Bilbur eller galler/grind?
Vi har köpt ny bil, så nu måste jag självklart se till att Eros också åker säkert :) Tidigare har han haft sin AllSafe, eftersom jag inte haft någon egen bil har den varit lättast att flytta runt.
Men jag behöver hjälp! Blir alldeles snurrig i bur-djungeln.. Vad är bäst, bur eller grindar/galler? Tips på särskilda burar/grindar/galler som är bra och säkra tar jag också gärna emot!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag tror bur är bättre att ha än galler, har dock ingen aning om vilka som är bäst
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vad får det kosta?
storlek?
vad för bil
Vill du ha det säkraste bör det ju vara krocktestat och det är inte alla burar, vet inte hur det är med gallret.
Säkerligen är det upp till vilket märke.
≧◔◡◔≦

vi har galler nu vi i våran aoudi . men vi lär skafa galler mot bakluckan oxå annars rymmer parveln när man öppnar
Det blir en bur! Det känns säkrast och bäst! Gärna förslag på krocktestat om någon vet?
#2 Priset är inte viktigast. Men finns det likvärdigt i olika prisklasser väljer man ju självklart det billigare 
Bilen är en Volvo V70 XC

Denna har jag bara hört gott om http://www.jeppe.com/burar/bur.html
_**/Mvh Anne
Vi har Alftaburen åt våra hundar.
Läste en artikel om hundar som klarat sig pga av att de satt i bur, trots att bilen var i princip mosad i en olycka.
Det är väl ganska självklart att en sån där stabil och stark stål konstruktion måsta vara säkrare än grindar, för grindar hindrar ju bara från att vovvarna inte flyger framåt i frontalkrock eller påkörning fram eller bakifrån.
Buren skyddar ju från alla håll!
Sen vill jag också påpeka att om man har tonade rutor bak mot solen, så är det bra att klistra på ett märke om att det åker !"säker hund" i bilen.
Mailade till SKK och fick sånt märke hemskickat, GRATIS!
För om bilen är mosad och ingen talar om att det kan finnas hund i bilen och det inte syns in via rutorna…. kanske inte hunden/hundarna blir räddade.
Hur som helst jag tycker det ser mysigare ut med grindar, men anser att riktig, krocksäker bur är tryggast!
Kan inte heller riktigt förstå att folk sätter hundarna i burar som är av tunn tråd eller plast och sedan säger att -min hund åker säkert i bur!
Det gör den inte för en sån lätt bur flyger ju iväg vid krock och kan nog vara nästan lika farlig som lös hund vid en olycka.
Mitt råd är kolla in på alftaburen!
Dom är inte så billiga, men en skadad hund kan också bli kostsamt.

_**/Mvh Anne
#7 Tack för svaret! Många bra tips. Ska kolla in den buren också.
#8 Tack för länken!