Bärnstenshalsband för fästingar
Har suttigt uppe inatt och gjort några fästinghalsband av bärnsten.
Har 3 som ska ha dem i dag på kursen jag går.
Detta började med att jag skulle ha till mina hundar, och så gick det som en löpeld där jag går och tränar, att efter en Hundvårds kväll, med Petra Sköld som har varit djursjuvårdare i över 25år, berättade att hon hellre ser att hundarna har bärnsten, än sätter på hundarna massa kemikalier.
**Vaddå fästinghalsband?
**
Du slipper alla gifter och får inga som helst negativa effekter av bärnsten.
Halsbandet blir aldrig "gammalt" och du behöver aldrig köpa nytt (under förutsättsättning att halsbandet inte går sönder).
Vad är nu detta?
Bärnstenen är inte någon sten utan en produkt ur plantor, som under miljoner år hårdnat. Beskrivningar ur urtidernas minne säger att dess läkekraft sedan länge var känd. Läkekonstens urfader Hippokrates 460-370 f.K. berättade om bärnstens läkekraft. Även dom gamla grekerna blev uppmärksamma på den elektrostatiska och läkande kraften. Man kallade bärnsten även "Elektron". I gamla Egypten tjänade bärnsten mot många sjukdomar.
Bärnsten(liksom Topas) blir negativ elektrostatiskt laddad då den gnids mot vissa material,t.ex.hundpäls. Den lilla spänning som uppstår verkar inte fästingar gilla. Eller så uppfattar den inte hunden som en hund. Därför är det viktigt att halsbandet inte sitter stramt runt halsen,utan så pass löst att det kan röra sig på vovven.
Dessa läkande egenskaper tillskrivs bärnsten:
- Till småbarn i samband med värk av dom första tänderna, sätter man om halsen en kedja av bärnsten
- Minskar hudsjukdomar och allergier (många hundars gissel)
- Aktiverar ämnesomsättningen
- Verksamt mot depressioner
- Och slutligen genom sin elektriska uppladdning även verksamt mot fästingar och ohyra
Ett av många namn för bärnsten är även "Electrum" som betyder "jag skyddar".
Tyvärr fungerar det inte så bra till vissa hundar. Halsbanden fungerar sämre till långhåriga hundar då bärnstenen inte blir lika elektriskt laddad som när den används på korthåriga hundar. Men det är olika från olika från individ till individ.
Jag har haft på min Golden, jag har inte plockat merän
1 fästing på honom på hela sommaren.
Bra artikel.
Men 2 synpunkter har jag…
1. Det hade varit bättre om halsbandet hade legat på bordet när du tog bilden. För nu är så rörig bakgrund så…
2. Du kan knappast kalla Boy för långhårig. Han har inte fått sin rätta päls än och DP får inte samma päls som en vanlig.
**MVH Cerrolyn

Då ska du se mina instruktöres 3 DP Golden hundar, DET kan man kalla för LÅNGHÅR. :-)
Byxorna där bak får klippas, håret på tyggen ska vi inte tala om hur långt det är och jämför man henne med Keddy grannens golden som har extrem hårväx, men är av utställnings typen, så ligger han i lä. :-)

Detta inlägg är lås och flyttad till artikel med samma namn. Där kan man disskutera och prata om artikeln