stressad & understimulerad?
Hej vänner! :)
Jag och min granne satt och pratade om hennes systers hund för ett tag sedan. Dom har tränat väldigt aktivt med honom vad jag har förstått. Det är en Border Collie. Runt 5 år. Dom bor på landet och inga granner så han går lös hela dagarna där ute och strosar. Men nu har han börjat stå och bajsa, och kan hända att han bajsar inne och även nån gång i bilen. Så frågade vad dom gör med han nu. Och svaret var att dom inte nu tränar så mycket men han är ju lös och springer runt hela dagarana. Dom har fast arbete båda två och barn, vad jag vet så tiden räcker inte till att vara på bruks en massa som förr. Vet att han är tränad i agillity. Han har varit hos vetrinären men dom hittar inget. Han har inte ont om man rör han lr klämmer på honom, han är pigg och så.
Vad tror ni om detta? Jag tror det är understimulering.
Jag är INTE ute efter massa dåliga komentarer om ägarna lr nått. Jag vill bara veta vad ni tror om hunden. KANSKE så att jag ska ta över hunden. Så ge gärna tips på vad jag kan göra om jag får hem honom.

Enligt din beskrivning så tycker jag det låter väldigt mycket som understimulering, det är en mycket aktiv ras och är hunden då van sedan innan att få mycket stimulans/träning och nu plötsligt inte får det den är van vid och behöver så kan de lätt bli understimulerade vilket oftast leder till att hunden även blir stressad.
Om du tar över hunden så skulle jag rekomendera att du ger hunden den träning den var van vid innan den blev understimulerad.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hej..
Har svarat Dig på HiF..( lika som #1 här också)
Lycka Till
Jag tror inte det tyder på självklar understimulering och med tanke på att dom enbart verkar tränat Agility så är det inte en jätteaktiv hund i jämförelse med dom flesta BC, däremot kan jag tänka mig att han protestera rmot tristessen och att han kanske inte får lika mycket uppmärksamhet samt att familjen överlag kanske är stressad?, att springa lös ger ingen direkt mental aktivering oavsett hur länge han får vara lös.
≧◔◡◔≦
Tycker det låter som protest bajs :/ Behöver antagligenmer stimulering och uppmärksamhet.