Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 8597 ggr
Erla
0

Ras istiskt

Ras-istiskt

Fundering: från början med en hundras så blandar man olika hundar(ras).Senn får man ju en ras och man får rasklubbar etc. Dom som nu fastnar på en ras och reser på "show" etc. är dom rasister.

Två: När man öppnar en sajt "blandrashundar" för man nu videre tankarna om raser som oftast är bildat på eksteriöret till hunden.

Borde man kanske dela inn hundar i till exempel aggresive, lugna,  osv hundar oberoende av exteriör?  eller så enkelt som med människor sluta med att kategorisere.

Cerrolyn
0

Jag har en renrasig men jag skulle inte vilj kalla mig frö ras-istisk för det. Själva blandis hunden (dvs individen) kan jag både älska och hata precis som med vilken renrasig som helst. Det är själva blandisavlen jag inte är mycket för (också lämnar vi det hän för att det finns tillräkligt med trådar om det så det behövs inte diskuteras här också).

Tvåan förstod jag inte riktigt vad du menar med.

**MVH Cerrolyn

MentalDistress
0

Jag äger en blandras men anser inte att de som har en renrasig hund är rasistiska. Sen finns det väl iofs en del fördomar bland PB folk mot just PB blandisar eftersom de "pitbulls" som ofta det blir skriverier om i media är just blandraser och inte rensrasiga, jag har ju förstålese för att de känner att blandraserna (eller rättare sagt blandrasägare) kan göra livet surt för dem och deras hundar. Men i övrigt ser jag inga fördomar mot blandraser.

På fråga två tror jag dock att man faktiskt måste dela in det lite, eftersom fel hund med fel människa kan vara farligt. Ex. en hund som inte alls går ihop med barn måste ju läggas i "ett fack" där det framgår att den inte funkar med barn. Och ja, en hanhundsagressiv hane måste väl oxå på sätt och vis in i ett fack på så sätt att ägaren blir medveten om det.

fast jag kanske fatta frågorna helt fel, men så som jag tolkade dem blir ovanstående mina svar.

Mischa
0

Rasism handlar väl om hat jämtemot andra raser, inte mot dom utan rastillhörighet(?)

Jag kan förstå dina problem med avel fokuserad på extriör, men inte utöver det.

Dom flesta människor vill veta när dom skaffar hund, hur stor hunden kommer bli, vilken pälsvård den kommer kräva etc.

≧◔◡◔≦

Nikkis
0

Trots att jag läste svaren i denna tråd så fattar jag fortfarande inte vad du menar. Kan du inte uttrycka dig lite bättre?

Kan bli en intressant diskussion i övrigt-bara man förstår vad du menar.Cool

Karmatarerskanise
0

Fattar inte riktigt jag heller.

Wiizy
0

förstår inte heller vad du menar.

//Wizy

psyko
0

På tvåan menar hon tror jag att man avlar fram och tänker mycket på extesitören (stavning? alltså hur hunden ser ut iaf). Att man indelar in det i kategorier hur de ser ut. Att man istället borde dela in hundar efter temperament såsom aggressiva eller lugna.

Nikkis
0

#7 Okeey.

Dagens avel är inom de flesta raser indelat i två kategorier.

1) Exteriör avel = Avlar på utseende

2) Bruks avel = Avlar på arbets duglighet

Sen är det upp till var och en vilken kategori man väljer.

Sen vore det lite dumt att dela in hundar efter mentaliten/temperament-alla är ju olika individer! Sen hoppas jag verkligen att varken aggressiva eller veka hundar används i aveln, eller hundar som briser i mentaliten på något vis och därmed inte tillför rasaveln ngt gott.

Så det är inget som handlar om ras-ism som TS hävdar..(?)

KindredCold
0

Den känns väl lite jobbigt att dela in alla hundar i grupper om snälla, aggressiva då det skulle få byta om vart annat.

Själv haft en rottweiler som gick från barnhund till extrem vakthund som inte lät någon, eller något komma förbi..
Lika så med min blandrastik jag har nu. Hon gick från en hund som gjorde utfall mot barn till att funka jättebra med till och med små bebisar.

Skulle heller inte kalla människor med renrashundar rasistiska eller så. Man har oftast en hund för att man gillar den som individ.
Eller jägare har ju jakthundar för att de är mest lämpade till jakt, därav namnet. Sällskapshundar till sällskap och så vidare.

Haft både renrasiga med jättebra stam och blandraser med helt okända föräldrar.. Jag ser ingen skillnad i hur mycket jag tycker om dem, bara individer och personligheterna i hundarna.

Erla
0

Om man tittar på hundar till salu upptäcker man att priset på en blandrashund kanske bara är hälvten av en rashund. Sejer inte detta indirekt att en blandrashund har lägre värde enn en såkallad rashund. âr inte det att värdera en individ som sämre med utgångspunkt i föräldrar (ras) rasism. Och hur ofta hör man inte - "Du måste ha en renrasig hund". Även om man sejer det med ord så är atityden för många det.

Poängen min är att dom fleste hundar är inte renrasiga. till exempel (från dansk bok ):

• Gammel dansk  hönsehund = lokale hunderaser blandad med omresande spanske hundar blandad  med jakthundar  och med lite blodhund i sej.
  • Golden retriever = gul retriver och tweedwater spannielFoxhound = franske drivande hundar blandad blandad med engelske
  • Svensk vit älghund  = norsk grå älghund blandad med jämthund
  • Rysk sort terrier =  Bouvier de Flandre + riesenschnauser
  • Boxer = tysk bullen beisser + engelsk bulldog

När man använder begrepp som blandras så vill många pga attityd uppfattta det som om hunden har mindre värde enn en rashund. Och ofta ser man en form av diskriminering från. folk med rashund. Detta har oxå med pris att göra

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Priset på en hund avgör ofta vad man kan göra med den så att säga.
En renrasig kan du ställa ut.
(finns blandrasutställning, men det är inte alls på samma sätt)
Det är inte tänkt att avla på en blandras, även om man kan.
Därför är det prisskillnad.
Sen har jag sett blandraser som är dyrare än renrasiga.
Allt beroende på hur viktigt det är för säljaren vart hunden hamnar..

Sen att vissa folk är rasmänniskor, tex "Schäfermänniskor" eller "rottweilermänniskor" är väl till största del att de gillar egenskaperna de har.
Köper man en säg.. rottweiler+labrador och man söker en rottweilers egenskaper så kan man aldrig vara säker på hur hunden blir, det kan ju vara så att den får en labbes egenskaper. Därför köper man en renrasig rottweiler.
Sen vill folk ofta veta vad hunden kräver som vuxen. Träning, pälsvård, osv.. Det är man alltid oviss om i en blandraskull.

Ta min hane tillexempel. Han är golden/labbe/flat. Ser ut som en renrasig labbe med är en typsik golden i temperament och egenskaper..
Min tik dobermann/schäfer/labbe är en typisk dobermann, och ingen labbe alls även fast det är 50% labrador i henne.

Tror mycket ligger i hundens egenskaper och hur mycket man vill veta hur hunden kommer att bli/se ut när den blir vuxen.

Hur ser du på att sällskapshundar, renrasiga som blandraser är billigare än avels/utställnings/bruksavlade hundar?

Lite ligger det väl i "man får vad man betalar för"?
Menar inte att renraser är mer värda, men du kan inte neka till att du har större möjligheter med en renrasig.. Så som just avel och riktigt seriösa utställningar.

Kom ihåg att jag äger två blandraser och värderar dem lika mycket som mina två förra rottweilers med fin stam.

Nikkis
0

Anledningen till att rashundar är dyrare än blandraser är för att rasaveln kräver så otroligt mkt tid, pengar och engagemang!

Är man en seriös renras uppfd. så använder man enbart goda avelsdjur som bidrar med ngt gott i rasaveln. Man meriterar och hälsotestar tilltänkta aveldsdjur, och sånt kostar enormt mkt pengar. Likaså ska man betala till valparnas pappa för parningen och veterinärbesikta, vacc, märka hela kullen innan försäljning osv. Uppfödare går sällan med stort plus i plånboken efter en valpkull, OM dom ens går med plus. Seriösa uppfödare tjänar inte många slantar på sin uppfödning, för i det stora hela kostar kalaset så mkt mer än vad en kull Valpar ger.

Medans blandras aveln.. Ja det säger ju sig själv. "Ja!! Vi tar Bertans fina Pudel hane till våran blandras tik Mimmi, det kommer bli såååå fiiiiina och söööööta valpar-dom VILL ju bli föräldrar-naaaw".

Seriöst, rent penga mässigt är en blandras inte värd många kronor i jämförelse till en rasren hund-som det ligger en Bra, nogrann och grundlig avelsplan bakom.

