Tycker inte om maten
Amira får Royal Canin Junior maxi nu, Men hon tycker tusan inte om det, Måste köpa blötmat o lägga i eller något annat "gött". I och för sig gör inte det något men vore bra om jag hittade ett foder hon verkligen gillade, På djuraffären sa de att det är "collien" i henne som är kräsen. Fick en provpåse Robur att testa samt purina pro plan, det vill hon inte ens ta som godis.. Var till en kompis hennes hund åt Willys hundfoder, Amira fick smaka de åt hon, Men är det bra mat, Snälla tipsa mig om ni haft matvägrande hundar vad ni lyckades hitta för mat er hund godtog

Velvet kan vara lite kräsen ibland men Cenaturio och Orijen äter hon =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Standart Extra äter min super kräsna hund
. Jag blev så lycklig när jag äntligen hittade ett foder som hon tycker om! Har provat det fordet? annars så är Orijen ett annat superbra tips!
Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Kom ihåg en sak, om hon inte äter så fjäska inte och ge ingenting annat. Om du har fasta måltider så ställ ner skålen, äter hon inte då så ta upp den och ställ ner den vid nästa måltid. Hon kommer troligen och spy galla för att hon är hungrig, men var bestämd.
Har själv haft sådant problem, min farmor fjäskade för min hanhund och han åt ingenting alls. Men jag satte bestämda mattider, ställde ner skålen. Dög det inte att äta så plockade jag upp den efter 10 minuter, det tog nästan två veckor innan han förstog att jag ger ingenting annat än torrfoder. Hundar är inte som människor, en hund kan inte svälta sig själv precis som vi kan göra. Men nu äter han hur bra som helst och har gjort det i ett år snart.
Tack för tipsen. * Jag fjäskar absolut inte, Hon var svår att få att äta redan när jag hämtade henne, Nu får hon mat 3 ggr om dagen, Det var de i djuraffären som sa till mig att ha lite blötfoder i maten, Men det duger inte alltid för det och då blir det jobbigt, Hon har spytt galla på morgonen vid några tillfällen pga att hon varit för tom i magen, Men du ska inte tro att kulorna har slunkit ner med glädje för det,,,Det är då jag började ha i blötfodret för att hon över huvud taget ska äta dem…

#4 Nej nej jag anklagar dig inte för att fjäska :) Kan det vara att hon får mat för ofta också? Jag gav min hane mat två gånger om dagen, då åt han inte så nu får han mat endast en gång om dagen och mår bättre än någonsing. För han var precis som din som valp, problem med maten ville inte äta. Jag blev så irriterad att jag stoppade in några kulor i munnen och dom spottade han ut fortare än f*n..
Har du provat ge mat två gånger om dagen? Hur mycket får hon förresten? Om hon inte äter 2-3 gånger så prova ge mat en gång om dagen.
Ska göra som du säger ge mat 2gg istället för tre, Kanske blir bättre fart på ätandet då, Tycker det är synd om jag måste byta foder, Hon är så fin i pälsen och mår bra för övrigt av det. Jag följer ungefärliga rekommendationer på säcken, . Det står 440 gr för vlpar som kommer få vuxenvikt på ca 35 kg.men jag ger henne lite mindre eftesom hon får lite lite blötfoder i och så levergodis när vi tränar. Är lite svårt veta exakt hur mycket hon ska ha, Är ju blandis Berner Senne- Collie, Vet inte riktigt var hon stannar i vikt som vuxen, Hon är 5,5 månader nu och väger 21,4 kg, Bra i hullet tycker jag

Om hon ändå inte äter när du ger två gånger om dagen så dra ner det hela till en gång per dag, kom bara ihåg att man får ju oftast inte resultat direkt utan hunden kan vela hit och dit, hoppa över en dag eller två. Men bara du är bestämd, tar upp maten om det inte duger att påbörja äta inom 10 minuter så ska du se att du kommer få resultat. Sen ska du även tänka på att din hund är ju nu i en period då tänder ska bytas ut och då brukar dem flesta Valpar tjorva litegranna med maten.
Jag ger min schäfervalp på 5 månader 150gr x2 gånger om dagen, hon har bra i hull och mår bra. Så 450gr är kanske lite för mycket vid varje måltid. Kom också ihåg att hellre att valpen är lite underviktig(LITE, inte MYCKET) än att den är överviktig. För valpens leder är långt ifrån färdigutvecklade och tål därmed inte lika mycket som en vuxen gör.
Istället för att ge godis vid träning, hitta en leksak som hunden är mycket förtjust i och använd denna till träning. Varför ger du blötmat? Vet inte om du skrivit det tidigare..
Men tänk på att du kanske ger henne för mycket mat och därför äter hon inte så bra.

