Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 1473 ggr
leijasmatte
0

Valpar :)

Hej. Min tik ska få Valpar om ca 3 veckor. Nervositeten börjar komma och funderingar likaså. Har läst en hel del och känner mig väl förberedd inför valpningen. Det jag undrar är : Hur mycket ska valpar väga när de föds? Har ni några bra tips för övrigt. Är första gångs valpare.Glad

leijasmatte
0

Glämde skriva att hon är blandning av Dvärgpudel/ Lhasa Apso/ Yorkshireterrier. Pappa är Papillon. Om det påverkar vikt på de nyfödda.

AnneN
0

Vikten på småraser har jag ingen aning om, men jag önskar er lycka till med valpandet och hoppas på att få se många bilder på underverken =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

leijasmatte
0

Tackar så mycket. Ska försöka med det. jag och tekniska prylarObestämd

Tiarasmatte
0

jag hade Valpar förut med blandning dvärgpudel/puli och chihuahua o de vägde allt mellan 189gr-229gr

Oooh så roligt med Valpar! Min tik som jag har nu skall ha inom en vecka;)

Det e en amris….

leijasmatte
0

Vad kul. Grattis Skrattande. Får säga till när det blivit. Tackar för viktuppgifter. Är skönt att ha något att gå efter även om det kanske inte stämmer helt och hållet när de kommer.

leijasmatte
0

Hej. Nu har jag känt rörelser i magen. Skrattande Guud vad glad man blir. Knappt 2 veckor kvar.Glad

leijasmatte
0

Hej igen. Nu är vi på dag 58. Hjälp vad nervös jag börjar bli. Går igenom vad jag behöver ha och har plockat iordning allt men nervositeten är kvar. Har ni bra tips sådär inför valpningFlört

AnneN
0

Ha handukar, sax, tråd och veterinärens nummer till hands, se till att det är lugnt i det rum tiken ska valpa.

_**/Mvh Anne

leijasmatte
0

Tack AnneN. Det är framplockat och iordning.

AnneN
0

Hmm se även till att ha telefonen nära till hands om det är något du känner att du behöver ringa och få svar på snabbt.

Vattenskål till tiken, det tar på krafterna att valpa och hon kan behöva dricka lite då och då.

_**/Mvh Anne

Anett Lindbom
0

När jag hade min kattuppfödning brukade jag se till att ha rå nötfärs & färska ägg hemma, för var det en långdragen förlossning så brukade jag röra ihop lite rå nötfärs med äggula och ge honkatten för att hon skulle få i sig lite energi, Jag vet inte om det görs så i hundvärlden?

En våg kan vara bra att ha, samt ett anteckningsblock för att väga valparna & föra dagbok om deras vikter & allt annat som kan vara bra att komma ihåg, om inte annat så är det himla kul at spara för att kunna gå tillbaks för att läsa & minnas den tiden med de små. Jag vägde mina kattungar varje dag de första vckorna för att se så att dom ökade som dom skulle, och för att se om ngn behövde stödmatas.

Jag brukade även ladda upp ett litet förråd till mig själv också, där jag brukade ha lite godis, dricka eller kaffe eller ngt annat ätbart för drar förlossningen ut på tiden då kan man behöva ngt att äta för att orka.

AnneN
0

#11 jätte bra tips… De tikar jag ahr vart med om har inte viljat äta något (inte ens rå köttfärs eller lever) under valpningen, men man kan gärna ge dem vätskeersättning eller lite buljong för att de ska få i sig näring då de gärna dricker lite

_**/Mvh Anne

RussinKeps
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.canirep.com/CaniRep_Valpning.pdf

Det där hittade jag på nätet. Fantastisk bra beskrivning och mycket realistisk, tycker jag, min tik fick just 5 Valpar natten till fredag.

Vatten med druvsocker i, extra kalktabletter från Konsum, hade jag också parat, och kläder som tål att bli söliga är också bra att tänka på till dig själv. Om du inte vill att din tik ska äta upp alla placentor är det bra med en hink bredvid valpningslådan att slänga dem i direkt om du hinner innan hon är framme och slurplar i sig dem.

Det där med temperaturmätare tyckte jag var väldigt nyttigt. 

För mig var det en fantastisk och hisnande upplevelse, hoppas allt går väl.

Vänlig hälsning

leijasmatte
0

Tack för tipsen. Ikväll har hon börjat flämta och bädda mycket. Det nästan piper om flämtningen ibland. Kommer i omgångar så nu tänker jag vara vid hennes sida tills det är dags. Inte äter hon heller.Kan ju bara vara förstadiet men man vet aldrig.

Kram Ingela

AnneN
0

#14 spännande, berätta hur det går sen

_**/Mvh Anne

leijasmatte
0

Hej. som ni vet vid det här laget så blev det 4 st Valpar. Vill tacka för era råd. Ska nu ta ut lilla mamman och sen försöka sova. Kram