Jag är emot ALL avel på hundar som är oregistrerade(dvs blandraser). Dom hundarna har Inget i aveln att göra och än mindre bidra med ngt gott, absolut Ingenting.
Vi har över 300 raser världen över, finns inte en chans att en simpel 4 vägskorsningen eller nån annan byracka har ngt som inte en rasren hund har, för det finna rasrena hundar för precis Alla ända/önskemål. Man köper sig ändå grisen i säcken med en blandras.

Kalla mig för ras rasist om du vill, det rör mig inte i ryggen. För det jag precis skrivit, det stämmer till 110%.

Karmatarerskanise
0

Sen finns det ju faktiskt blandraser för 12000kr osv.

Nikkis
0

Har sett blandraser för 20.000 kr. Knappast att man som säljare till den hunden säljer så dyrt för att den är mån om vart den hamnar, utan det är ENDAST för att tjäna pengar. Och det är ett bevis när vavvor och andra små hundar var i mode-jösses vad folk massproducerade dessa hundar. *För jävligt*

'Bara' 10.000kr för en (rasren)hund är mycket pengar, är ju en hel eller halv månadslön för en vanlig Svensson.

KindredCold
0

#12 Håller med dig och ändå har jag två blandraser själv.
Så visst ligger det något i det.

Man kan aldrig, aldrig vara säker med en blandras, inte med någonting.
Vi vet ju till exempel inte om vår tik är Schäfer/labbe - Schäfer/dobermann eller alla tre..

Hon är dock ingen dålig hund så, men som du säger, man kan inte vara säker, hur man än avlar på blandraser.

Nikkis
0

Precis, jag har Inget emot hundarna i sig, absolut inte. Utan det är just aveln på blandras hundar som jag ogillar väldigt starkt-det finns INGEN bra anledning till att avla på oreggade hundar/fler vägs korsningar, likaså hatar jag oseriös avel hos renras hundar. 

Ändock så vet man vad man får med en rasren hund även om det är en oseriös uppfödare. Hos en blandras kan vilken som helst rasegenskap slå in, och i värsta fall så slår alla in och det blir katastrof! Så man vet Aldrig, Aldrig vad man får.

Samma sak med dom som hävdar att blandraser är friskare än renraser, det är BULLSHIT! Där har man fler raser som oftast har rasbundna sjukdomar, har man otur kan även här 'allt' slå igenom. Och samma sak här med blandras föräldradjuren, dom är väldigt, Väldigt sällan hälsoundersökta såsom det ska vara, tillskillnad från renras. Där Alla tilltänka avelsdjur Måste genomgå diverse tester med gott reslutat för att ens få gå i aveln.

Så enligt mig finns det inte en enda godtagbar förklaring till varför man ska avla på oreggade hundar.

KindredCold
0

#16 Bra sagt, förstår precis vad du menar.
Som jag tidigare sa, så har jag ju själv blandraser och jag håller med dig, om någon ska tala emot min åsikt menar jag.

Jag har haft VÄLDIGT tur med mina blandraser.
Alla är omplaceringar så det är där "skon klämmer", min svaghet för omplaceringar och blandraer slås ihop.
Köper dock inte Valpar från uppfödare av blandraser kan tilläggas.
Aldrig köpt en hund som valp nu när jag tänker på det.
Hunden efter dessa två blir en renrasig från uppfödare som valp.
Känns som jag har "övat" ett bra tag på hundägandeskapet. Känns att det är dags för en valp och nya utmaningar :)

Erla
0

#12 Nikkis

pkt 1 I utgångsläget är oxå renrasiga hundar blandras. Kom i håg det. Denna mix resulterade i en hund man tyckte om. Senn avlade man dessa, mao en form av innavl. Innavl kan som känd gi  och gir defekter.

Pkt 2 I ca 30 år och efter ca 100 tusener av kronor har man röntgad hundar i den avsikt att bli  av med höftledsdysplasi. Fortfarand rapporterast ca 20% bland rashundarna bära detta. Se officiell statistik.

Pkt 3 Några raser sejs vara "avlad ihjäl". titta på Engelsk bulldog och rescue programmen där. Ofattbart många kann inte föda egna Valpar utan hjälp från veterinär. Samma hände med Schäfer och Skotsk Collie.

Pkt 4 När det gäller beteende så tror jag mera på miljö änn ärvte gener .

Har renrasiga hundar själv och har haft blandras

Rashundar är oxå blandning av raser. Mix är bra och kann gi mycket bra resultat.

Senn hur man gör är en annan fråga

KindredCold
0

#18 Frågan är hur du ställer dig till en labradorhane som avlas med en taxtik..
Risken för förstora Valpar är shyhög.
Varken tax eller labrador är raser "kända" för att inte kunna föda sin egna Valpar.

Det finns uppfödare och uppfödare.
Du ser sällan en bruks/jaktlabbe med höftfel, du ser ofta det inom utsällningavlen. (förhoppningsvis avlas då inte på dessa djur)
En bruksschäfer avlas i alla fall (av seriösa) på felfria hundar. Finns många felfria utställningsavlade också, men där är aveln oviss och många parar hit och dit utan att tänka för mycket på hundens bästa.

Visst, alla hundar (många i alla fall) är framavlade ur blandraser.
Allt för att fixa ihop en egenskap med en annan.
Sen finns det raser som sett likadana ut i en oändlighet..
Rottweilern räknas som en av de äldsta hundraserna och härstammar från Molosserhundarna.
Hade vi inte korsat hundar för flera 100 år sedan så hade vi inte haft alla dessa hundraser idag.
Många är avlade till det yttersta, men det finns folk inom de flesta hundraser där de vill bevara dem och avlar på mycket, mycket bra hundar.

Cane Corso, Dobermann och schäfer är exempel på hundar med mycket bra vaktegenskap. Jag har en dobermann/schäfer och är mycket glad över hennes vaktegenskaper som hon ärvt från både dobben och schäfern.

Säg en bichon firsé kan man ju ha som vakthund, om man nu tränar den till det, men inte skulle jag köpa en hund som naturligt inte vaktar om jag söker en vakthund.
Lika med jaktraser.
Blandraser kan bli mycket bra resultat, ja! Absolut.
Men du vet fortfarande inte hur hunden kommer bli..
Sen kanske får vaktegenskaper, eller vall, elelr jakt.. Det har du ingen aning om.

Vad har du själv för hundar, och var hade du för blandraser?

Nikkis
0

Snälla, varför ska alla dra upp det där att alla rasrena hundar i grund och botten är blandraser. Ja såklart dom är, någonstans måste man börja med att kunna utveckla en ras. MEN, såfort man började få rasrena hundar, dvs hundar som såg ut på ett sätt man ville samt att dom besatt dom egenskaperna man ville hos en ras så började man stambokföra dem.

Jag har stamforskat lite på mina hundar, dom har samma 'grundstam hundar' eller vad man ska säga, och det sista årtal som jag kunde spåra fram var en hund från 1895, sedan kunde jag gå Ännu längre bak i tiden men då fanns det inte ngt årtal skrivet längre, men däremot bilder på hundarna som utvacklat linjerna hos Mina hundar. Så nog skulle jag våga påstå att dom är ritkgit rasrena då man enbart använt hundar som varit godkända och registrerade som schäfer(min ras).

Tycker du att 20% är mkt för Alla världens rasrena hundar med hd/ad? Herregud, det tycker jag låter som en väldigt bra statestik. Tänkt då efter hur många rasrena hundar det finns världen över. Men självklart vill man ju få bort alla sjukdomar, men tyvärr så går det inte, oavsett hur bra man avlar. Finns hundar som är helt UA flera generationer bak, men det kan fortfarande födas En hund som blir 'dålig' ur dessa linjer. Det är precis som med oss människor, om inte bättre-för vi människor förökar oss med vem som helst istort sett och vi har nog sett hur fel det kan bli ibland med fiverse missbildningar och sjukdomar, medans hundarna måste genomgå många undersökningar för att ens få gå i avel, just för att förminska riksen att få sjuka hundar.

Och tro inte att mentaliten inte är nedärvande för det är den, rädslor, vekhet, aggrissivitet osv är genetisk. Men sjävklart kan man försöka göra det bästa genom träning av olika slag av en mentalt dålig hund. Det är därför man bör avla på mentalt stabila hundar(bla kan man kolla mentaliten via MH och andra mental/lämplighets test). Polisen tex. behöver mentalt stabila och hårda hundar som pallar all typ av arbete, och ingen fegis som springer med svansen mellan benen när en kastrull ramlar på golvet. Och det kan man få om man kollar på föräldradjurens och förfäders mentalitet till den tilltänka polishunden. Så att man kan se vilka egenskaper den besitter och har i sina linjer. Så Självklart äe mentaliten ärftlig.

Ja vissa hundar är helt åt helvete sönderavlade, men det är något som vi människor har fått fram, fåfänga och exteriöravel är resultatet av det. Men det finns även stora hundar som kan behöva valpa med hjälp av snitt, tex om tiken blivit dålig eller att valparnas(och/eller tikens) liv är i fara. Men vad är det med schäfer? Utveckla dig gärna.