Du får gärna uppdatera mig om hur det går :)
*8 Igår kväll blötte jag fodret åt henne tänkte att det kanske är lättare för henne eftersom hon tappar tänder, Men det var verkligen ingen bra ide, Hon nosade o gick, Sen fick hon torra kulor, Åt kanske 1,5 dl sen var det bra, Imorse åt hon inget, Jag tog bort det , Men vid tiotiden smakade det, Sen har hon inte ätit något mer, Tänkte jag skulle testa två ggr om dagen som du sa, Men ikväll har det inte passat fröken alls,, Men hon är pigg o alert o busig som vanligt så det är inget fel på henne för övrigt,

Min lilla fis var också jättedålig på att äta. Frukost gick nästan aldrig ned, de gånger hon åt lämnade hon ändå hälften. Till kvällsmat gick det ner lite mer.
Till slut tröttnade jag på detta eviga problem med att få henne att äta, det gick ju inte om man var borta t.ex. på en helg kunde hon äta kanske en portion sammanlagt! Jag bytte helt enkelt foder och sen fick hon äta några gånger med andra hundar runt omkring sig. Nu går det ner så fort jag häller upp maten!
Jag hoppas att det löser sig för dig för man blir orolig och frustrerad när valpen inte äter!
*10 Ja man känner sig maktlös, och jag vill hon ska äta torrfoder, då ver man ju att de får i sig det de behöver av alla ämnen,

#9 Nu när hon tappar tänder så kan det vara bra att ge torra kulor, dels för att det gör att tänderna lossnar snabbare och för att hon får tuggmotstånd. Vilka tider ger du henne mat? Ge henne istället mat 2 gånger per dag vid fasta tider, tex jag har att jag ger min valp mat klockan 8 på morgonen, duger det inte så tar jag upp skålen och sen när det är dags igen för mat vid 6-tiden på kvällen så får hon ingenting under dagen alls. Dvs hon får gå hungrig tills det är dags för nästa måltid.
Se till att ha fasta tider och duger det inte att äta tex 9 på morgonen då plockar du upp skålen och ger henne ingenting annat förrän vid nästa måltid. För om man kör på det så får både du och hunden in en "rytm" som kommer fungera bra sen.
Så ställ inte ner maten efter någon timme förrän det är dags för nästa måltid, och kom ihåg.. Även om hon tex spyr galla så håll på reglerna. Det har jag gjort med min hane och nu fungerar det hur bra som helst.
Jag ger min 5 månaders valp 150gr morgon och kväll, för din hund kanske får för mycket mat som gör också att hon inte vill äta.
Nu du verkar det som lilla fröken här börjar fatta galoppen, Äter jag inte nu så blir det inget,,, Jag ställde ner skålen i morse, Hon nosade o gick därifrån, Hämtade en leksak o kastade runt med, o den råkade hamna i matskålen och några kulor for ur, då åt hon upp dem och det smakade mer, så sen slank allt ner, Slopade maten på eftermiddan och så fick hon vid niotiden, Samma visa, nosa o gick, Hämtade samma leksak o la den bredvid matskålen, sen åt hon,, Hoppas det håller i sig nu, Har minskat ner på fodret, Jag har följt ungefärliga rekommendationer som står på säcken förut.. Jag märker ju om hon tunnar ur, då får jag väl öka på lite

