Vi väntar valpar!
Här kanske man vågar skriva att vår lilla Chihuahuamix väntar Valpar. Kanske inte så "poppis" på en annan sajt ;-)) Vi är så glada för detta och längtar. På söndag har hon gått 6 veckor och magen växer för varje dag. Det är en renrasig Chihuahua kille som är pappa.
På bilden är det den blivande mamman Doris som är 50% Chihuahua och 50% Dvärg Pinscher, hon väger endast 2,2 kilo och pappan väger 1,7 kilo så det blir nog små bebisar ;-))
Amor vincit omnia 

Åhh hon var ju för söt, tänk vilka fina Valpar eran hunder kommer att få, =)

Jag höll på att… komma å ta henne, vilken sötnos , tänk hur ungarna då kommer se ut, åh! kommer ju bli supersöta!
Har du ingen bild på pappan? (a)
#6 Dom är beräknade till 16/12 så det är bara 3 veckor kvar på söndag, det börjar bli pirrigt då vi aldrig haft Valpar förut. Som tur är så har jag stor support från tjejen som äger hanen men det är ändå himla nervöst.
Amor vincit omnia 

Tro mej jag är uppvuxen på kennel och man är lika nervös varenda gång det blir dags för valpning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 Vi håller på med hästuppfödning så man trodde ju att man var luttrad men inte då. Min lilla Doris!
Amor vincit omnia 
Oj vilka söta hundar, de där valparna kommer garanterat bli jättefina :)

Alltid lika nervöst, men samtidigt så är det alltid lika roligt =) Älskar att vara med vid valpningar.
_**/Mvh Anne

jag vill åsså ha en lurvig sambo och sova på…..
FUUUUSK!!!
men vilka söta Valpar ni kommer få
Lycka till! :-)
Psst…..lite bilder innan under tiden och efter förlossningen hade ju inte varit fel ,-)
Naaw, tow tow vad söt Doris är.
Hon har så gullig svans.
Jättesöta, spec mamman :) Blir nog finfina Valpar det där!
Vet själv hur man blir bemött på endel andra sajter när man avlar på blandraser. Känns skönt med en sån här sida där man vågar säga det. :)
Iofs ska man kanske inte lita på att alla som gillar blandisar även gillar blandrasavel, men risken är väl mindre att dom avskyr det kanske :)
Lycka till med småttingarna sen och hoppas det går bra för mammsen
TS
Lycka till med valpningen! Båda föräldrarna är gudomligt söta
Det är så underbart med valpisar, vi hade vår sista kull -05
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jätte fina föräldrar.. får önska er lycka till:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hej! Vi har haft Valpar på våran lilla Lady tre grr! Lady är en bl. mellan Papillon/Japanese Chin och första kullen hon fick vart det bara en valp! En otrolig vacker hanvalp vart det..och pappan var en renrasig Papillon.Han sålde vi till Luleå och heter Boss.
Andra kullen para vi med en Bischon Frisé och gissa om dom vart populära :) kunde ha sålt hur många som helst..hon fick då sex st. tre av varje..alla hamna hos jättebra köpare..
Tredje kullen som vi hade i sommras para vi henne med en Phalené och det vart då också 6 st Valpar och alla hanar!! Också jättelätt att få sålt dessa fina Valpar,

TS: Tror jag sett henne på en annan sida…? Såååå himla läcker både i kropp och uppsyn!