Sen det sista du skrev vet jag inte vad jag ska svara på… Känns bara så otroligt onödigt och tidskrävande att ens ta upp den diskussionen. Men du kan Aldrig få fram en ny ras genom att blanda bäst du vill, om så i över 70 år-ALDRIG.

Nikkis
0

Skit bra inlägg! Jag känner att mitt inlägg blev himla snurrigt, men jag får skylla på min hemska huvudvärk som vägrar ge med sig.

Lägger iaf in en bild på en (rasren)hund som mina båda schäferhundar har i början av sin stam, datum okänd, kan vara före eller efter 1800 talet

Nikkis
0

En till, en vit schäfer även här årtal okänt.

Men det är jäkla coolt alltså!

Nikkis
0

Äsch vi kör en till. Bara kolla hur rasen utvecklats.. 1903

Nikkis
0

Och 5 år senare-man börjar ana en (riktigt snygg)schäfer!

Nej, nu är min bildbomb överOskyldig

KindredCold
0

#20 #21 #22 # 23 #24 - Ja, det ser ju ut som dåtidens schäfrar. Stiliga djur det där :)

Tack, tyckte själv jag gjorde att bra inlägg.
Många gånger är det ju egenskaper man söker inte utseende..
Då är det svårt med blandraser.
Jag vill ha en bra vakthund, har haft tur med min tik som fick vaktegenskaperna av dobermann och schäfern. Nu vet jag inte 100% om min hund har dobermann i sig, men det är för mycket egenskaper för att inte vara det, så jag chansar :)
Schäfer är det ingen tvekan om.

Vad roligt det låter att stamforska.
Ska man göra det min rottweiler kanske?

(som numera bor i sthlm hos en bekant till familjen)

Han har många fina hundar i sin stam, kanske kan gräva ut något där.
Hittat bilder på google på hans mormors mormor tror jag det var :)

Erla
0

Nikkis

Jag fösöker lämna information baserad på precise fakta.

20% H dysplasi är siffror från Sverige inte hela världen. tyvärr inte bätre i världen. Kann nemna  i Tyskland är detta stort problem spec för schäfrar.  Här har även rashundorganisatonen för schäfrar sänkt kraven så man får avla på hundar klasifiserad ner till grad C när det gäller HD.

Just Schäferhunden är degenererad om du frågar mej. titta på den bifogade bilden och kolla mot dine bilder -då speciellt på höfter så ser du själv hur höfterna är ändrat. Prova -Använd den nya sjäferen till att klövja med så får du själv se svackarna .

Ursprungligen var schäfer en vall hund. Hur ofta ser du en schäfer göra arbtea av detta slag?

Det mentale sejer jag inget om , men brister här med

Man får ha dom åsikter man vill, men en intressant prosjkt att titta på är inplanteringen av varg i Sverige. Seriöse forskare importerade vargen till Skåne djurpark tidigt på 70-talet och har jobbat med detta senn. I dag utförs arbetet av Grimsö forskningsanstalt. Här har man inte bare noterad vem som är mamma och  pappa, men tatt DNA-prov och utförd analyser. Totalt population ca 250 -300 vargar i Sverige i dag.

I år ropar man ALARM. Den Svenska vargstammen är degenererad, man har registrerad många individ med defekter och nu vill man importera ryss vargar för att bevara stammen.

Kom i håg detta är forskare med intenst intressen av att få en bra stamm. Hur kann man tro att hundägare som amatör får utveckla en bra hund. Kolla kompetens på dom som är i ledande befatningar i rashunklubbar. Jag tror det är långt mellan dom som kann hund som profession.

Blanding av raser är bra för utvecklingen av goda hundar. Men man måste veta vad man håller på med

KindredCold
0

#27 - Erla, schäfern du bifogade är en sk. standardschäfer.
Bruksschäfrar har rakare ryggar och är ofta sundare.
Sen har inte alla standardschäfrar fel på höfterna. Det finns felfria standradschäfrar också..

..och som du säger "Blanding av raser är bra för utvecklingen av goda hundar. Men man måste veta vad man håller på med" - Precis. Blandrasavlen är ofta pga av okunnighet ganska "ful" och det är ofta där mycket av felen ligger med aggressiva hundar, eller mycked dåliga djur.

Schäfer är en gammal vallhund, ja. Finns ju en del raser som inte jobbar med det de först var avlade för..

Din fakta som du kommer med. Vart hittar du den?
Länk?

Frågar ännu en gång - Vad har du själv för hundar, och vad för blandraser? Även nyfiken på varför du valde just dessa raser.

Erla
0

Ville inte annat enn att reflektere över begreppen blandras. Tyvärr ser jag många fall där blandrashundar uppfattas med midre värde, vilket jag tycker är fel

#27 ditt påstående är rätt om bilden jag bifogade . den fisn på rashundens hemsida

Jag bifogar här en bild av en svensk brukschampion. Mitt påståen tål att du oxå kollar dom äldre hunarna mot denna , och otrolig nog - det är inte mycket  att skilja på denna och utställningshunden exteriörmässigt..  

Tror inte vi kommer så mycket längre i dena debatt, men jag påminner om det forskningsarbetet som pågår om degenerering av varg- Mycket intresant. Om det ochså fins mental degenerering här sejer man inget om, men man har prekonkluderad med att det kan vara så att vargen är mindre sky  för människan nu enn vad som vanligt är..

coh med vilken fart denna degenerering  ( endast över 5-7 generationer ) vet int precis hur lång en generation är men ca

Manda29
0

#19 Har boken schäfer av Rune Alexanderson tryckt 1968.

Hektor von Schwaben ,SZ 13 är efter Horand v Grafrath 1 o en tik vid namn Mores Plieningen, SZ 159 (Horand sägs vara den verklige stamfadern till tysklands elitavel av schäfer)

Horand fick sin 1:a Sieger-son Hektor v Schvaben år 1900. Så han är väl född några år innan antar jag. Under sitt åttonde levnadsår fick han utmärkelsen "bästa hund i alla klasser".

Står en hel del om grundavelshistorien i boken eller hur man ska uttrycka det.

KindredCold
0

#28 Ja, och som du ser är denna schäfer rakare, även uppställd.
Menar du champion som i uställning i bruksklass, eller som i bruksgrenar?

_**Du har fortfarande inte svarat på vad du själv har för hundar och varför du valde just den rasen?

**Jag har haft mycket med schäfrar att göra, känner en del uppfödare och ser en ganska stor skillnad på den första schäfern och den andra.

_

Enligt mig är en "riktig" schäfer (se bifogad bild) en schäfer som kan jobba.
Inget emot standardschäfrar, men inte jag skulle våga köpa.
Schäfer köper jag bara av någon av de 4 uppfödare jag känner.

(bilden är på schäfern Sigge, som ägs av en av de uppfödare som har riktigt bra brukshundar. Tillägg att Sigge ej är uppfödd hos dessa.)

KindredCold
0

#29 Vad ville du säga med det?
Har jag sagt något om grundaveln av schäfer?
Förstod inte vad du svarade på i mitt inlägg..

Manda29
0

#31 förlåt skrev fel.

Skulle va till #21 Nikkis. Hon hade satt in en bild på den hunden.

KindredCold
0

#32 Ingen fara :)
Vart lite förvirrad bara, hehe.

Nikkis
0

Åh vad intressant! Finns den boken att köpa idag tro?

Som sagt så kunde jag inte forska längre bak i stammen på mina hundar än jag gjorde, några av hundarna jag fick fram allra längst bak är just dom på bilderna som jag bifogat i denna tråd varav årtalet på några är totalt okänt. 

Jag svarar på resterande inlägg lite senare, har nämligen gäster här hemma nu så jag hinner inte. Men kunde inte låta bli att hoppa in på datorn en snabbisOskyldig

KindredCold
0

#34 Lite OT. -Jag skulle vilja veta mer om stamforskning!
Jag ska precis skickat iväg ett mail ang, föräldrarna till min tik, så jag vet vilka de är.
Sen ska jag kolla upp dem. Vem vet, kanske gömmer sig riktigt fina linjer i min blandis :)

Manda29
0

#33 Förstår det Skrattande Är likadan

#34 Ingen aning. Köpte boken 1970 eller nåt. Älskade och älskar schäfer. Fast min första jycke blev en newfoundland. Gick på myten att man inte skulle ha schäfer som förstahund. Fast jag hade schäfervana Skrattande. Kan bara säga att jag inte tycker att njuffar är nåt bra förstaval heller, vis av erfarenheten.

Har huskyblandningar nu. Ännu mer egensinniga, i alla fall ute, men väldigt snälla att ha o göra med hemma.

Erla
0

Det här skulle va en tåd om attityd til blandrashund inte en schäfertråd men vill supplere med info om det är till hjälp.

