Hon vill inte äta
Är litte orolig för Sannie hon äter inte upp sin mat som hon ska. hon får 2 dl åt gången det får stå 30 min och har hon inte ätit upp då tar vi bort det. Hon får inget i mellanmåltiderna mer än någon litten levergodis när hon kissar och bajsar ute. Hon väger bara 6 kg och käns väldigt mager, syns ju inte under all päls. Hon äter proplan Pupy ris och lam, hur ska vi göra för att hon ska äta?
Jessica och Sannie

Hur ofta får hon mat? Hur gammal är hon? Verkar hon tycka om det foder ni ger?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hon är 9 veckor hon har ätit upp halva säken på3 kg redan det är först nu hon inte vill ha, hon är så himla mager ser nästan ut som vi missköter henne, hon får mat 3 gånger om dan på bestämda tider

Hur är hon i allmäntillståndet? Feber? Mår illa? Pigg? Slö?
_**/Mvh Anne
är hon avmaskad?
#3 Hon är hur pigg som hälst och ingen feber
#4 hon ska maskas nästa vecka ser ingen mask i avföringen hon maskades somma dag vi hämta henne.
Blandade i litte vov förut och då åt hon upp allt men nu när hon fick maten åton inte upp hälfen än 
5, hon kanske inte gillar maten, testa ha på lite uppkokt köttbuljong för smakens skull;-)
#6 de fodret hon får nu är precis samma hon fick hos uppfödaren. men ska pröva buljong. för hon va ju som tokig i maten förut klätra på skopet
7, det brukar göra susen, billigt är det ju också;-)

Finns en artikel med aptitstimulerande råd
_**/Mvh Anne

#6 Det där att blanda i buljong avråder jag folk ifrån, just för att min farmor matade min hane med det och där efter har det tagit nästan två år innan han har börjat äta torrfoder varje gånger det serveras.
#10 ne mamma va inte så pigg på det heller men gans många tips jag ska prova i mor

#11 Ge istället mat på fasta tider, inget onödigt mycket godis emellan måltiderna förutom vid träning. Äter inte hunden på tex 10-15 minuter så plocka upp skålen och ställ ner den först vid nästa måltid.
Så gjorde jag med min hane, och visst var det mycket galla han spydde upp när han inte åt. Men det tog inte så länge innan han började äta något sånär bra. Kom ihåg att kämpa och ge inte vika med för mycket godis, "människomat" och annat.
Håll stenhårt på reglerna så ska du se att det löser sig.
"12 vi har bestämda tider och tar bort maten när hon inte äter upp. hon får bara godis när hon gör sina behov ute och då får hon 1-2 små lever godisar

#12 Har hon nyligen vaccinerats? Vissa hundar kan bli lite slöa efteråt, få sjukdomsliknande symptom. Vet du om hon har ätit någonting olämpligt? Fortsätt iallafall med bestämda mattider. Och vad ger ni henne för aktivering?
Är hon renrasig schäfer?
#13 hon blev vaccinerad den 6/9 hon hadde lite feber i ett par dagar 39,9 som mest. passar henne väldigt när hon är ute inne har vi inget hon kan äta förutom sitt tuggben. ute har vi en boll med snöre som hon får springa efter inne har vi en sådan där knutt som vi drar litte med sen har hon sin favorit nalle hon leker med jämt.
Ja hon är renrasig.
tog tempen för en stund sedan den vissa inget 35,5

#15 35,5 i temp är väldigt lågt för en hund, normal temp på hundar är ca 38,5!
_**/Mvh Anne
skrev fel ska vara 38,5 får skylla på att jag är trött 

Ok… Men då kan det hon inte vill äta nu vara en reaktion på vaccinet, eller så är det kanske bara så att hon har en period då hon inte är lika hungríg?
_**/Mvh Anne

#15 Okey, kom bara ihåg att ta det lugnt med för mycket aktivering eftersom hon är så liten. Valpar brukar inte ha så stor koll på när-nog-är-nog.
Får man fråga vart hon kommer ifrån? :)

