Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1186 ggr
TinaH
0

Tyson till vetrinären

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morgon så ska jag ta Tyson till vetrinären.
Jag ska dit kvart i 8 och söva honom.

Varför?
Han har fått så långa klor att hag har fått roblem med att gå.
Jag har suttigt i nästan 2 års tid och klippt hans klor en liten bit varje dag, men det har tyvärr inte hjälp….
Det har kommit till det stadiet nu att det räcker att visa klotången för klorna så började på och blöda.

Har en som har varit djursjukvårdare i över 25 år, där vi tränar som äger ridhuset där vi är, som sa till mig:
"Gör du inte nått åt hans klor nu, så kommer det en dag att gå så långt att han kommer och fasna och slita av klon, med pulpa och allt. Den dagen är inte vacker, sa hon vidare."
Så kontrade jag med "dem har sagt på vissa vetrinär stn, att dem får fantom smärtor, att pulpan väer med osv…"
Hon sa bara "skit snack!", det är ingen fara med klon efter åt. Det  är bara att hålla efter och klippa som vanligt, och be och få lite värktabletter för två dagar, så kan du köra honom på träning som vanligt sedan."

Hon berättade också det att vissa raser har enorm kloväxt.
Bl.a Tax och Gran danoa, och dem får man ibland göra så här med.

Så i morgon så ska jag söva Tyson och total klippa och bränna hans klor.

Sänder med en bild, som visar hans ena tass, och så ser det ut på alla 4…

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

AnneN
0

Hoppas att allt går bra och att klorna slipper bli för långa igen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

Tack!

Ja det ska bli skönt att slippa allt klickande från klorna på parkett golvet här hemma…för det finns inger som är så irriterande…

Mvh TinaH

KindredCold
0

Ajaj, vet hur det är med långa klor.
Min tik hade nå så grymt långa klor när vi fick henne.

Lyckligtvis så lyckades vi få ner dem en bit..

Lycka till Tyson.

Anders 50
0

#0 Känner flera som har klippt och bränt och det har inte blivit några problem efteråt . Klorna växer normalt. Jag har dock aldrig behövt göra detta på mina hundar. Enligt veterinärer som jag känner har detta blivit ett allt vanligare ingrepp numera. Många tränar inte hundarna från valpstadiet med kloklippning och då kan det bli problem längre fram.

Men du har ju verkligen försökt läser jag.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Frankbot
0

Min gamla hund hade också fruktansvärt långa klor när jag fick henne, dessutom växte dom supersnabbt, trots att jag klippte dom jätteofta…

Hon fastnade i brogallret och ryckte loss en hel klo :O

ingen vacker syn med allt blod, men som tur var hade hon inte ont och behövdes inte opereras.

Nicka
0

LYCKA TILL…Tina & TysonFlört

spikes
0

gamla hundars klor växer oftast fortare än på yngre, så på min gamling fick jag klippa stadigt en gång i vecka,dom sliter ju inte klorna på samma sätt heller.

tina h,lycka till……

TinaH
0

han är inte speciellt gammal. han är 5år.

Mvh TinaH

spikes
0

8, förlåt jag svarde 5 ;-),näe fem år är inte gammalt:-))),har det gått bra:-)

AnneN
0

Hur gick det?

De veterinärer jag frågat om att klippa ner och bränna klorna så har de sagt att de bara gör antingen en tass eller en klo per gång så isf måste man åka många vändor innan det är klart.

_**/Mvh Anne

Anders 50
0

#10 Veterinärer häromkring gör alla tassar på en gång. Två bekanta till mig gjorde detta före semestern hos olika veterinärer och det var inga problem för hundarna, en drever och en basset pgv, efteråt.

Men det kan ju variera bland veterinärer, så klart, och hundar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

leijasmatte
0

Hej. Hur gick det för er hos vet. Håller tummarna för att allt går bra. Jag fick tips av en uppfödare/trimmare som sa att man kan klippa en bit och om man var osäker att klippa mer kunde man ta en vanlig fotfil och fila ner lite också. Har provat att göra det på min skrutta och det går jättebra. Även om det tar lite längre tid förstås. Då slipper man ju vara rädd att klippa för långt in. Ha en trevlig söndag.Glad

TinaH
0

jag har både filat och klippt och tatt sand papper och jag vet inte allt.
Men det har inte hjälpt.

det har gått jätte bra, och nu dansar han fram igen! :-)

Mvh TinaH

AnneN
0

TinaH, vad kostade det att klippa och bränna alla klor?

_**/Mvh Anne

TinaH
0

Det kostade 1100:-

Det var inte självaste klippningen som kostar, det tar dem75Kr för.
Utan narkosen.

Har du funderingar att ta dina egna "klor"…billigare med nagelsax - jag lovar! Flört

Mvh TinaH

AnneN
0

Nja jag har inte funderat på mian egna "klor" de hålls på rätt längd med nagelsaxen men däremot så är Velvetsklor väldigt långa trots att jag klipper ofta så bara växer de mer och mer.

_**/Mvh Anne

fettmedkevlar
0

Min hane har haft jätte långa klor, då menar jag jätte långa. Men jag har varit ihärdig och klippt flera gånger i veckan, vissa gånger har det börjat blöda och andra inte. Han har fortfarande långa klor, men han har den längd jag accepterar att han får ha. Dvs det längsta han får ha. Men skulle det mot förmodan bli att dom blir allt för långa så åker jag in till veterinären, ber dom söva och sen klippa rakt av på varenda klo.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

leijasmatte
0

Skönt att höra att allt gick bra. GladJag undrar: är det hos vissa raser detta problem uppstår eller är det ett problem som alla hundar kan få, oavsett vilken ras de är. Obestämd

fettmedkevlar
0

#18 Vilken hundras som helst kan få detta problem med för långa klor. Därför är jag själv väldigt nogrann med att klippa minst en gång i veckan för att förhindra det, men som det gått på #0 hennes fick alldeles för långa klor trots åtgärdan.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

leijasmatte
0

#19. Tack för förklaringen. Slipper jag fundera mer.Glad

TinaH
0

Det gick så långt på slutet att det räkte att jag hyvlade bort en halv mm, knappt det, så började pruta blod.Gråter

Men han smyger ram här idag, och nu så vet man inte vem som hittar på bus här hemma längre, innan var han ju rätt avslöjande med sitt klickande på golvet!Skrattande

Mvh TinaH