Hicka är sjuk..
Hicka har varit dålig i magen i en vecka & några dagar, satt henne på svält i 2 dagar. Blev inte bättre, fått ris & fil men det hjälper inte. Bajsade ljusbrunt vatten, men är förövrigt pigg och "normal". Hon busar, springer runt, gör sina försök att mörda dom andra hundarna. Trots att jag försöker få henne att ta det lugnt, men hur lätt är det för en 5månaders valp egentligen?
Ringde veterinären idag, hon bad mig komma in och jag for in imorse med hunden. Rejäl magsjuka sa dom på veterinärstationen, blev nästan tvingad att köpa Hill´s I/D Canine _"Ett foder med längre innehåll av fett och hög smältbarhet som innehåller probiotiska fiberkällor för en bättre matsmältnings och snabb lindring vid kräkning och diarré"
_Fick en smärre chock när jag fick veta vad en 5kgs säck kostade, 400:- kr för en liten säck! 20kgs säckarna jag köper till dom andra hundarna går på 300:-, så jag är inte direkt van vid sådana "hutlösa" priser. Men det var bara att se glad ut och hosta upp pengarna. 
Fick även med en GIGANTISK tub Diarsanyl, ett medel som ska binda ihop maten och allting i magen och stabilisera. Kostade 180:- för den, men fick med den gratis eftersom den tydligen går ut den här månaden. Dom hade inte Diarsanyl i "mellanstorlek" så jag fick den största som är för hundar som väger mellan 30 och 60kg.
Ska bara ge Hill´s en gång om dagen sa veterinären, är något 24timmars foder om jag fattade rätt. Gav henne det när jag kom hem, nu skiter hon inte ljusbrunt vatten. Nu skiter hon en segare konsistens av brunt, dvs det är lite "segare" om man nu säger så. Men det är långt ifrån fast avföring.
Läste runt lite på internet och det är tydligen "magsjuketider" hos hundar nu, flera län runt om i landet har knökafulla veterinärstationer med magsjuka hundar.
Jag håller tummarna att hon blir bättre snart, blir hon inte det inom 3 dagar så sa veterinären att jag skulle komma in med henne och då får hon genomgå en ordentlig och noggrann undersökning med prover och sådant.

Nej men usch, stackars lilla Hicka! Hoppas hon snart blir bättre.
Räddare i nöden är att ha Canikur hemma, det hjälper snabbt mot hundar som blir dåliga i magen. Likaså är det bra att ha några burkar av just I/D. Så kan man ge det dirrekt och inte behöva tänka på att koka fisk och ris osv.
Det är svindyrt med specialfoder och allt vad det är. Men just I/D burkarna och Canikuren är billiga och hjälper dirrekt. Burkarna är bättre att ha än torrfodret, och mkt billigare. För det ska ändå inte ges i veckor, utan det gäller bara i några dagar tills magen blir bättre, sedan kan man när det är dax smått börja blanda i hundens vanliga (torr(?))foder med just burkmaten.
Inte alls roligt när ens vovve blir sjuk, hoppas som sagt att hon snart blir bättre.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

#1 Jag var ju som sagt hos vet igår, frågade efter Canikur men nix.. Dom nästan tvingade mig att skaffa Diarsanyl vilket jag i slutändan fick göra.
Hrmpf, dom hade burkmat men ansåg också att torrfoder är bättre. Jag med mina frågor frågade ju varför, men Diarsanyl var bäst enligt dom.

Jag hoppas lilla Hicka har blivit bättre nu
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#3 Jodå, Hicka är nu helt återställd :D

min kompis var vakt åt två västgöta spetsar o dom var dåliga i magen över en vecka , så det är nånting som går…..:(