"  Den moderna schäferrasens grundare var ryttmästare Max von Stephanitz 1864 -1936) påbörjade aveln av den moderna schäferrasen.

Hans första hundar var tiken Freya von Grafrath som inköptes 1897, och en hanhund som föddes i Hannover 1895 och hette Hektor Linksrhein vilken inköptes 1898 för 200 Mark i Frankfurt och fick nr 1 i stamböckerna. Hektors farfar "Greif" som ställdes ut i Hannover 1882 var vit, varför än idag en del schäfrar är vita, även om vita schäfrar förbjöds 1933 i europeisk schäferavel och kallas idag vit herdehund (bild bifogad

Fler hundar bildade grunden och de var av två typer, en lite mindre med stående öron varggrå päls fran Thüringen, och en annan typ fran Württemberg, vilken härstammade fran de Schwäbiska alperna och Alsace, därav det engelska namnet Alsatian."

Nu lämnar jag jobbet - ha en trevlig kväld

KindredCold
0

#37 Det är många som har en attityd till mycket.
Jag ogillar puldar till exempel.
Andra ogillar blandraser, man har sina orsaker.
Jag ser dock inte någon skillnad på blandras eller renras.
Som så många andra här på blandrasforumet.

Vad egentligen vill du få fram med att påpeka att vissa ogillar blandraser, och andra inte?
Vilken diskussion vill du starta?

KindredCold
0

Thüringenschäfern användes även för att få fram början till det vi idag kallar dobermann. Tänkte att det kanske var intressant att veta, när vi ändå pratar hundkorningar som bildat dagens raser.

psyko
0

#15 att blandrashundar oftare är friskare än renrasiga hundar tycker inte jag är bullshit alls. Jag vet inte hur många renrasiga hundar som jag känt/känner som har haft problem med fysiken, jag har inte tillräckligt många fingrar för att räkna upp dem. Men blandrashundar… Kommer på tre stycken som jag vet har haft problem med fysiken (epilepsi, hjärtproblem och höftproblem).

De flesta jag pratar med kan hålla med om att blandraser är generellt mycket friskare än renraser.
Men det stämmer inte alltid. En blandning av en boxer och en papillon lär nog få många problem… Sådana blandningar finns faktiskt och då kan man tala om oseriös avel.

Och jag vill avsluta med att säga att visst kan det bli en tokig blandning av olika rasers mentalitet, men om man avlar någorlunda seriöst mellan blandingarna brukar det inte alls bli några problem. Har nog aldrig mött en hund som har dålig mentalitet bara på grund av dens raser den har.
Men om man vill ha några speciella egenskaper hos sin hund bör man köpa en renrasig vovve.

Nikkis
0

Och hur många av blandraserna idag är lika noga hälsoundersökta som en renras är? Har du ngt statestik över det eller? Hänvisa mig gärna till den, då kanske jag kan tro på det.

Hur många av alla blandraser har gjort hd/ad röntgen, ögonlysning osv? Svara helt ärligt nu. Jag känner flertalet människor som äger blandraser av olika typer, likaså känner dom folk som har blandisar osv, inte EN enda hundkrake som jag känner till har ens genomgått en hederlig veterinärbesiktning varken som valp eller vuxen. Det kan finnas massor med dolda problem och sjukdomar hos blandraser, och det är väl klart att det är lätt att säga att dom är friska som tusan när hunden inte visar några symptom eller ens gjort ngn undersökning.

Så jag vågar nog allt påstå att det är rent bullshit att säga att en blandras är friskare. Med vilka rasrena hundar jämför du förresten? Med dem mest extremavlade hundarna som finns? För du får Absolut Inte glömma alla hundar som enbart är avlade på hälsa och arbetsduglighet-som är nog bland det friskaste du kan hitta på hundmarknaden. Men såklart kan det alltid finnas ett litet svart får, som i allt annat.

[mingdie]
0

#41 Du verkar vara en arg tjej som ser allt i svartvit. Jag har läst en undersökning som SPCA gjorde under 20 år angående hälsan för blandrashundar. Tyvär kan jag ej hitta rapporten på nätet. Detta är en organisation som tar hand om djur och adopterar ut dom igen. Dom har många veterinärer som jobbar för dom. En blandras hund i första ledet är klart friskare, har mycket mindre genetiska problem och lever längre än rashundar. Om du sedan fortsätter att avla från den hunden med andra liknande så försvinner det övertaget mer med varje generation. Jag skall göra mitt bästa för att hitta den här bullshiten  på nätet men eftersom den är på 60 sidor så kanske dom inte har publiserat den där.

Naturligtvis så kan det bli fel när du blandar raser vilket dom som tog fram dagens renrasiga fick uppleva. Men vad är det som gör att det avelsarbete som gjordes för kanske hundra år sedan eller för och efter måste betyda att man inte kan ta fram fler raser. Är det något år som vi sa att från och med nu skall vi inte ta fram fler raser. Naturligvis är det många som skiter fullständigt i hundarna när dom blandar raser men som du själv har sagt så finns samma idioter bland dom som avlar renrasiga.

Ändock så vet man vad man får med en rasren hund även om det är en oseriös uppfödare.   Det tycker jag är ett konstigt uttalande. Jag har sett många renrasiga hundar med mentala och fysiska problem som har visat sig när hunden växt upp. Om ägaren är oseriös har du ingen aning hur den hunden blir.

KindredCold
0

#42 Det tycker jag är ett konstigt uttalande. Jag har sett många renrasiga hundar med mentala och fysiska problem som har visat sig när hunden växt upp. Om ägaren är oseriös har du ingen aning hur den hunden blir.

Du vet vilka problem som ligger hos rasen. Då vet du väl vilka problem som kan uppstå om den kommer från en oseriös uppfödare… Om man nu medvetet skulle köpa en oseriöst uppfödd hund för det första.
Så jag håller med det där uttalandet.
Köper du en blandras kan det komma från antingen den ena eller den andra rasen.
Sällan du ser en schäfer med andningsproblem menar jag. Då är det ju höftproblem som uppstår om det är något..

(hunden på bilden, blandras schäfer/mops)

Erla
0

Nikkis du värkar inte seriös när du sejer att blandrashundar inte är hälsoundersökt. Gör din egen statistik- gå inn på blocket och søk på blandras. senn läser du annonserna så vill du bli förvånad över att ditt sejande inte är rätt. Dom flesta är faktiskt hälsoundersökt efter vad jag kann se.

Om man läser prisar så skall man betale upp till 25000kr för en rasren hund och i några enstaka fall 9000 för en blandras, annonserna seejer ju  att en blandras har lägre värde enn en renrasig (attityden i marknaden)

Senn kann det ju va bra att plucka fram dom gamla böckerna från gymnasiet soom omhandlar ärvläran

Man får ha dom åsikter man vill, men en intressant prosjkt att titta på är inplanteringen av varg i Sverige. Seriöse forskare importerade vargen till Skåne djurpark tidigt på 70-talet och har jobbat med detta senn. I dag utförs arbetet av Grimsö forskningsanstalt. Här har man inte bare noterad vem som är mamma och  pappa, men tatt DNA-prov och utförd analyser. Totalt population ca 250 -300 vargar i Sverige i dag.

I år ropar man ALARM. Den Svenska vargstammen är degenererad, man har registrerad många individ med defekter och nu vill man importera ryss vargar för att bevara stammen.

Kom i håg detta är forskare med intenst intressen av att få en bra stamm. Hur kann man tro att hundägare som amatör får utveckla en bra hund. Kolla kompetens på dom som är i ledande befatningar i rashunklubbar. Jag tror det är långt mellan dom som kann hund som profession.

Blanding av raser är bra för utvecklingen av goda hundar. Men man måste veta vad man håller på med

Bland vargarna dokumenteras ärvläran. Och det är en grud till att man har regler i samhället för at personer i nära släkt inte får gifta sej med varann. Dessa regler i första hand bildat på empiri men ändå

KindredCold
0

#44 Blocket?! Ursäka, men så mycket sk-t som finns där är det knappast mycket att gå efter. Mycket som sägs där är inte 100% sant eller så ljuger de dig rätt upp i ansiktet.
Nu ska vi inte dra alla över en kam, men blocket är knappast något att gå efter som säker källa.

Erla
0

Kommer nog inte längre i denna debatt

Konklution fins på bilden från min sida

KindredCold
0

#46 Det var väl blandraser vi pratade om.
På vilket sätt kommer vi inte längre?

Fortfarande nyfiken på vad du själv har för raser och varför!

Erla
0

eller

Varför skall du veta vad för hundar jag  har eller har haft- ä det väsentlig i debatten?

Jag har ärfarenhet med små puddlar till schäfrar och anra vallhundar, jakt inklusive

KindredCold
0

#48 Vill veta varför du själv valt renrasiga i nuläget när debatten handlar om att renrasägare ofta ser ner på blandraser.

