna ge ut "rätt" signaler när vi saknar markeringar i ansiktet, går upprätt,  saknar päls,  saknar svans,  har fasta ytteröron och har ett eget språk som går rakt emot hundens?

Som redan sagts är det där med varg och alfamodellen förlegad, dom studier som förut gjorts på vargar har varit i fångenskap.

Enligt Barry Eaton  har det visats sin vara en enorm skillnad i beteende på vilda vargar och dom i bur.

Aggressiva beteenden och alfasyndomen verkar uppstå då det är brist på föda eller trångt.

Intressant artikel av Dr David Mech (vargforskare)

≧◔◡◔≦

exitingsvillemo
1

Jag köper inte snacket med att "tiken gör så mot sina valpar" vilken tik lyfter sin halv vuxna/vuxna valp i nacken?

Ingen har påstått ngt om att lyfta hunden i nacken…

När min tik hade valper, så använde hon sig OFTA av att "trycka ner" valparna, med hjälp av ett rejält bett runt halsen…

Vi sparade en valp ur kullen och även när valpen var stor (10-12 månader) använde hon sig av detta.

Min mamma har en hanne på 11 år, som gärna talar om för alla andra hanhundar att det är han som bestämmer, detta gör han på samma vis som tiken gjorde mot valparna… En varning, lyssnar inte den andra hunden, lägger han ner den (inte med tänderna utan med hela kroppen) sen står han över den och stirrar ut den…

Ingen av dessa två hundar har varesig brist å föda eller är trångbodda…

Gör ngn av mina hundar ngt fel, vad som helst… Och jag kommer på dom, så räcker det med en blick så lägger dom sig och blottar mage och strupe och visar total underkastelse.

Mischa
0

Och då kan du altså översätta en tiks "tillrättavisning" mot sina Valpar som din mammas hanhund gör mot andra hundar för att hävda sig själv?

Jag har aldrig nämnt något om att hundar so bor trångt eller brister i utfodring skulle få dessa beteenden, men när jämförelser med vargar kom upp kunde jag inte låta bli att länka till sidor som drar upp skillnaden mellan en varg i fångenskap och en varg i det vilda där dessa beteenden knappt förekommer och där den sk. rangordningen är ett minne blott.

Vet inte varför du nämnde det, men varför ska en hund behöva visa total underkastelse för att den gör "fel"?

Tränar jag mina hundar vill jag att dom gör det för att dom själva vill och inte för att att det blir obehagliga konsekvenser om dom inte gör vad jag vill.

≧◔◡◔≦

spikes
1

88,Finns inget finare att se än en lycklig lydig hund,än en som lever ett liv i underkastelse;-)

[FiaDodis]
0

#87 Om du har en "tuff" hund så kan det behövas att "tillrättavisa" den! Om den inte vet sin plats så är det ingen lycklig hund heller. När "rangordningen" är klar och alla i "flocken" vet sin position ja då går inte hunden omkring och är olycklig osv.

exitingsvillemo
0

#88 självfallet används inte dominans vid träning av olika slag… Nu missförstod du mig lite tror jag.

Skulle ALDRIG utöva dominans mot mina hundar om dom gör fel när vi tränar dressyr/agility… Absolut inte… Där leker man fram saker…

Det jag menar med fel, är t ex om hunden morrar åt mig eller ngn i min familj.

Om hunden utövar dominans mot mig eller ngn annan…

Förstår du bättre då?

En hundsom VET vad som är rätt eller fel och som VET att den har en flockledare som skyddar den, DET är en trygg och lycklig hund

spikes
0

91,förstår precis vad du menar,men delar absolut inte din uppfattning om dominans…..

Mischa
0

#88 Ja, då vet jag ungefär hur du menar, men jag delar heller inte din åsikt för det.

En hund som morrar tolkar jag främst som osäker, inte dominant, i vilket fall ser jag inte hur man kan framstå som en stabil och säker "flockledare" genom att alfarulla, det tordes bli obehagligt för hunden i vilket falla dvs. inte varke respektingivande eller tryggt.

