Bokat tid hos veterinär
Velvet har länge haft röda utslag och klåda till och från, har efter råd med veterinär testat olika foder men endel blir det bara värre av och de andra blir hon lite bättre ett tag men sedan blir det värre igen. Så nu har jag fått tid hos veterinär på tisdag 12/2 kl 13:15. Hoppas de kommer fram till vad problemet är, om det är foderallergi eller vad det kan vara.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Usch då
..stackars Velvet och Dig, Anne !! Hoppas De gör en ordentlig utredning, för att se vad det är. Som beskrivningen, låter det som allergi.
Önskar: Lycka Till och håller tummarna

Tack =)
Har läst en del på nätet och jag har starka misstankar om allergi och hon jag pratade med då jag bokade tid sa att de kan isf ev ta blodprov för att allergitesta.
_**/Mvh Anne
Hoppas allt löser sig, håller tummar och tassar här hemma.

Tack =)
_**/Mvh Anne

hoppas att det går bra och att de kommer fram till något. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Håller tummar och tassar för er.

hej anne
jag vill inte skrämma dig…
men så här började Tysons foder allergi…
Sedn så börrjade han tappa päls och sedan hud och så till slut var det bara öppna köttiga sår.
Nä jag bytte till BRAVO så vända allt! =)
Jag fjorde ett prick test, förpå den tiden tog inte Agria blodprovet på försäkringen, vilket min vetrinär tyckte var mycket konstigt efter som blodprovet kostar mindre.
det visade sig att han hade lite lite lite ut slag mot…KATT! =))
Men det var som den danske pprofessor kollegan sa till mig och min vetrinär, " det skider hvi i", det vad så lite så han inte knappt fick en "luller" vi testet. =)
Lycka till!

#7 Är det foderallergi så är det ju inte värre än att vi får hitta ett foder som fungerar, värre om det skulle vara någon annan allergi eller hudsjukdom.
Det Tysons test gav utslag på katt kan även bero på foderallergin som ibland kan göra att de även blir känsliga mot annat.
_**/Mvh Anne

Hallå Hallå
..Ett blodprov är inte säkert nog..Så Om De inte hittar via blodet ? Så kan det vara allergi ändå !! Vet inte hur De gör pricktest på hund ??
Själv har Jag allergi och det visades inte via blodprov..Och pricktest gjordes, och Läkaren fick nästan en chock hur Jag reagerade..Reagerar väldigt på timotej & kvalster..Suck !!
Hoppas innerligt att det ordnar sig, till det bästa. KRAM

Tack Nicka =) bra att veta att man bör ta både blodprov och pricktest…
Hoppas du inte lider allt för mkt av dina allergier
_**/Mvh Anne

Jag kan berätta hur pricktest går till
man kommer till veten med hunden, hunden få lugnangde narkos i sprut form så den blir lite väck och inte vet vad som göras skall.
Sedan så rakar veterinären bort en stycke päls på sidan av hunden och testet utförs så som det utförs på oss människor, ingen skillnad alls.
Sedan så får hunden en "piggna-till" spruta och så är det klart. =)

Tack för beskrivningen Tina =)
_**/Mvh Anne

Tack Tina
..bra att veta !

När tyson gjorde detta så fick vi resultat med en gång.
Enligt den danske vetrinär Professorn som var med min vetrinär när detta gjordes, så är ett blod test mer omfattande än vad ett prick test är, prick test talar konkret om vad man är allärgisk mo, men man kan inte fördjupa sig i det som man kan vid ett blodprov.

Det bästa är väl isf att göra både pricktest och ta blodprovet =)
_**/Mvh Anne
Om det nu är allergi mot fodret vad tror du om att gå över till naturlig mat. Rått kött, grönsaker och liknande. Där jag bor är det fler och fler vetrinärer som förespråkar det. Jag har alltid gett det till mina hundar och dom har mått väldigt bra av sådan kost.
vår ena hund har foderallergi.
hittade för nåt år sen ett foder som hon klarat.
tror det är olika individer emellan, vissa tål ett foder å andra tål det inte.
det foder hon tål heter holistic ANF. dyrt men billigare än det foder som säljs hos vetrinärerna

#16 jag har funderat på det, får ju se om det är foderallergi och om det kanske är nått speciellt i fodret hon inte tål isf, har lite dåligt med utrymme i frysen men skulle det behövas så gör vi utrymme.
#17 vart får man tag i det fodret och vad kostar det?
_**/Mvh Anne
#18 Det verkar som om foderbilen har det fodret. Där kostar det dyraste 599:- för 15kg. De har även hemleverans för 19:- i hela Sverige.
Det fodret jag tror det är, ligger under ANF i listan till vänster :)
Medarbetare på jack russel terrier

#19 Tack =)
_**/Mvh Anne

Foderbilen leverar inte till hela sverige, om man inte hämtar det på posten, och vem har lust och betala för frakt på en 15kg säck?
inte jag, i alla fall.
3. Tidsbokning STHLM, leveransen sänds till din dörr på avtalad tid. Efter lagd beställning kontaktar Foderbilen eller ett transportbolag dig via telefon för att boka tid för leverans. Denna tjänst erbjuds idag enbart inom följande kommuner; Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Sollentuna, Salem, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Väsby. Om du utan att meddela Foderbilen ej kan ta emot leveransen vid avtalad tid debiterar Foderbilen för närvarande 300 SEK som kompensation för frakt och omkostnader.

