Överbeskyddande hund..
Har en pitbull/amstaff som är väldigt mamma och pappa kär.. Bor i lägenhet på bottenvåning. Så fort det rör sig någon utanför så skäller han direkt säger man åt honom så morrrar han även fast han ligger på golvet. Min Andra hund hon bryr sig inte. . Lugnaste hunden jag vet. Men tyson blir som tokig.
Likadant nä vi är ute och går. Rizzla är rätt klok och reser oftast lite ragg när vi möter handra hundar och that´s it. medans jag får hålla Tyson för kung o fosterland. Han gör inget mot andra hundar men skäller och ser inte så jäkla trevlig ut faktiskt när han håller på. Ibland fungerar det jätte bra ibland inte alls.
Tror oxå att kopplet fungerar som en "trygghet" till mig att jag finns där . Har jag dom lösa så lyssnar dom flera gånger bättre. Har en tanke kring det här som återkopplar till min häst. då hon spärrar upp sig länger jag tyglarna för att visa att jag inte är rädd och det är inget farligt. samma sak med kopplet på hunden. Drar jag tillbaka honom och kortar kopplet så visar jag att " nu tyson är det farligt gå brevid mamma"
Någon som har förlag, ideer eller vad som helst?!
Tror det är du som gör att han blir så.
Du är berädd på vad han ska göra, och du spnner dig och gör dig berädd på hans små "utfall". Du kanske inte märker det alla gånger, men det kan jag lova dig att din hund gör. Även om kopplet är slakt.
Han känner av det och tänker "Oj, nu tycker matte att det är jättefarligt, bäst jag blir stor och låter farligt".
Träna med en hund du känner dig trygg med, som du kan öva på avstånd, att du känner du trygg och lugn när du går förbi, samtidigt träna honom att du är mycket roligare än den andra hunden och att du har FULL kontroll över situationen.
Att de sköter sig bättre när de är lösa vid hundmöten stämmer in på undefär 99% av hundar. De är för att ägarens känslor och vibbar inte är lika starka, och hundarna klarar ofta av det mycket bättre själv.
Har man två hundar som käftar i koppel, är bästa sättet att släppa dem, då kan de själva lösa detta.
Detta ska man ju inte göra med hundar som är ute efter en rejäl attack, och är ostabil mm.
Men oftast är det ägarna som spelar in när hundar beter sig så.
-Min tik uppträder exemplariskt när hon hälsar på andra hundar lös. Hon kan tjaffsa lite när man har henne i koppel, men det är bara hundar som tjaffsar emot henne. Annars räcker det med ett enkelt nej, och gå förbi, avslappnat och slakt koppel. Jag har lärt mig att inte bry mig om den andra hunden. Lättast är att låtsas om att den inte finns där, då känner din hund av att "Nehe, matte bryr sig inte, kanske jag ska göra likadant"
På något sätt så torr jag att det är lite hans sätt att vara.. Som när jag kommer till dig eller när ni är i stallet.. Han skäller, fast han ser att det är jag. Men jag ka nog hålla med dig om att det är som när du kortar tyglarna på Granada, att hon gör en big deal av det för att du blev lite mer spänd..
Han har väl inte mött så mycket människor och andra hundar när han bodde i Sundsvall, kan jag tänka mig. Kan ju bero på det också, att han liksom måste bevisa för alla andra att du är hans och ingen kommer nära dig. Han vet nte riktigt heller hur han ska tackla en sån situation för att han har säkert sällan behövt ställas inför den..
Googla så hittar du säkert en massa.
≧◔◡◔≦

#3 Nej inte blockad.. Han skäller o försöker försvara mig hela tiden.. Googlar jag det hittar jag bara "kamphundar osv osv "
#2 Ja faktist.. Spelar liksom ingen roll. han känner igen din bil och din röst o alla och ändå så ska han dit o morra och spänna sig.. Det är ju som i stallet… Skäller på Danne som fan sen så sitter han ju i knäet på honom typ..
#1 Jag försöker att träna varje kväll när jag är ute och går. Oftast tyvärr möter vi nästan inga andra hundar då jag brukar gå på kvällen sent. men om jag gör det brukar jag se åt ett annat håll strunta i att det går någon där o fokusera på något helt annat..
Jag brukar ha dom lösa i nästan 99% av alla promenader, då är dom okej, Cool lugna.. men så fort jag har dom kopplade är dom helt för jävliga.. eller tyson. Rizzla är rätt cool jämt :)

#4 får du bara upp om kamphundar om du googlar på ordet "kontaktövningar"?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 jag menade mer att han lyssnar inte på dig utan fokuserar enbart på andra hundar(?)
och precis som #5 skrev så tror jag du få ett annat resultat om du söker på kontaktövningar, vilket var mitt tips :)
≧◔◡◔≦

Väldigt mycket ja.. Men det är mycket övningar men många skriver oxå om beeteende osv om varför hunden är så.. osv
ska pröva igen :)
Tack för tipset! :)

Mja, genom att du kortar av kopplet, ställer om på "helspänn" så får hunden signalen om att det som kommer nu är farligt/läskigt.

#8 "Tror oxå att kopplet fungerar som en "trygghet" till mig att jag finns där . Har jag dom lösa så lyssnar dom flera gånger bättre. Har en tanke kring det här som återkopplar till min häst. då hon spärrar upp sig länger jag tyglarna för att visa att jag inte är rädd och det är inget farligt. samma sak med kopplet på hunden."
Har hittat lite övningar som jag ska träna på.. nu ska jag bara hitta lite hundar oxå! hahah :D
Ett litet tips!Lägg in hans skall o morrningar som komandon istället.

Det är som min instruktör säger:
"Kopplet är världens bästa bredband!"
Hunden känner av en rädsla eller ett obehag mycket mycket tidigare än vad vi gör det, och när vi upptäcker det hunden redan har upptäckt så spänner vi oss helt naturligt och kortar upp kopplet och då förstärker detta hunden.
Försök och vara kort mot honom, visa med bestämdhet att det är NEJ! när han börjar på, och avled honom med leksak eller vad 17 som helst.
Han ska inte säjja ett pip, om det inte värkligen så att ni har givigt tillstånd till detta.
Om han sitter i knät, och börjar morra, så ta ner honom från knät.
Om han morrar när det kommer en bil, så NEJ! omg!
Om han skäller när det kommer någon vid därren så ett NEJ där med.
Men glöm inte när han gör rätt, att belöna honom som om han har vinnigt SM! :D