Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2741 ggr
PrinsessanFiona
0

Tittar snett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många som föder upp eller har fina renrasiga hundar tittar snett på blandraser. Detta kan jag inte förstå! För mig är det kärleken och inte stammen som spelar någon roll!

Bifogar en bild på blandisen Zakke som vilar brevid gris-kompisarna

Karmatarerskanise
0

Det har jag faktiskt aldrig upplevt.

Mischa
0

Samma som #1

≧◔◡◔≦

kickelina66
0

Numera upplever jag inte det. Men för ca 20 år sedan när jag kom till valpkursen på brukshundsklubben med min blandras så var det många som tittade ogillande. Sedan blev det inte bättre att det var en riktig odåga och inte all lämplig för mig. Vi fick kämpa mycket på den kursen.

KindredCold
0

Många rasanhängare (bara älskar schäfrar tex.) kan nog bli lite stötta om de ser en schäferblandis.. De känner nog att man har förstört "deras" ras.

Bara en tanke, men jag har inte upplevt det, bara att folk vänder ryggen om man skulle säga att man hade fött upp en kull blandraser.
Jag har inte gjort det, men folk som har, de har fått sig en känga pga av det.

[alena]
0

Jag upplevde också att blandras hundar var mindre värd förr (början på 90-talet) när jag hade Shy (Greyhound/Schabrador) och gick valpkurs + lydnad med honom, men nu verkar de flesta acceptera blandras hundar …verkar det som.

Kanske det är för att det är så pass dyrt med renrasiga vovvar , så folk hellre köper en blandras pga att de är lite billigare?

Jennifer89
0

Jag har inte upplevt detta då vi hade blandrashundar förut. Just nu har vi bara renrasiga, men nästa hund jag skaffar kommer nog att bli en blandis tror jag :)

Alla blandisar har något speciellt enligt mej!

Blandisfantast
0

Jag håller med trådstartaren.  Men inom agilityn känns blandisarna välkomna,oftast (om ine nästan alltid…), så är blandisarna lika bra/bättre än renrasiga där! Ska kanske tillägga att om bc inte sterssar allt för mkt å går felfritt så är svårt attt slå dom.

chantelle
0

tyvärr har jag fått kängan för att jag har blandis + att tagit en kull Valpar på henne .. och jag var då helt oseriös enligt många .. så .. man får höra en hel del ..

Karmatarerskanise
0

Det finns alltid folk som har åsikter om allt. Det är bara till att strunta i att lyssna och att inte bry sig. Så länge det inte finns någon sanning i det folk säger ;)

chantelle
0

så sant .. :-)

Rauija
0

Hahaha, det är alla SKK idioter som tittar snett på dig gissar jag.

Är man medlem i SKK är stamtavlan viktigare än hunden.
Och det är tydligt om man tittar på vad dom har gjort med Schäfern till exempel.

Titta tillbaka och le.
Du har ju iaf en sund hund=)

Mischa
0

#11 stirra dig inte blind på showschäfrar utan kika på bruksschäfrar, dom är SKK reggade dom med.

≧◔◡◔≦

Klump
0

Det finns bara en Schäfer.

Man kan inte dela in en ras i två grupper.. för att slippa ta ansvar för att man har förstört hälften

Mischa
0

#13 ja det finns en schäfer, men rasen är delad i två inriktningar just pga skillda åsikter och avelskriterier.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#14 Man kan väl säga lite samma om labbar och rottisar?
Det är ju en stor skillnad på utställningsavalde och bruksavlade där med..

Mischa
0

#15 japp, samma där.

Vissa vill bevara rasen, andra göra om dom till sällskaps/utställningshundar.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#16 Misstänkte det :)

Klump
0

Det stämmer inte ritkigt.
Det finnn liksom bara EN rasstandard på Schäfern.
.

AnneN
0

#18 jo det finns bara en rasstandard, men det finns många sätt att tolka den på tyvärr

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

#18 som sagt en rasstandard.

…och denna rasstandard har sett likadan ut hela tiden, men det har inte schäferhundarna, hur kommer det sig?

Dom som föder upp hundar av renodlad brukstyp lägger inte energi på utställningar utan på den mentala biten, vilka djur som presterar bättre vilket visat sig på det yttre, deras hundar är oftast grå då färgen inte är av större betydelse och grått är dominant. 

Utställningsschäfrar är just vad domarna anser är vackert, stora, tunga och gärna så röda i pälsfärg som möjligt.

Dessa hundar är av samma ras, men olika linjer, dock står den ena poserad vilket hjälper intrycket. 

http://www.sbk.nu/Temp/Thumb/-705730395_2275_4675.jpgbild: SBK

Bilden “http://<a href=www.gramanns.se/images/tikar/holly.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />Foto: gråmanns kennel.

≧◔◡◔≦

Klump
0

Man har gjort små ändringar i Schäferns standard. Jag tror att det var på 70 talet.

Men inte så stora förändringar att det skulle förstöra hela släktet Schäfer.

Det är tyvärr inte bara med Schäfern man har förstört.
KOlla på bulldoggen som inte kan förlösa normalt längre..
Det är bara två exempel.. tyvärr så finns det många mer.

Det är just av den anledningen som jag har gått ur SKK.

Klump
0

Nä, en rasstandard är ganska tydlig.

Mischa
0

Nä, ändrigarna har inte varit speciellt stora, och vad som står i standarden efterföljs inte rent praktiskt.

även tvärtom har man numera börjat arbeta mot mer naturligt valpande bulldoggar, man premierar inte bulldoggar med allt för tätliggande svans etc. men fortfarande finns mycket att jobba mot.

Men åter igen är det ju efterfrågan som styr, och numera finns så många importerade bulldograser och försök till återskapning av eng bullen att valpköpare kan välja och vraka bland mindre extrema bulldoggar.

≧◔◡◔≦

Gille
0

#22 då är det domarna o SKK som inte kan läsa :p

Men ang blandraser. Jag har inte upplevt att någon sett snett på mig. Problemet uppstår väl när jag någon gång i framtiden kommer ta en kull, och samtidigt försöka vara aktiv i BHK…