Erfarenhet, som att du ägt dessa raser?
Vad har du nu för ras/er? (frågar igen), inte vad du haft, utan vilken ras du äger i nuläget, då du sagt att du själv har renrasiga nu.

Sen var jag bara nyfiken i allmänhet om vilken erfarenhet du har av olika raser och dess ursprung.
Sen även ägadet av en viss ras, som också ger viss form av efarenhet…

Nikkis
0

Arg, JAG?! Tillåt mig att skratta lite. Du har fått allt om bakfoten, men det är lätt hänt när man diskuterar på nätet och i skrift.

Ang. diskussionen om balndrashundarnas bättre hälsa än renras kan vi läggan undan tills motsattsen bevisats.

"Det tycker jag är ett konstigt uttalande. Jag har sett många renrasiga hundar med mentala och fysiska problem som har visat sig när hunden växt upp. Om ägaren är oseriös har du ingen aning hur den hunden blir."

Nu kan det bara vara jag som är lite söndags-trög, men jag har aldrig hävdat att en renras är helt fläckfri, såklart föds det individer då och då som faller utanför ramarna. Vaddå oseriös ägare?  Jag talar om oseriös UPPFÖDARE. 

Det jag menade med Mitt uttalande var att om du köper en renrasig hund från en oseriös uppfödare så kan det vara en som avlar på hundar som Inte passar ihop, avlar på hundar som har sjukdomar, mentala problem-tex rädslor osv. Så kan DU som köpare av en valp ur denna kombination se på hundens papper om vilka linjer den har i sig, och sedan forska lite och kolla vad det är som finns i hunden. Och på såvis kan du på ett ungefär veta vad som väntar dig.

Än om du köper en blandras så vet du inte vad hunden kan tänkas nedärva från sina föräldrar. Hänger du med?

Jag ber om ursäkt om jag är lite luddig i mina svar nu, men jag har en himla baksmälla från gårdagen.Oskyldig

Nikkis
0

Jag säger som #45 - BLOCKET??!! Skojar du med mig, vad 17 är det för en källa att gå efter? Du kan inte ha läst mitt inlägg noggrant, för jag skrev att av Min egen Personliga Erfarenhet av dom Jag känner som äger en blandrashund är inte på långa vägar lika noga hälsoundersökta som de rasrena hundarna är som Jag känner till.

Det är Inget som gör mig till en oseriös person, för det är ändå inget Jag kan styra över och tvinga mina vänner att åka oh göra en hälsoundersökning på sin(a) blandrashund(ar).

Sen är det bara att inse faktum att renraser rent penga mässigt är mer värda än blandras. Eftersom det kräver så otroligt mkt tid, pengar, engagemang och planering för en (seriös) uppfödare att ta fram en (bra) kull med Valpar.

Sen tycker jag att det är Riktigt ruttet av blandras 'uppfödarna' att ens sätta så höga priser på oreggade hundar att dom konkurerar ut renraser. Det visar enbart att majoriteten av dessa enbart är ute efter att tjäna pengar.

Du kan ju själva sätta dig och titta runt på Blocket och kolla på hundar av mindre raser som är oreggade-vilka priser de har i jämförelse till en välstammad rashund..

Erla
0

Jag frågar igen KindredCold

Varför måste du veta vad för hundras jag äger i nuläget och vad har denna typ av information med debatten att göra?

Debatten handlar inte om min person eller mine hundar men generellt om människors attityd till blandrashundar.och att man ofta ser rashundägare yttra sej negativt om blandras

Ofta ser man i debatter att när någon inte kann svara tilräkligt sakligt så attackerar man person -vilket jag söker undvika.

Nikkis
0

Jag håller (återigen) med #49, intressant fråga. Något jag ofta höra på stan också "Jag har ägt 4 schäferhundar i mitt liv, så därför blir jag en självutnämd expert, lyssna på mig". När jag sedan ifrågesätter om vilka kretsar man rört sig i när man var så aktiv inom hund så blir det knäpptyst och då blir man utskälld för en vänligt ställd fråga av ren nyfikenhet.. Mycket märkligt, eller hur? Man borde ju faktiskt Kunna svara på sådana eller liknande frågor då, tycker man.

Enligt mitt (personliga) tycke så sånt helt oviktigt, för det säger inte mig ett jota över vad du(eller ngn annan) har haft för hundar i ditt liv. Man kan äga hund hela sitt liv utan att egentligen kunna något, medans det finns människor som är inne på sin första, andra hund och kan redan Otroligt mkt att man tappar hakan över tala med denna människa och se vilken kunskap den besitter. Och det är Det som räknas, inte antalet hundar man haft.

Erla
0

#51 Delar din syn på att det är många oseriösa uppfödare både bland renrasiga och blandraser. Det är ju bl.a. dom renrasige oseriöse som har avlat för pengar.

Min avsikt med att visa til blocket var att det är en av dom store marknadsplatserna för blndisar. och rätt det är oxå en marknadsplats för svindlarar. Troligen ingen ville annonsere om dom inte får såld.

Det är så att alla hundar skall registrerast vid jordbruksverket och skall ha hundpass, och i det ingår veterinärundersökning ?

Sejer du att vetrinär undersökning av blandisar och renrasiga är olika? Personligen tror jag inte vetrinärer värderer olikt

Nikkis
0

Alltså, nu är inte jag en av dom rashunds ägare som ser ner på blandraser(som jag skrivit), utan jag är emot All typ av avel på dem. För det behövs inte i dagens läge, alltså blanda in andra raser för att utveckla en ras. Man kan bara söka sig till utlandet och söka efter nya blodlinjer inom samma ras för att utveckla den. Förstår inte alls snacket om vilka forskare på -70 talet som tog hit vargen eller vad det nu var-det har Inget med saken att göra i nuläget.

Jag tror att det har blivit så att blandras ägare vs renras ägare enbart snackar skit om varandra för valet av hund osv. Det är där skon klämmer helt enkelt. Inget man kan göra åt, folk kommer inte ändra sina åsikter och tycken. Men jag antar att detta lilla 'krig' har startats av att blandras ägare hävdar att blandraser är Så mkt bättre än renras på 'alla' plan, vilket såklart retar gallfeber på renras ägare, och vice versa.. Blir en ond cirkel helt enkelt.

Nikkis
0

Nej veterinärer värderar inte undersökningar olika på vad för typ av hund det är. Men det är blandrashunds ägaren som gör det(återigen-detta är enbart min egna erfarenhet). Blandisägare tycker helt enkelt inte att det är lika viktigt att tex, ögonlysa och/eller hd/ad röntga sin sällskaps blandis även om den har raser i sig som kan ha dessa problem.

När jag reggade mina hundar i JBV(dom är även reggade i SKK) så behövde jag Inte skicka in något papper på vet.besiktning. Och då är min ena tik reggad i Polska kennelklubben…

Självklart finns det renrasuppfd. som avlar enbart på att tjäna pengar, och som jag skrev lite längre upp i tråden så avskyr jag dom precis lika mkt som jag avskyr medveten blandras avel.

KindredCold
0

#52 Svarar du på min fråga om jag skickar ett gästboksinlägg till dig?
Jag bryr mig inte om det på så vis. Bara nyfiken ren allmänt, som jag förklarat om och om och om igen. Har inget med debatten att göra.. Frågar, osm Nikkis säger, av ren nyfikenhet.

Ska jag skicka ett inlägg privat till dig eller ska jag förvänta mig samma svar som tidigare?

Jag ser inte att du angriper någon, bara undviker en fråga som är mycket enkel att svara på utan att fråga om motiv till frågan.. Skulle du fråga mig om min erfarenhet och om mina hundar i en tråd skulle jag svara på frågan och stilla din nyfikenhet för att sedan gå vidare och slippa låta dig upprepa dig. Men det kanske bara är jag?

KindredCold
0

#52 Ps. Håller med Nikkis om att det säger mig egentligen ingenting om hur många hundar du haft eller så, eller vilken ras, understryker att det är endast av nyfikenhet då detta är ett hundforum.

Erla
0

Inte alla på ifocus har ärliga avsikter varför jag är kännslig på vad jag lämnar ut om personuppgifter

Läs denna informationen

Inte alla blandraser är planerad http://www.expressen.se/1.277736

Här berättas om hur en person har spårat en kvinna på sajten http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3ba39d2e-826f-481b-85dd-f94c1a526165 

här ser ni hur en person (läs#106) påstår jag är en annan enn jag är utan deltagit i debatten överhuvudtaget  http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=526aa4b4-c70b-481a-aaf5-ac0b42ceb86a

KindredCold
0

#59 Har svårt att tro att någon kan spåra dig via ett svar om vilken hundras du har.
Den kan ju vara oreggad, eller reggad någon annanstans.

Val av hundras ser nog folk inte om en personuppgift. Du behöver ju inte säga vad hunden heter, bara vilken ras..

