Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2021 ggr
Karmatarerskanise
0

Så många oansvariga!

Jag e så trött på folk nu.

Utanför vår balkong är det en liten park där många rastar sina hundar. Det finns ingen inhägnad, ÄNDÅ har många sina hundar lösa trots att hundarna inte lyssnar för 5 öre.

Var dag ser jag hundar som springer 100 meter från sin ägare och som absolut inte kommer då ägaren kallar. En kväll var det en man som stod och kallade på sin hund i 15 minuter innan den kom!!!!! Då var det kolsvart ute.

Man vågar ju knappt gå ut med Hades. Vad gör man om en hund springer fram?

Det är olika terrier hundar, labradorer och schäfrar som jag sett.
Jag blir så trött..

AnneN
0

Om en främmande hund kommer mot er och ni inte vill att den ska få hälsa så ropa åt ägaren att eran ilskna hund har skabb! Det brukar få fart på de allra flesta ägare

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Hahaha :P

Är mest orolig för att kanske den hunden som kommer fram är arg, eller sänder fel signaler så att det blir bråk. hades är inte den som lägger sig.

Får hoppas att det inte händer. Brukar ha en pinne i handen ifall ifall ;)

[bimbim]
0

#1 så du har också prövat den? vår hund var rädd för barn vilket vi förgäves försökte få småbarnsföräldrar att förstå. de skickade ivrigt fram barnen mot vår ganska agressiva hund och blev sedan sura när den skällde. Nu säger vi att hon har skabb/löss och helt plötsligt slipper vi skrämma småbarn på promenaderna..=P

Dobben
0

åh sånt där e jätte jobbigt :/ finns en här som antagligen inte orkar gå med sin hund så han släpper den i skogen så får den springa som den vill, så kommer den väl hem efter ett tag. Den har sprungit på oss flera gånger, och då finns det ingen ägare i närheten att ropa till :/ Vad gör man då? Dobby blir ju skiträdd och vågar knappt gå i skogen.

Karmatarerskanise
0

#4 Precis, vad gör man då ägaren inte är där?
Jag tar till våld. Om det behövs dvs. Allt för min Hades!

fettmedkevlar
0

#3 Hehe, så har jag också gjort, men det är inte så roligt att behöva säga det hela tiden. För folk har fått för sig att mina hundar går med obehandlad skabb/löss och pratet går runt att man är en oansvarig hundägare som utsätter mina hundar för djurplågeri.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

KindredCold
0

Hmm, tråkigt att sånt händer.
När det är mycket ungar ute sätter jag på nithalsband på min hund. Det skrämmer ungarna i alla fall.
Med andra hundar klarar min tik så bra själv att skrämma iväg dem med ägare.. hon låter som hon ska döda dem, men det är bara lekskall. :p

AnneN
0

#6 jag har bara behövt använda det ett par gånger genom alla år med hund och det har varit de gånger jag gått med någon hund som absolut inte varit säker med främande hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Klump
0

om en annan hund kommer fram till din hund så släpper du din hund lös.

Hundar klarar av sånna saker bäst själva.

Det blir sällan slagsmål mellan två lösa hundar.

psyko
0

håller med #9 :)

Mymlan
0

#9 Så hade jag ej kunnat gjort med min *R.I.P* schäfer som var livrädd för andra hundar hon hade huggt en lösspringande hund om den rusade mot henne spelade ingen roll om hon var kopplad eller lös *hon var aldrig lös efter det hon blev attakerad och rädd för andra hundar*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

psyko
0

#11 Det finns förstås undantag. Har man en aggressiv eller en väldigt osäker hund ska man förstås vara försiktigare med att släppa lös den med andra hundar. Men annars brukar det vara det bästa man kan göra:)

Mymlan
0

#12 Fick ofta ryta åt folk att koppla sin hund fick alltid svaret men den är så snäll o de fick alltid svaret JA din men MIN är inte snäll.

Klump
0

Det finns inga undantag.

Hundar löser alltif konflikter bättre om dom båda är lösa.

Mymlan
0

#14 Jaja men jag riskerar Inte att min hund pga rädsla hugger ihjäl en hund stor som liten. Lika lite som jag vill att ngn annans hund gör så mot min lilla hund jag har idag.

Nu avled min schäfer Aug -05 i ålder av 11 år, och trots rädsla och min försiktighet ej anfallit ngn annan hund trots risken fanns då det fanns de som rusade fram. Jag var tvungen se dem före henne och hinna ryta åt ägaren.