Jag var på Hundinformation om hunden hälsa i tisdags på klubben där jag går, var en djursjukvårdare från en av vetrinär stationerna här. Hon har jobbat som djursjukvårdare i över 25år.
Hon talade om att normal temp för hund är som vi människor, men man ska tre dagar i följd varje morgon tex, ta tempen på sin hund.
Då får man reda på vad just sin hund har för normaltemp.
För lika så på människor som hundar, så är det individuellt.
Har du köpt valpen hos en Kennel?
Eller privat?
Jag skulle om jag vore dig ringa uppfödaren och tala om detta för henne.
Samt fråga om du kan få nummer till dem andra som har köpt valp av henne/honom, för att fråga hur dem mår och hur dant det är.
Skulle ju kontakta en vetrinär om detta håller i sig.
Vad ger du för foder?
Börja inte och mixtra med fodret, som nån skrev "häll buljong över", för det var som en annan skrev, du kan få problm senare.
Jag skulle ju börja med kolla hos uppfödare, sedan ringa nån eller kanske några från kullsyskonen, och höra om dem har samma problem.
Detta med avmaskning.
En valp ska avmaskas ofta dem första 6 månaderna.
Med banmint. För att bygga upp hundens imunförsvar + att valpen har massa masker som inte synns i avföringen. :)
Jag har avmskat min valp med banmint var 3dje vecka ungefär.
Med banmint.
Nu när han blir 6 månader så ska jag göra det riktigt med Axilur.
Sedan bara vid behov, och en gång om året:-)
Men man ska variera när valpen har blivigt hund, för dem kan bli resetanta om man ger dem samma hela tiden. (bara ett tips *S*)
Lycka Till! :-)
#18 kollade i paperet nu på morgonen hin blev vaccinerad den 2/9. nu på morgonen åt hon allt provade å lägga maten i litte varmt vatten i ca 10 min och sen lägga i en matsked vov och blanda runt allt gick ner. men med tanke på att hon inte åt något vidare i går kväll måste hon ha varit jätte hungrig.
#19 Jo vi leker på hennes vilkor. Hon kommer från Adato:s kenel
#20 jo pappa har pratat med han i dag å det är ingen som har problem med sina Valpar. pappa ska ringa våran vet i dag om hon inte äter maten hon ska ha vid 14.
Ingen feber nu på morgonen heller, pigg å glad leker med en kopis här på gården som är 3g så stor *L* en helt underbar amstaf han är så mjuk å go mot henne *L* en riktigt rolig lek kompis
#20: Så mycket avmaskning? Varför tycker du att man ska göra det så ofta?
Och varför alltid en gång per år?
Hundens egna immunförsvar blir väl knappast bättre av avmaskning? Snarare blir det bättre av att utsättas för maskar som den tar hand om själv men om den titt som tätt avmaskas hinner ju inte immunförsvaret göra något åt det. Och en valp behöver inte ha en enda mask, varken som syns eller inte syns.
kontakta en vetrenär

En valp när den föds, har ingen eget imunförsvar och är välldigt känsliga.
Dem biter och tuggar på allt och inget.
Det finns mycket dolda maskar i magen som är farliga eller bra.
Så där av så ofta. :-)
#24 Tycker inte alls det låter bra med så mycket avmaskning. Aldrig hört talas om det, att det skulle vara bra.
Varför avmaska en massa i onödan? Ingen jag känner har gort som du, och dom har friska hundar?
#24: Nej, det vet jag att de inte har men de bygger inte upp något heller med hjälp av avmaskningsmedel, snarare kan de få sämre.
Och nej, det FINNS inte "mycket dolda maskar", det KAN finnas. Därav den allt vanligare rekommendation att enbart avmaska vid misstanke eller vid säkerhet att hunden har mask. Som sagt så behöver de inte ha en enda bara för att de är Valpar. Det är dock risk att de har då spolmask kan föras över från tiken redan i livmodern men då krävs det att tiken har spolmask, vilket den inte alltid har. Förutom det är det inte större risk för Valpar än andra hundar att få mask, dock kan det ju bli värre för valparna av att de är mindre plus sämre immunförsvar. Men kontentan är ändå att de inte MÅSTE ha en enda mask under hela sitt liv.
Avmaskningsmedlet är heller inte särskilt snällt för valpkroppen. Det går faktiskt att överdosera och på så sätt orsaka problem istället för att hjälpa.
Hunden kan väl även bli resistent mot medlet?
Mja, inte hunden men masken. Det spelar egentligen ingen roll om hunden i sig har blivit utsatt för mycket avmaskningsmedel då maskar i det fria även de kan bli resistenta då de utsätts för en minimal dos av medlet varje gång hunden som blivit behandlad med avmaskningsmedel bajsar. På så sätt kan en hund som aldrig blvit avmaskad få resistenta maskar som inte dör av det vanliga avmaskningsmedlet.
Så för mycket användande av avmaskningsmedel är farligt för alla hundar, inte enbart den hunden som avmaskningsmedlet används på.
Haha jo masken mena ja ;)

