Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1511 ggr
Mikaela_B
0

äntligen konstaterat!

Sedan min tik var 10 månader så startade ett jobbigt problem med hennes öron, detta konstaterade veterinären vara öroninflammation. Efter att ha kommit in 4 ggr på 3 månader utan förbättring någon längre tid så började jag själv tveka till att det var detta.

Efter sin tid så började hon tugga på sina tassar, alla blev röda och sönderbitna och hon fick gå stor tid med tratt på huvudet.

1 år senare och veterinären påstår att det fortfarande beror på kronisk öroninflammation vilket enligt mig vid detta laget var ren bull*hit* och det var nästan irriterande att åka in och få henne sövd minst 1/månaden pga hennes öron och problem som funnits där under en sådan lång tid och samma rutinkoll görs och samma medicin skrivs ut!

Igår fick jag det konstaterat, jag hade rätt, inte var det någon öroninflammation inte utan  min lilla tjej har foderallergi!!!
Under samma veva så fick hon en söndrig klo borttagen så nu haltar hon runt med rosa bandage ch fått nya örondroppar som kostar myyycket pengar :P även cortison och pencelin för klon. ( Där rök min lön på bara några tmmar ) så så kan det vara, foder byte och en massa mediciner, jag kan ju inte påstå att jag och mina djur haft tur den senaste tiden. Känns som vi alla medicinerar och är sjuka hehe…

Men men, nu håller jag tummarna för att hon kommer bli bättre och att både hon och jag skall slippa åka in tll veterinären lila ofta i fortsättningen.

www.blueberryhedgehogs.com

AnneN
0

Vad skönt att ni fått reda på orsaken till problemen iaf.

Vad har hon ätit för foder och vilket foder ska ni ge nu?

Vad i fodret är hon allergisk mot?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mikaela_B
0

Jo de är verkligen skönt…

Hon har haft Carrier först men sedan gick jag på Royal Canin när jag hade 2 hundar varav den andra KÄKADE Royal så gjorde tiken det också och då tyckte jag att det var onödigt med 2 olika foder.

Spannmål i första prioritering är det som hon är överkänslig mot som finns i de flesta foder, men veterinären rekomenderade ett annat Royal Canin foder och ett Hill´s foder om jag inte minns helt fel, Sensetive nått tror jag om jag inte är ute och cyklar.

Har inte fått alla uppdateringar ordenkligt eftersom att det var min mor som tog henne till vetten under tiden jag jobbat så det blir mer uppdateringar ikväll när man gått av sitt pass och kommer hem till lill tjejen =)

spikes
0

gud så irriterande, men vad skönt att veta att det går åt rätt håll, ett tips till alla är ju att alltid höra med flera vettar om man blir fundersam;-)

AnneN
0

#2 min hund är också spannmålsallergiker och hon tål inte ens veterinärfodren från royal, specific eller hills, men hon kan utan problem äta Orijen som är helt fritt från ris, vete, majs och andra spannmålsprodukter

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tiarasmatte
0

jag kan rekommendera Pro Plans sensitiv men det är ju förståss ris i men med lax…#4  Orijen har jag oxå provat  men min tik gillade inte den allsRynkar på näsansprang ofta o bajsade av den…Royal canin tålde hon ej då hon fick hotspots av den och mjäll av hills…nu äter hon proplans sensitive o gillar den starkt(valpfodret nu eftersom hon e dräktig;)Vill inte byta mer än till adult efter hon slutat amma så jag hoppas att detta är ett bra foder för henne…ja detta med mat är ju ett evigt bekymmer o en hel djungel…

Mikaela_B
0

#3 jo men jag hade kontakt med 3 olika veterinärer under tiden och alla konstaterade samma sak tills hon fick komma till en distriktsveterinär i Vänersborgsområdena där jag fick veta hur det egentligen låg till.

#4 okej, skall ta och kolla upp detta med fodrena och se va de blir att starta henne på, låter ju som ett bra foder iallafall om man kan undvika spannmålen =)

#5 jo detta med alla olika foder är ju en enda stor pers, så mycket olika märken och så vet man inte vilket man skall ta. Kul att du har hittat ett foder iallafall som passar din hund!

Nu skall jag ta och hitta mig ett bara som passar min tik också :P