Tina foderbilen levererar hem till dörren även i resten av landet
"2. Hempaket utan kvittens, leveransen sänds till din dörr. OBS: Du godkänner med detta fraktalternativ att du inte behöver vara hemma för att kvittera leveransen. Finns det portkod eller dylikt måste denna meddelas Foderbilen i fältet "Portkod" i beställningsläget. Har du porttelefon eller boxadress kan du tyvärr inte välja detta fraktalternativ. Hempaket utan kvittens sänds till hela landet!"
Kostnaden för det är:
Fraktkostnader:
Handla för: 0:- -399:- 400:- -899:- 900:- -
1. Postpaket 99:-* 49:- 0:-
2. Hempaket u. kv. 69:-* 19:- 0:-
3. Tidsbokning STHLM 99:-* 49:- 0:-
Foderbilen har 1-3 vardagar i leveranstid
+ 2 dagar för ordrar innehållande veterinärfoder
+ 1 dag för kunder med lantbrevbärare
*Varav betalningsavigft på 50kr
_**/Mvh Anne

tyckte det var dyrt i allafall.
jag betalr 30kr! =)
Då spelar det inte någon roll om jag handlar för 1:- eller 1000:-
#23 Tyvärr har inte alla den möjligheten. Det ända företag jag har hittat här i skåne som kör hem dina varor är Grand prix, och de tar 100:- för den tjänsten…
Medarbetare på jack russel terrier

Nu har vi vart hos farbror veterinären med Velvet. Han konstaterade att det inte är någon hudinfektion/inflammation, ingen öroniflammation heller.
Han tror att det mest troligt är någon allergi men för att inte börja i den dyra änden så vill han först utesluta eventuell ohyra/kvalster först genom specialbad 2ggr/vecka i 1 månad med ett schampo som heter Derma Pet MalAcetic och Advocate, 1 pipett tömmes mellan bogbladen var 14:e dag 3ggr.
Om Velvets utslag och klåda inte har försvunnit om 3-4 veckor så ska vi genomgå en allergiutredning.
_**/Mvh Anne
Hoppas att allt kommer bli bra tillslut.
**MVH Cerrolyn

Jo det hoppas jag också, men det mest brukar ju ordna sig tillslut =)
_**/Mvh Anne

ursäkta att jag säger detta…
men Tyson började med samma sak…. ledde ingen vart.
Men har du tur, så hjälper det på Velvet! =)

Tina du är ursäktad… som sagt så veterinären tror inte att det är parasiter utan allergi men han vill för våran ekonomis skull utesluta allt annat innan vi börjar med en allergiutredning. Han sa att en utredning kan gå på några tusenlappar medans detta hittills bara kostat ca 900-1000kr med medecinen, specialschampo, undersökning.
_**/Mvh Anne

#29 vad skönt. Hoppas hon blir bra nu:). Vilken vetrinär var du till?

Var till djursjukhuset i Gammelstad, Bo Lundgren heter veterinären
_**/Mvh Anne

Hoppas Du hittar något, som gör Velvet bättre…Håller tummarna allt vad Jag kan…Det gäller att inte ge upp, allergi kan vara jobbigt att leta reda på..
Önskar. Lycka Till och många nos-pussar från Oss.

Tack, jätte trevligt att ha erat stöd =)
_**/Mvh Anne

#31 Aha, avrt bara nyfiken;).

Anne..Hur går det för Er, där hemma ?? Har Du sett någon förbättring på Velvet ??(kanske för några dagar att se)
Tänker på Er jätte-mycket
..KRAM från Oss !

Hon har fortfarande klåda och röda utslag, enda som är förbättrat är såren i öronen som håller på läka nu då hon får ha "tratten" på sig då vi inte kan ha koll på henne.
_**/Mvh Anne

Oj då..stackars Velvet..Vi är några här på denna sajt som har en väldans otur, att Våra kära hundar har olika besvär.
Och tratten…suck..på Torsdag är det den som gäller för Oss också, i 10 dagar framåt…Men så bra att öronen är bättre. Något som är bra iaf. TÄNKER på Er & håller tummarna. KRAM !