#20 Jag skulle definitivt inte avmaska så ofta, här hemma har mina avmaskats när dom varit 12 veckor och sedan vid 1 års ålder. Varför? Jo för att inte få maskarna att bli immuna mot medlet.

#21 Okey, men vad bra. Kör på samma sätt i fortsättningen. Hon är väldigt fin lilltjejen :)

jejjas, har valpen börjat äta ordentligt än?
_**/Mvh Anne
#32 nej det vill hon inte så pappa gav upp så vi gav henne ren burkmat "vov" och hon åt då nästan ½ burk . så vi får se om hon äter kl 19 med. pappa gav henne 1dl torfoder upplöt i morses men hon bara luktade på de och gick därifrån Så håll tasar och tummar för att hon äter sen.
Har även börjat avmasknings kuren i dag.

vad ger ni henne för Foder?
#34 Hon får Proplan Ris och lax men just nu äter hon vov
Hon åt inte upp 17 maten
har nu bytt ut levergodisarna i mot torr foder somhon nu får när hon är redig ute har prövat att ställa kissen framför men då flyttar hon sig och låter han äta. i mor är det jag som ringer vet å frågar vad vi ska göra..
Här är Sanni föresten litte bättre bild den den andra 

Hur många gånger ger ni mat? Jag fick ett "schema" av min uppfödare att Hicka skulle ha mat 4 gånger om dagen, men hon tjorvade precis som eran hund gör. Jag gav henne istället mat 3 gånger ibland fyra gånger om dagen, 8 på morgonen, 12 på dagen och 16.00 samt senare ställde jag ner skålen vid 8 för att se om hon ville äta. Men hon skippade i princip alltid kvällsmaten.
Hurdan är miljön omkring henne när hon ska äta? Lugn och ro eller full fart?
Vi fick bara anvisning om att hon skulle ha mat 3 gånger om dan. så hon får 8 14 och 20. frukosten äter hon alltid upp vid 14 är de si och så med och kvällsmaten äter hon nästan aldrig. när hon ska äta är det lungt om henne. att hon fick vid 17 i dag va för att pappa gav henne frukost halv 7 i morses och de åt hon inte heller upp

Jsg skulle åka till veten med henne för en ordentlig genom gång, och ev byta foder.
Ge henne inte vov eller massa lever godis, detta kan bidra till att hon inte vill äta sin vanliga mat.
lycka till! =)

TinaH
vad grundar du ditt påstående på om att man ska avmaska så ofta som möjligt?!
när jag pratat med både veterinärer, hundtränare å även hunduppfödare - dom tycker INTE att man ska avmaska i onödan!!!

#40 Är också nyfiken ang det, för personligen tycker jag det är väldigt konstigt att avmaska så väldigt mycket.

#39 VOV fungerar också som foder.
Kan medela att Sanni har ätit upp alla sin mat nu 2 dagar i rad
. värkar som det har vänt nu *L*

#43 Yippiiiie, vad bra! Kör ni bara på torrfoder nu eller?
#44 japp först får hon 2 dl torrfoder sen får hon litte vov som efterrätt *L* men det är så gott att se henne äta. kan ju varit en släng av hemlängtan hon hadde vem vet.
Kan ju även vara så att hon fick en ny lekompis i går med *L* syrans shar-pai på 7 månader dom lekte konstant i 1 timma *L*

#45 Skit bra!!

Vad skönt att hon äter ordentligt igen =)
_**/Mvh Anne