Erla
0

Har själv en annan åsikt om detta och lever efter vad jag tror på

KindredCold
0

#61 Är det mig du inte lita på?
Har lite svårt att ta det här på allvar, men men. Får accepteras.

Nikkis
0

Såklart kan olyckor ske(vilket jag OCKSÅ har skrivit i denna tråd-jag är emot Medveten blandras avel), men sen finns det trots allt abortspruta man kan ge.

Äsch, så känd är du nog inte att folk vill spåra upp just Dig av alla heta människor som finns på nätet, haha *retas*Oskyldig

Bogart
0

#59 Läser du tråden i andra länken noggrant så ser du att personen hittade kvinna genom att få henne till att klicka på en länk, och på så sätt få tag på hennes IP. Så du kan allt säga vad du har för några hundar utan att riskera att någon skulle hitta dig…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[mingdie]
0

Men var snäll att svara varför det är fel att ta fram en ny hundras idag. Varför skulle inte en seriös uppfödare kunna ta fram en ny ras idag?

Nikkis
0

Det är inte fel, har aldrig sagt att det är fel att vilja få fram en ny ras. Men då ska det verkligen ligga en jävligt bra avelsplan bakom det också. Och det är knappast något som dagens blandras uppfödare har snälla du.

Dessutom tar det låååång tid att ens få fram en ny ras, det krävs flera generationer till det, inget man bara gör sådär över en natt.

Vet en äldre rysk man som hållit på med hundavel i hela sitt liv. Dom senaste 40-50 åren eller vad det var, så hade han aktivt jobbat med att få fram en ny ras som har ett luktsinne från en helt annan värld. Han hade blandat in bla shakal i hundarna och därefter börjat få fram en hund som ska jobba med att finna narkotika, sprängmedel osv. Det finns redan några av hans hundar som jobbar på flygplatser. Dom kan sniffa till sig narkotika/sprängmedel som är lika litet som en fint sandkorn nedpackat i flera väskor.

DÄR har vi en riktigt bra avelsplan med att få fram en ras till ett specifikt ändamål. Men, gubben var väldigt noga med att poängtera att rasen är långt ifrån till att ens bli erkänd som renras och är Långt ifrån färdigutvecklad, han vet precis hur denna ras ska bli och jobbar aktivt med detta. Han sa dessutom det att han kommer hinna dö innan hans ras ens blir en godkänd ras, OM den någonsin ens blir det.

Så, lycka till säger jag bara till er som vill uppfinna en ny ras. FCI lär ju knappast erkänna fler raser idag, det räcker gott och väl med dom över 300 raser vi redan har idag-till Alla andamål. Man ska inte ta sig vatten över huvudet.

[mingdie]
0

Och det är knappast något som dagens blandras uppfödare har snälla du.

Men där har du fel. Det finns flera runt om i världen som jobbar med nya raser på ett seriöst sätt kära du. Att dom skulle ta sig vatten över huvudet tror jag knappast men man vet inte eftersom vissa av dom bara har 40 till 50 års erfarenhet jämfört med din långa erfarenhet.

Sedan tror jag att dessa uppfödare som avlar för ett specifikt ändamål inte bryr sig om FCI godkänner eller inte. Dom uppfödare som jag vet om avlar för att få fram en viss sorts arbetshund. Att säga att det räcker med dom raserna vi har idag till alla ändamål är som när patentverket i USA på början av 1900talet sa att det inte fanns mer att uppfinna.

KindredCold
0

Att dom skulle ta sig vatten över huvudet tror jag knappast men man vet inte eftersom vissa av dom bara har 40 till 50 års erfarenhet jämfört med din långa erfarenhet.

- Det där var väl ändå onödig ironi?

Dom uppfödare som jag vet om avlar för att få fram en viss sorts arbetshund.

-Nyfiken, vilka är dessa uppfödare, och vad avlar de på?

Nikkis
0

Men vad rolig du är, haha.

Vad har MIN erfarenhet kring hundsporten med saken att göra, när vi talar om andra människor som intresserar sig för detta vi talar om? Du borde kanske ha fattat vid det här laget att jag inte är en av dem som intresserar mig av (oseriös blandras)avel på det sättet, och därmed lite dumt att ens dra in mig som person i diskussionen på det viset du gör.

Kan du inte diskutera på ett moget sätt så sätter jag stopp för diskussionen för egen del direkt.

Ja, Gud vad seriöst när dina vänner eller annat okänt folk som avlar hejvilt med att få fram en 'ny ras' skiter i FCI-då är det precis det jag säger, Oseriös blandras avel! 

Jag ställer samma fråga som KC, nyfiken som jag är - vilka är dessa uppfödare och vad avlar de på?

KindredCold
0

#69 Det där tänkte jag inte ens på. Men bra poäng där.
Verkar ju seriöst, som det låter bara avlar hej vilt och skiter i FCI..
Lycka till, till dem.

Ska bli intressant att se vilka det är :)

AnneN
0

Det finns många raser som inte är godkända enl FCI men som trotts det är godkända i sitt lands kennelklubb, så att bara gå efter FCI tycker jag är lite dumt. Så länge man har ett medvetet mål med sin avel så anser jag det helt ok oavsett om det är en redang godkänd ras eller något som man vill kämpa för att få godkänt. Det finns lika många oseriösa (i mina ögon) renrasuppfödare som det finns oseriösa blandrasuppfödare (ej tjuvparningar inräknat)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KindredCold
0

#71 Jag kan dock inte neka till att det låter lite slarvigt när någon säger att "jag skiter i vad den och den säger".
Sen att blandrasavel kan gå mycket fel…
Renrasaveln är inte prickfri den heller.

Men jag vet ingen känd blandrasuppfödare som avlar med en mycket bra plan för att få fram en ny ras, eller för den delen ens få fram felfria hundar. Där är pengar moroten.
Sen får vi inte glömma att många blandraser säljs med falska papper där de dessutom står som renraser.

Är emot all blandrasavel, planerad eller inte.
Har blandraser, men som omplaceringar.
Min hane har nyss blivit pappa åt en kull, han är blandras, dock parades han innan vi fick honom.

Man kan ha ett medvetet mål, men det säger mig inte att det är seriöst.. Man ska ha en välutvecklad avelsplan.
Bra djur, och inte räkna med att det blir en färdig ras över sin levnadstid.

Erla
0

mycket byråkrati i FCI och tyvärr är dom med på att raser blir skadat/degenererast (schäfer).

Tyvärr Nikkis så har jag börjat bilda mej en bild av att du like så mycke som att diskutere hund njuter av att trycke på personer. urskäckta om detta är fel, ja håppas jag har fel, men så blir du inte uppfattad helt seriös. Här har du en länk (inte svensk vald) där hundarna kanske inte skulle bli laglig i Sverige.

men seriös ändå och kann lämna bra resultat

http://www.pulldoggies.com/welcome_to_pulldoggies_kennels.htm

KindredCold
0

#73.. Hittar ingen info om hundarna. Om hur de ser ut i höfter och annat. Har jag läst slarvigt?
Ber isofall dig ge mig en direktlänk på vart den infon finns.
Hittar bara en massa bilder.

KindredCold
0

#73 Hittade därimot detta.

_"PullDoggies Captain Winky

AKA Wink

Wink is For Sale to a approved home only.

Wink is great with his family and is a very fun dog with good obedience. He loves to play tug and with a tennis ball. his heart is as big as an Ocean. Wink does not care for cats so that is not the best option. He can be very protective and would be best in a home with few visitors."

_Låter ju som de har stabila hundar.
Nu kanske det bara var Winky det gällde, men det reagerade jag på..
Ska bli kul och se om jag bara missat infon om höfttester, och mentalitet.

Nikkis
0

Jag trycker inte ner någon som person för njutningens skull (??!!), aldrig i livet. Har det missuppfattats att jag gjort det så har jag bett om ursäkt och förklarat saken, då jag inte går in för att disskutera någon som person osv. Så du har helt klart fått det om bakfoten.

För att återgå till diskussionen. 

FCI (eller SKK) är inte de som avlar fram räkor. Utan det är uppfödarnas val. Alla rashundar har en rasstandard. Och Domare(på utsl) följer dessa till viss del men i slutändan blir det hundar som vinner som faller domaren mest i smaken. Då blir det så att vinstkåta uppfd. avlar fram väldigt vinklade hundar och ställer gärna för en och samma domare som dom vet gillar exteriörschäfer.

SKK har jag hört jobbar nu aktivt med att få bukt på detta då det gått till en väldigt överdrift. Vad som sker runt om i världen vet jag däremot inte om.

KindredCold
0

#76 Där sa du något.
Vet en domare som gillar grövre terriersorter framför de ulliga och gulliga. En domare ser gärna ner på lite mörkare schäfrar och en annan gillar tikar mer än hanar.

Finns mycket man kan dilla om, men i slutändan är det domarens eget tycke som vinner.
Sen ser andra det och avlar fram en sådan individ till nästa gång de ska ställas inför den domaren.

