långa klor
Min ena vovve har väldigt långa pulpor, vilket innebär väldigt långa klor.
ser alltid ut som att hennes klor är för långa.
Någon som har liknande problem? Har ni försökt få den kortare på nått sätt?

Min hund hade långa klor när jag fick henne, en bröts tom en gång. Men jag har fått klippa väldigt lite väldigt ofta, så pulpan drar sig inåt. Annars kan man ju också fila klorna, men de tar väldigt lång tid.
Man kan även vid svåra fall gå till vet, så bränner de ner pulpan. Om jag nu fattat det rätt!
#2 Du har helt rätt. En kompis gjorde det med sin hund. Det bedövas, klipps och bränns.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#0 Jag har samma problem med min hane, han klor var ca 3 cm långa när jag fick honom. Dvs 3 cm klor som stack fram där pälsen slutar, jag kör att jag klipper ofta och lite för att "stimulera" pulpan att dra sig tillbaks, och det fungerar faktiskt. Det tar ju tid men det är för mig värt.
Annars kan du göra som Hera skrev, gå till vet och låta dom bränna ner. Men jag tror det kostar en del, är inte säker eftersom jag aldrig gjort det.
jag ska prova det med att klippa ofta plus fila. hjälper det inte får jag prata med veterinären vid nästa besök….

Pulpan växer ju mer du låter bli att klippa kllorna. Så var nogfa meedy att klippa regelbundet om du inte redan gör det. Zigge har lagom och jag klipper hans klor var 14:e dag.
Mvh Ellenfyrkant

Om man söver en hund och klipper och bränner, så kan det bli så sedan att hunden kan få problem med pulpan.
Det är ju så, att börjar klon på och växa, så växer pulpan med klon, och vad händer då vid klippningar…jo den blöder….
inget smart.

en seriös veterinär klipper inte ner och bränner om det inte är absolut nödvändigt för hundens hälsa.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

håller med Anne.
En veten som vill behålla sitt goda rykte, gör inte sådana saker.
Jag tror inte min hund lider av detta, det är mest jag som tycker de ser så långa ut. Hennes helsyster från samma kull har däremot mycket kortare. (jag äger båda)

Håller med #9
Jag har själv erfarenhet av brända klor, ingen höjdare. Pulpan växer ut i samma takt som klon så har man väl börjat med denna procedur kan man inte sluta. Dessutom så är det ingen hit att söva hunden titt som tett. Det kostar ca 1200 kr och det framförallt narkosen, själva kloklippningen kostar inte mycket.

….Håller Cindy med mig!! 
Jag blir nästan… tårögd….