Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2154 ggr
Karmatarerskanise
0

Gäster = Nervös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen ska vi ha gäster. Sist vi hade folk hemma var i oktober förra året. Så nu är jag väääldigt nervös över hur Hades kommer reagera. Kommer han blir överlycklig och anfalla alla? Kommer han lyda ngt?

Det värsta är att jag VET att det blir värre om jag e nervös.. men jag kan inte hindra mig själv ju :/ Råd? Tips? Stöd? :P

psyko
0

Säg åt gästerna att fullkomligt ignorera Hades, de får varken kolla på eller försöka hälsa på Hades. Han ska bestämma själv när han vill komma fram och hälsa. När han väl gör det ska de ignorera honom de första gångerna och sedan kan de smått försiktigt börja sträcka ut en hand som han kan få nosa på och eventuellt med en godbit i handen, dock utan ögonkontakt.

Har en hund som är likadan och då tog vi hem en hundtränare som gav oss dessa tips:)

Lycka till!

Karmatarerskanise
0

Alltså med anfalla menar jag hoppa av lycka, vara påträgande osv. :) Fungerar det på en överglad hund? dina tips alltså ;)

psyko
0

Ursäkta, snabbläste ditt inlägg lite och missade den meningen:) Men ja, det funkar i det sammanhanget oxå:) Men så fort han slutar hoppa ska man berömma honom

Karmatarerskanise
0

Ja, men jag vill helst att han inte hoppar alls. Visst hjälper det om gästerna böjer sig ner då de hälsar? Har för mig de från sist :P

MentalDistress
0

Min Kito är oxå en sån som "anfaller" som du säger, men så länge folk ignorerar honom gör han inte det, då går han bara och lägger sig.

Så jag brukar säga till folk som kliver in och direkt säger "meeeen heeeej Kitoooo", skyll dig själv! :P

Kan ju rekomendera oxå att ni verkligen hälsar ordentligt på gästerna i hallen så Hades förstår att de får vara där. Min lata sambo gjorde en gång misstaget att bara låsa upp dörren och låta en kompis kliva rakt in, min annars så snälla och söta Kito har aldrig morrat så mycket som då, tog ca 1 timme innan han lugna ner sig och acceptera killen (han började då leka med honom som om det aldrig varit minsta problem).

Karmatarerskanise
0

Ja, Hades är vaktig om jag är ensam hemma och tar dit ngn. Men det har gått bra när båda är hemma. Så hoppas det gör de imorgon också :)

Rauija
0

Om hans vakt tar över så är det för att du tillåter det.

Låt honom inte vara vid dörren när du släpper in gästerna.
Och korrigera minsta misstänksamhet eller vakt när du har släppt in dina gäster.
När du har släppt in någon skall han acceptera det.

En vakthund får vakta vid dörren. Men när gästerna är accepterade av dig skall ett vaktigt beteende korrigeras.

CelDara
0

#7 Lite nyfiken bara.. men hur menar du att det ska korrigeras?

Mischa
0

#7 även jag är nyfiken på vad för typ av korrigering det handlar om.

Jag skulle ex. inte behandla och därmed spä på en hunds vakt eller misstänksamhet mot främmande med ytterligare obehag.

Till trådskaparen.

Jag tror också bäst på att låta folk ignorera, därmed inte vända bort blick, vara tysta eller liknande det blir minst lika konstigt. 

Utan betee som normalt som om ingenting hänt.

≧◔◡◔≦

Klump
0

#8 och 9

Ja, det beror ju på hur man annars korrigerar ett dålig beteende.

Man spär absolut inte på vakten genom att korrigera beteendet.
Menar du att du aldrig korrigerar, av rädsla för att "spä" på beteendet?
DU låter hunden hållas och hoppas att ett oönskat bettende försvinner?

Mischa
0

#10 nej, jag kör med operant inlärning dvs posetiv förstärkning.

en fysisk korrigering kan ta bort symptomerna för stunden beroende på hund, men du blir inte av med orsaken (om det nu är baserat på osäkerhet/rädsla)

≧◔◡◔≦

Klump
0

Så du bestrafar aldrig din hund?
Låt mig gissa.. du har en klicker med?

KindredCold
0

#12 Får jag fråga hur gammal du är?
Jag vill inte låta elak eller så, men dina inlägg låter väldigt spydiga och ibland nedtryckande.

Får jag fråga vad felet på klicker är nu?
Det funkade inte på min hund, men jag tycker det är ett mycket bra redskap..

Klump
0

Självklart får du det. Jag är 27

Attlåta "nedlåtande" är absolut inte meningen. Tyvärr blir det lätt så i text. Det är lite svårt att framföra ironi eller ett inlägg med en leende ton.

Felet på klicker?
Metoden med klicker bygger på att man belönar bra beteende.
Och det är inget fel med det.
Men man bestraffar inte hunden, det är en del av metoden.

OM du tittar på hur hundarna själva fostrar så ser du själv hur fel det är.
Eller?

