Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 696 ggr
[LucyInTheSky]
0

Lydnads tips?

Vill ha massor med tips på hur jag tränar en valp till lydnad. Som att komma när jag ropar osv.

Även boktips och internet sidor om ni kan några bra.. Vill verkligen lära mig nu när det är en valp i huset.

KindredCold
0

En tränare?
Gå på kurs? :)

[LucyInTheSky]
0

Men om man bor på världens ände då… Och kurserna är låååångt bort plus att jag inte har bil..

KindredCold
0

#2 Vart bor du?

Finns tränare som åker till dig och hjälper dig.
Min tränare är sådan, eller så kan han ge viss hjälp över telefon :)

Annars finns lite enkla saker man kan göra.

Lek kurragömma med hunden, då lär sig hunden hålla reda på vart du är..
Menat på att du ska smyga iväg när valpen inte ser och gömma dig.
En annan grej du kan göra, när valpen är lite äldre är att när du är ute och går, så när valpen inte ser, så sätter du dig ner, smyger ner lite godis på marken och låtsas äta.
Valpen kommer och undrar vad sjutton matte gör, du puttar lite försiktigt bort valpen och fortsätter äta. Du lämnar en bit kvar, går iväg och bryr dig inte om hunden.
Gör så 5 -6 ggr (när velpen inte ser) och lämna mer och mer.
1. valpen blir skitimponerad över att du lyckas hitta så mycket mat
2. valpen lär sig att hålla koll på matte, för som du bevisat är du bäst på att hitta käk ;)

[LucyInTheSky]
0

Ska kolla upp det där med tränare som kommer hit.. Minns att det var en som åkte runt här nere och hade valpkurser förut för ett par år sen.. Om man kanske kunde få ihop ett gäng så.. Men då är det mor o far som får gå på kurs. =)

Kuragömma är bra, det kör vi med lite då och då =) Det är inte min hund utan mor och fars men efter som jag bor hemma just nu och sedan kommer jag säkert vara den som tar hand om henne när mor och far åker på semester och så.. Då vill jag ha lite koll. =) Är egentligen mer kattmänniska.

Det där med maten var en cool grej, aldrig hört förut! Måte jag testa för Bella är verkligen matglad..