FÅR JAG ERSÄTTNING?
Vad händer? Vad ska jag göra? Jag har gått till en hundtränare/problemhundsutredare som har ställt en diagnos för Himla. Tränaren kom fram till att Himla har ett mindre genetiskt fel. Och att hon är kontaktstörd, och lever i sin egen bubbla pga detta, Tränaren sa att man kunde jämnföra det med mänsklig autism. Himla har dolda fel försäkring och jag ringde dom för att fråga om man kunde få ersättning för utredningen och kurserna som kostat några tusen. Men de sa att den försäkringen bara täkte sjukdomar som kunde botas. Men vafan här står jag med min första hund som är AUTISTISK vad ska jag göra, det kostar massor att gå specialkurserna med henne och hon kommer änå aldrig bli en normal hund. Hon kommmer alltid tycka att det är roligare att vara med sig själv och jaga grässtrån och inte lyssna eller ge mig uppmärksamhet. Detta var inte vad jag förväntade mig av att skaffa min första hund.
(lagt in en likadant inlägg på Hif också)
Är uppfödaren skyldig till att ersätta mig eller något för att jag fick en "defekt" hund?
Tror inte att man kan begära det för att en hund är sjuk… Räknas nog inte som dolda fel heller, det är mer höftleder och sånt. Lesen att det gick så här med din hund men det kan man tyvärr råka ut för. Det finns inga garantier för att hunden ska vara frisk från såna sjukdomar. Är rädd för att detta är som det är…Jag kan ha fel men jag tror inte det.

Oj, har aldrig hört talas om en autistisk hund? Är du säker på att h*n verkligen är det så det inte bara var så att tränaren "gissa" ? Låter väldigt konstigt iaf.. Min Kito har oxå levt i "sin egna" värld fram tills nyligen, så fort jag började köra enkla sök övningar och korta lekar ute så började han ge mig mycket mer kontakt och uppmärksamhet.
#2 Man kan jämnföra Himlas diagnos med mänsklig autism. ( men det behöver inte betyda att Himla har autism) vad roligt det kanske jag ska prova på :) (men hon lyssnar ju iof inte på sitt naman heller :S hon går gärna in i olika streess moment när hon är lös så som att springa på en 2 meters sträcka fram & tillbaka.. och enda sättet att få ur henne ur springa fram & tillbaks transen är att lyfta upp henne och hålla eller ta in henne.. :S
Har aldrig hört om autism på hund… Märkligt. Vad säger en veterinär?

#3 då tycker jag helt klart du ska pröva lite enkla sökövningar! gjorde underverk med min Kito iaf! Han blev ju "blockerad" som jag kallade det, det löste vi även med ett par strumpor i en bajspåse!
Så fort han gick in i sitt "blockerade" läge som jag kallar det så rystar jag påsen samtidigt som jag lugnt och bestämt säger "NEJ".
Har du prövat kontaktövningar? Ta lite blodpudding i handflatan och försöker hon bara ta den utan att kolla på dig säger du "nej" och höjer handen lite, när hon sedan tittar dig rakt i ögonen (det gör hon förr eller senare för vilken hund kan motstå blodpudding? ;) ) så berömmer du henne och ger henne blodpuddingen! :)
4 alltså hon har inte autism hon lever i sin egna bubbla och är kontaktstörd, men att först å det lite lättare så kan man jämnföra det en del som mänsklig autism.. är inte veterinärer mer specialliserade på sjukdomar än problembettende?

Tror inte du såg mitt förra inlägg eftersom vi tydligen skrev samtidigt så jag "puttar" lite för att du ska se det! ;)
Lita inte blint på uttalanden från EN hundtränare (enbart tränare?)
ta gärna kontakt med någon annan opartisk tränare/psykolog etc och hör vad denna har att säga utan att nämna något utav det den förra sa.
Jag tycker det låter konstigt att en instruktör uttalar sig om något som i princip är okänt, man kan anta att djur kan ha psykiska störningar precis som människor, men det är fortfarande ett outforskat område.
≧◔◡◔≦

Håller med #8. Hur kan tränaren säga att det är en genetiskt defekt? Behövs det inte en del undersökningar för att kunna säga så? I så fall borde det kanske finnas samma "fel" på föräldrar/syskon. Nej, jag tycker också att du ska höra med någon annan.
En hund måste aktiveras. Att sen påstå att man får kontakt med sin hund genom övningar är som att låssas vara förvånad över att hunden slutar vara hungrig när den fått mat. ALLA hundar kräver enormt mycket fysisk och mental träning för att inte understimuleras. Det jag menar är att det är basic att träna med sin hund, och en hund med problem kan man inte alltid hjälpa med enkla övningar som alla borde få i vardagsträningen.
vi tränar ju för fullt, men det krävs mycket mycket mer träning än för en normalhund. för till en normal hund kanske det räcker att säga nej 1-2 ggr. men till himla måsta man säga det nästan 4-5 ggr, bara för att först så ska hon väckas ur från sin bubbla och komma tillbaka till verkligeheten, sen tar det kanske 2 nej igen för att hon ska hinna förstå vad jag menar.. Men det går frammåt :)

Jagtycker också att du ska få mer en ett utlåtande på din hund. Vilka raser är det i din hund?
*13 Vilket märkligt inlägg… Man kan väl inte avliva en hund innan man har provat att fixa till det som är fel. Även om hon har tränat hunden fel så kan man ju ändra träningen. Eller hur? Vissa hundar behöver mer träning, andra behöver mindre. Man får lägga ner den energi och tid som behövs för sin egen hund. Att blandisar skulle vara värre än reneasiga anser jag vara rent dravel. Det finns renrasiga som är ett helsike att träna, det ligger inte för dom. Men då har man köpt fel ras… Man ska ta reda på vilken sorts hund man vill ha, vad som krävs i energi, tid och träning. Tycker ditt inlägg verkar vara rätt…konstigt. Men det är som du säger, det är din åsikt.
*14 Håller fullkomligt med dig,, Alla kan vi göra fel i träningen men det går rätta till,Är det så att den är behäftad med felet de tror får man väl anpassa träningen därefter, Jag skulle aldrig gå och avliva en annars fullt frisk hund, Har man tänkt tävla med sin hund blir det ju naturligtvis ett streck i räkningen, Men det kan ju även inträffa andra saker också som gör att man inte kan använda sin hund till det ändamålet som var tänkt, Men den har ju rätt till ett värdigt hundliv för det

Inlägg #13 är borttaget av mig, Medarbetare på Blandrashundar.iFokus
Gå till flera olika hundtränare och låt dem göra sin bedömning av Himla.
Hur gammal är hon? Vad är hon för raser? Vissa hundraser är inte lika kontaktsökande och samarbetsvilliga som vissa andra. Till exempel reteriver är ofta mer uppmärksamma på sin förare än en polarhund är.
Min hund som är hälften husky kan om han hittar något riktigt intressant glömma bort matte som står där och ropar åt honom. De gånger han har huvudet bland molnen brukar jag gömma mig för honom (så går det när man inte har koll på matte) eller kasta mina nyckelknippa bredvid honom så att han vaknar upp från sin dröm.
Har du testat olika träningsmetoder?
Hoppas det löser sig för dig och Himla:)