Håravfall
Hwj
Har en granne som har en Tax/Cairnterrier, han tappar hår när han blir blöt på ryggen vid svansen. Hon har varit och tagit massa prover på allt möjligt. Det är inte kvalser, skabb eller något annat levande djur. Hon tror inte det är våteksem eftersom han inte varar utan bara tappar och har klåda. räcker med regn. Är det någon som vet vad det kan vara och vad hon kan göra för att hjälpa lille killen.
Tacksam för svar
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

har inte sett något sådant förr, men det jag kan komma på är väl isf att ha regntäcke på hunden då det regnar, föna hunden torr efter bad.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hon har det och ser verkligen till att han är torr, inget hjälper. Vill gärna vet vad det är för fel?
Väl mött, Tatsja

Kan det vara att han har torr hud? Isf kanske en fet hudsalava eller barnolja kan hjälpa
_**/Mvh Anne
har testat det också. Han reagerar bara när det kommer väta på huden. och bara på nedre delen av kroppen
Väl mött, Tatsja

Hur blir det om man borstar/kammar hunden just där? Tappar den päls då? Eller bara vid väta?

Kanke skulle pröva med ett rentäcke?
Sedan, vad ger hon H*N för mat?
Det är bara vid väta. Fast nu är han väldigt kal där. Hon har testat massa olika mat. Hon har provat med täcke. Inget hjälper. Nu törs hon inte längre testa något som måste tvättas bort . Jag tror att det är våteksem utan varsår (om sådant finn) men jag har rått henne testa någon naturmedic också om jag bara visste vad. Gör allt jag kan för att hjälpa damen ifråga.
Väl mött, Tatsja
Pratade idag med ägaren till Ruff. Hon lydde mitt råd att gå till veterinären och ta kompletterande blodprov. Visade sig att det var gråbo. Det finns ju överallt. Nu har hon fått medicin och föreskrifter. Hoppas det hjälper lille killen
Kramiz
Väl mött, Tatsja

Aha, hoppas att det hjälper så han slipper klådan
_**/Mvh Anne
Ja. Ser får höra med henne när jag går ut med Tatsja. Brukar träffas på morgonen. Stackars hund, kliar så hemskt. Men nu när han får behandling så kommer det försvinna.
Det är tydligen väldigt vanligt, så att skriva om det på hundar, kan vara en idé. Bättre att ta ett prov och testa.
Väl mött, Tatsja

#10 bra idé… får försöka knåpa ihop en artikel om allergier hos hundar så snart det blir lite lugnare med skolarbete =)
_**/Mvh Anne
Tack AnneN
Väl mött, Tatsja