Jag tvekar Inte att sparka till en framrusande hund men jag skadar dem ej.

Karmatarerskanise
0

#14 Jag hade aldrig släppt min hund lös. Jag hade istället försökt få den andra hunden att släppa. Fint om man går vid en hårt trafikerad väg och släpper lös den så den ist kan springa ut på vägen.

Klump
0

Trisst att höra att din hund inte finns mer.

Och just för att den inte finns mer  känns det lite fel att diskutera den.
Men om en hund är så osäker och aggresiv som du beskriver din hund så undrar jag lite vad du gjorde åt det.
Det låter som att du bara accepterade det?

Ofta är våra hundar som vi förväntar oss att dem skalla vara.

Hon bet aldrig en hund skriver du.

Det kan inte vara så att hon bara var kaxig i koppel? För att hon kände av DIN rädsla kanske?

Mymlan
0

#17 Hon var under 5 år jätte snäll mot andra hundar sedan kom en lösspringande hund och attakerade henne, min hund var då lös ej kopplad.

Men nu finns hon ej mer, vi undvek ställen där folk gick med sina hundar, mestadels var vi ut nattetid då tog vi de flesta rastningarna.

Klump
0

Ok.. det var alltså ni som ägare som förstärkte hennes rädsla för andra hundar efter att hon hade hmnat i slagsmål?

En hund blir inte aggresiv och rädd för alla andra hundar efter en attack av en annan hund, om man inte hanterar det fel då förståss.

Du skriver att ni undvek att möta andra hundar, och tt ni mestadels var ute nattetid?
Då kan jag bara tänka mig vilka signaler ni sände ut när ni råkade stöta på en annan hund.

När du ser vad du själv skriver, tycker du då att det är konstigt att hon blev aggresiv / rädd / trodde att andra hundar var farliga?

[Malin3033]
0

ang släppa hundar som kommer springande så är det ju från olika situationer.

När jag var ute med hundarna här om dagen kom det en lös springande schäfer (som attackerat 3 hundar innan) och flyger på mina hundar! Ivan (7år, Lancashire heeler) lägger sig ner på rygg, visar halsen och gör allt för att schäfern ska ge sig. schäfern kunde/kan inte hundspråk och läste inte av Ivans signaler utan tar tag om honom och slänger iväg honom, sedan ger sig schäfern på min andra hund Ronja (1år, sheltie), hade jag släpt kopplet på henne hade hon sprungit iväg och schäfern hade stuckit efter och anfallit henne, dem hade inte "börjat lösa konflikter", tack vare att jag inte släppte henne så hann ägaren komma fram och ta sin hund. vill inte ens tänka tanken på vad som hade kunnat hänt om jag släppt mina hundar.. då hade det aldrig tagit slut

zickan
0

jag låter min hund gå 5m bort okopplad. sedan kallar jag tillbaka. han lyssnar ju lite som han vill just nu. Fått nån ny upprors lust.
Men han har ju aldrig morrat så jag är ju inte så orolig att han skulle skada någon. fruktansvärd liten fegis. Blir rädd när katterna morrar.
Men det vet ju inte folk som går runt omkring. Han kanske inte kommer tillbaka på komando men han stannar på stopp komandot så jag kan gå fram och koppla. Han springer aldrig fram till personer eller djur han inte känner.
Men jag har honom aldrig lös där det brukar finnas folk. Kommer det folk så kopplar jag han direkt. Vågar inte heller ha han lös i dimma, i mörker eller där det vistas mycket fåglar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Klump
0

Men shit.

Ingen respekt för människor som är rädda för hundar?

Hade jag varit du hade jag inte varit så säker på att "stopp" komandot funkar jämt heller. Eftersom du inte lyckas med inkallningen.

KindredCold
0

#21 Hur gammal är han?
Kan ju vara åldern som gör att han inte lyssnar så bra :)
Tycker du ska träna mer med honom, kanske i en inhänglad, eller på en gård, så att du verkligen litar på honom. Tänk den dagen då ett "stop" inte hjälper.. Min tik lyssnar på "stanna", och inte alltid "hit", jag har henne aldrig lös, förutom på väl skyddade områden. Tränar för fullt med henne och hoppas kunna ha henne lös och känna mig trygg med det, men änsålänge är det långlina som gäller :)
Lycka till!