OT Rökning!
Hej.
Hur många här är det som röker? Tänkte bara höra hur det är med det och om det finns någon speciell sajt för folk som ska sluta röka.
Ska sluta nu efter ca 8 år. Började när jag va 12 men då som tur va rökte bara munbloss tills strax innan 13 års åldern. Så då blir det väl igentligen bara 7 år. Fyller 20 här om 8 dagar. Men har fått problem med lungor att det är ständigt tryck och jobbigt attt andas. Och har nu beslutat mig för att sluta. Vill och måste leva vidare. Om ni inte röker eller är unga som röker så sluta. Det är farligt kanske inte just nu tycker ni men jag satt i samma sits för ca 1 år sen när detta kom upp med lungorna men det har bara förvärats *stavas* Imorgon ska jag till läkaren och kolla lungorna igen. Men ska faktiskt sluta röka utan något nikonplåster och tuggummi det hjälper inte tror jag så jag slutar rakt av. Men skriv era berättelser här om ni har slutat och hur det gick samt gärna råd.
Hoppas att denna tråd får vara kvar.
// Susan en som ska och har viljan att leva vidare utan det där lilla extra!

På http://beroenden.ifokus.se så är alla sorters beroenden välkomna =)
Jag har varit feströkare, men iom att jag i princip knappt festar längre (max 2 gånger/år) så har det blivit att jag inte röker heller. Har aldrig kunnat dra halsbloss utan det har bara blivit munbloss för smakensskull.
Självklart får denna tråd vara kvar här =)
Önskar dig lycka till med att sluta röka och hoppas att dina lungor blir bättre snart.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Tack så mycket. Ska genast gå in där..
Okej men det är bra det.
Tack och åter tack igen..
jag röker och har rökt sen jag var 12 Ung och dum om man kan skylla på de.. känner nu dock att det pågått i tillräkligt många år..ska försöka peppa mig och ge mig själv en spark i häcken till att faktiskt sluta.. är juh ändå 23 nu..
#3 Jag tänker på att jag inte vill dö. Och varför ska just jag råka ut för detta! Men känslan om att jag vill leva vidare är starkare än mitt nikotin behov just nu. Hoppas även du lyckas hitta viljan. Du får gärna skriva här så man får se hur det går för dig.
Jag har, som tur är, aldrig rökt. Har dock ett gäng kompisar som gör det, och umgås man med dem för mycket så blir man ju rökare själv mer eller mindre… 
I alla fall, min kompis har nyss gett sig på att försöka sluta röka. Hon kör med nikotinplåster, och än så länge så är hon helnöjd. Hon tycker nu att det är riktigt äckligt att röka. Så klart så har hon nikotinbehovet kvar, men jag tror att plåstren kan funka bra och hjälper att trappa ner behovet.
Det är nog svårt att försöka sluta helt, så jag önskar dig all lycka till med det. Jag föreslår att du kanske ber din läkare om råd, kanske kan h*n rekommendera något hjälpmedel. Dock är det säkert bäst att sluta helt, men samtidigt tror jag att det är bättre att ta det försiktigt och lyckas, än att ha stora krav på sig själv i början och sedan misslyckas.
Men men, lycka till!
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag har rökt sedan jag gick i 6 klass och tänker inte sluta med det. Varför? Jo för att jag trivs med att röka, för mig är det gott och "nyttigt" på sitt sätt. Trots att jag har astma så går rökningen bara bra :)
#6 Tänker du inte på kol och cancer?
Jag röker och har gjort det sedan jag var 13, fyller snart 24.
Har ångest var varanan dag, men lyckas ändå inte sluta. Jag vill inte dö, undrar varför jag inte kan sluta då!

Orkar inte ens tänka på hur många år mm… Har också problem med lungorna/luftrör, vet inte hur många lungröntgen tider jag avbokat eller missat, törs banne mig inte dit, först vill jag vara rökfri ett tag innan så att jag åt minstone tror att jag är helt sund och frisk.
Behövt åka in och inhalera, itryckt cortison sprutor och allt vad man nu fått, blääää…. Men det är så jäkla svårt att sluta eller inte att sluta men att behålla karaktären och inte börja igen.
Rökte en "sista" ciggen imorse, nu kör jag på karamell snuset, men vete tusan om det är någon höjdare, men allt som inte får mig att strypa alla i min omgivning och som inte sätter sig på lungorna är väl bra antar jag. Kanske ska testa tuggummi, ja vad som helst som kan funka, hugga av sig fingrar vore väl något. Sluta röka boken ska visst vara himla bra, men inget för mig just nu (tror jag).
sluta röka boken är bra den har jag köpt för ett par år sen och visseligen inte slutat röka för de men ändå :P
Mint och lakris är bra mot suget =) tuggummi har funkat kanon för mindel när jag försökt förut.. eller catch snus

Catch cassis och Mocca mint varvar jag med nu, behöver en snus tränar bok kanske…Närå det funkar.
jag använder Mocca Mint.. eftersom Jag är fast snusare sen 2004…

#7 Jovisst har jag haft det i tanken någon enstaka gång, men trots det så vill jag inte ge upp rökningen. Det är ju liksom mitt eget liv, får jag cancer eller kol så har jag ju bara mig själv att skylla.
Att sluta med rökning/snus så anser jag att man måste själv verkligen vilja sluta, i annat fall så tror inte jag att det går.

Susan-J:
När ska du eller har du börjat ditt sluta röka försök???

# 12 snacka om avslappnad attityd, jag får svår döds ångest bara av tanken på om mina lungor är små risiga.
Har iaf avklarat 1 vecka utan cigg, inget att hurra för alls, det är ju det där att inte trilla dit oavsett när.

#14 Haha ja, jag får ofta höra det.
Men jag tänker som så, jag har själv satt mig i skiten, om jag får kol eller cancer så kan jag ju inte skylla på någon annan eller cigaretterna. Det är ju endast mitt val att fortsätta suga på giftpinnarna.
Jag tror det är så här, har astma och haft det hela mitt liv. Och just pga det så vet jag hur dåliga lungor känns, och kanske genom det är jag inte rädd.

#14 en vecka utan cigg är en stor seger över ciggen! a en dag i taget, det är att vara fri från beroendet just NU som är viktigt, vad som händer imorgon eller nästa vecka, år osv kan vi inte styra över just nu
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hej Susan-J,
önskar dig lycka till med rökstoppet:)
Klart att du fixar det - om du riktigt vill! För det är a och o om det ska lyckas…jag vet! Rökte dagligen (ca ett pkt/dag) i 27 år men är helt rökfri sedan fyra år nu.
Är nog det bästa jag gjort i mitt liv…
Lycka till med att sluta röka hälsar jag =)
Har själv givit upp den biten och insett att jag inte är tillräkligt motiverad själv för att sluta röka.
Rökt sedan jag var 12 år och köpt ciggaretter själv sedan dess eller så har man haft föräldrar som gjort det åt en sedan 14 års ålder….
så jag sitter fortfarande bland mina rökmoln och har inte en tanke på att lägga av en tyvärr…
www.blueberryhedgehogs.com
Önskar dig också lycka till. Heder till alla som kan och vill sluta.
Har själv rökt permanent sen jag var 16 år. Hmm Så jag säger som #18 Inte tillräckligt motiverad ännu.
Man önskar ju i efterhand att man aldrig börjat men men