Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 890 ggr
[MargaretaA]
0

Skällande

Hej alla hundvänner!

Jag har ett problem med mina två papillons som jag inte vet hur jag ska hantera.
Nu i sommarvärmen vill man gärna sitte ute och grilla t ex och givetvis är vovvarna med oxå. Problemet är att så fort någon passerar ute på vägen, prat eller smäll i bildörrar, så blir hundarna helt galna, rusar till till grinden och tokskäller. Det hjälper inte att säga till dem - de verkar inte förstå att de faktiskt kan koppla av när husse och matte är med och dem behöver inte "säga till" heeeela tiden, vaaarje gång :-( samma sak på nätterna när man gärna sover med ett öppet fönster pga värmen - så fort någon råkar passera utanför ska det skällas hej vilt!

Några tips om vad jag kan göra för att få det lite lugnare - både för vår egen grannarnas skull?

Maggan

AnneN
0

Kika på http://www.immi.nu/ klicka på "Hundtips"

Annars kan man försöka lära in en uppgift som hunden får utföra istället för att skälla, tex att den ska hämta en leksak, sitta, eller något annat som distraherar den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MargaretaA]
0

tack! en mycket intressant sida.
Det gäller alltså att hålla sig vaken och med - även på natten :-/

Maggan

AnneN
0

Jag tror nog att om ni får det att fungera på dagtid så börjar det så småning om fungera på nätterna också

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MargaretaA]
0

ok vi får hoppas det :-)

Maggan

Jillsan4
0

Tack för tipset om sidan. Har också problem med att hunden skäller vid staketet:)

Molle08
0

tips skaffa antiskällhalsband!

spikes
0

6,det kan gärna ge motsatt effekt

chrissan
0

Jag vet inte om det funkar på dina hundar, det är mycket svårare med två, de triggar varandra. Men vår curly coated fick för sig att hon skulle skälla rejält på allt och alla som gick förbi (bor på landet), samt annat som vi inte såg. Hon låter som en rottis och är stor och svart så det skrämde folk. Men om man inte gapar och skriker, rusar efter och hetsar ännu mer utan "tar över" ansvaret genom att vara lugn och bestämd och säger "Det är bra nu" och kallar in hunden när hon börjar så lärde hon sig snabbt att vaktandet var vår grej, det är Ok att säga till med ett enda litet grymt/skall (det vill vi!) men sedan är det ledarens sak att följa upp. Tar lite tid, men funkade i alla fall, curly är en superenvis ras som vill bestämma själv desutom.

Molle08
0

Spikes… Om man vill lära hunden tyst så om hunden skäller så sprutar halsbandet på hunden.. .. det är inte något hemsk vätska utan bara vatten,, sen lär hunden att man ska inte skälla.

Om hunden skäller så mkt så det kan störa grannar och risken att få klagomål om man inte kan få hunden tyst så riskerar man bli vräkt om nu man bor lägenhet eller så eller snarare få böter från vaktbolag om någon granne ringer och klagar bara för hennes hundar skäller hela tiden.

spikes
0

9,molle du behöver inte föklrara hur det funkar för det vet jag,men har du tänkt på att alla hundar är olika individer, det finns faktiskt hundar som kan bli väldigt rädda osäkra vid ett sånt litet obehag?,det är inte stort för dig men för hunden blir de det,dom fattar inte vad duchen kommer ifrån osv osv, och kan därmed bli ännu skälligare,man kan ju bara återgå till sig själv dom ggr man har råkat ut för att bli sprutad med blomsprutan på skoj här hemma,nog sjutton hoppar man till om man inte är beredd allt. det är bevisat av många att det inte är ett bra instrument, sedan finns det andra sätt att lära hunden det och det håller genom åren, är det inte bättre då än att chansa?.

Molle08
0

Ja men man kan ju testa all idér man har som går som får hundarna bli tysta..

ja om man inte kan få dom så är antihalsband tvungen som enda alternativ ju.