Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 2516 ggr
pottsorken83
0

Wilson-pipan??

Hejsan vänner!!!

Jag satt och bläddrade runt på google. Och hittade en sida där det stod lite om en sak som heter WILSON-PIPAN. Jag blev nyfiken på det. Nån här som vet mer om det? Lr kanske till och med använder den? Har sökt på google om den, men inte hittat nått direkt om den. 

Skulle vilja veta mer om denna lilla mystiska sak :P

Tack för svar! :)

Lotta

AnneN
0

Hade aldrig hört talas om den, men googlade och detta är iaf första sidan som dyker upp http://www.bordercollie.se/w-pipan.htm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pottsorken83
0

Det var den sidan jag med hittade…
Men är det nån speciell sak till just border collin lr bara en speciell pipa :S

AnneN
0

jag gissar att den används mkt vid vallning för att den är lätt att ha i munnen så har man händerna fria, ist för som det ofta kan bli med vanliga visselpipor som hänger runt halsen att man måste plocka upp dem stup i ett. Men den går nog att använda till vilken ras/blandning som hellst och vid andra tillfällen än vallning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pottsorken83
0

Okej! Tack för svar :)

fettmedkevlar
0

Sådan har vi till våra schäfrar, kan ju säga att det är en hel del övning som gäller för att få ett sketet ljud i denna "pipa". Men det går och enda minuset är väl att det blir så jäkla myckert spott i den så det bara rinner.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

pottsorken83
0

#5 Har ni den som inkallning? LR kan man fåut olika ljud ur den?

LR hur funkar den? kan du berätta mer om den?

Skäms

fettmedkevlar
0

Som inkallning ibland, man kan få ut lite olika ljud beroende på hur man gör med tungan.

Man har den i munnen och "kupar" typ tungan över hålet och sen blåser man i den. Ju mer kupad tungan är desto mörkare ljud blir det, och desto mindre kupad den är så skär det i öronen.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Mischa
0

Är det en vanlig "herdevissla" så blir det en klart fint vissel, klart det går att använda till annat också..

≧◔◡◔≦