Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 1716 ggr
Eve
0

Hulla upp..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en valp på 18 veckor (50% Schäfer, 50% Husky) som är väldans tunn. Han äter hur mycket som helst, men allt verkar liksom bara komma ut ur andra änden utan att han har tagit upp det han behöver. Jag ger honom Bravo Bas, färskfoder och de senaste dagarna har jag blandat upp det med Pro Plan Puppy Lax för att han ska få i sig lite mer.

Jag har idag avmaskat honom, så vi får väl se om det hjälper. Men om det inte hjälper, vad gör jag då? Han är verkligen jättesmal. Ska jag byta foder till Pro Plan Performance? Och isånnafall, ska jag fortsätta att blanda upp det med bravo eller bara pro plan? Jag skulle ju helst av allt vilja hitta något som han kan äta och slippa blanda upp, eftersom att det inte blir så ekonomiskt.

Såg att det fanns något medel på Arken Zoo som skulle göra att hunden la på sig mer hull, någon som har provat? Är det smart att ge Valpar detta?

Diesel motioneras normalt, jag går inga överdrivna promenader med honom just nu då jag vill spara lite på schäfer-höfterna. Han är jättefin i pälsen och bajset kommer ut som det ska i rätt form.

förlåt, nu bidde det långt här, men jag hoppas att någon har något tips…

/Orolig Matte

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Karmatarerskanise
0

Många Valpar är smala. Så jag tror inte du behöver hulla upp honom. Han växer ju länge till! Börjar du göda nu, så är risken att han blir tjock.

Är du riktigt orolig kan du ju fråga en veterinär om råd. Så får den kolla honom :)

minja
0

Om du är väldigt rädd att han är för mager tycker jag att du skall testa fodax röd plus http://www.fodax.se/default.asp?article_id=3. Det är för hårt arbetande hundar (typ draghundar), och innehåller mycket nyttigt fett. Men som Hera sa kolla lite med vet, eftersom vissa valpar/unghundar är lite magra, men jag tycker att eftersom han är så ung som han är så skall han inte vara allt för tunn heller.

Eve
0

Minja - Nä, precis.. Pro Plan Performance är väl likvärdigt med det skulle jag tro. Det är också för arbetande hundar.

minja
0

Jag har ingen erfarenhet av Pro Plan, men jag vet att Fodax är ett riktigt bra foder, och ett billigt foder dessutom.

Eve
0

Jag läste precis på Bravos hemsida.. Ja har ju fått rekommenderat av min svärmor att han ska äta bravo Bas. Men jag tnker byta till Bravo Valp nu. Den har nästan dubbla fetthalten. Hoppas att det funkar..

fettmedkevlar
0

Det finns visa hundar som är naturligt smala, dvs min huskyhane är väääldigt smal och folk tror ibland att jag svälter honom. Så vissa huskys är naturligt smala.

Men som andra skrivit, Valpar brukar vara lite magra och lägger på sig senare när dom kommit upp i ungefär 1års ålder.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Manda29
0

Har träffat många schäfer/husky blandningar och de flesta har varit höga o smala. Har alltid funderat på varför dom är så. Alla kan ju knappast ge dom minimalt med mat. Tror att det ligger i den "rasens" natur. Har dom snabbare ämnesomsättning så maten bara rinner av?

Har själv Gro som är Alaskan Husky (flera generationer AH) och Kaxe som är far=sib husky/schäfer-mor=Alaskan Malamute. Ingen av dom är tunna.

Alaskan Husky har jag sett alla möjliga modeller av. Höga, långbenta, långa, propotionella (hur stavas det?) Allt efter vad det är för blandning.

Eftersom jag har Doggy så hade jag Doggy Professional när dom växte för jag inbilla mig att dom behövde mer fett o protein.

Hur ditt foder är har jag ingen aning om. Men kan tänka mig att dom behöver mycket fett bl.a har inte fördjupat mig i foderstat går mer på känsla. Att dom ränner iväg i växandet o är smala och kanske lägger på sig som vuxna. Hoppas du orkade läsa Glad

Mischa
0

Har veterinären kommenterat att han är för mager?

han käkar ju redan troligtvis rätt fett foder, kanske att öka dosen och ev. sprida ut måltiderna på dan skulle kunna göra något.

Håller han förövrigt en stabil viktkurva tycker jag inte att det är något att bry sig om ifall han ser ranglig ut.

≧◔◡◔≦

Eve
0

Mischa - Ska till vet. i böran av nästa månad, har aldrig varit där med honom..

fettmedkevlar
0

#9 Men hunden är väl grundvaccinerad? Fått första och andra valpsprutan?

Karmatarerskanise
0

Ja det undrar jag också?

Eve
0

Fettmedkevlar - Jo, men inte av mig.. Det hade han redan när jag tog honom..

kian
0

jag skulle vända mig till en vet för att utesluta sjukdom och gå vidare därifrån

fettmedkevlar
0

#12 Ok, vad bra. Men du har väl kvar vaccinationsintyget där man ser vad för sprutor hunden fått?

Hoppas det löser sig, men som sagt.. Vissa huskysar är naturligt smala och likaså Valpar :) Bättre att dom är lite "undernärda" än överfeta?

Eve
0

Fettmedkevlar - Jadå, det har jag (: Vi har en vet i stallet och hon har inte kommenterat att han är för mager i alla fall.. Har å andra sidan inte frågat efter ett utlåtande heller, men ändå.. Man hoppas ju att hon är det är jättehemskt så hade hon väl sagt till, och det tror jag verkligen att hon skulle göra (:

fettmedkevlar
0

#15 Fråga efter ett utlåtande och om du är osäker om du ger för lite mat så prata med veterinären.

tessa
0

#13: Rekommenderar samma sak.. annars är Orijen ett väldigt näringsrikt foder, som kan hjälpa till att få upp hullet på hundar. Tänker själv testa det - dock ej pga hullet :)

Eve
0

Fast han är ine sjuk.. Då hade han ju inte varit så pigg och glad, pälsen hade inte varit så glansig och sånt.. att han är sjuk har jag väldigt svårt att tro.. Ska åka ner och köpa Nutro Puppy Large nu och så ska han få fri tillgång på det.. Det rekommenderade en kompis till mig, och hon har haft samma problem med henne schäfer.. Så nu ska jag testa det, och jag hoppas att det hjälper.

thilda-
0

Jag tycker att du ska råd fråga med vetrinären som du kände :)