Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1872 ggr
Bim
0

Öronmärkning! HJÄLP!

Vi är lite oroliga över vår hund som just blev öronmärkt. Ni som kan sånt här - läs gärna och hjälp!

Vi hade ringt ett par som min farmor rekomenderade för att öronmärka våra hundar Zora och Zelda (snart 11 veckor gamla). Dom har öronmärkt hundar i ca 20 år så vi tänkte ju att det säkert skulle gå bra.

Dom som skulle göra öronmärkningen kom hit hem och när det väl var dags så började de med Zelda. De tog på henne koppel och satte fast så hon hade ett snöre runt munnen och höll i henne, allt verkade normalt då. Såklart så sprattlade hon och ville komma loss men hon gnällde inte vilket var lite konstigt eftersom hon är en riktig pipmaja annars. Men sen när allt var klart så fick mamma henne i famnen men då var hon helt borta, som avsvimmad. Hon blundade och hade tungan lite utanför munnen och kroppen var helt borta. Det var jättehemskt och dom som öronmärkte sa att dom aldrig hade varit med om något sånt förut. Zelda "vaknade" iaf ganska snabbt men hon andades snabbt och verkade vara helt i chock plus att hon hade kissat på sig.

Efteråt var det Zoras tur och hon är lite mer den tuffa hunden men till skillnad från Zelda så skrek hon riktigt ordentligt. Som ett litet barn! Men efteråt var allting bra för henne.

Men Zelda är inte riktigt bra än, det här var ju nästan en timma sedan nu. Efteråt försökte hon kräkas men lyckades inte och hon verkade livrädd för tjejen som var med och öronmärkte. Den här tjejen var lite dum också och kom nära Zelda fast det syntes på henne att hon var rädd och ville bara krypa närmare pappa.
Nu ligger hon och sover men andas snabbt och hon verkade jätteorolig innan, hon dreglar och gnäller fast tyst - hon gnyr typ. Zora kommer och kollar till syrran lite då och då, hon märker att något är fel.

Tror ni att allt är bra och att hon bara är lite chockad eller låter det allvarligt och tycker ni att vi borde göra något åt det? Snälla hjälp oss!

Hon dreglar jättemkt också. vi har ringt veterinären och dom skulle ringa upp!

Bim
0

hon hade ju ett koppel runt halsen, kan det vara så att hon drog för hårt i kopplet okcså för hon sträcker ju på halsen hela tiden! PUTT! Snälla ajag behöver hjälp! jag är jätteorolig!

Bim
0

PUTT!

Mischa
0

Vad har hon för färg på slemhinnorna (tandkött)?

Tycker det låter som shock, kan det även varit i kombination med värme?

≧◔◡◔≦

Bim
0

Inge värme.. men nog chock.. hennes tankött är rosa. asså normalt

Karmatarerskanise
0

Hundar ska sövar eller bedövas innan märkning, så om hon hamnat i chock är det förståligt.

Veterinären borde kunna hjälpa er med vad ni ska göra. Och en anmälan på dom som gjorde detta hade inte varit fel.

Bim
0

#5 men jag fick ett svar från en tjej att unga djur inte ska sövas eller bedövas men att äldre djur ska det.. men dom här är bara 11 veckor..

Karmatarerskanise
0

#6 På olika veterinär sidor kan man se att hunden sederas i samband med öronmärkning!

Mischa
0

#6 Det är alltid riskabelt att söva dock finns olika typer av narkosmedel, däremot är det dyrt med narkos och vem som hellst får varken söva eller bedöva.

Märker man med chip används ingen sövning, däremot vid "tatuering".

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Har hunden inte återfått normal andning ännu så skulle jag iaf ha åkt till närmaste veterinär direkt!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bim
0

vi har pratat med vett nu. hon mår inte bra och Hera hade rätt. man tkr att dom borde ha vatat att dom skulle ha bedövning åtminståne! :O jag återkommer med hur det går..

Karmatarerskanise
0

#10 Hoppas det går bra!!!

AnneN
0

*håller tummarna*

_**/Mvh Anne

Bim
0

tack alla!  :) hon blir inte bättre.. :'( USCH!

AnneN
0

Hur går det?

_**/Mvh Anne

Yaeko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är moas (-bim-) syster och Zelda mår bättre nu :) Hon äter iaf och får vätskeersättning så hon orkar. Våra föräldrar var till veterinären idag och det var inget fel på halsen (vad dom hittade iaf), hon kanske har nån svullnad eller något.

Men hon ska tillbaka på onsdag och kolla hjärtat, det såg inte så bra ut idag. Antingen är det något hjärtfel eller så är hon fortfarande uppstressad från igår. Får se på onsdag.

Tack så mycket för att ni skriver och bryr er, det värmer :)

(och så en liten bild på olycksbarnet)

AnneN
0

Så söt hon är =)

Håller tummarna för att hon är frisk och att det "bara" var en chock

_**/Mvh Anne

Gille
0

Var det inte en veterinär som märkte? Tråkigt om det är hjärtfel hon har :(

Bim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ojoj! Förlåt så hemskt mkt att jag inte har skrivit någåt!! :O  Men jag kan säga att Zelda är heeeelt återställd nu! :D Tack för all hjälp!

