Belöna med godis?
Detta inlägg är flyttat från "Lära hunden "loss".
[](javascript:void top.ShowProfile('CelDara') "Visa personlig sida för CelDara.")
CelDara
2008-05-22
19:23
Detta är kanske lite off topic egentligen.. men nu kom jag ju att tänka på en sak angående att belöna med godis. (Innan jag fortsätter detta inlägget vill jag förtydliga att vi alltså inte har någon hund ännu så detta är inget jag vet så mycket om. För dom flesta som jag känner som har hund har inte intresserat sig för att lära dom nånting alls, knappt ens att gå i koppel!) Men ska man verkligen ge hunden godis varje gång man berömmer när man ska träna in någonting? Och i så fall, när den har lärt sig kommandot sen, kommer h*n vilja fortsätta göra det om h*n bara få beröm (röst, klappar osv) och ingen godis? Jag tänker oxå som så, att finns det inte risk att vovven blir tjock ifall man ger den för mycket godis…? Dum fråga kanske…? 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tycker det är en jätte bra fråga =)
Jag belönar alltid med godis och rösten i början av inlärningen, men sen då hunden kan trixet så belönar jag mer och mer sällan med godis och belönar istället med bara rösten vilket gör att man inte slutar bara helt plötsligt med godiset utan man trappar ner på det så hunden vänjer sig vid att inte få godis exakt varje gång den gjort nått bra =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med Anne_N
Vi kör också med godis i början.
Sen så tar vi bort det ibland, så hun lär sig att hon inte får godis varje gång utan ska lyssna och göra det vi ber ändå.
Funkar bra.
Ingen fråga är för dum. Man måste ju fråga, hur ska man annars veta? 
Jag belönar genom att säga att han är duktig. Han blir så nöjd med det! Ibland blir det en liten godis…
När det gäller promenader är han vääääldigt glad för att jaga kissar ute, så de promenader han har sett en katt men struntat i den, säger jag att han är duktig och låter jätteglad!
Klappar inte ens då, för att inte göra så stor sak av det hela.
NÄr vi sen ko´mmer hem och promenaden gått bra, DÅ får han godis!
Om promenaden går mindre bra blir det inget när vi kommer hem.
Jag har märkt att godisbelöning fungerar olika bra beroende på vilken ras det är. Om det finns labrador med i så med vissa undantag funkar det utmärkt. Men så kan ju labbar äta ihjäl sig om dom fick. På vissa hundar på lydnadskurserna funkar det mindre bra. Man jag kör som ovan godis i början och sedan mindre och mindre.

Jag kör inte med godis allt för ofta, enda gångerna jag kör med godis så är det vid inkallingen nu när hon är valp. Men vid träningstillfällen och sådant så kör vi med leksak. Har en "gummi"boll stor som en tennisboll, och i den sitter det fast ett snöre. Gissa om bollen far all världens väg?!

Tobias äääälskar mat.. men jag har aldrig kört med godis åt honom.. jag försökte, men knäppbollen vägrade ta godis när vi tränade. Så han är uppfostrad med beröm. Inte ens korv eller köttbullar kunde man träna honom med. ^^
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Man behöver inte oroa sig för att hunden ska bli fet. Man kan använda sig av den vanliga maten som hunden får.
Gör som många andra. Lär in med godis, sedan får han det ltie då och då.
Självklart kan man belöna med godis.