Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 989 ggr
Ellihur
0

Liten hund hoppar :-(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag söker ett effektivt sätt att få våran Malte blandning mellan Lhasa apso/ japansk spets 1 år att sluta hoppa.

Han är så glad och ivrig, fast vi inte pratar med pipig och ljus röst så hoppar han.

Går det att träna bort? HJÄLP!

Mvh Ellinor

blackangel
0

Försöker med min Kiara hon har alltid haft för sig att hon ska hoppa på folk då hon blir glad eller exalterad:( Vet ej vad  man ska göra men det borde gå att träna bort!!! Din e ju iallfall liten mot min ganska stora brutta;)

AnneN
0

Hoppar hunden på er så vänd ryggen mot och antingen ignorera hunden eller säg Nej.

Hoppar hunden på främmande människor ute så säg bestämt Nej! sekunden innan hunden hoppar.

Hoppar hunden på folk som kommer in hos er för att hälsapå så säg åt de som hälsar på att de ska totalt ignorera hunden. Låt inte hunden gå fram och hälsa föräns han/hon är helt lugn. Börjar den hoppa och bli uppspelt så avbryt och vänta tills hunden är helt lugn igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Miija
0

Har ni testat att vara "otrevliga" mot hunden när den hoppar? Man kan t.ex stampa hårt i backen med foten så att den "ryggar" undan, visa tydligt att man inte alls vill hälsa. När hunden är lugnh och det är dags att hälsa…glöm inte bort att INTE använda glad och rolig stämma, då kan hunden bli exalterad igen.

Oftast är det vi människor som "vill" prata, hunden förstår oss även om vi är tysta eller lågmälda. Flört

Tillägg: en del hundar får man handgripligen hjälpa att sätta sig ner stilla. Prata inte, klappa inte, utan bara hjälpa den till den position, känsla man vill uppnå. Sedan beröm.

blackangel
0

Tycker jag försökt med allt hppandet inomhus har blivit mycket bättre genom att ignorera henne, men utonhus blir hon helt knäpp…

leijasmatte
0

Min skrutta vill alltid ha kontakt med den som kommer. Vissa ,speciellt barn, kan bli rädda. Oftast hjälper ett bestämt nej men ibland brukar jag få henne att sitta och sen öppnar jag dörren tex. Om försök till hopp görs säger jag "aht" och då lyssnar hon. OftastSkrattande.

Har detta ordet men man kan använda vilka ord man vill.