En hund som morrar mot mig misstror mig, inte försöker ta över hemmet, en valp kan inte veta allt från början och har blivit fråntagen all den trygghet den tidigare hade, jag tror inte på att trycka ner en individ som inte har sitt på det klara.

Jag tränar/lär hundar, inte försöker vara en.

≧◔◡◔≦

TinaH
0

håller fullkomligt me Micha! =)

Mvh TinaH

[Billan]
0

Nu har jag inte läst hela tråden men vill ändå säga !!

TROTS finns inte i en hunds register !!! I hundens värld är det bara frågan om rang ordning.

En hund som inte har en given plats i flocken är en olycklig hund. Den hunden måste hela tiden vara på sin vakt för att leta tillfällen att ta över ledarskapet.

En lycklig hund är den hund som vet sin plats i flocken och som kan leva sitt liv utan att behöva ifrågasätta ideligen.

Det som händer med  trådskaparens hund då den möter andra hundar , är att den den  inte får utlopp för sin ilska och tar då första bästa som stör den och biter till.  Också för att den inte har en ledare utan tror sig själv vara den som bestämmer hur man agerar mot omgivningen..

Att den agerar på så sätt kan betyd att den inte vill ha flera flockmedlemmar, aggresivitet förlänger avståndet till den mötande i regel.

Men det är ju flockledaren "den som håller i snöret." ( inte hunden )som ska avgöra hur övriga flockmedlemmar ( hunden ) ska förhålla sig till omgivningen.

Mischa
0

#95, kan kanske vara en idé att läsa igenom tråden.

≧◔◡◔≦

spikes
0

96,precis min tanke;-)

[Billan]
0

Det ändrar inte mitt tidigare inlägg. Hundar har inte trots i sitt register.

spikes
0

98, bra om du skriver vem du svarar…..och jag kan ju bara konstatera att uppfattningarna går isär väldigt mycket;-),tipsar även dig om att läsa "alfasyndromet".

Maliceangel
0

#95 Jag tror att du har missförstått (Eller missförstått du har ju inte läst tråden) Men min hund är inte agressiv emot andra hundar.. Jag vet heller inte om det är agressivitet han visar mej när han hoppar upp och biter efter mej, dock är jag mer osäker på den biten.

Maliceangel
0

Måste bara skriva och uppdatera lite. Jag har kört med att all min uppmärksamhet som han får i form av gos och klappar ska förtjänas. Exempel: Om han kommer fram till mej eller någon annan i familjen när vi sitter tex i soffan så klappar vi honom inte. Jag har även begränsat hans utrymme hemma (på så sätt har han slutat hoppa på dörrarna för att ta sej in) han får inte vara i något rum såvida jag inte "bjuder in" honom. Människor går först in och ut genom dörren och sen han.

Det här funkar hur bra som helst. Jag har ju för länge sen insett att det inte är enbart promenaderna som problemet ligger. Utan att problemet i grunden kommer ifrån hela vardagen. Efter att ha ändrat hans vardag så har jag iochmed det lyckats förändra våra promenader =D Jag kommer inte att ignorera honom för alltid. Utan kommer att börja gosa med honom så småningom igen, men jag anser att det här har varit ett så stort problem när han hugger att jag varit tvungen att ta till det här. (Jag själv tycker ju att allt jag skrivit är en självklarhet förutom det där med klapparna och goset osv, som har varit det svåra).

Han har blivit lugnare nu på många sätt. Han blir inte lika hysterisk när vi får besökare för han har lärt sej att han inte får uppmärksamhet om han är vild, hoppar eller bits. Det började med att jag ignorerade honom samt gav han en snabb snärt med kopplet när han blev sådär hysteriskt galen på promenaderna. Det har gått rätt fort och jag är super glad att lösningen inte var längre bort än så! (Dock ska jag inte ropa hej än, problemen kan ju komma tillbaka). Nu känner jag mej säkrare som hundförare och jag är säker på att han känner av det och därför blivit mer säker själv.

spikes
1

101, en snärt med kopplet????,vad vinner du på det!!….i övrigt är det ju bra att ignorera det lär man dom massor på……

TinaH
0

ett snärt me kopplet är ingen bra lösning, kan leda till att dem kan bli koppel rädda…Då har man direkt misslyckats med sitt mål…

Så jag håller me Spikes! =)

Ignonera och vänd ryggen till.