Lite tråkigt, men så är det.

Nikkis
0

Precis så är det.

Vet inte hur många gånger jag suttit och sett ut som Förvånad  på schäferutställning. Man ser samma människor med samma/liknande hundar som 'jagar' vissa speciella domare och ställer för dem, och får placeringar. Såklart har även många av dessa uppfödare(och även ägare) blivit goda vänner med domarna..

Detta tycker jag att det är skit rent ut sagt. Man ska vara totalt opartisk i sitt dömande även om det är hundar man känner till man dömer. Jag förstår att uppfödare/hundägare kan beté sig på detta vis, dom vill ju såklart att deras hundar ska vinna.

Det jag däremot blir chockad över att domarna inte sköter sig! Dom ska Inte låta sig påverkas av sånt. gah, blir tokig.

Erla
0

glömde seja att sidan är på engelska , tyvärr inga andra språk. Sidan gir en bild av en uppfödare som blandar och vad för blandngar han utgår från (alt får vi nog inte veta tror jag)

Uppmerksamma at det går inte 70 år innan man får akseptabelt resultat redan i 2. generation ser dom framgångar

-I vänster kolonn fins en länk till The banter & us och när denne sida öppnas kommer denne text:

"

The Banter Bulldogge was founded by us. This is my dream in action. To build a strong working dog that compares to the Brabanter of the 1700's. We have worked for several years to develop this breed and have been very successful with our 2nd, 3rd and continuing generations. Our dogs are not direct descendants of the Extinct Brabanter Bullenbeisser but a example of what we believe they once were.

As far as we know this is the only bulldog breed born in Ohio, USA. 

The component breeds used in the re-creation are

Boxer 

American Staffordshire Terrier  

American Pit Bull Terrier

American Bulldog

Keep in mind that ALL Banter Bulldogge's carry dominant Boxer heritage and a perfected compilation of the other Component breeds. a true Banter is not just a Boxer Pit mix but a fine example of our dedicated and well thought program. Our Dogs are not 1st time crosses they are generational Breeding's of our program. We do not refer to our dogs as mixes, mutts or crosses of any of the component breeds. We take pride in our dogs and enjoy working our stock. We developed the standard for this breed and have made great strides in maintaining them. We believe the Banter Bulldogge should always be kept working and feel all dogs to be bred should contain a quality level of working experience. Not only do we feel breeding dogs have true working accomplishments but they must conform to the standard and have excellent health"

Håppas det går bra att översätta

KindredCold
0

#79 Nu frågade jag efter hundarna de avlade på.
Hur deras höfter, armbågar, nosparti ser ut, om de är ögonlysta..

Hittar inte det någonstans.
Jag som köpare skulle vara väldigt intresserad av detta om jag skulle köpa en valp/unghund.

Jodå, kan läsa engelska..

Erla
0

Standard för rasen 

THE OFFICIAL BANTER BULLDOGGE STANDARD

General Description: The Banter Bulldogge should be a Robust, Athletic, Muscular, mid-sized Bulldogge/Mastiff with minimal white. A strong working dog, a muscular build, athletically sound with the legs underneath them. The Banter Bulldogge is best represented at 45-80 lbs (keeping in a range we feel the Brabanter Bullenbeisser was when it was still around) a slight under bite and broad strong head while still proportionate to its body. It must compare to the Old dogs of the area of Brabant known as the Brabanter Bullenbeisser. Most of all they must be a working breed and should be proven at every opportunity.

Head: Proportional to body, Square, Muscular, Should have a pronounced stop between skull and muzzle with the top of the skull mostly flat. Strong Muscular Jaws.  Fault: Thin or long

Muzzle: Bite should be slight under bite. Good strong teeth, with impressive canine teeth. Should appear "Bull Doggy" but a strait top line. Muzzle should not be upturned allowing un-resisted breathing. Fault: Muzzle too long or having a "Hound" look, scissor or even bite.

Eyes: Rounded almond eyes that are wide set with a wrinkled brow for a look of heavy concentration.  Any color is acceptable.

Nose: Should be solid black or red. Fault: Completely pink nose (a small amount is acceptable).

Neck: Well-muscled thick High neck Blending into very muscular strong forelimbs.

Chest: Impressive Strong Chest should come down to meet elbows. Should appear Square but not overly exaggerated. The Rib should have spring to it to allow for heavy intake of air. Fault:  Too narrow in the chest.

Back: Should have a slight arch with a high set tail. Well muscled above shoulders.

Legs: Should not be "stubby" or "lanky" but have a nice balance of height compared to the length of the body to keep "Performance" in this breed. Front legs are muscular and well defined. There should be no appearances of turning outward or having a commonly referred to "Easty Westy" look to them.  Rear Legs are very muscular for strong bouncing leaps and superior pulling power. The rear leg, ankles and feet should appear in-line and have No appearance of being cow hocked. The leg is slightly shorter than body is long. 
Fault: Bowing or turned out resulting in poor movement.

Feet: Compact, Round and the pasterns should be strong. Fault:  Down in the pasterns or splayed feet. 

Height: Males 16-25 inches; Females 14-23 inches 

Weight:  Males 50 - 80 lbs; Females 40 - 70 lbs Fault: Dogs excessively above or below the standard weight.

Color: Fawn, black, red, brindle of all types, with or without black mask.  All colors can posses various amounts of white up to 30%. The coat should be short and smooth.

Ears: Short either drop or rose.  preferred natural but may be cropped short.

Tail: High set, Naturally reaches near the hock.  Preferred to be docked.  

Use: Weight pull, Working,  Hunting, Guard and Family Pet

Temperament: Easy to train and very obedient. The Banter Bulldogge should be excellent with children and always loyal to its family. It is a excellent watchdog and will bark to alarm danger or to scare off trespassers. Are steady to protect if necessary but accepting of welcomed guests. They have a lower energy level indoors than out. However Banter Dog's do need to get a good workout or energy can become built up. They are a ruff and tuff dog playing and can be fine with other dogs as long as they have been properly socialized. A fun dog with its family always eager for play time and is smart enough to know when play time is over. Please also visit our Q&A page.

KindredCold
0

Skiter i standarden för "rasen". Säger mig INGET om hur Winky's höfter ser ut..

Erla
0

#80 vad för hundar står i #79 men upprepar här

The component breeds used in the re-creation are

• Boxer 

• American Staffordshire Terrier  

• American Pit Bull Terrier

• American Bulldog

annars står det mycket på sidan. rasen är så ung att inga statistik fins, men man får ju utgå från at hundarna är frisk

Anett Lindbom
0

En ännu icke godkänd ras som jag skulle kunna tänka mig att ha det är Silken Windhound, det är en hund som dom har jobbat med att få fram i många år.

http://home.swipnet.se/starcastle/star/info/index.htm

Så nog finns det dom som jobbar seriöst med att få fram nya raser.

Men annars håller jag med, oseriös avel är inte bra, varken för renrasiga hundar eller för blandrashundar. Ibland blir man ju nästan mörkrädd när man ser hur en del blandar på hur som helst utan att tänka på riskerna & utan att ha den minsta kunskap om genetik eller hundarnas hälsa.

Erla
0

#82 säkert bätre enn man ser på schäfer i och med att det är lite registrerad dysplasi på dessa raser värderad mot schäfer

#84 deler din syn til fullo

KindredCold
0

#83 Ursäkta. Men förstår du inte vad jag menar?
HAHA! Just snyggt -"annars står det mycket på sidan. rasen är så ung att inga statistik fins, men man får ju utgå från at hundarna är frisk"

Man får utgå?! ifrån att hundarna är friska?
Det låter inte alls seriöst i mina öron.

Jag skulle aldrig köpa en valp, eller en hund som inte är testat för höftfel eller dyl. Aldrig att jag skulle anta att hunden kanske är frisk.. Ojoj. Hoppas på det bästa lixom. Ja, jag säger då det..

#85 Det vet du, basterat på vad?
I mina ögon så är den där "rasen" inte friskare än vissa schäfrar förrens jag sett bevis, och resultat på att hundarna är testade.
Ursäkta, men att säga så var rent av korkat..
Lika lite som jag inte skulle våga köpa en otestad schäfer skulle jag våga köpa en otestad Banter Bulldogge.

Nikkis
0

Citerar mitt inlägg från andra tråden "schäferns framgångar" inne på hundar.

Erla.

Kunde inte låta bli att själv kolla upp lite statestik på schäferhunden.

År 2006 röntgades det 51% schäferhundar i Sverige. Dvs 1449 av 2817. Så HD statestiken låg då på 26%.

Det var 'bara' 17 av dessa röntgade hundar som hade hd grad C, 7 st hd grad D och 2 st hd grad E. Resten hade godkända A och B höfter.

Återkommer till tråden när jag har tid.

Over and out.

psyko
0

Kan någon ge mig en sann statistik på att rasrena hundar faktist är friskare än blandraser då?

