Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettutställning
Läst 1957 ggr
Elega
0

Utställning?

Kan någon beskriva för mig vad som händer på en blandisutställning?

Känns fortfarande inte som jag har fått en bra helhetsbild. Jag vill ställa min tik men jag vågar inte om vi måste utföra massa trix och annat. För om jag kommer dit och inte har förberett mig blir det ju jättepinsamt.

Kan någon skriva vad som händer från att man kommer dit och tills det att man packar ihop och åker hem?

blandisskane
0

Hej på dig!

Jag ska förklara för dig hur det går till på utställningar kopplade till Blandis.

Du anmäler din lilla hund, betalar avgiften och en vecka innan utställning får du något som kallas PM. Där står det vilken tid du ska befinna dig på utställningsplatsen och, vad som kan vara bra att ta med sig. Det står också om arrangören har några utställningsspecialer för dagen och om andra aktiviteter. Du får en vägbeskrivning mm.

När du kommer till utställningen börjar du med att anmäla din ankomst och visa upp ditt vaccinationsintyg. Du får då ditt startnummer som du ska fästa väl synligt på dig själv eller ev handler. I sekreteriatet brukar det även finnas nummerlappsklämmor att köpa. Sen är det bara att vänta.

När ditt startnummer ropas upp ska du gå in i ringen för enskild bedömning. Domaren hälsar på dig och hunden och börjar med att titta på tänderna, sen känner domaren igenom hunden. Efter det ska du visa din hund under språng från sidan, framifrån och bakifrån. Domaren talar om för dig hur. Efter det ställer du upp din hund framför domaren. När domaren är nöjd får du ett lila band, detta berättigar dig till en HP rosett och innebär också att du får komma tillbaka in i konkuransen. Inne i konkuransen tävlar du mot tikar och hanar i samma ålder som din hund. Domaren väljer ut fem tikar och fem hanar som går vidare till TIG (tio i grupp) och får var sin TIG-medalj. Av dessa tio väljer sen domaren ut fem st som han placerar från 1:a-5:a. Ettorna i varje klass går vidare till BIS finalen.

Blandis har också specialer som hunden kan vinna. Tex Frk Feminin, Mr Maskulin, Charmtroll mm. Dessa specialpriser röstas fram av utställare och publik. Varje utställare får röstkort tillsammans med sitt startnummer ,man kan dock inte rösta på sin egen hund med dessa.

Dogshow är också en special som är gratis. Den innebär att man visar upp trix och konster med sin hund och utställare och publik får rösta fram det vinnande ekipaget. Detta är helt frivilligt att ställa upp i givetvis.

Behöver du mer info, bara säg till.Glad

Cerrolyn
0

En fråga (kan inte mycket om utställning öht):

Inom skk-utställningar så ska olika raser stå på olika sätt. Hur är det med blandis?

*nyfiken*

**MVH Cerrolyn

Elega
0

#1 Tack så jättemycket för det jättebra svaret!

Jag undrar också om jag måste vara medlem någonstans för att få ställa ut på blandis och vad hunden måste vara vaccinerad mot? Och i konkuransen, vad gör domarna då?

JoJos
0

någon som vet om de finns någon utställning i sthlms området ??

blandisskane
0

Svar på era frågor.

#2 Det finns inget speciellt sätt, mer än så bra som möjligt. Det finns alltså inga direkta riktlinjer över hur hunden ska stå utan man får träna hemma helt enkelt. ha någon som tittar när man springer tex för att avgöra i vilket tempo hunden gör sig best osv. Vi ska visserligen ha en liten handlingkurs, där man får hjälp med detta.

#3 Nej, du måste inte vara medlem i någon blandisklubb. Föredelen med att vara det är dock att du får 50:- rabatt på utställningsavgiften hos Blandis och lokalklubbar kopplade till blandis. Hunden ska ha sin årliga Vaccination helt enkelt. Nobivac PI vet tror jag att det är. Sen finns det de som trippelvaccinerar sin hund varje år DHPPI vet. Men som sagt inget krav på någon specciell Vaccination. I konkurransen tittar domarna mycket på hur hunden rör sig, men även hur den ser ut när den står. Där väljer han också ut de hundar som han tycker är bäst för dagen. han väger hundarnas för och nackdelar mot varandra.

#4 Japp i Farsta den 23/8 sista anm/betdag i dag. Björklinge-Uppsala den 6/9 sista anm/betdag den 6/8.

Cerrolyn
0

Tack för svar.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 5

varför tror du jag ska ställa Boy där för?? Cool

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~