halvstryp?
Hur vet man vilken storlek hunden ska ha i ett halvstryp? Har helt glömt bort det! :(
Hoppas någon här inne vet..

Har för mig att det ska vara så att då det är åtdraget så ska det bara sitta tätt runt halsen, inte så att det "stryper".
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 så man ska ta typ halsens omkrets + 5 cm?

jag har för mig att det är så man mäter, men jag kan inte garantera att jag har rätt då jag inte använder halvstryp
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kan bidra med att det ska vara lätt att trä över huvudet, då brukar det passa.
Använder halvstryp ibland och har kommit fram till att är det lätt att trä över huvudet brukar det passa pefekt..
Så omkrets +5 låter rätt :)

#3 & #4 tack för hjälpen! :D Tänkte beställa från nätet och då är det ju lite svårt att bara gissa, så det var därför jag undra :)
#5 Lycka till :)
När jag köper mina från nätet tar jag +5. Alla har passat hittils.
(Har ett stort gäng halsband, i alla modeller)

#6 Jo fast nu har jag beslutsångest, hittade ett vanligt läderhalsband som kostar lika mycket som ett läderhalstryp! Gah, nu vet jag inte vilket jag ska ta ju! o.O
#7 Hihi, såntdär är jobbigt, vet själv hur det är ;)
Som jag sa har jag hur många halsband om helst, allt för att jag sällan kan betämma mig :)
Har du bilder på dem? :)

#9 Tycker halvstrypet ser snyggast ut, osm man ska gå efter det :)
Hoppas du kan betämma dig

#10 Jag ser ingen jätte skillnad utseende mässigt x) (förutom kedjan på halvstrypet) Men jag funderar lite på hur mycket halvstrypet "stryper", kito hade halvstryp när han var mindre, men det var ju då han började dra, då bytte vi till helstryp men det "triggade" honom, kan det bli likadant med ett halvstryp? att det skulle kunna "trigga" igång dragandet igen menar ja.. Har egentligen bara tänkt ha halsbandet på honom när han måste ha täcke eller när man går med honom i stan, i annat fall har han ju sele :O
Oj vad jag skriver och tjötar x)
#11 Ja, jag tyckte det var snyggare med kedjan ;)
Halvstrypet gör ju lite mindre "skada" så att säga.
Men sele är ju bäst i alla situationer om hunden triggas av ett halsband.
vet du hur han är i ett vanligt knäpphalsband?

#12 vi har haft ett halsband som liknar det hela läderhalsbandet (om det är det du menar med knäpphalsband?), dt funkade jättebra! Selen går han ju bäst i men går man i stan och så vill man ju ha mer kontroll över hans huvud så att säga :O
Beror också på hur man vill ha det, vissa vill att det skall agera lite stryp och tar därför lite mindre strl.
Men dom flesta vill ju bara åt det praktiska med ett halvsstryp, lätt att ta på och av, bäst är alltid att prova då modeller kan skilja sig åt.
≧◔◡◔≦
#13 Håller med Mischa lite, många använder också halvstryp för att hunden inte ska kunna backa ur det, men det blir ingen strypeffekt :)
Ja, precis, det är det jag menar.
DÅ skulle jag ta det som funkar bäst, alltså knäpphalsbandet :)
Lycka till!

#15 tackar! då blir det det "vanliga" ^^,
#19 Så lite så, hoppas det går bra för dig och Kito :)

Mät huvudets omkrets på det bredaste stället, lägg på ett par centimeter.. funkar…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus