Vad tycker ni om halsbandet?

Typisk quickfix grej för de som inte ids träna ordentligt med sin hund enligt mej
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Känns ju mildare än haltin, men jagär skeptisk
≧◔◡◔≦

Kan inte annat än att hålla med #1
Mvh Ellenfyrkant

Detta är ju ceasar Milanos nya halsband.
Han är ju världkänd för sina sina Quickfix, så jag blir inte förvånad….
Haltin är ingenting mot detta.
Denna får strypet precis så lånt in du kan komma mot halsen + mot kotorna som är farliga att belastat i nacken, hunden kan till och med dö av detta…
Jaa, nya saker kommer hela tiden..
Allt är farligt numer för hundar verkar det som..
Plastbubbla någon?
Quickfix enligt mig..
Orkar man inte träna, skaffar man ingen hund..
Svårare än så är det inte..
Stryp? Jag såg inte att det var ngt stryp? Eller jo, runt nosen men det såg ut som ett vanligt halsband runt halsen?

#6 Det framkallar kräkreflexer :Å Anders Hallgren(eller vad han heter) har skrivit om detta halsband och det var en väldigt bra artikel. Om jag hittar länken så postar jag den här.
Är detta ett CM halsband?
var han inte nöjd med förra modellen eller vadå?
≧◔◡◔≦

#8 Nja jag tror inte detta är CM´s halsband. Har sett liknande förut via TV-shop eller vad det var.

Stog det inte om detta halsband (eller liknande) i senaste Hundsport ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag hittar ingenstans att det skulle vara CM;s halsband.
Vad har delen runt nosen för funktion då om halsbandet ger kräkreflexer?
Tydligen finns det till och med en kurs att gå där man lär sig hur man använder detta halsbandet. Här i Sverige.

hmmm… är det då inte bättre att gå en kurs där man lär sig hantera sin hund på rätt sätt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det är detta halsbandet jag sytar på, såg att det även finns videos på det där som har två halsband i sig.

hejsan…
jag har efter mycket OM och MEN förstått att det klipps rätt friskt i Cesar Milanos hund-serie…de tycker jag e synd…
Jag har köpt en anti-drag-sele från husse.com
futtiga 79:- kostade den…å fungerar super-duper-bra
OBS!
det är en sele som sitter från ett lågt halsband runt fram-benen å fästs bak i nacke-rygg å därefter regleras hur tight den ska sitta å fästs med koppel (hmmm…inte lätt att förklara)
Nos-koppel skulle aldrig funka på min "darling/skitunge" *leeer*
Vill ju att han ska tycka att det är kul å skönt att promenera - inte otrevligt å obehagligt(!)
Kram
#15 En antidrag sele orsakar smärta/obehag den med.

inte på min hund iaf… han skuttar omkring i den obehindrat när han e lös… och vid promenaderna märker man att han är lugnare å inte så ofokuserad längre…
jag är avslappnad å behöver inte bråka å dra i kopplet som en tok längre - när vi möter folk å djur. han står vi mig - eller så mycket koppel jag ger honom.
Så SLUTA va så Negativ!!!
Prova istället denna sele - innan Ni DÖMER!
#17 en antidrag sele fungerar så( alla jag sett), den ger obehag då hunden drar. så jag vet inte vad du har för någon sele.
Och vem är negativ?
#15 Även en anti-drag-sele är ett quickfix..
Varför inte lära hunden sluta dra..?
Jag har använt nosgrimma på vissa av mina hundar.
Har funkat bra, men hade jag den kunskapen idag jag hade då skulle jag inte gjort det.
Ångrar mig alltså. Finns så mycket bättre sätt, och trevligare att lära sin hund på. Säger inte att det inte funkade i träningen (användes endast som träningsredskap, inget menat att sitta på hunden genom livet, vilket är fel fel fel).. men det finns andra sätt som funkar snabbare, och är trevligare :)
Det är ingen som är negativ.
Som Hera säger, en anti-drag-sele är utformad för att skapa obehag med de där tunna snörena.. Även om din hund inte visar att den tycker det är obehagligt, så betyder inte det att han inte känner det..
Han har slutat.. ellerhur? Vilket tyder på att han antagligen tycker det är obehagligt, annars hade han nog med största sannolikhet fortsatt dragit?
Lycka till, och hoppas du slipper använda dessa hjälpmedel i fortsättningen..
Jag HAR provat selen, och ojoj.. Nej, det ångrar jag också, så jag kan döma folk som använder den. Min tik visade inget obehag mer än att hon just slutade dra med den.. Så, det är vad jag tycker.. När vi sedan kom på att hon inte gillade den, och tyckte nog att den kanske inte var så himla mysig att ha på, så tänkte vi om, och anlitade en tränare, och vips, efter några timmar slutade den hunden dra.. Man lär sig av sina misstag..
Menar inget påhopp, men jag har prövat den, och som du sa
CITAT "Prova istället denna sele - innan Ni DÖMER!" CITAT
Så där fick du min ärliga åsikt om vad jag tycker om denna sele :)
har en 70 kilos blandis som jag hanterar med halvstryp när vi är på platser som är okända, varför inte börja i tid mina jyckar har ett arbete att sköta att vakta. men nen kan hantera dessa små med att lägga ett koppel på ryggen utan halsband. man måste börja i tid och ett fungerande ledarskap.

Jag resonerar så här:
Det är människans lathet, okunskap, och rädsla.
Som sitter i Quick-fix halsbanden.
Så som sele, och haltie.
Jag kan erkäna att jag har anv. halti på min stora hund, i ren tränings syfte, då han var unghund, och inte lyssnade på vad jag sa eller gjorde.
Till och med min instruktör sa till mig att använda Haltie på Brukshundsklubben, på den tiden, eftersom han lyssnade när den var på och kunde koncentrera sig, han var inte som andra hundar då. :-)
Idag går han fot utan koppel.
**
Men!!**
Arbetar man rätt med ett haltie, så blir det inte fel.
Inte går och små drar, inte rycka, inte slita.
I början när jag använde den så hängde kopplet som en lös båge och jag tränade kontakt, och kämpade svett och blod av mig.
Sedan så hade den bara på. Hade kopplet i halsbandet.
En vacker dag så hade jag bara haltien hängades på magväskan, och vips, så behövdes den inte mer. :-)
#21 Väl talat! :)