Huggormar
Idag blev jag riktigt rädd, satt ute o fikade på min uteplats med vänner så helt plötsligt ser jag en huggorm vid min trappa och Amira var ju med ute .Hon fick också syn på ormen, Men som tur va hann jag stoppa henne o lyfta upp henne innan hon fick tag i den,, Jag har Betapred hemme i nödfall men kommer tyvärr inte ihåg hur man doserar till hund vid bett, Någon som vet, Är ju bra ge det, om olyckan är framme, innan man hinner tilll vetrinär

Vet tyvärr inte hur man doserar det, men ring och fråga en veterinär om ingen annan på sajten har koll på dosen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nya rön säger ju att kortison ej ska ges/behandlas vid ormbett.
* 2.Vaför inte, vad ger de istället då? Läste senast i går att man ska ha Betabred hemma i beredskap
De nya studierna säger att det inte har någon påvisbar effekt och då kortison har många bieffekter är det nu mer rekommenderat att inte ge det. Det är det jag har fått höra, har inte läst studierna själv.
Fast om man har en ras med trånga luftvägar så rekommenderas det fortfarande då bieffekterna vägs upp av nyttan om hunden/katten skulle svullna igen i luftvägarna.
Det enda man gör som regel vid ormbett är vila, vila och åter vila. Under lång tid, första dygnen extrem vila och sedan inga långa promenader på flera veckor, giftet kan ge skador långt efter ett bett.
Man ger också dropp så giftet snabbare förs ut ur kroppen. Det finns även serum men det kostar hutlöst mycket så som regel ges inte sådant.
Jag tror även att antibiotika ges oftast, men det är nog också ombestritt, antibotikan har ingen effekt på giftet i sig själv utan det skulle isåfall vara för sekundära problem, inte helt säker angående det.
Men som sagt, allt detta är det jag fått höra och vara med om när jag behandlat hundar/katter, har inga källor att visa upp, bara muntliga råd från veterinärena på mitt jobb.
man doserar efter vikt,så prata med vet

Ja man doserar efter vikt. Man ska ge betapred om man kan hålla hunden still. Man pratade om att man inte ska ge betapred för det gör hunden mer rörlig vilket de inte ska vara.
Mitt råd som jag själv fått av vetrinären: Betapred, stillhet och åka till vetrinären så fort som möjligt.
Min sessa blev biten förra året, såg bettet fick in henne i hundburen och transport till närmsta djurklinik.
Blev 2 dygns inneliggande med dropp, beordrad vila 14 dar, nya prover insatt på ab och b vitamin och ytterliggare 14 dagar i stillhet. Inget rolig erfarenhet men jag vet vad jag ska göra om det sker igen.