#13 Men det låter ju toppen att det går framåt, fortsätt i samma stil och håll hårt på mat-tiderna och ingenting där emellan förrän hon fattar galoppen helt och hållet. Dvs hon äter varje gång matskålen står nere. Ok, men att du minskar på fodret gör ingenting. Valpar ska ju helst vara lite tunna för att inte överbelasta lederna. Men ju äldre hon blir så destomer ökar man ju med maten, och man märker ju att om hunden tex hoppar över en måltid så kan man ju tänka på att den kanske fick lite för mycket förra måltiden.
Kom ihåg att ibland kan hunden prova köra igen på att hoppa över en måltid eller två för att testa ifall du ger någonting annat gott. Men avvik inte från matbestämmelserna. Plus att du kan ju även utöka motionen litegrann beroende på hur mycket hon får annars. För motion får ju matlusten att öka :)
Min valp jag har hemma är av rasen schäfer och i vuxen ålder så kommer jag ge ett fullt mått mat, dvs 6dl en eller två gånger om dagen. För det kör jag med på huskysarna jag har.

Tillägg, du får nog köra på två måltider om dagen eftersom det verkar fungera bättre än 3 gånger om dagen :)
Svält henne i två dagar så äter hon det sen.
Dalta inte med blötmat.
#16 Ska det funka för alla hundar menar du?
För min hund åt då inte maten efter två dagar. (som jag sagt i en annan tråd)
Svält henne i fem dagar då.
Så länge hon får vatten.
OM din hund inte åt sin mat efter svält i två dagar beror det på EN sak. Han var inte tillräckligt hungrig.
Det är bara att testa igen.
Hur länge låter du maten stå framme?
#18 Honom? Det är en tik vi pratar om nu. Anyways.
En hund fastar när den själv behöver, och det kan vara upp till en vecka.
Nu tänker inte jag svälta min hund bara för att den inte tycker om ett foder. Det är inte så jobbigt att köpa ett annat, eller tycker du verklgen det?
Mina hundar äter upp maten när de får den..
Så den står aldrig framme på så vis.
Ibland äter hon inte upp, ofta på sommaren då det är mycket varmt. Då slipper hon äta. Men maten står inte framme.
Hon får aldrig mat på bestämda tider, eller i någon speciell mängd varje gång.
(men mellan 6dl - 8 dl om dagen beroende på hur mycket hon jobbar)
Hon får så mycket hon behöver, utsett från hur mycket hon har rört på sig, osv.
Jag matar mina hundar på det sätt jag tycker passar bäst, och vad jag har hört från mycket kunniga hundmänniskor.
En fråga av ren nyfikenhet.
Hade du en pitbull eller amstaff, eller minns jag fel?
Du minns rätt.
Det är givetvis inte jbbigt att köpa nytt foder, om detta är det ända fodret du har haft problem med så testa att byta.
Men eftersom du startade en tråd om det så trodde jag att det var ett problem
#20 Jag? Jag har inte startat någon tråd.
Trådskaparen heter Berkaingela .
Oj, sorry.
Varför undrade du om jag hade haft Pit?
#22 Ingen fara :)
Nej, jag undrade för du låter som du har en hund som kräver mycket, väldigt mycket, och sedan tyckte jag mig såg någonstans att du hade en pit.
HUr menar du med att min hund kräver mycket? *funderar*
Just nu har jag Mastiff, Pitbull och en korsning som skalla vara så farlig att den inte går att hantera, och som bara funkar för någon som bor på månen.
*hahaha, väntar fortfarande på att han skall äta upp grannen*
Men jag har haft 4 Pitbulls innan.
#24 Ja, en Pit kräver väl en fast hand. Alla hundar kräver ju en koncekvent ägare, men vissa mer än andra.
Jag har nog lite svårt att förklara om jag ska vara ärlig, risken finns att det blir fel och missförstått..
En farlig korsning? *nyfiken*
Du vet väl vad det är för raser i den?
Eller har jag missat något nu? *söndagsseg…*
JO.. hihi. jag vet vad det är för raser=)
*stillar din nyfikenhet* Det är korsning med Ovtjarka och Mastino.
Jag tror jag förstår hur du menar med "fast" hand och konsekvens.
Men min åsikt är att Pitbullen är ganska enkel att hantera ändå.
Den är så "förarundergiven" till skillnad från ex matiff som har ett stark självförtroende och är mer självgående.
Iof är Pitbull enveten, men då har man inte träffat en mastiff=)
#26 Oj, det var en bastant "liten" hund du hade där, hehe.
Förstår att du kan lite om du klarar av den!
Du vann just lite respekt från mig.
Ja, jo du har rätt, det är sant. :)
Det är vackra hundar, det är jag säker på. Jag vet bara det jag läst om dem. Inte träffat så många renrasiga, men jag gillar dem ändå :)
Hehe, dom är supersnälla, det är reservationen mot främligar som "skrämmer" bort många.
Dom flesta tror att en hund som inte gillar andra människor är aggresiv, men så är det absolut inte.
Och svensson synen är fortfarande att en bra hund är en hund som gillar alla..
Den synen delar inte jag riktigt=)
Är det du mastifferna du menar nu? Vad har du själv för ras?
#28 Jag håller med dig. Jag vill ha en pålitlig vakthund, och de ska inte acceptera alla.
Tycker att en hund som inte har några skrupler med någon är en aning godtrogen..
Oj, menade egentligen både mastiffen och piten.
Jag har en schabrador (tiken), en flat/golden/labbe (hanen).
Jag har haft två rottweilers och en rhodesian ridgeback/dobermann/labrador/risen schnauzer… :p

