Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundar-i-media
Läst 2048 ggr
AnneN
0

Katterna attackerade hund & matte

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Hmmm…. och det klagas av så många att vi hundägare måste hålla bättre koll på våra hundar, jag tycker att det ska hållas bättre koll på katterna också! (har själv 3 katter så jag är inte katthatare)

Hade det varit en kamphundsliknande hund som anfallit så där hade den avlivats på plats, men hur blir det då det är katter?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anett Lindbom
0

Men det vet ju alla att katter måste ju få ha sin frihet för annars mår dom ju illa & blir sjuka och en katt i frihet måste ju få göra vad den vill annars är det ju synd om den..;)

Nej men det skulle vara lite hårdare lagar mot dom/oss som har katter också precis som det är för oss som har hundar. Visst finns det lagar(lagen om tillsynen av hund & katt)men hur efterföljs dom, kanske vore på tiden att ALLA katter skall id-märkas och att dessa kattägarna blir registrerade för då kan man ta reda på vem som äger vilken katt om den tex pissar ner någons barnvagn eller repar en bil, eller om katten skadas svårt eller dör i ngn bilolycka så kan man ta reda på vem som äger den stackars katten.

Jag älskar katter och jag har haft uppfödning av raskatter,  Jag har länge velat se ngn ändring i katthållningen i Sverige, Som det är nu så går många utekattsägare fria från ansvar när deras katter ställer till det för närboende. Medans en hundägare oftast får räkna med det motsatta om ens hund ställer till med ofog för andra.

Karmatarerskanise
0

Ja, katterna är räliga. Dom katter som anfaller!
Förstår inte varför man ska ha utekatter. Kan man inte ha dom i en "kattgård"? Hundar har ju sådana. sen kan man gå med katterna i koppel.

Hatar att katter ska ha speciella regler.

Anett Lindbom
0

När vi bodde i hus för flera år sedan så hade vi en kattrastgård där dom brukade få vara när det var skapligt väder, och ibland gick vi ut med katterna i koppel, och det fungerade kanon, katterna gick som hundar i koppel..

Nu bor jag i lägenhet så ngn kattrastgård har jag inte så mina katter är enbart innekatter nu men det fungerar det också..

empan-hampus
0

Åå gud =O Crazy cats? x)

Karmatarerskanise
0

Precis, katter  behöver inte springa fritt utomhus ochförstöra barnens sandlådor, attackera hundar och människor.

empan-hampus
0

Bättre att katter får vara inne katter :) Så kan man gå ut med dom i koppel om det behövs ;)

spikes
0

ja det ska vara lika för katter som för hundarRynkar på näsan

KindredCold
0

Jo, tycker det är allt vanigare med (k)attacker numer.
Min hane vart brutalt attackerad av en kisse i somras.
Flög på honom när Akilles gick förbi (som inte ens såg katten) och klöste honom på huvud och på ryggen, samt bet honom hårt i låret..

Är själv också kattägare, men ena katten är innekatt, och den andra kissen gör inget väsen av sig. Han gillar hundar så några attacker gör han inte.. Men vissa katter har ju inga skrupler..

psyko
0

Det är inte normalt att katter attackerar sådär. Okej ifall katten skulle känt sig trängd men inte att katten hoppar på någon och attackerar. En katt väljer hellre fly än fäkta.

Klart att man ska få ha utekatter utan att man ska behöva gå med dem i koppel. Men om man har en utekatt ska man nog inte bo i ett stort bostadsområde eftersom då kan katten använda sandlådor som toalett eller bli överkörda.
Jag tycker att det börjar bli lite väl mycket när människan ska förbjuda djur att gå ut utan sällskap av en människa. Vi beter oss som om vi ägde jorden. Snart ska vi gå med rådjur och harar i koppel också eftersom de förstör så mycket annars.
Om ens katt beter sig okej utomhus, varför stoppa den?
Men det är såklart andra regler om ens katt är asocial osv.

spikes
0

10, där håller jag med dig katter ska vara fria djur men då på landet, men vill man ha en katt i stan, så tycker jag att man borde ha koppel på dem, både för deras och andras skull

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10, Att ha kontroll på katterna är inte enbart för människans skull, Jag har bott i hus med kattrastgård & mina katter har alltid varit innekatter och det är inte enbart för grannarnas skull utan främst för katternas skull. Jag är rädd om mina katter och jag vill inte att dom ska bli påkörda med plågsamma skador till följd, eller att dom råkar ut för människor som mer eller mindre roar sig med att plåga & misshandla katter.

Hur ofta läser man inte en massa snyfthistorier från kattägare om deras katter som blir påkörda eller förolyckas på ett eller annat sätt pga människans lättja att inte vilja eller orka se efter sin kisse. Det är inte svårare att gå med katter i koppel som med hundar, det är en vanesak, I slutänden så är det katten som far illa inte den där snyftande människan som i nästa stund så springer & skaffar sig en ny katt.

Men visst bor man långt ute på landet med så är det ju upp till var & en att göra som dom vill fast där finns det ju andra faror, och sedan kan ju katter kan vandra rätt så långt om det är en kisse som gillar att upptäcka världen.

Jag har i alla fall mina katter för min egen skull & inte för grannarnas missnöje..

Jag hoppas att det blir strängare regler även för kattägare som det är nu för hundägarna, om inte annat så kanske katternas status kan bli bättre än vad det är nu.

Karmatarerskanise
0

#10 Det där tycker jag inte alls stämmer. Har aldrig sett en katt fly. Däremot sett katter springa fram till hundar för att slå dem och jag har själv blivit attackerad av en katt.

Ska man ha katt i stan, då ska man ha den kopplad eller bara inne. Det handlar om respekt för både djuren och männsikorna.

spikes
0

Jag blev anfallen av en katt på min egen balkong i somras, bor ändå på första våningen, jag skulle ut och röka på natten och där var det en stor katt i min stol, jag pschhhade och trodde katten skulle ta till flykt, men ack vad jag bedrog mig han satte klorna i benet på mig i stället,och det blev tumult eftersom snodden vaknade och kom som ett jehu utfarandes på balkongen, och jag fick ju hålla undan katten för honom, till slut slet sig och slängde sig katten rätt ut, och jag fick gå ut och titta så den inte låg skadad någonstans, fick sedan reda på att den katten hade gjort så hos andra med, och det är ju otäckt, men nu har kommunen tagit hand om katten, och själv tycker jag fortfarande synd om den……

Anett Lindbom
0

Det är synd om dom katterna som beteer sig så där för dom mår ju inte bra, en frisk och normal katt går inte gärna till anfall på det där sättet.  Jag kan tänka mig att utekatter i tätbebyggda områdena är så pass pressade & uppstressade med alla katter, bilar & människor överallt så dom har svårt att få ro ute.

När det är mycket katter på ett område så slåss dom ju om att få ha sina egna revir ifred, ngt som vi männniskor utsätter dom för genom att släppa ut katterna, vilket inte alls är snällt mot dessa katter. Så det bästa är ju att ha katterna inne så slipper dom gå ut & måste behöva slåss & tampas om reviren. En innekatt är lugn och  sansad för den vet att den har sitt revir inne utan att behöva slåss om sitt område.