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Det är lätt att säga att man ska ignorera, men har man en hund som gjorde som Hades, är att ignorera verkligen det svåraste man kan göra. Det tog många promenader innan jag lyckades med det. Det var hemskt.

TinaH
0

# 104

Är det = att du har använt koppelet på Hades då, eller?

jag hade en hund, tyson nu 5år, som bet, som hoppade, som rusae fram till andra, som ja…säg nått han inte gjoe i kopplet.

Men jag fick bukt på det genom att ignonera.

Mvh TinaH

Mischa
0

Bra att det löser sig, men jag ställer mig till skaran som tycker det där med koppelsnärt låter väldigt onödigt.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Nej Tina, det är det inte.

Maliceangel
0

#102 & 103 Det roliga är att jag visste att jag skulle få sånna reaktioner. Både jag och min hund kan vinna massor på det. Det är tragiskt att ni drar slutsatser om att jag skulle skada min hund också men det är en annan diskussion. (antar att ni drog den slutsatsen pga reaktionen ni gav).

Min hund är 10 månader och väger 40 kg ben & muskler. Han hade ett beteende som kan bli rentutav livsfarligt om det får fortsätta. Det kanske finns bättre lösningar (ignorera är inte ett av dom eftersom att det inte funkat hittils på min hund under promenaderna). Jag prioriterade och hellre en snärt med kopplet en gång än att jag om några månader kanske får avliva min hund! Jag är glad att jag tog till snärten för problemet är borta (därmed inte sagt att det aldrig kommer komma tillbaka)! Och inte endast pga snärten utan pga hur jag förändrade hans vardag. jag kanske borde skrivit att min hund inte kom till skada när snärtet utfördes Flört, men det trodde jag att alla här förstod. Fast kanske inte, ni känner ju inte mej. Kanske hade jag själv dragit den slutsatsen. Kanske borde jag valt mina ord bättre, låten dask mildare än snärt?

Min hund är mer psykiskt stark än att han skulle bli en harig och osäker hund pga en snärt med kopplet. Det är inte en Cane corso jag har i kopplet, utan en Rotgal, en blandning mellan 2 skarpa raser.

TinaH
0

# 108

Visste du inte att du skulle få sådana reaktioner om du använder smärta i träningen på in hund?
Jag skulle hellre vilja säga att din hund har/håller på att ta över ledarollen, och kan/kommer att bli mycket farlig om du inte får bukt med dessa problem nu.

Ja, jag vet att du har 2 starka raser i kopplet.
Men för et kan du aldrig säga om detta problem kommer tillbaka eller inte, för han är inne i olika mognadsperioder i livet, och har acceptrerat för stunden, men kan ev. få ett åter fall igen, va gör du då "snärtar" igen?

Du borde lägga en slant på en bra instruktör, som kan nån eller bägge raserna och få hjälp med din hund.

Att använda smärta på en hund vid träning, då är man lite inne på snabb-fix metoder, och det skapar inget långsiktig lösningar.

Mvh TinaH

spikes
0

109,håller med tina tänk dig för nu….innan det är alldeles försent

Cerrolyn
0

Eh VA?!

Hon skrev ju att problemen KAN komma tillbaka ju.

Sedan känner jag en hund som idag är 10 år (ej av skarp ras, men individen är mycket dominat av sig). Denna hund hoppade, red, bet i kläder och koppel när han var ung och de snärtade honom. Vad hände? Jo han slutade och beteendet försvann, han är inte koppelrädd eller fått någon skada av detta verken psykiskt eller fysiskt.

Men för det är det inget jag rekomenderar, jag menar bara att på vissa individer så funkar det bättre än att bara ignorera.