Åhhh milda tid den andra kullen var så söt,,, jag skulle ha köpt alla utan prut =)
Ne vad söta :D
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Hoppas att allt går bra med valpningen och valparna
_**/Mvh Anne

Jag väntar med spänning på bilder när valpisarna kommit =)
Idag har Doris gått 56 dagar. Hon har mjölk (hon droppar inte men jag har sett små droppar suttit på spenarna) och är loj. Kan det vara på G fast det är 8 dagar kvar till beräknat datum?
Jag är jättenervös!!
Amor vincit omnia 

GRATTIS!!
och du…
Glöm inte bort dem obligastoriska korten!! *S*

Har du kollat tempen på henne? Har för mej att då det är dags så går tempen ner en aning.
Har hon börjat bädda?
_**/Mvh Anne

*puttar upp*
_**/Mvh Anne

1 v kvar ung….spännande värre :-)

Jag väntar på foto….
Kom inte och skyll på att kameran har pajat, för den köper vi inte!! *S* 
Lotta! Kolla tempen, den ska gå ner ett dygn innan det kör igång.
Lycka till!

# 33…
Jodå hon "sväller", normalvikten på henne är 5, 2 kg tror jag att det var och nu är hon uppe i 7 kg, hon börjar bli trött, lite matvägran så nu är det fjäsk som gäller så att hon samlar på sig krafter, annars mår hon bra, valplådan har åkt fram brevid min säng och på fredag ska jag iväg och julhandla så nu har jag satt älsta pojken på att vara hundvakt och ringa mig om något händer, så julen detta år kommer inte att firas hos barnens morfar utan vi är hemma i år igen…
Fick ju en valpkull förra året som föddes den 20 dec.
Men det är spännande värre då denna gång är det planerat, förra gången vart det en tjuvparning på en annan tik jag hade och det slutade med snitt och 6 Valpar, så lite orolig är jag…
Jag återkommer när det har hänt något.
Sätter in ett kort på den förra valpkullen jag hade.

Vilken liten tjockmage =)

#40 en mkt okvalificerad gissning från mej skulle vara att det blir 5 eller 6 valpar
_**/Mvh Anne

ja, är man bara en liiten skorpa…så är det tur att hon bara fick 3 smulor….

Hahahahah, den var bra TinaH :D

Tack!
Ibland förvånar man sig själv att man får till de så bra :-))
Hjälp! Nu håller min lilla Doris på och ska valpa men först kom det 2 tassar. Dom satt där länge och hon krystade men nu har dom åkt in igen. Vad ska jag göra? Är det normalt? Hjälp!!
Amor vincit omnia 

Hur länge sen var det du såg tassarna? Om du kan/vågar kan du sticka in handen och känna om du kan få tag i valpen och försöka hjälpa den ut.
Känner du dej osäker ring närmaste jourveterinär och säg att ni kommer på en gång (låt dem inte övrtala er att vänta)
_**/Mvh Anne

här håller vi alla tummar och tassar att det ska gå bra
_**/Mvh Anne

ha helst nån op. hanske på dig, så du inte river till valparna i magen
lycka ill och berätta gärna hur det går….
:-)

glöm inte bort att huvvetr ska vara först. :-)

kan hända att valpen ligger felväg då tassarna kikade ut men inte huvudet och då kan tiken behöva hjälp att få ut den
_**/Mvh Anne

ett gåttt råd….
Lyssna på Anee….och ring veten!
OMG!!!
Jag ringde vetten och fick telefonsupport. Min man drog ut valpen som låg med rumpan först. En liten pojke är född och han är pigg som tusan. Nu väntar vi bara på resten. Vi känner fler i magen på henne men än så länge har det bara kommit 3 tomma blåsor som hon tagit hål på.
Amor vincit omnia 

Grattis och lycka till i fortsättningen! :-)
Så skänt att det gick bra! :-)
Nu har valp nummer 2 kommit. Också en pojke som kom med bakbenen först och behövde hjälp till världen. Nu tror vi att det är 1 valp kvar så det är bara att vänta ;-))
Amor vincit omnia 
Nu har valp nummer 3 kommit. En litej tjej som också kom med bakbenen först. Tror inte det är någon mer i magen.
Amor vincit omnia 

Våran Lady (Papillon/Japanese Chin) fick sex st. Valpar i våras och då kom tre av dom fel väg…men hon klara att föda alla själva och dom kom också sex dar för tidigt..en valp dog tyvärr efter tre dar,men de andra vart jättefina Valpar :)
Hon var också dålig under natten och morg..ringde Vet. som sa att det är bara att vänta,men att dom troligen skulle dö/eller var döda allihop eftersom det var så många dar i förväg…satt med henne hela dan, fick sina Valpar först vid 14-tiden.Men som tur var så gick det ju ändå bra :)

Idag är det 58 dygnet, väntan är nästan plågosam för mig med halv vakna nätter :-)
Grattis Lotta till valpisarna!