Hurru Berkaingela, hur går det med vovven och maten?
Jo du nu ska jag berätta, var ju o köpte en Hills,men den maten nosade Amira på bara, smaka inte en kula, fick vara utan mat då, åt inga Royalkulor heller, spydde galla på morgonen, satte fram mat, passade inte, på kvällen åt hon ca 1 dl, Igår var jag till MIVO här där jag bor o köpte lite andra hundgrejer, Hade Amira med och jag berättade om hennes dåliga matvanor, Vänta ska du få se sa hon och ut kom hon med tre olika hundmatsorter i olika påsar, Vi öppnade dem och Amira fick nosa och slukade allt ur en påse, Det var Robur, Jag köpte den och ta mig tusan hon ÄTER, Har bråttom till skålen , Känns jätteskönt,

Hehe, men gud vad skönt det låter :)
Fortsätt bara hålla på mattiderna så kommer det nog lösa sig :)
ja du , nu är det strikta regler som gäller, Har just satt ner kvällsmaten, Hon ÄTER, Har bråttom till skålen,Nu är matte lycklig, och om jag förstått rätt så är Robur bra mat

#33 Det är ju inviduellt vilken mat som fungerar bra på vilken hund, men gud vad skönt att Robur fungerar på din vovve. Fortsätt i samma stil!!
Jag är så lycklig att det fungerar med Roburen, Bra i magen är hon av det också,
*36 Fin hund du har,
Ja du det är inte lätt när de slutar tycka om maten, Tur man hittar rätt till slut
Är du säker på att det är själva maten det är fel på?
Min hund är oxå väldigt kräsen och äter ibland inte av den mat han gillar så mycket annars. Men efter ett rejält motionspass (eller där han fått arbeta med huvudet) brukar han slänga i sig maten. Så du kanske kan testa att ge din hund mat efter dagens långpromenad?
Det kan oxå vara värmen som gör att ens hund inte äter så mycket, om din hunds problem har uppkommit ganska nyligen.
Min hunds mat köper jag från hans hunddagis. Det är överflödiga djurrester från ett slakteri ihopmixat till en brun sörja (det är kladdigt,blött och luktar f*n) som ligger inlindat i plast (liknar en fet korv). Man blandrar den maten med ris och havregryn och häller i skålen. Två sådana korvar får han varje dag och det äter han. De flesta hundar gillar det! :)
Amira får verkligen röra på sig så mycket hon vill och behöver, Vi bor bredvid skogen så där är vi flera gånger om dagen och hon är lös, tränar även balansering på ikullfallna träd och hoppar upp på stubbar och sök, sen tar vi även vanlig promenad, Hon är bara 6 månader, Hon har inte gillat Royal från första början, därav matbyte och nu funkar det,
Vad bra att det funkar nu:)
#37 tack, hon är jätte fin och en helt underbar hund! Kul att du verkar hittat rätt vad gäller maten nu :)