Hur som helst så är det kul att träningen går framåt. Lycka till i fortsättningen.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

tycker hon borde leta upp en bra instruktör. =)

Mvh TinaH

Emelie-tex
0

För det första kan du strunta i allt som har med dominans att göra, det vi har är framavlade hundar inte vargar. Hundarna är avlade för samarbeta och man får garanterat ett bättre förhållande med hunden om man skippar "att lägga ner" och liknande då detta inte har något syfte förutom att förstöra relationen mellan dig och din hund.

När han hoppas korta kopplet säg betsämt nej, med låg röst och ta ner honom så han har alla tassar i backen, gör om detta ca 4 gånger, håller han fortfarande på, säg nej hårdare och ta ett steg emot honom innan du drar ner honom.

Detta är inte en lösning som ska användas som träning,utan en lösning som ska hålla tills du får tag i en bra tränare. Som kan hjälpa dig. Och att en 10 mån valp håller på så här är inte ovanligt.

fettmedkevlar
0

Tina, vet du vad för snärt hon menade med kopplet? Vet du om det var i luften eller på hundens kropp? Om du inte vet det så döm inte innan du fått höra allting.

Till övrigt, jag har själv haft hundar som varit hysteriska i kopplet och har hoppat som galningar. Det är absolut inte bara att "ignorera" som någon skrev, för det går inte att ignorera helt när man blir omkull hoppad.

spikes
0

113.kunde inte skrivit det bättre själv;-) 

114, det spelar väl ingen roll om det är snärt på kropp eller i luften,man vinner inget på det i ändå utom möjligen en hund som lyder för att den är rädd/osäker…….jag har också haft hundar som hoppar och bits i kopplet, och mycket av detta kan man visste lösa med ignorans, det gäller bara att ha tålamod….sedan är det normal social träning som behövs och den ska vara positiv,det kan du aldrig få om du snärtar med ett koppel…

Emelie-tex
0

en snärt med kopplet i exakt rätt ögonblick, kan göra under för vissa hundar, missa det ögonblicket och endel hundar blir knäckta, Varför riskera?

Maliceangel
0

#109 Det första jag skrev var att jag visste att jag skulle få sånna reaktioner eftersom att dom flesta drar slutsatsen om att jag använder smärta vilket jag inte gjorde. Det är så typiskt att ni drar slutsatsen om att jag snärtar så att han får ont. Jag vill inte kuva min hund! Bara få fram en reaktion. Jag vill mer överraska honom så att han kopplar det till obehag. Hade jag velat skada min hund hade jag snärtat betydligt hårdare och sen inte skrivit om det här. Läs allt jag skriver istället för bara delar av det. Skrev också att problemet kan komma tillbaka.

Maliceangel
0

#115 Hittils har både jag och min hund vunnit massor på det. Problemet är borta, konflikten löst, vi båda har en bättre vardag utan konflikter nu vilket är bättre för min hund också. Det är ju jobbigt för honom att hela tiden testa mej och hålla på.

Och hur kan ni dra exakt alla hundar över en och samma kam? Dom är individer! Ignorering funkar på vissa, men inte på alla.

#116 Jag hade själv aldrig tagit risken med en hund jag inte känner. Men jag har haft min hund sen han var 9 veckor. Hade jag trott att en snärt vid 10 månaders ålder skulle knäcka min hund hade jag aldrig utfört den. Men jag känner min hund såpass bra att jag kunde utföra denna "snärt".

Och säg mej, hur ska jag kunna ignorera en 40 kilos hund som hoppar upp och biter mej i armarna?! Jag valde att agera och det snabbt.

109# Ja, jag behövde få bukt med problemet och det har jag fått nu. Snärten är ingenting jag ångrar för den har hittils bara fört bra med sej. Skulle jag ha daltat med min hund och bara kört på köttbulle träning & ignoration så skulle han ha varit livsfarlig vid det här laget. En 40 kg´s hund som hoppar upp på människor och biter är ingen lek. Det är ett beteende som måste försvinna och det fort. Och han är tillräckligt trygg med mej, sej själv och med andra för att inte bli knäckt av en snärt!

113# Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Är det den här Hallgren du har lyssnat på nu? Att strunta i allt som har med dominans att göra när det är hundar man hanterar är ju som att säga att tomten finns och att hans släde körs av enhörningar!

Karmatarerskanise
0

#118 Precis, jag vill se hur många här som verkligen hade klarat av att ignorera en 40kg hund. Tror inte folk riktigt fattar att det gör riktigt ont och en så stor hund är tung och inget man bara ignorerar.

Emelie-tex
0

118.

Nej jag har inte lyssnat på honom, men jag har haft 1pudel, en golden/schäfer, 2 schäfrar, en springer spaniel och 1 Australien shepherd. Och har ALDRIG någonsin behövt trycka ner min hund eller liknande.

Och hur kan en TAM hund vara dominant?

Glöm för guds skull  inte att bifoga en definition av dominans hos domictiserade hund djur.

AnneN
0

#120 hittade en rätt bra artikel "Sanningen om dominans…"

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Maliceangel, jag är glad för eran skull att du hittat något som fungerar för er! Sedan får vi hoppas att samma beteende inte ska behöva komma tillbaka igen.

Eftersom att ALLA hundar fungerar på olika sätt så tänker jag inte ens uttala mig om snärten med kopplet, jag vet inte hur hårt du snärtade och inte heller har jag träffat varken dig eller din hund i verkligheten.

_**/Mvh Anne

Emelie-tex
0

Ja som stöder det jag säger, hund och människa = ingen dominans

spikes
0

Kan ju berätta att jag har haft bland annat en pyrrener som bott hos en gammal alkis, och där lovar jag er att det var mer än 40 kg,men det funkade med ignorans där med till slut, ändå fanns det absolut ingen ordning alls på den hunden;-)

TinaH
0

# 118

Om din hun skulle vara trygg med dig, varför dessa utlopp från hundnen då?
Då borde du inte behöva ha hjälp, och ännu mindre ge hunden snärtar….

Har du rannsakat dig själv nån gång?

hunden känner av dina känslor och hur dan du är lååååååååångt innan du själv vet om det, och därav så ev dessa utlopp….
har du tänkt på det?

Mvh TinaH

TinaH
0

# 126

jätte bra länkar, inte för att jag stödjer allt i dem, men mycket! =)

Mvh TinaH

blackangel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm har nu läst detta och visst du har 2 jätte starka raser men men tycker ej att man ska snärta till hunden detta kan leda till osäkerhet samt rädsla vilket kan resultera i mer aggresivitet=)

Har själv 2 starka hundar i en men har aldrig använt mej av våld utan försöker att komma till rätta med det på andra sätt. Hon blir oxå helt exalterad då det kommer folk o jag brukar sätta ner henne, trycka ner henne och säga NEJ, detta får jag upprepa gång på gång men hellre det än att få en rädd hund, lycka till nu…..

AnneN
0

Jag tycker att denna diskussion börjar spåra ur lite väl mycket nu!

TS har hittat ett sätt att träna bort problemet som verkar fungera för dem, sen kan alla andra tycka vad vi vill om den metoden. Det kommer alltid finnas lika många olika åsikter som det finns männsikor och lika många träningsmetoder som det finns hundar!

/Mvh Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

spikes
0

128, och det är lite det jag menar också, för hur det än är oavsett vad hunden än väger, så är detta en fråga om ömsesidig kontakt, och det får man inte med en snärt eller annat………det finns inget häftigt med att hunden är stor däremot är det en otroligt fin bild, när det kommer en lycklig lydig hund passerande på gatan….och för det krävs det positiv förstärkning i alla lägen.

blackangel
0

Ps sen e det jätteviktigt att berömma då de gör rätt;)

Maliceangel
0

#125 Men bra! Så om en hund är trygg med sin ägare så har den alltså inga dåliga beteenden? Den sköter sej helt fläckfritt från dag 1 till dagen då den försvinner? Jag som alltid trott att alla hundar går igenom faser speciellt i den åldern min hund befinner sej i nu. Men det är alltså bara otrygga hundar som gör det? Om man som hundägare tror att man besitter alla kunskaper om hunduppfostran och aldrig anser sej behöva vända sej till någon annan är man trångsynt enligt mej.

