Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1821 ggr
spikes
0

svampsök

Är det flera än jag här som har lärt upp en hund till att leta kanstareller eller annan svamp?, berätta gärna hur ni gick till väga…..

MVH

Lena alias (spike)

AnneN
0

Jag har inte lärt någon hund att söka svamp, men det kan ju iofs bero på att varken jag eller sambon kan äta svamp heller.

Men det vore intressant att få veta hur ni som lärt hundarna att söka svamp lärde dem det =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1,javisst för det är en rolig rofylld grej att göra med sin hund, men säkert har andra metoder än den jag själv tillämpade, jag gjorde det eftersom jag inte visste vad jag skulle fortsätta med när jag hade Kingen och tävlade lydnad(vi tröttnade bägge två) hade hållt på för länge, så då gjorde jag en pause med upplärning av svampsök, sedermera blev det Agility för hela slanten för det kan man bara inte tröttna påCool,skickar med en bild på en härlig tävlingshund, som gick långt och alltid finns kvar i mitt hjärta;-)

amorosa
0

*2 Berätta gärna hur du lärde din hund hitta kantareller, Det skulle jag vilja lära minhund, Vi är ute i skogen så mycket så det vore bra träning

AnneN
0

Det finns en bok om hur man lär hunden söka svamp, har inte läst den själv men jag vet att de som skrivit boken är duktiga.

Kantarellsök med hund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

5, just den boken lärde jag upp min hund till kantarell sök med, den är lättläst och lättförståelig, men det är ju oftast anders hallgren och marie hansson ändå;-)

Bogart
0

Jag har försökt lära min hund det, men han verkar vara lite trög. Har läst lite på internet om hur man ska göra, och jag började med att lära in att kantarell betyder att han ska sitta. Jag tog fram svampen, sa sitt och belönade. Det här fattade han ganska snabbt, så jag la den på golvet, fick honom till att gå fram till kantarellen och sätta sig. Tränade lite på att leta kantareller inne, sedan bar vi oss ut till gräsmattan.

Min hund fattar att han ska hitta kantarellen, och han fattar att han ska sätta sig när han hittar dem. Dock verkar han vara ganska dålig på att använda nosen (konstig hund, ja)! Han sätter nosen i marken och nosar precis på stället. Han kan nosa runt om en kantarell, men hittar den inte förens han råkar sätta nosen vid kantarellen.

Någon som har en aning om hur jag ska få honom att fatta att han ska känna vädringen i luften istället? Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

spikes
0

6, det enda jag kan säga på rak arm, är att var med när han väl sätter nosen på kantisen och beröm med gotta massor, du kan även i allra första början lägga en gotta uppepå kantisen, så han vet att det är förenat med något skoj och gott,jag rekommenderar boken den är jätte lätt att gå efter, men man måste ha tålamod med sig;-)

Bogart
0

#7 Godis på kantarellen vågar jag inte, då åker nog svampen också. =P

Jag belönar så fort han sätter nosen på kantarellen, jag använder klicker så då blir det lätt att belöna direkt. Problemet är helt enkelt sättet han använder nosen på… Kanske kan jag komma på något sätt jag kan gömma kantarellen på så att han tvingas ta upp nosen från marken… Får fundera på det ett tag, och ta en sväng till biblioteket och kolla efter boken. ;)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

spikes
0

8,gör de duGlad,men vill tillägga att kantisar är helt ofarliga för dem att få i sigFlört

exitingsvillemo
0

#9 hon kanske inte vill offra den "goda" svampen till hundenFlört

Min hund har inte ro i kroppen att markera ngn längre stund.

Hon söker, hittar, markerar, sen drar hon och gör ngt roligare oavsett om jag har sett markeringen eller inte…

Hon är en sådan hund som bara blir hyperstressad av träning… Allt ska göras på en gång, sitt, ligg, rulla runt, tassen, upp på bak, skall… You name it… hon blir bara stressad och tillslut helt blockad i hjärnroten… Synd, för hon är fantastiskt lättlärd.

spikes
0

10, men det får man nog lov att göra i vissa fall, det tillhör träningen;-)

Låter som din hund behöver klära sig att ta det lugnare i sina moment….hade en sådan hund jag med och det krävdes träning för det med;-)