AnneN
0

#18 vad bra att hon blev helt återstäld =)

_**/Mvh Anne

kian
0

varför chippade ni inte valparna

Bim
0

#20 bra fråga.. ;) Orkar inte berätta hela historien.. :P

TinaH
0

sicken IDIOT till vetrinär!!!!Skrikandes

anmäl dem!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

blir alldeles rådlös!!! min uppfödare märker ju också hundar, men använder lugnande för att det inte ska bli så där, skööönt att höra att allt gick bra till slut i alla fall….

Bim
0

#22 gjort det ^^

#23 jag vet, det är sjukt!

kian
0

vet att det är jobbigt men det flesta vet i dag chippar djuren och även alla uppfödare där man sänder in data på hunden eller katten även internationellt är det vedertaget även med blandisar som har ett eget register. det vet de flesta så varför öronmärka det är tio år gammalt

spikes
0

25, jag föredrar öronmärkning eftersom det är inte alltid så lätt att hitta en scanner, det är inte alla som har en sådan, om hunden kommer bort och en privatperson hittar den så går det ju att läsa i örat snabbare än att försöka få tag på någon med scanner,nu sade jag inte att chippen är dåligt för det, men det finns avigsidor med allt;-)

Karmatarerskanise
0

#25 Jag föredrar öronmärkning. När jag tänker efter är det sån de flesta hundar jag träffar har.

Cerrolyn
0

När Ceasar tatuerades vid 8v så bedövades han inte och ingen i hans kull måde dåligt av det.

**MVH Cerrolyn

kian
0

nästan alla vetrinärer i dag har en scanner och at chippa gör facktiskt mindre ont för hunden . det flesta poliser vet vad man får tag på en scanner. för en 10 15 är sedan var alla öronmärkta men utveclinger går tack och lov frammåt de flesta som hittar en hund idag ringer polisen och börjar där nu har de vidarebefödra samtalen och hänvisa till en vet

kian
0

ni säger att ingen mått dåligt av öronmärkning utan bedövning jag kallar det djurplågeri jag vet ingen valp som inte skrikigt ragt ut om de ej blivit bedövade

Cerrolyn
0

Jag vet 3 st.

Har du hål i öronen? Om du har det bedövade du örat först då?

**MVH Cerrolyn

Mischa
0

#31 det är inte en jämställd jämförelse

En veterinär/djursjukvårdare får ge bedövning, det får varken piercare/frisörer eller mamma/syster/kompis göra.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#31 Det är väl en himla skillnad på att frivilligt gå och pierca sitt eget öra, än att bli tvingad att tatueras, och inte ha en aning om vad som händer! Tatueringen är dessutom lite större än ett hål ;)

spikes
0

32, nej dom får inte ge det du beskriver, men dom får ge lugnande, och det räcker för en liten vappis, och då gör man det! annars anser även jag att det är djurplågeri ;-)

Cerrolyn
0

Oki då är jag väl en djurplågare då…

**MVH Cerrolyn

spikes
0

35,det vet du bäst själv,jsg sade bara vad jag anser om det, och jag skulle aldrig utsätta min hund för en sån grej.

Cerrolyn
0

Jag syftade bara på att min hund fick ingen bedövning som valp när detta gjordes. Dock kommer nästa att chipas, men det har inget med att göra om det gör ont eller ej utan att det blir en med stående öron så…

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 36

Menar du att det inte ska synas då du ska ha en med stårnde öron, så det blir som "skönhets grejj att chippa istället?Obestämd

Mvh TinaH

spikes
0

38, svarade du mig nu???

Cerrolyn
0

Tina - jag gissar på att frågan var ämnad mig. Svaret är delvis ja. Det är fult…

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

UNKA

Det var menat till # 37

Men vad är bäst?
Hitta nummret snabbt - eller skönhet Flört

Mvh TinaH

spikes
0

41,UNKA ????????

vad jag anser så är det väl nummret även om jag inte fattar mig på ditt inlägg till mig riktigt?,jag har inte sagt nått om stående öron????

Cerrolyn
0

Och hur många tittar och söker själva om de inte har hund? Nä det ringer till polisen i alla fall. + tatueringen blir svårtydlig efter några år, men det blir inte chippet. Det ända med chippet jag inte gillar är att den flyttar sig.

Jag vet att du inte sa något om öronen det var ett tillägg bara.

**MVH Cerrolyn

spikes
0

43…..42 var riktat till 41 tina h;-),detta blir bara snurrigare :-))))))))

Bim
0

men snälla kan ni ta det här nån annanstans?? ^^Zelda mnår bra nu och vi ångrar oss

spikes
0

45, jag respekterar att du säger så och ber om ursäkt,ville absolut inget illa med det kag skrev….skönt att höra att hon mår bra;-)

Bim
0

Asså jag tar inte illa upp lr nåt, men jag orkar helt enkelt inte :P

Cerrolyn
0

Skönt att hon mår bra, det är ju det viktigaste.

**MVH Cerrolyn