TinaH
0

# 133

själv klart har en hund olika mognads processer i sin uppväxt, men för det så ska man inte beskylla hunden för allt.

Men vad har "snärt" me kopplet med mognadsprocesser och göra?, och du, var snäll och förklara hur du kan ena sekunden "snärta till" hunden, och andra inlägget "snärta till, så det inte kom smärta på hunden", med kopplet….
Du säger imot dig själv lite…

Mvh TinaH

Maliceangel
0

#129 MEN VÅLD?! Jag börjar bli riktigt irriterad. Hur kan dom flesta bara anta att min snärt var våldsam?! En snärt så hård att jag hade kunnat utföra den på mej själv, en vän, en unge, mina föräldrar, you name it!

Och just snärten är inte ett sätt som jag använder för att träna bort beteendet. Jag snärtade honom en gång och mer behövdes inte! Nu när han har slutat hoppa upp och hugga så kan jag konsentrera mej på mer träning under promenaderna samt i vardagen utan att oroa mej för att han ska hoppa och hugga!

Sen undrar jag vad ni har för hundar som är så svaga mentalt att dom skulle bli rädda, rentutav knäckta av en snärt med kopplet!!! Och nej det där menade jag inte men förstå hur frustrerande det är för mej när ni bara tror att ni VET att jag snärtar min hund hårt så att det orsakar smärta. Djurplågeri är olagligt, borde väl jag som är utbildad djurvårdare veta! Det sista jag vill är ju att min hund kommer till skada! Även därför jag drog till med snärten för att få ett slut på det där helt oacceptabla beteendet! För om han om några månader då han väger 10-15 kg till fortfarande hoppar och biter så har jag verkligen ett problem! Med hans storlek så kan jag inte mesuppfostra honom genom att säga "plutten, snälla sluta" eller ignorera honom. Jag kan inte låta den här bjässen någon gång tro att han har övertaget!

Maliceangel
0

#134 jag har väl ändå inte beskyllt honom för att det är hans fel?! Läs ovan vad jag har skrivit innan där jag förklarar hur jag tänker även frågar er vad jag kan ha gjort för fel för att han ska bete sej såhär! Blir så trött på folk som hoppar in mitt i och påstår saker när svaren finns i tidigare inlägg.

Jag trodde inte att jag behövde skriva med stora versaler ATT JAG ALDRIG SKULLE SKADA MIN HUND för det trodde jag var en självklarhet för varje vettig människa. Därför skrev jag endast snärta till istället för "snärta till utan smärta"…. Men my mistake. Jag var tydligen för snabb att dömma vilken nivå vi låg på inne på det här forumet. Ursäkta mitt otrevliga humör. Men det känns lite som att jag slösar min fredag med att behöva försvara mej emot er när jag inte ens har begått det brott ni anklagar mej för. Jag ska inte behöva skriva 30 långa inlägg om att jag inte har skadat min hund för ni borde ha läst, förstått och accepterat det första gången jag skrev det.

spikes
0

136, själv tycker jag att du förstorar det folk har skrivit rejält nu….du frågar ju en fråga och då antar ju vi att du vill ha ett svar på det, då måste du ju förstå att det kommer en bunt med olika svar….om du nu är djurvårdare så borde ju du veta det, och du borde ju dessutom veta var man kan finna en bra tränare… eller hur?,då får du ju även ta att alla läser det du skriver olika, och om du läser längre upp så har flera av oss sagt att det är jätte bra att du har hittat ett sätt och det är ok?….då får du kanske tänka på hur du skrev det där om snärten…..vi läser ju det du skriver…..

detta forum är det absolut inget fel på, och du är inte något utöver oss andra härinne, här har vi samma värde allihopa men olika erfarenhet och det ska man ta positivt tycker jag…..

