Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3663 ggr
fnyk
0

Höft-och armbågsröntgen

Har ngn av er vart med om att hos en veterinär få ett resultat på HD o AD för att hos en annan veterinär få ett annat resultat?

AnneN
0

Sådant kan bero på om hunden har hunnit växa till sig mellan gångerna, hur hunden ligger då röntgen tas, hur avslappnad i lederna hunden är vid röntgen, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

linasvovvar
0

Ksn ju även bli olika resultat om man röntgar i vagga el på bord. jag har hört att vagga ska vara bäst

AnneN
0

Har hört och själv erfarit samma som #2

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KindredCold
0

Yes, en amstaff jag hörde om fick C första gången och A andra..
Det var med två dagars mellanrum.

Mischa
0

#4 oj det har ett hopp.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#5 Ja, mycket märkligt.
Det var två olika sjukhus, men så stor skillnad?

fnyk
0

#6 Det va väldigt konstigt!

Min ena hund fick C och jag hoppas på att få ngt bättre resultat nu när jag ska röntga igen på ett annat ställe som jag har fått höra är KANON. Jag skulle gått dit egentligen, men jag glömde av vad stället hette o bara kom ihåg vart det var ngnstans. Tänkte att så många veterinärstationer kan ju inte finnas där, men tydligen. Han jag ska gå till nu expert på röntgenteknik och utbildar andra veterinärer i just detta område. Känns tryggare. Så jag håller tummarna!! :)

minja
0

Min vetrinär ville inte utala sig om det såg bra ut eller inte (jag ville ändå sicka in bilderna).

Tycker jag är helt ok med tanke på att man bedömmer olika. Hon sa att hon tyckte han var lite slappare i ena benet. Men han vet helt fri när papprerna från skk kom.

fnyk
0

#8 Ja liknande va det hos den första veterinären vi va. Min andra hund såg "skum" ut på ena höftleden, sa hon.  Men när papprerna kom så hade han A-höfter. Knepigt. Vill inte höra från ngn som inte är helt säker, jag va ju nervös hela tiden. När jag öppna kuvertet skakade jag riktigt. Den andre hunden som fick C såg bra ut sa hon…?! Hmm… Men denna mannen jag talar om kan se hur de ser ut direkt på plåten men skickas ju ivf till SKK. det är ju ett måste, väl?

fnyk
0

Tycker hela denna grejen med röntgen av höfter verkar lite flummig….

Bogart
0

Vem är denne som är expert på röntgenteknik? Ser att du bor i Ljungskile, och jag bor själv i Uddevalla, så om denne expert finns någonstans här i närheten så vore det väldigt bra att veta vem det är, ifall jag ska röntga min hund någon gång. :)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

fnyk
0

#11 Han (M.L) finns  här

Gille
0

Jag har bara låtit SKK läsa min plåtar (experter).

nepas
0

#12: Håller helt med om att Maths är extremt bra på att ta HD-bilder. Om man har möjlghet så borde man åka till honom.

Men det som stått tidigare om vagga håller jag inte med om. Det finns ju även andra hjälpmedel, sandsäckar etc, men det mest trovärdiga resultatet ska (om det utförs rätt) komma från en bild där hunden ligger helt plant på röntgenbordet.

Denna Maths på Husdjushälsan använder inga hjälpmedel som vagga eller dyl. Det enda jag vet han använder ibland är sandsäck i svanken (på väldigt musklade hundar som man inte lyckas pressa ner benen ända ner till bordet, sandsäcken hjälper till att vinkla ner bäckenet) och rep som drar ihop benen (också här för hundar som är så musklade att man inte får ihop benen).

Och att skicka till SKK är ett måste, det är ju de få avläsningsveterinärena som avläser alla bilder som tas i hela sverige, för att det ska bli ett så standariserat resultat som möjligt. Sedan kan Maths säkerligen mycket väl se vad hunden kommer få för bedömningen redan innan utlåtandet.