Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 9315 ggr
Gosa
2

TJUVPARNING...

För en vecka sedan så gjorde vi den fasansfulla upptäkten Förvånad. Hjälp vilka stora tuttar vår tik Edda hade fått… som stora sugnappar, oj oj.

Edda har fått två kullar Valpar tidigare, båda med en pappa av samma ras, Isländsk Fårhund. Tanken var att inte Edda skulla ha några fler Valpar, så ni kan ju förså min reaktion.

Till saken hör att vi har en Golden retriever hane, han är 8 år gammal. Vi var väldigt noga med att hålla isär Edda och Hugo under Eddas löp, men ack vad vi måste blivit lurade….

När jag känner efter på Eddas mage så kan jag redan känna fosterrörelser, det skvalpar liksom runt i magen. Hon har blivit betydligt rundare bara på den här veckan som gått.

Nu till saken, jag är lite osäker på exakt datum för löp/parning. Är det någon som kan hjälpa mig? När i dräktigheten bör man kunna känna fosterrörelser? Min gissning är att hon har ca 2 veckor kvar från nu, men kan det vara rimligt?

Finns det någon som sett en liknande kombination av Valpar? Isländsk fårhund och Golden?

Gosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder på dom blivande föräldrarna… först mamma Edda, Isländsk fårhund

Gosa
0

Pappa Hugo, Golden retreiver.

AnneN
0

Är osäker på när man kan känna fosterrörelser, men jag hoppas att allt går bra

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Manda29
0

Läser i en bok jag har att vid fyrtionde dygnet brukar spenarna rodna och förstoras, liksom juvret i sin helhet. Andra tecken är viktökning, ökad aptit, ökat bukomfång och i somliga fall illamående på mornarna. Står konstigt nog inget om fosterrörelser.

Mischa
0

Hör efter med en veterinär, dom kan ju även göra ultraljud om det nu är så långt gånget.

≧◔◡◔≦

Blandisfantast
0

Trots att detta är en olycka, så kommer nog valparna bli VRÅLSÖTA! Jag gillar ägge raserna skarpt!

Gosa
0

Tack för era inlägg Glad. Jag tror dock inte det spelar någon roll med ultraljud i nuläget, tror ej att vet kan saga vilket dygn i dräktigheten ändå. På en vecka så har Edda blivit allt rundare om magen, det sparkar och sprattlar för fullt. Jag återkommer gärna igen när valparna har kommit, borde inte ta mer än max två veckor från nu Förvånad

AnneN
0

man kan ibland se att de blir rundare längre bak på magen dagarna före valpning

_**/Mvh Anne

Gosa
0

okej, jag ska kolla det …. här är en bild som jag tog på henne nu ikväll, kolla vilka tuttar hon har…

AnneN
0

Oj det ser ut som hon har rejält med mjölk

_**/Mvh Anne

Gosa
0

tja, hon har ju rejält juver, men jag tror ändå det är ett litet tag kvar. Valparna växer ju mest på slutet och jag letade precis upp en bild som jag tog på henne kvällen innan förra gången hon födde, då var hon betydligt mer "utfylld" och liksom tjockare… håhåjaja, det är bara att vänta och undra vad det kan bli av detta????

Här är bild från FÖRRA gången hon skulle ha Valpar, kvällen innan…

Ellenfyrkant
0

Är hon rakad på magen :S ?
Söt var hon iaf :) Tror faktiskt att det kan bli riktigt fina hundar utan den korsningen :) Inte lika illa som de helknasiga valparna mina kusiner fick :P Ni skulle aldrig kunna gissa vad det är :P Dv. Schnauzer/Golden XP

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
0

#12 då en tik ska få Valpar så tappar hon pälsen runt juvret så hon är knappast rakad

_**/Mvh Anne

Gosa
0

#12 Nä, hon är inte rakad. Precis som Anne_N skiver här så har hon tappat pälsen runt juvret naturligt.

Anett Lindbom
0

Men vad spännande, ja hundar kan bara dom vill. Det är tur att inte min sexgalna whippet var där för även han hade nog tagit tag i saken på egen tass..=)

Det där kan nog bli riktigt charmiga små Valpar..=)

[Dezederia]
0

OMG! Va söta föräldrar :D Det blit nog bedårande Valpar iallafall. Hoppas det går bra :)

CarinaO
0

tror också det blir jättefina Valpar :) Hade gärna köpt en men just nu räcker det med två hundar :)

Gosa
0

Shit, det är nog närmare än jag trott tidigare.