KindredCold
0

#14 Så, att straffa en hund när den gör fel är rätt, men inte att belöna när den gör rätt? Eller hur menar du..

Klump
0

Nä. Det är inte så jag menar.

Om din hund gör fel, hur hanterar du det då?

KindredCold
0

#16 Stöter till henne i sidan. Ja, inte hårt.
Missförstå mig inte. Många gör det när man säger det..
Lägger henne ned tills hon lugnat sig (om det behövs, dock väldigt sällan det gör det). Om det är någon hon gör som hon blir okontaktbar av.

Det är det som funkar bäst för mig, och hon blir bättre och bättre på att ta det lugnt.

Klump
0

Kallar du inte det bestraffning?
Att lägga ner sin hund, eller "knuffa" den lätt i sidan?

Vad är bestrffning för dig då?

Att lägga min hund är  det hårdaste straffet han får.
Om han blir "nerlagd" så har han verkligen gjort nått dumt.
Att läggga ner en hund är det "strängaste" man kan göra.

NU blir jag väldigt nyfiken på vad bestraffning är för dig.

KindredCold
0

#18 Jag har det ju som bestraffning sa jag ny alldeles nyss, vad var det som var oklart för dig. Förlåt om jag var otydlig.
Dock gör hon sällan så stora fel så jag måsta lägga ner henne..

Klump
0

Ahh, förlåt. Jag tog fel på dig och Mischa som skrev att hon utöver operant inlärning på sin hund.

Jag tycker man skall bestraffa ett ett "dåligt" beteende. och belöna ett "bra" beteende.

Bara belöning fungerar inte. Hunden måste få veta när den gör fel med.

När våra hundar gör något dom inte får så korrigeras som med ett "HEPP" och lyssnar som inte på det så går jag fram och "petar" dem i sidan och säger "HEPP" igen.

Det brukar räcka. Annars hänvisar jag hunden att gå iväg och skulle den trottsa igen så lägger jag honom ner.

KindredCold
0

#20 Då tänker vi samma.. Har t.o.m samma -"HEPP", hehe.

Klump
0

Hahaha, finns det fler med det kommandot.

Men vist är det enkelt, det kommer så naturligt=)

KindredCold
0

#22 Ja, tydligen ;)
Folk kollar på en om man är ute och tiken spänner sig för en katt. HEPP ropar man och folk vänder huvudena till, hihi.

Ja, jag håller med.
Innan vi kom på det, uohsc, det ska vi inte prata om ;)
Det funkar hur bra som helst och hunden fattar det.

AnneN
0

Hera hur har det gått?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

#12 ja, jag använder mig av klicker, kulspetspenna, targetstick, target etc…

men redskapen har inte speciellt mycket med metoden att göra. 

för den delen utesluter jag inte traditionella metoder, men det beror helt på hund och orsak.

På min retrieverblandis går det bra oavsett metod, hon är förarvek med mycket "will to please", på terriern funkar inte traditinellt alls hon är skarp och självständig…hade du varit fysisk med henne hade du fått samma mynt tillbaka samt att motivationen försvinner.

Det finns en anledning till varför djurtränare på djurparker världen runt, även tränare till djurfilmstjärnor tränat med metoden såpass länge och utvecklat den. 

Dom som tror att operant går ut på att agera godismaskin är ute på djupt vatten, det finns oändligt mycket mer än så, Klickerträning kan mycket väl innehålla bestraffningar dock inte fysiska sådana.

≧◔◡◔≦

Klump
0

När såg du en Alfa i en hundflock använda sig av en klicker senast?

Liss
0

#26 Och varför skulle vi människor behandla hundarna som om vi vore hundar. Vi har inte samma signaler;)

Hur gick det Hera?:) Var han en snäll kille:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Mischa
0

#26 jag bara väntade på det svaret :)  du underskattar hundar något enormt.

Jag ser inte elefant/delfin/sältränare betee sig som respektive djurart heller…har du gjort det?

har då heller aldrig hört/sett djurskötare som försökt sig på att alfarulla eller överhuvudtaget bli fysisk med sina djur under träning…

tror inte heller traditionella metoder hade funkat på musslor, eremitkräftor, höns som instrumental träning faktiskt gjort.

Sen har hunden fördelen med att faktiskt naturligt förstå människor och deras signaler bättre än vilda djur, med andra ord dom 12-14000 år av domectisering har gett resultat.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#28 Vill nog bara påpeka att jag tror det är få människor som sysslar men dressering/uppfostran gärllande musslor och eremitkräftor ;)

Kan också säga att som du kanske läst att jag är en av de ägare då klicker inte funkat. Då är en stöt (petar till) i sidan mycket mer effektift än vad klicker någonsin vart på min tik.
Tycker man ska träna på ett sett som funkar för hunden och ägaren.
Klicker funkar för dig, för mig har petandet i sidan gett resultat..
Lika med att lägga ner henne. Gör det inte ens en femtedel av mängderna längre, så det har funkat gallant!

Mischa
0

#29 absolut, hundar är individer, på ena av mina fungerar klickern lika bra som traditionellt så där gör det ingen skillnad, precis som att fysisk korrigering rinner som vattnet av en gås på min andra men hon svarar jättebra på klickern.

Det jag ställer mig emot är inställningen att om man inte är fysisk och betee sig själv som ett djur(?) med sin hund så får man inget resultat. 

Det roligaste försök till dominansuppvisning fick jag höra från ett annat forum (kommer inte ihåg vilket) då en joggares hund gjorde utfall(?) och människan ställer sig och börjar jucka på hunden för att visa sin överlägsenhet :)

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#30 Haha! Ja de var ju en aningen lusigt. Skulle någon göra det på min hund skulle jag nog inte kunna hålla mig från skratt ;)

Ja, visst, det förstår jag med hur du menar.
Jag tycker att man ska uppfostra sin hund på det sätt som funkar för både hund och ägare.
Att bråka om vad som är helt rätt och helt fel är bara dumt då olika metoder funkar på olika hundar.
Jag har haft 5 hundar (2 av dem har jag nu). Jag har inte använt samma metod på någon av hundarna..

Klump
0

Om du hade haft större kunskap om hundar så hade du förstått hur jag menade.

Klump
0

Roligt att du väntade på det på det svaret, och ändå hade du inte tänkt ut ett vettigt svar.

Människor som tränar delfiner, elefanter och säjar besitter en enorm stor kunskap om dem djuren.
Tyvärr bestitter  inte alla instruktörer för hundar samma kunskap.

Jag anväder mig så mycket av hundens egna språk som det bara går.
Både med röst och kroppsspråk.

Klump
0

Som ett litet p.s

Jag har sett flera instruktörer, och hundförerare lägga ner sin hund under träning. 
Kanske inte på brukshundsklubben under valpkursen men annars så förekommer det.

Man tar i alla fall inte fram sin klicker om hunden beter sig illa, och väntar tills hunden gör något bra som man kan belöna istället.

Liss
0

#32 Varför måste du vara så otrevlig i ditt svar? De har jag verkligen inte förtjänat! Desutom vet väl inte du det minsta om mig som person eller min kunskap heller för den delen. Men får väl svara i samma mynt. Tycker inte du verkar ha den minsta anning om hundar ifall du behandlar dem som om du vore en hund själv. Kommer gå riktigt fel mellan er eftersom du inte uppfattar signaler som dem gör. Dessutom är inte hundar dumma i huvudet och tror att du är en hund, du gör ju allt annorlunda hur mycket du än försöker vara hund/varg.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Kommer det fler påhopp på personer i denna tråd så låses den! Påhopp är EJ tillåtna, angrip sak INTE person!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Det gick väl bra antar jag :) Han tog ju god tid på sig att lugna ner sig. Men gästerna fick ignorera honom :) Sen fick jag säga till honom ett par gånger Men det gick bättre än vad jag trodde det skulle göra.

Är nog värre om man bara bjuder hem en gäst, då finns det bara en att attackera ;)

Sen på tal om olika metoder till korrigering. Jag skulle allt vilja se er lägga ner min hund haha :) Finns inte en chans i världen.

Och som några har skrivit, en hund är inte panndöd och tror att du är en hund. En människa kan aldrig kopiera en hunds beteende och absolut inte göra det snabbt nog för att hunden ska förstå det. Många av oss har kommit längre än så.

KindredCold
0

#37 Vilken tur att det gick bra :)
Lycka till i fortsättningen!

Klump
0

Det var absolut inte menat som ett påhopp. Tråkigt att du tolkade det så.
Jag menade bara vad jag sa. Hade du haft en större kunskap om hundar så hade du förstått hur jag menade, och inte tagit det till sin spets om jämfört det eremiter.

Om du har tolkat det som att jag rusar omkring och beter mig som en hund så har du förstått det helt fel, igen.

Jag skuttar inte omkring och vifftar på svansen och morrar=)

Men jag behandlar mina hundar som hundar.
DOm blir korrigerade för samma bettende som en annan hund skulle korrigera.

Mina hundar korrigeras för "framfusighet" på samma sätt som dem skulle blivit i en flock ex.
Men framförallt så korrigerar jag ett dåligt beteende.
Jag belönar inte bara.

Det har absolut inte "gått fel" mellan mig och mina hundar=)
Jag har tränat misshandlade och aggresiva hundar i flera år.
Så jag har en liten aning om vad jag snackar om….

Klump
0

Bara så jag har koll på era regler.. är detta oxå nog för en varning?

"Tycker inte du verkar ha den minsta anning om hundar ifall du behandlar dem som om du vore en hund själv. Kommer gå riktigt fel mellan er eftersom du inte uppfattar signaler som dem gör. Dessutom är inte hundar dumma i huvudet och tror att du är en hund, du gör ju allt annorlunda hur mycket du än försöker vara hund/varg."

Inlägget är låst för nya kommentarer