Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 10757 ggr
Tiarasmatte
7

rävskabb

det är mycket disskutioner nu om rävskabb o jag undrar ifall nån kan sätta in bilder på hur det ser ut? Har letat men inte hittat nå bra bilder på det! Man blir ju lite nojig då många fått det på sina hundar…vi e ju så mycket i skogen o leker o så är min tiara dräktigTyst

AnneN
0

Vill du ha bilder på hur skabbparasiten serut eller hur det ser ut då en hund har fått skabb?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tiarasmatte
0

#1  hur en hund ser ut med rävskabb! HuuuuTystatt det skall finnas så mycket "skit" som våra älsklingar kan råka ut förGråter

PillanN
0

Det är väldigt ovanligt att hundar får rävskabb, men jag lovar att även ett ovant öga ser om det är det.Om någon skabbräv upptäcks brukar det stå i lokaltidningen för att undvika smitta.

spikes
0

3,nuförtiden är det väldigt vanligt med rävskabb på hund,och det är inte alltid det står i lokaltidningen fast dom borde skriva det där

AnneN
0

Denna sida har bra info om just rävskabb http://www.hundportalen.se/ravskabb.asp dock så finns inga bilder men en mycket bra beskrivning

_**/Mvh Anne

spikes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser rävskabb ut,ni kan söka på lunds universitet "rävskabb" så kan ni läsa mera och se bilder;-)

AnneN
0

Att hitta bilder på skabbdjuret/kvalstret eller vad det då är är inte svårt men att hitta en bild så man ser hur det serut på hunden då den har skabb är svårare

_**/Mvh Anne

silverorm
0

Ingen fara! Jag har fotat min Missy som har rävskabb, hon har fått behandling men utslagen är värre än någonsin!! Behandlingen började för 2 veckor sedan… Först bakom örat:

silverorm
0

Magen…

silverorm
0

Tassen…

silverorm
0

Har man mycket räv i området man bor i kan man skydda sin hund genom att behandla den med stronghold i förebyggande syfte. Vi har MYCKET räv här, en har setts skabbangripen, dessutom är inte rävarna rädda för människor här vi bor, vissa människor har rapporterat att vissa rävar går emot folk och försöker ta sig in i folks hus! Bor utanför Göteborg kan tilläggas…

Bra om fler kan rapportera om de har problem med räv, så kommunerna kan göra något och så att folk med hund får en chans att skydda sina hundar!

spikes
0

7,det är sant men jag ville bara visa, om man söker på skabbräv på msn, så får man upp olika sajter för just det, där såg jag även bilder på räv hur den såg ut med skabb…kan ju vara nått kanske;-)

Tiarasmatte
0

Tack för att ni svarade o la in bilder! Då skall jag(hypokondrikern;)hålla koll så inte min Tiara får symptom på rävskabbTyst

silverorm
0

#13 Du märker när hunden har fått det, den kliar sig ovanligt mycket och slickar sig mycket på nätterna, sover oroligt oxå. Skabben sätter sig först vid öronen, sen mot magen och benen.

spikes
0

14,vill bara inflika lite snällt att det kan starta på många ställen det behöver inte just vara på öronen, min ena fick på benet och den andra vid svansroten;-)

Anders 50
0

Vågar ni se en bild på en avlivad räv som har rävskabb ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AnneN
0

#16 det kan knappast vara mkt värre än att se bilderna i denna artikeln så lägg in en bild du

_**/Mvh Anne

Anders 50
0

OK, men känsliga varnas.

Denna räven är ändå inte det värsta jag har sett, har avlivat de som bara haft lite hår på svantippen och huvudet kvar.

AnneN
0

#18 stackars lien… men det är ändå bättre att avliva dem än att låta dem plågas

_**/Mvh Anne

Tiarasmatte
0

fyyy vad hemskt!!!!

Ännu värre om det drabbar våra hundar!!!!

kian
0

vissst är det hemskt att djur drabbas men visste ni att även djurägare i väldigt få fall kan drabbas?

spikes
0

21,nej vi får nått som kallas skenskabb i så fall, inget som fäster på människan, det är en annan sorts människoskabb då i så fall.

kian
0

knappast troligt jag har ej haft rävskabb men det kan förerkomma på människa och jag menar ej skenskabb har ej hört uttrycket förr. fäster som du utrycker det vid direcktkontakt med ett sjukt djur enl uppsala vet med

AnneN
0

#23 rävskabb på människan kallas för skenskabb, jag antar att det är för att skabbdjuren inte kan föröka sig då de hamnar på en människa utan de dör ut ganska fort.

_**/Mvh Anne

spikes
0

23, men det är jag bomb säker på, skabben överlever inte på människan och kallas därför skenskabb, du kan ju alltid fråga en annan vet,man kan få som små myggbett men inte mera….skabb på människa är en annan sorts skabb…..

Anders 50
0

Jag är också helt säker på att vi inte kan få rävskabb. Eftersom jag har varit i kontakt med många rävar med skabb, så har jag kollat. Vi kan få nåt som heter skenskabb, men det är väldigt ovanligt.

spikes
0

26, ja det är ovanligt att man får det,fast jag fick några små bett när mina hade det för 3 år sedan, fast dom var ju då som sagt borta efter nått dygn bara….kliade lite bara;-)

blackangel
0

Det finns mycket rävskabb häromkring burr, hoppas man slipper det bläää: /

RussinKeps
0

Kolla på min blogg om när min hund hade rävskabb.

http://lonemarmor.blogspot.com