Idag när jag kom hem från jobbet så är Edda precis som hon varit när hon skulle ha Valpar tidigare gånger. Hon flåsar med öppen mun, skakar lite lätt och tittar "bedjande" på mig. Snabbt fick jag fram hennes gamla valpbädd, fyllde den med filtar och handdukar. Genast hoppar hon upp i bädden och börjar krafsa och bädda… oj, jag tror att det är ganska nära förestående, spännande

[Dezederia]
0

Va spännande :P Typ som *överaskning!* He he

Millan1971
0

I vecka 7 ska man kunna känna valprörelser….

Manda29
0

Blir nog jättmysiga hundar. Hon såg ut att ha rejält juver ja. Då vet du vad du har framför dig snart Glad

Gosa
0

ÄNTLIGEN, nu är det klart Glad

Efter mycket kämpande, så höll vi nästan på att ge upp, både jag och Edda… Jag fick tillkalla en kompis som fick komma hit och hjälpa oss, stort TACK till dig Ann-Rose. Första valpen som kom satt ordentligt fast, men till slut fick Ann-Rose tag om huvudet och samtidigt som Edda krystade så kom sedan äntligen valpen ut. Det blev en stor fin svart/vit tik, ca 30 min senare så kom valp nr 2. Denna gången gick det mycket lättare och det blev ytterligare en tjej, också svart/vit men inte lika mycket vita tecken. Dom är pigga och glupska på maten båda två. Edda är jätte-trött och jag likaså. Två Valpar, det var alldeles perfekt lagom mycket. Jo, just det, riktigt stora flickor var det, ca 450g/st. Återkommer med bilder när vi sovit lite. natti natti

KindredCold
0

#22 Grattis! :D

Anett Lindbom
0

Grattis till valparna, det var ena rejäla klumpar, vilken duktig mamma eran Edda är.

[Vargnatt-]
0

Grattis till valparna :D

HannaM
0

Åå.. det där kan nog bli precis hur sött som helst. Hur är isländska fårhundar i temperamentet och psyket??

JoJos
0

åh vikka underbara Valpar de blir av dessa raser ^^ vill ha

Millan1971
0

grattis,det är sååå kul med Valpar men ack så drygt å;)

Gosa
0

Här kommer bilder på Vilja och Lycka Glad

Gosa
0

nästa bild…

HannaM
0

usch, alldeles för söta för mitt eget bästa=)

[Vargnatt-]
0

Aw så underbart söta :)

[Norum]
0

Näääääääääääää….. SÅ söta!

Manda29
0

Va söta dom var. Tog inte två veckor, va blev det, två dygn? Skrattande Grattis. Skönt att det gick bra.

Ham-Madam
0

sickna sötisar.

SparklingTindra
0

Vilka små underbaringar =)

AnneN
0

Grattis till de otroligt söta valparna =)

_**/Mvh Anne

Gosa
0

TACK så jättemycket alla… Vilja och Lycka är bedårande söta… äter och sover hela dagarna Glad

zmulan
0

Gud vad fina! Skönt att allt gick bra!

Önskar dom alla lycka  <3

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

ann-rose
0

Valparna är jättefina! Kommer snart och hälsar på.

AnneN
0

#40 är du en blivande valpköpare? =)

_**/Mvh Anne

fettmedkevlar
0

Dom var då söta, och gud vad "lätt" det måste bli med bara två Valpar. Min mor har alltid fått 10-12 Valpar förutom en gång vid en insemination(hur det nu stavas) då blev det en rejäl kille på nästan 700gr.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Gosa
0

#40 Tack Ann-Rose, du var ju med och förlöste dom båda tjejerna. Tur att jag hade dig där mitt i natten annars vet i tusan hur det hade slutat?!

Vilja och Lycka är idag 5 veckor gamla och hur goa som helst. Vilja är redan tingad av en familj, är det någon som är sugen på lilla Lycka så går det bra att höra av sig Glad.

AnneN
0

Vilka sötnosar =)

_**/Mvh Anne

blackangel
0

Men fy så söta små bebbar, ibland vill ödet att det ska ske hehe

Pimu
0

kan inte göra annat än: GRATTULERA till dom två sötizarna .. Tungan ute

Ellenfyrkant
0

Usch vad söta :D

Mvh Ellenfyrkant

Tiarasmatte
0

men hellegud så pöta små brudar;) GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!