Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 697 ggr
fettmedkevlar
0

Hur tränar ni?

Hur tränar ni era hundar under sommaren?

Jag själv har polarhundar och tränar dom genom att ta joggingturer, cykling, låter dom dra fiddyn och simmning.

Dom har alltid sele på sig när det är träningsdags, ja förutom när dom simmar. När det är vilodag så får dom springa lösa i skogen och ta det i vilket tempo dom vill.

Schäfern Hicka på 5 månader springer lös hela tiden så hon tar det i vilket tempo hon vill. Självklart tränas hon inte lika hårt som dom äldre gör.

Alla hundar får också gå spår och vi kör lydnad.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

Jag har funderat på att börja träna lite drag med Hades, men var kan manköpa vagnar o så?

Tiarasmatte
0

Ja du…tränar med min tiara i skogen med pinnkastning mm men hon e ju såå lat??några tips till en matte som har en 4 årig amris som är som tjuren ferdinand?

fettmedkevlar
0

#1 Jag kör faktiskt inte med vagnar då jag tycker det är gaanska dyrt att köpa en, även beggade.

När Jack och Nikita skulle få börja med drag så började jag först med att köpa en BRA och PASSANDE sele åt dom, hämtade ett däck från OK/Q8 eller Statiol(man brukar få ta gamla däck som folk inte vill ha, dvs använda), spände fast bakom, började träna med ett däck utan fälg, när konditionen och musklerna blivit bättre så skaffade jag ett däck med fälg och körde så.
På vintern så blir ju däcket ganska tungt efter som det fylls med snö.

Brukar köra med spark på vintern dom gånger det inte blir med släde, eftersom jag bor uppe i Jukkasjärvi så finns det ju gott om snö så kör även med skoter.

Men om du vill ha vagn så kolla på blocket, annars kan man köpa en "pensionärscykel" eller vad dom heter. Folk på skjukhus brukar köra omkring med sådana. Dom ser ut som trehjulingar fast med små däck.

Karmatarerskanise
0

#3 Tack för tipsen :)
Snö är dock ingen risk här i skåne, vi hade väl det 3 dagar i vintras ;) Vid OLIka tillfällen ;)

fettmedkevlar
0

#2 Gör lekar och träning till något roligt :) Sen till en början så brukar jag avbryta med hunden när det är som roligast, även om man busat i 3 sekunder eller 30 minuter. För lek ska ju vara någonting roligt för en hund och inte ett "måste".

amorosa
0

*5 Hur gamla bör hundarna vara när man kan börja träna med däck eller dra liten skrinda.?

fettmedkevlar
0

#6 Det beror litegrann på vad du har för ras, jag börjar träna huskysarna när dom är 7-8 månader. Ingen hårdträning men det är en början.

Men har du någon annan ras så kan man faktiskt börja träna dom lite lätt vid 7-8 månader så som jag tränar mina. Men kom ihåg att vara försiktig, alla hundar tål inte lika "mycket" som huskys.

Cerrolyn
0

Jag tränade lite varje dag (ca 5 min eller mer) bara för att jag SKULLE ha LPIII innan årets slut.

Just nu ingenting alls, men kommer att köra igång när jag kommer hem och jag vill fortfarande ha LPIII innan året är slut (fattas 2 1a priser). Och jag har 2 bra tävlingar i tankarna, den ena är på hemma plan och den andra med en resa på 30 min.

**MVH Cerrolyn

fettmedkevlar
0

#8 Du är då *** aktiv du när det gäller lydnadstävlingarna :D

KickanLilja
0

Vart kan man köpa ett bra och passande sele? Var är det viktigast att det sitter brà? Är det något speciellt man ska tänka på?

Cerrolyn
0

Tackar Generad

Träningen kommer snart att komma igen på allvar igen (bäbisar sover ju Flört).

Det viktigaste är att "bandet" som är vid bringan är i rätt längd då den inte går att ställa in. (fy vad dåligt jag förklara, någon annan kanske är bättre annas får jag göra ett nytt försök om du inte förstår)

**MVH Cerrolyn

repekka94
0

har mycke huskys 25 st börjar träna dom vid 6 månaders ålder sen är det full fart

Ellenfyrkant
0

Fysisk träning känns det som detta gäller. Jag cyklar och joggar meedy Zigge. Med cykeln har man sele, om vi är i skogen går han lös.

Mvh Ellenfyrkant

Elega
0

Jag går långa promenader i skog och lite överallt mest. Hon hatar cyklar och rollerblades, har försökt hundra gånger. Ibland joggar vi, badar, eller springer efter bollar eller om vi är på bra ställen cyklar jag och hon springer efter och slipper vara kopplad till cykeln. Vi fööörsöker träna klicker men jag är inte så bra på det ^^ Och så tränar vi freestyletricks bara för skojs skull ibland.

Har ni några träningstips att ge en tjej som bor i innerstan utan skogar? Hon är ingen draghund så något sådant funkar inte. Känns som att långa promenader och lek med bollar och vattenlekar inte räcker.

AnneN
0

#14 ett tips som kan vara rätt kul för både förare och hund är att träna "stads agility" mao man använder parkbänkar mm som hinder som hunden får hoppa upp på/över/krypa under mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!