Mischa
0

#88 fortfarande står ord mot ord i frågan… :)

≧◔◡◔≦

Erla
0

#88 Om ni ser vad #87 skriver så röntgas endast 51% av rasrena schäfrar dvs ca hälften, och det i en ras som har haft stora problem med just detta.

Generelt har jag fått veta at man på 70 talet började röntga mtp att få bort HD.  Undersökningar då visade upp mot 30% HD i snitt

Efter 30 år och många 100 tusen kronor har resultaten inte visad sej. Månge sejer at genet fins och ingen kann va säker på att dom inte har det. Et alvarligt problem som konsekvens var att focus på HD överskuggade andre gode sidor som til ex det mentale. Ingen seriös forskar skulle våga seja och dukumentera att denna systematiske röntgning har levrerad någrat positivt

Tänk själv - efter >30 år  bär fortfarande 26% av schäfrarna HD genet. och troligen flere av dom som är friröntgade, men det syns inte för i kommande generationer.

Observera det gäller mycket det samma för andra raser med.

Mischa
0

#90 HD nedärvs recenssivt och är dessutom polygent, med andra ord inte lätt att bli av med nej.

≧◔◡◔≦

Nikkis
0

Erla, jag ber verkligen, Verkligen om ursäkt-vill inte alls vara elak på något vis nu och jag respekterar folk som måhända ha svårigheter med detta.

Men jag förstår knappt hälften av det du skriver, väldigt anstängande är att läsa och förstå din text. Vill inte göra någon ledsen nu eller trampa på ömma tår, men jag måste bara få säga detta. Kan du verkligen inte uttrycka dig bättre i skrift?

Statestiken jag visade är från år 2006, hittar ingen från -07 (och -08 har knappt börjat). Vad är det som kostar hundra tusentals med kronor? Att privatpersoner röntgar sina hundar?

Som sagt, jag fattar noll och återigen-förlåt att jag säger det, men det blir svårt att föra en diskussion när man inte kan läsa varandras texter.

KindredCold
0

#90 Tror det tar lite mer än 30 år att få bort något så stort problem, som Mischa säger - HD nedärvs recenssivt och är dessutom polygent, med andra ord inte lätt att bli av med nej.

..och undrar som Nikkis, vilka har betalat 100-tusen kronor?

Erla
0

#92 Mitt påstående i #73 gäller fortfarande .

om du vill diskutera person så får du inte svar

skicka et PM  om vad du inte uppfattar  ortografin, engelsk , avkortning av ord eller tolkning /betydelse av åsikter.

Annars har ju som känd ett meddelande två avsikter. Det meddelande /ord betyder och dom känslor dom skapar

Det svänger inte positivt när man gir kritik till personer i det offentlige rum

Ofta ser man på internett att det bor troll i nick som hellre vill kritisere person enn avsikter, varför jag söker undvika det.

Ber om urskäkt om du genem 94 innlägg har deltagit i diskutionen utan att uppfatta åsikter

KindredCold
0

#94 Har man inte rätt att säga till när man inte förstår en person?
Utan att personen i fråga tar illa upp menar jag?

Nikkis
0

Troll är jag knappast, och inte heller ute efter att kritisera dig(eller någon annan) som person. Men jag måste väl ändå ha rätt att säga att jag knappt förstår vad du skriver, Utan att du tar så illa upp? Det är inte förkortningarna eller den engelska texten som jag inte fattar, för det gör jag.

Utan det är din stavning och hur du bildar dina meningar på och bara hela sättet du uttrycker dig på som gör det svårt att förstå dig… Jag vet inte, du kanske har dyslexi, är döv eller så har du helt enkelt ett väldigt eget språk. Vilket jag absolut respekterar om det nu skulle vara så. För jag menar absolut inget illa nu-ta inte detta som ett påhopp mig dig som person, men jag är inte ensam om att tycka det.

Men är det så att du verkligen har svårigheter att uttala dig i skrift så säg det så förstår jag hur det ligger till, eller om du helt enkelt bara är dålig på svenska.

AnneN
0

Jag har inag problem med att förstå Erla´s inlägg som ibland påminner om norska, men för en som har dyslexi så kan jag förstå om det kan vara svårt att förstå =)

_**/Mvh Anne

Nikkis
0

Ja jag har då svårt att förstå Erlas text, får läsa om den flera gånger för att få det att gå ihop.

Om det nu är en blandning av Norska så fattar jag ännu mindre… Jösses nu blev det bara snurrigt allt det här.Skrikandes

KindredCold
0

#97 Tycker också att det påminner om norska..
men jag har ingen dyslexi, och jag har svårt att förstå exakt vad Erla menar, då många meningar är konsigt ihopsatta..

H-n kanske har dyslexi, eller något annat som Nikkis nämner, men utan vetskapen om det så..
Sen tar Erla det hela på fel sätt tycker jag. H-n verkar tro att folk är ute efter att sätta dig henne/honom, fast man bara talar om att man har svårt att hänga med, pga av stavningen, och sammansättningen av meningar.. Man måste läsa väldigt noga, om du förstår? :)

AnneN
0

Nu tycker jag vi återgår till trådens ämne, vill ni fortsätta diskutera Erlas stavning/meningsbyggnad så kan ni ta det via PM

/Mvh Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

#100 Låter som en bra ide.
Dock har jag glömt lite om vad vi disskuterade och så Oo

Schäfrar tror jag, men det var ju inte ämnet.

Någon som kan säga exakt vart vi var? Oskyldig

rockyboy
0

Har en renrasig Golden Retriever,men älskar även blandraser. Har haft två stycken.Ena var blandat med schäfer/collie/ finsk spets.Den andra var schäfer/rottis.

KindredCold
0

#102 Är lite intresserad av just schäfer/rottis.
Vet inte varför, de jag träffat har vart så otroligt vackra :)
Är det dessutom bra linjer, från både rottisen och schäfren så är det en bra hund, av det jag sett. Mycket att jobba med så att säga.
Men som med allt annat finns det ju dåliga exemplar också.

Erla
0

#96 Nikkis

När du inte skickar som PM frågor som du är inviterad til

När du inte skriver här och presicerer vad du inte förstår

när kör vidare med personkritik och

När du inte lämnar exempel på norska ord som du påstår är där  så  kann jag inte hjälpa dig. Detta leder till att jag uppfatter dig som ett troll.

Om du har flere nick vet jag inte men jag tycker inte ditt beteende är konstruktivt. Och det är nog dette du njuter

CS

Karmatarerskanise
0

Nu håller vi oss till ämnet!!

Nikkis
0

Måste få svara på detta!

Jag skulle även uppskatta om varken sajtvärd/medarbetare tar bort detta inlägg tills Erla läst det. Sedan kan ni rensa bäst ni villFlört *Nikkis vill bli hörd, haha*

Erla: 

1) Det var aldrig jag som först nämde att det lät som Norska i vissa ord/meningar du skrivit

2) Jag skrev att OM det nu är Norska du inblandar så blir det Ännu svårare för mig att förstå i och med att jag har dyslexi

3) Ge dig nu för tusan, jag är inget troll, fråga Anne_N som är Sajtvärd och min vän, hon kan bekräfta att detta är mitt ENDA konto på hela iFokus, samt att jag inte håller på med personangrepp-för tro mig, hade jag gjort det så hade jag blivit bannad för Länge sen!

4) Tänker inte kontakta dig via PM även om du inbjuder till det, PM:a du ist. om du mår bättre av det, för jag har ingen anledning till det eftersom jag annars inte skriver privat med dig utan i forumet i några trådar, så nog tycker jag allt att jag öppet kan säga till dig att jag inte har så lätt att förstå dig i skrift, och mer eller mindre frågade om du har några skrivproblem eller om du helt enkelt är dålig på svenska (Det var alltså en FRÅGA-inget angrepp eller påstående!!!).

Jag upprepade mig även flertal gånger att jag INTE är ute efter att vara elak, utan bara 'upplysa' dig om problemet och om det är något du kan göra åt eller ej. Men du verkar helt enkelt inte förstå vad jag skriver utan tar dirrekt illa vid dig och kallar mig för troll!

DET är lågt!

Men eftersom varken du eller jag verkar fatta vad vi skriver till varann så drar jag mig ur denna tråd, vi kommer ändå inge vart nu.

Over and out. *Suck*

Cerrolyn
0

Hur hamnade vi från att vara ras istisk till schäfer? Fattar inte riktigt kopplingen. Fundersam

**MVH Cerrolyn

KindredCold
0

#107 Tror det var någonstans att Erla skickade en länk på en blandraskennel i USA(?)
Som inte hade någon info om hundarna, varav jag frågade om de var friska..
"Friskare än schäfrarna" - sa h-n

Kan ha vart långt innan, men ja.

Tror tråden kommer låsas, jag hoppas det, för man har svårt att förstå varanadra ibland, och vi har kommit alldeles OT.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer