Vaktbeteende?
Ja nu är det så här att jag börjar undra när min lilla vovve ska sluta sno strumpor från dom familjemedlemmarna som lägger sina kläder på golvet, oftast männen såklart ;). Den kan såklart också vara andra saker men oftast strumpor antagligen för att dom ligger just där han kan få tag på dom. Han har gjort det sedan han var valp, han är nu 5 år. Blandras Jack Russel / Cavalier / Västgöta Spets. Han tar strumpan, lägger sig på golvet framför en så man tydligt ser honom och suger på den och håller den i munnen. Han brukar inte bita eller riva på den.
Min tränare från en lydnadskurs för ett par år sedan sa att vi skulle "köpa" strumpan av honom genom att byta ut den mot en godis bit. Detta slutade med att han kom med nya saker var femte minut och ville "sälja" till oss.
Nu för tiden vill han ibland inte släppa den även om vi lockar med nått godis.
Tar man i strumpan morrar han lite men har aldrig huggt eller liknande.
Det tar en stund att vicka ut den, jag vill ju inte dra om han skulle få ont i tänderna. När han väl har släppt den viftar han på svansen och skakar sig och är jätteglad. Försöker alltid få honom att INTE skaka sig när han har blivit tillsagd då han skakar av sig det obehagliga som en instruktör sa till mig.
Snälla, finns det någon med liknande problem och som har en lösning?
Kan tillägga att han inte är kastrerad.

Där gäller det som flockledare och vara bestämd, och tala om för honom att det är så att han bara "lånar" och att det är du som bestämmer att han ska ge dig saken.
Jag körde mycket på Tyson (idag 5år), och kör mycket nu på min valp Boy (4 månader), att när dem har en sak, eller ben eller vad det nu kan vara.
Så går jag fram till hunden och tar ifrån saken/benet en kort stund, och säger "tack", och efter en liten stund ger jag till baka saken/benet. Så belönar jag honom. =)
Detta skall börjas med och träna i valp åldern, för annars så är det lätt att valpen får övertaget och kan stärka sin rang.
Att som din instruktör sa att man "köper och säljer" låter som en utmärkt övning. =)
Lycka till!
Tack för svaret :)

Vasse god =)

Mkt bra och klokt svar Tina =)
En till del av lösningen om karlarna i huset vill ha sina sockar ifred är att de slutar kasta dem på golvet 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

VA?!? 
Menar du att JAG sanått KLOKT???

Tina även du har dina ljusa stunder =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag ÄR född BLONDIN,så det är därför