Charlotte grattis till valparna =) Vilken tur att ni fick telefonsupport av veterinären…
_**/Mvh Anne
Här kommer bilder på våra små Valpar!
Den första är Assar som kom först och vägde 175 gram.
Amor vincit omnia 

Vad fina dom är :)
så jätte fina dom ser ut att vara, bra vikter också. Stort grattis än en gång!

Åhh vilka underbara små knyten, och en sådan duktig mamma.. Grattis till de små valpisarna..=)

Herre gud så gulliga dom är =)
_**/Mvh Anne

Åh..så härligt med De söta valparna..skulle gärna gosa med De

Nu är det klart !
5 st vart det, 3 st flickor och 2 st pojkar.
Detta är B-kullen den vart född på samma dag som min A-kull, konstigt *ler*
Dom kommer att heta…
Bruno, Brun/vit
Bea, Svart/vit
Berra, svart/vit
Berith, brun
Bella, svart/vit
Så söta!
Biler kommer senare.

Grattis till valparna Ofelia66 =)
_**/Mvh Anne

#71 - Tihi, vilka gulliga namn. Bella heter ju jag oxå :)
Grattis till dina valpisar

Grattis till nykolingarna!! :-)
Bilder väntas med nyfikenhet! =P

#71 Åhh vad roligt med en liten Bruno=), Det hette våran Irl. Varghund som vi hade tidigare, tyvärr finns inte våran Bruno längre pga ålder & sjukdom.
Vad är det för Valpar som fötts hemma hos er? Nu blev jag väldigt nyfiken förstår du,=)) Fast det kanske redan står här i tråden så jag ska ta & läsa igenom och se om jag har missat det..

Nu så finns det bilder men iaf att sitta och klistra in massor här så får ni skutta över till min sida och kika..

Så söta dom är och läckra täckningar har dom också =)
_**/Mvh Anne

Ja dom vart jätte fina allihopa just nu ligger dom och bråkar om tuttarna *S*

Blir ju riktigt valpsjuk då jag ser dem =)
_**/Mvh Anne

Ja men när dom sedan är 7-8v då är dom bara ena "Bajsmonster" *S*

Jo tack de vet jag =)
_**/Mvh Anne

Nej nu måste den sista julmaten fixas, ris alá malta.
God Jul på dig!

Tack desamma =)
_**/Mvh Anne

grattis till både ofelia66 och charlotte johansson till era små Valpar, så söta dom är allihopa. tänk vad jag missat här innan. men nu slapp ju jag vänta ^^ haha
jag längtar tills vår vovve ska få bli mamma, men är så nervös, vet inte alls vad man ska veta och göra.
har någon något bra boktips osv så kan ni gärna berätta :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ursäkta mig.
Varför avlar du på en blandras?
**MVH Cerrolyn

# 93
Ja varför inte?
Ant så är det pga av ett intresse ovh för något man tror på själv.

#93: jag tänker inte svara på sånna frågor. har förklarat det tusentals ggr på hundar iFokus så vill du veta varför kan du läsa där. du behöver inte ifrågasätta mej utan sköt dig själv.
ursäkta mitt ordval men jag är trött på dethär nu. Vad jag försöker är att lära mig mer, men det enda man får tillbaka är ogillande och misstro
Så om ni ser någon som heter hennum fråga något om blandrasavel och om ni ogillar blandrasavel så kan ni väl ta den diskussionen med någon annan någon annastans. Jag vill bara ha svar på mina frågor. eller är det bättre att jag och pappa gör dethär utan någon somhelst kunskap före? och så går allt åt helvete?
jag diskuterar gärna saken annars, men när jag ställer en fråga vill jag ha något seriöst svar. om ni tycker jag tänker helknasigt nu så får ni väl säja det. och så söker jag mej till andra forum istället.
nu var ditt svar kanske inte menat endast till mig, eftersom du inte skriver före vem det är menat till, men jag tar åt mej.
/hennum

# 95
Alla är välkomna hit, alla har olika grunder, och kunskaper,
där av så blir det disskusioner. Ett forum är till för alla, och allas funderingar.
Snälla en annan tonval och attityd här inne tack.
//TinaH
Sajtägare för blandrashundar
95#
Jag ställde bara en fråga inget annat. Som jag ser det så finns det bara vissa anledningar till att man avlar (renrasig och blandis).
* Man tror att man tjänar extra pengar. Att ha en dräktig tik kostar pengar och valparna är inte heller billiga att föda upp. Sedan tillkommer avmaskning, id-märkning, vet. besiktning också (även ev registrering av renras).
* Man har gått på myten att risken för livmoder inflamation mm minskas. Vad ajg har läst så är det endast med kastrering i tidig ålder som minskar risken.
* Att tiken har något som kan föra rasen (hundvärlden) vidare mot bättre mentalitet och funktion. Och detta är enligt mig den enda anledningen. (Jägare & draghundsfolk blandar ofta raser för att få de egenskaperna de vill ha i sina hundar).
Det bästa rådet jag kan ge är att gå till bibblan och låna en bok om valpning. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter men den tar upp jätte mycket om tiden från parning till avlämning av Valpar.
Lycka till med valparna.
(Jag vet att jag är på ett blandrasforum och tänker därför inte diskutera om det är rätt eller fel att avla på blandisar, men jag har rätt till en åsikt.)
**MVH Cerrolyn

Självklart har alla rätt att tycka vad dom vill, men bara för att man håller på med blandrasavel så betyder det ju inte att man är mindre seriös för det, bara i försäkringar så betalar jag en bra bit över 5000kr + alla utgifter man har på ett år så vinst?
Nej det blir det då inte utan som sagt en dyr hobby och för att jag själv tror just på den blandningen som jag har.
Hur många "Kennlar" är seriösa i sin avel?
Dom ger jag inte mycket för, huvudsaken är att man gör allt som man ska med både patella och evt ögonlysning, bes av tiken innan parning osv då anser jag att man gör rätt.
Detta är vad jag tycker och samma sak här lägger inte ner mer tid på att svara inlägg för det spelar ingen roll vad man skriver så är man iaf "oseriös"
Men túr att jag står för det jag gör.
Önskar er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Söt vovve. Verkar som att vi tycker ganska lika.
Bara en tanke som jag fick nu.
När ni letar hane till era tikar, vad tittar ni på då?
Gott nytt år på er alla
**MVH Cerrolyn
När jag valde hane till min lilla Chihuahuamix tik (50% Chihuahua 50% Dvärg Pinscher) så ville jag ha en renrasig Chihuahua för att få ännu mer procent Chihuahua i valparna. Jag hade turen att mitt försäkringsombud har en hane med full stam, dock ej reggad. Alltså valde jag honom för att inte "späda ut" ännu mer utan får att få in mer + att vi känner honom och vet att han är en trevlig hund! Skulle aldrig falla mig in att tex. blanda in en tredje ras eller kanske till och med flera. Vi parade Doris för att vår förhoppning var att hon skulle få en tikvalp som vi skulle spara. Så blev det också som tur var + 2 små bedårande hanvalpar som därmed blev till salu. Ev. kanske vi parar henne någon mer gång i hennes liv sen får det vara bra, hon är ingen "valpmaskin" utan en kär familjemedlem.
Hoppas det besvarade din undran!
Amor vincit omnia 
Tack för svaret.
**MVH Cerrolyn
#80 gud så underbar Bella ser ut att vara, nu blev jag ju super sugen på en liten valpis ju.

#96: mjo, jag ber om ursäkt för min ton. ska hålla mej i skinnet nästa gång.
#97: jag har letat ut en bok som jag ska köpa via nätet om ämnet. ska köpa den så fort jag har pengar. så bok är påväg.
#98: vi letar efter en hane som är lik vår Nicki till sättet och som har ungefär samma raser i sig. Vi har hittat en som är intressant, så vi får se om det blir något.
Gott nytt år på er!

Lycka till =)
_**/Mvh Anne
Våra 2 små pojkvalpar är till salu!! Hittade ingen till salu rubrik så jag skriver det här.
Vid leverans vecka 8 är dom:
Veterinärbesiktigade
Chipmärkta/rapporterade till JBV
Vaccinerade
Avmaskade
Dom får med sig:
En valpfilt
En påse valpfoder
Ett handsytt läderhalsband
Dom kan tingas nu mot handpenning.
Vid intresse kan ni PM:a eller skicka mail på kryddgarden@telia.com
Nya bilder på dom läggs in under kvällen och kan även mailas.
Amor vincit omnia 

Hoppas du hittar bra valpköpare =)
_**/Mvh Anne

när får vi se bilderna dååå?! :D
Söt
**MVH Cerrolyn

De är riktigt gulliga =)
_**/Mvh Anne

guud vilka underbara Valpar, har själv en blandis,hittade hit plötsligt bara

Så söta
**MVH Cerrolyn

Jag blir så himla valpsugen när ni visar alla dom små söta valpisarna..=)
#118 Ja, vi har ju en hane kvar till salu, så det är bara att du kontaktar mig 
Amor vincit omnia 

Ja hade jag haft råd så hade det inte varit helt omöjligt..:)

#121 så underbart söta… Vad är det i skålen? *nyfiken*
_**/Mvh Anne

Valpfoder
Majsvälling
Majsolja ( lite, för att det inte ska bli för "maffigt" i gommen på dom och fastna)

Aha =)
_**/Mvh Anne

Men det blir inte mycket som hamnar i munnen, men gärna runt tassar och under magen *S*

Haha kan tänka mej det =) Ett tips då man ger valparna köttfärs så här i början är att ist för att blanda den i vällingen så rullar man det som små köttbullar, håller valpen i famnen och matar den. Då lär de sig snabbare vad de egentligen ska göra med maten =)
_**/Mvh Anne

O ja det har du rätt i och det är redan gjort men jag håller dom inte i famnen utan låter dom stå på golvet och jag står istället i någon konstig ställning på golvet.

Hihi ja alla sätt är ju bra utom de dåliga =)
_**/Mvh Anne

Nyfiken som jag är så undrar jag lite över hur det har gått för valparna här i tråden:)

Åhh vad roligt att få se dom, och vad dom växer, valparna är så himla söta..Det blir nog ngt sådant till mig nästa gång som det blir hund här..:)
åh Vad fina Valpar. jag letar själv efter en liten svartvit blandishona som sällskap till min gamle gosse, som börjar bli lite trött o behöver piggas upp lite:)
Så söta alla hundar är!

ohh vilka underbara knyten:) Berith var ju bara helt outstanding söt;)… Ja jag ska sjalv ta en kull pa min blandis hona sa jag anser det inte vara nagot fel sa lange man ar seriös och tar reda pa fakta, ser till att valparna kommer till förhoppningsvis bra hem m.m m.m;) Lycka till med bebbarna

Vilken sötis, lyckad korsning :)
Mvh Ellenfyrkant

..Jag är på väg att bli valp-sjuk…..