Maliceangel
0

#137 Det var därför jag formulerade om mej till dask istället för snärt. Samt skrev att jag inte gjorde det hårt i senare inlägg, men då blev jag anklagad för att säga emot mej själv istället. Ja jag frågade och ville ha tips och råd. Men det verkar som att folk mer bryr sej om den där "snärten" än vad mitt problem var istället. Jag är tacksam för dom olika svaren, men när jag nu redan berättat att snärten inte orsakade smärta så fortsattes det skrivas att jag använt våld emot min hund och då tröttnade jag. Bad om ursäkt i tidigare inlägg för min reaktion också. jag har kontakt med en tränare. Samma som jag hade när min valp var yngre. Men att jag borde veta vart jag hittar en bra tränare? Själv tycker jag att jag hittils mest haft otur, förutom med den som jag har nu som jag fastnade för när min valp var yngre. Men det tog ett tag att hitta rätt. Vad det har att göra med att jag är djurvårdare vet jag inte. Det gäller att hitta en tränare som passar för den hund man har just nu eftersom att alla hundar kräver olika träning och uppfostran.

TinaH
0

# 137

För det första så har inte jag "lagt mig i mitt i en disskusion", som u antydde i ditt svar till mig, jag har varit med sedan inlägg 11.

Är man på ett forum, så skriver man inte en fråga - och sedan tro att man får svaren som man själv vill ha dem, som du tror.

Men om du då kan "snärta utan smärta", och inte kan svara HUR du har gjort, utan komma med bortförklaringar, så ger jag inte högt för det heller.

Det är upp till dig om du vill slänga bort en fredagskväll här eller inte.
Men en sak ska du ha helt klart för dig - Detta forum är det INGET fel på, utan man gör det så intressant och roligt som et rean är, utan att man behöver få sarkassmer.

Mvh TinaH

spikes
0

139, men jag kan inte förlika mig med dask heller, man ska inte likna hundskötsel med människan, men jag kan ärligt säga dig att jag är 3 barns mamma  och har aldrig behövt daska mina barn på något sätt ej heller mina djur, det leder ingen vart alls…sedan är det ju lite dumt av dig att kalla andras hundar veka bara för att man kör en vänlig positiv uppfostran på dem eller hur?….ändå är jag barnskötare och dessutom har jag jobbat med hund som instruktör i många år nu sedan 1990-talet och långt innan det…så jag har följt med i utvecklingen med hunduppfostran, men jag bli fortfarande aldrig fullärd finns alltid nått nytt att lära sig……..

Men vad bra att du har hittat rätt tränare för dig och din hund…då måste ju han veta hur man ska ta hunden då…och saken ska ju då vara ur världen eller?….vad jag menar med att du är djurvårdare är att då borde du ju ha kontakter, det har man om man jobbar så….det stämmer att alla hundar kräver olika uppfostran, men det finns inget som säger att man måste tillföra dem obehag för det……

Maliceangel
0

#140 Jag vet inte riktigt hur du kan få min snärt till en fråga ifrån min sida? Jag har inte sett att någon har frågat hur jag utförde min snärt annat än att folk påstått att jag skadat min hund. Sen menade jag inte att det var något fel på forumet. Utan att jag trodde att jag kunde skriva ett inlägg utan att folk tolkar det som att jag skadat min hund. Men jag ursäktar mej. Det är ju trots allt jag som har formulerat mej klantigt.

#141 Jag kallade inte andras hundar veka för att ni kör med en "vänlig positiv uppfostran". Enligt dej är min uppfostran ovänlig? Utan mer för att ni tror att ni skulle knäcka dom om ni daskade med kopplet. Som sagt, alla hundar är olika. Vissa hundar kan faktist ta skada av att bli daskade med kopplet. Hittils har jag dock aldrig träffat någon men jag vet att risken finns. Dock är min hund inte en av dom som tur är. Det var inte obehaget jag var ute efter, utan mer ett snabbt avbrott på hans beteende. Och det funkade, min hund har inte blivit harig eller knäckt utan är samma hund han var innan fast med ett oönskat beteende mindre, så ni kan sluta oroa er.

AnneN
0

För att undvika att denna tråd spårar ur mer än den redan gjort och slutar upp i bråk mellan folk på sajten så har jag nu valt att låsa tråden.

/Mvh Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer