Dåliga föräldrar
Hejsan.
Tänkte bara säga att det finns Valpar ute på blocket som kommer från föräldrar med D-höfter.
Flickan som fött upp valparna påstår att
-"Rasen är såpass ny i sverige, och lider inte av några problem"
Är ni intresserade av ras och hemsida till denna sk. kennel kan ni PMa mig.

Du har PM
Oavsett vad det är för ras så anser jag att det är i högsta grad oseriöst att avla på så höftledsfel och andra defekter, även om det ännu inte blivit en rasbunden deffekt så är det ju dessa uppfödares ansvar att se till att det inte blir rasbundet heller!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo, helt rätt.
Usch och fy! detta är fruktansvärt, hoppas hon inte får sålt några alls. Stackars dom nya köparna.
Du har pm
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hmm vad var det för hundar? alltsa vilken ras?
Amstaff

#5 Finns ju många som avlar på amstaff trots höftproblem och påstår att "dom lider inte av det". I princip INGEN av amstaffarna är röntgade utan man avlar friskt på dom.
Har bla en vän som har två stycken, en hane och en tik. Ingen av dom är röntgade men uppfödaren lånar in hanen med jämna mellanrum(3-4gånger om året) för att para.
Idioti säger jag bara! Alla hundar som skall gå i avel anser jag ska HD/ED röntgas.
#6 Precis, och har de D-höfter ska de inte användas!
Oavsett om det är "troligt" röntgen visar ju en sak..
Hade bilderna vart otydliga hade det stått hos SKK och en ny röntgen hade begärts..

#7 Jamen jag blir så arg på folk som inte tänker längre än vad näsan räcker.
Folk som också tycker att röntgen är dyrt ska då kanske tänka över om han/hon verkligen skall ha "seriös" uppfödning. Är man för mig seriös med sin uppfödning så ska man banne mig röntga hundarna och "sålla" bort hundar som har dåliga höfter och andra problem.
Min vän som har dessa två amstaffar(#6) tycker det är dyrt och onödigt att röntga hundarna, jag som tycker det är superviktigt att röntga hundar som går i avel satte igång och frågade henne varför hon tyckte så.
Men det hade jag inte med att göra, för hennes hundar är ju så "friska" och har inte några problem alls. Tråkig nog så anser jag inte att dom är frisk när dom är oröntgad och skall gå i avel.
#8 Håller med..

Har lite fragor angaende det har med abcd höfter m.m, har haft kontakt med en kvinna som har en underbar hund pa alla vis. Tyvarr visade sig denna hanne ha c höfter, hon sager att i Norge far man avla pa c höfter men ej i Sverige?!! Kan det verkligen vara sadan skillnad?

Och om tiken ej har nagra fel o hannen har c höfter hur stor ar risken för valparna da, dumma fragor kanske men e nyfiken….
#10 Jag vet inte hur det är i norge..
Någon annan kanske kan svara :)
#11 Det beror ju på om hanen har dåliga höfter längre bak i ledet..
Fast nu var det ju så att båda led av D-höfter
Inga frågor är dumma, fråga måste man, annars får man ju inget veta :)
Men ja, jag är inte såå jätteinsatt i det där om jag ska vara ärlig.
Någon annan kanske kan förklara så att du förstår? :)

#10 #11
Vet inte hur dom har det i Norge. Men varför avla på C höfter, när det finns så många bra hanhundar som är helt fria?
En sådan hund kan egentligen inte bidra med något gott till (renras) aveln, iochmed att risken är 50% att hanen nedvärver dåliga höfter till sina avkommor. Man vill ju avla på friska djur och förbättra aveln, inte tvärtom.
Oavsett om tiken är helt frisk så betyder det Inte att hon kan 'rätta till' ett sådant 'fel', eftersom valparna består 50/50 av mamma och pappa.
Hur ser hälsostatistiken ur på pappas sida längre bak i ledet? dvs, hans föräldrar och mor/farföräldar osv, hans (kull)syskon?
Jag hade aldrig i mitt liv köpt en valp där ena föräldern har HD grad C, risken är alltför stor att min valp också får det, en risk jag avstår från att ta och väljer ist en valp från helt friska och fria föräldradjur. Men det är Jag det.
Det är tur att det är avelsförbud här i Sverige på allt annat förutom HD grad A och B, för vi behöver verkligen inga fler dåliga hundar som lider av diverse sjukdomar/åkommor osv.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Okey nej jag bara undra, de andra bakre leden hade bra höfter men men klart man vill ha en som ej har fel pa höfterna alls.