Tack =) Jo ibland kan man ju ha riktigt otur, men du Nicka om någon har väl vart riktigt otursförföljd nu på sistonde.
_**/Mvh Anne

Nämen Velvet…är du en liten fån-tratt ! *S*
Hoppas att det andra lägger sig med!
Har du fått nån tid till återbesök?
Jag ångrar en sak än i dag….
På min tid när Tyson fick sin torrfoderallergi konstaterad, så fick man inte blodprovet på Agrias försäkring, för dem tyckte på den tiden att det var slöseri med resurser och att vetrinärena gör dessa blod tester som mer elller mindre ett nöjje.
Det var vad Agria sa till mig för 3½ år sedan.
Ett halvår efter, så släppte dem blodtestet inom deras försäkrings-ramar. Jag lovar att det var en som vart sur!!
Det vetrinären blev mest förvånad över, ar att Agria tog pricktestet på försäkringen och inte blodprovet, för blodprovet, som ger mer än ett pricktest i resultat, är billigare än ett pricktest.
Jag ångrar att jag inte bekostade blod testet själv idag,
Men tyvärr blev det inte så, vet inte varför..
Men jag ångrar mig så grymt….
Så Annne , får du chansen att göra bägge testerna, så gör det.
Ett prick test talar om vad V. är allärgisk mot, men ett blodtest kan dem komma djupare med när dem analyserar.
Jag önskar dig och Velvet Lycka till!
massor av kramr
Tina o Tysse! =)

Nämen Velvet…är du en liten fån-tratt ! *S*
Hoppas att det andra lägger sig med!
Har du fått nån tid till återbesök?
Jag ångrar en sak än i dag….
På min tid när Tyson fick sin torrfoderallergi konstaterad, så fick man inte blodprovet på Agrias försäkring, för dem tyckte på den tiden att det var slöseri med resurser och att vetrinärena gör dessa blod tester som mer elller mindre ett nöjje.
Det var vad Agria sa till mig för 3½ år sedan.
Ett halvår efter, så släppte dem blodtestet inom deras försäkrings-ramar. Jag lovar att det var en som vart sur!!
Det vetrinären blev mest förvånad över, ar att Agria tog pricktestet på försäkringen och inte blodprovet, för blodprovet, som ger mer än ett pricktest i resultat, är billigare än ett pricktest.
Jag ångrar att jag inte bekostade blod testet själv idag,
Men tyvärr blev det inte så, vet inte varför..
Men jag ångrar mig så grymt….
Så Annne , får du chansen att göra bägge testerna, så gör det.
Ett prick test talar om vad V. är allärgisk mot, men ett blodtest kan dem komma djupare med när dem analyserar.
Jag önskar dig och Velvet Lycka till!
massor av kramr
Tina o Tysse! =)

Näe jag har inte fått en tid utan han sa att om hon inte vart helt bra av denna behnadling så skulle jag boka ny tid efter ca 1-1½ månad
_**/Mvh Anne

Usch stackars Velvet och även dig Anne, måtte dom komma på vad det är hon är allergisk imot om det nu är allergi.
Det som är så sjukt jobbigt är att det ska ta sånn tid innan man får reda på på vad det ska kunna vara eftersom man ska prova alla saker. Men man kan ju hoppas att det är något av det enklare som dom testar före det gör ju saken så mycket lättare så lycka till med lilltjejen =)
Kram/Lotta och Skorpan

Tack Lotta och Skorpan =)
_**/Mvh Anne

Hur går det med Velvet? Har hon blivit bättre:)

Ingen förändring ännu=/ har dock lite kvar innan kuren är klar
_**/Mvh Anne

Velvet har nu ätit Orijen adult i över 1 månad och sedan vi bytte till det fodret har hon inte haft några utslag eller klåda =) Fortsätter det så här bra så kanske vi inte behöver göra nån utredning =)
_**/Mvh Anne
#47 va kul att höra Anne!!! ;D

#48 jo det är riktigt skönt att hon inte har några besvär, inte just nu iaf =)
_**/Mvh Anne
#49, det hörs ju riktigt bra ut ju! :D
Nämen, vad skönt!!! Håller tummarna för att det ska hålla i sig!

Tack =) Jag kollade igenom hela henne mkt noga igår och hon har än så länge inte minsta spår av utslag =)
_**/Mvh Anne

Men GRATTIS till Er..Oj, så Jag har tänkt på Er och funderat hur det har gått ? "Har själv varit lite vid datorn"
ÅÅÅ så ROLIGT !! SKÖT OM ER & KRAM från Oss
Pussa Velvet också

Tack #53 =) Sedan vi bytte foder så har hon inte haft ett enda utslag, ingen klåda (förutom myggbett) och hon fäller inte lika mycket utan är nu blank och fin i pälsen =)
_**/Mvh Anne

Härligt att höra
Jag har haft en Bishon Frise som hade allergi mot något, Vetrinären kom inte fram till mot vad, han fick klådstillande sprutor och någon medecin att äta, , Han blev en alltjämnt sovande hund som inte orkade klia sig för han var så slö, vetrinären sa att det var dent enda han kunde göra för hunden, Hunden kliade och slickade sig så ofanligt så han slickade bort päls på sig fick röda kala fläckar som blev sårig, Vetrinären frågade om jag inte skulle välja låta han somna in, Men jag hade läst om Tee Tree oil i en hälsotidning så jag var o köpte det, Hällde ca 20 droppar i hans schampoo och tvättade han med det, ganska ofta till att börja med, ; Han blev helt bra efter det, Använde alltid de dropparna i hans schampo , Han fick något litet återfall i kilandet ibland , kanske en gång om året, Men då ökade jag droppantalet ett tag, sen var det över, Kanske värt att prova, Nu finns det ju färdigt schampo med tee tree oil i, Även aloevera är bra