Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1048 ggr
Hermelina
0

Klicker träning

Undrar hur många det är här som tränar sina hundar med "klickers" ?Jag har börjat prova det med min hund, men hon värkar vara rädd för den . Fundersam Men jag ska iallafall försöka fortsätta. Sen undrar jag om ni har några bra och lätta övningar som man lätt kan göra med en klicker? Cirkus konster, lydnad OSV..

CelDara
0

Har hört att en del hundar kan bli stressade av klicker, vet dock inte varför..

Hermelina
0

Min hund ( Emma) lägger öronen bakåt och ser ut som hon skäms när jag klickar ..

Mischa
0

Du kanske får fundera på att byta klicker.

Det finns specialklickrar med höj/sänkbar volym samt att man kan använda sig av ex en vanlig kulspetspenna eller stoppa klickern i en handske/strumpa för att dämpa ljudet. 

Jag antar att din hund är inklickad, men du kan ju börja med lätta saker så som ögonkontakt eller att arbeta med target.

≧◔◡◔≦

CelDara
0

#2: Men du gör som man ska och så då? Jag vet själv inte  hur man gör, men jag tänkte ifall du  följer nån bok eller om du klickar lite "hur som helst" så kanske hunden inte förstår klicket? En tanke bara.. Men egentligen borde jag ju inte säga nåt kanske eftersom jag själv inte har erfarenhet av Klickerträning. :-/

minja
0

Jag klickertränar min vovve. Han älskar det.

Hermelina
0

4: jag läser en del om klicker på internet bara, och tänkte att alla försök om att göra min busiga vovve lydig är bra ;)

3: jag är  inte så bra på klicker och sånt och undrar vad "target" är_Generad

Mischa
0

# En target använder du som ett "märke" och kan bestå av ett lock, en musmatta eller en tejpbit alt. en targetstick som går att använda som förlänging av armen.

Man sätter/lägger ut targeten och sätter ett mål ex. att hunden skall sätta tassen på targeten.

Det kan börja några gånger med att hunden bara kikar på locket -> klick 

nästa steg kan vara att hunden nosar på locket -> klick

när man sen sätter ett högre mål och hunden försöker alla tidigare beteenden kan hunden bli frustrerad och börja använda tassarna/bita i locket -> klick

olika steg tar olika tid på olika hundar, vissa fattar galoppen och tar egna initiativ direkt, andra får man hålla på och shapa i pyttesteg. 

Hur man använder en targetstick (samma princip) 

http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=10 

(canis har förövrigt mycket bra artiklar)

≧◔◡◔≦

Hermelina
0

tack för förklaringen! ska genast kolla på den sidan.

Min vovve är lite utav en trög typ och när hon inte förstår springer hon iväg.

Mischa
0

Tips!

Canis startar en gratis klickerkurs via mail.

http://www.canis.no/klickertraningskurs-se.html 

≧◔◡◔≦

Hermelina
0

#9, tack, ska kika där :)

fettmedkevlar
0

Jag har ingen större erfarenhet av klicker då två av mina hundar är rädda för den, har provat "träna" in och vänja dem vid ljudet men det fungerar inte. Annars tror jag klicker kan vara en bra grej :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Mischa
0

#11 byt ut klickern mot något annat, ex bläckpenna, vissla, tidtagarur eller något annat som kan ge en mildare ton.

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

#12 Nja, jag har ingen större lust att köra med klicker något mer. Har provat med olika klickljud men dom tycker ändå inte om ljudet, så jag kör med rösten istället :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se