Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 675 ggr
Dior
0

Letar svar

Nåt mycket märkligt har hänt vår underbara Diva sen hon fick sina Valpar. Mot oss i familjen är hon fortfarande lika go och jag litar på henne till 110%. Hon har mognat med de tecknena att hon inte jagar allt som springer längre, katter, hästar och kaniner.

Vuxna är hon inga "problem" emot, men främmande barn i åldern mellan 6-10 år! Dessa rusar hon på och nyper i kinder. Helst pojkar. Hon har t.om nypit hål i ett par stycken nu, så vi vågar inte längre låta henne hälsa på dem.

Hon hoppar alltså upp, nyper till och skall sedan gosa eller leka med alla sina kilon, precis som hon leker med Kita eller sina bebisar.

Varför i hela friden har hon börjat med detta? Inget har hänt md barn i dessa åldrar, yngre är det inga problem med, även om hon kan bli lite för stor för dem att leka med när hon sätter igång. Hon har aldrig morrat på dem eller visat sig arg, osäker el. dyl. Så VARFÖR?

Vi har talat med brukshundklubben och skrivit in oss på personlig kurs till hösten då de först hade tid. Den person vi talat med där har heller inget svar för hennes beteende. Har någon här möjligtvis någon teori? Någon som varit med om liknande? Mycket tacksam för svar och gärna bollande teorier om varför hon gör som hon gör.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

MentalDistress
0

Hmm.. vet inte vad det kan bero på men vargar dödar ju andras Valpar för deras egna överlevnad. Hon kanske fått för sig att barn i just åldern 6-10år är ett hot mot hennes avkomma?

Men som sagt, jag vet inte. Bara en teori! :)

Dior
0

Frågan är ju varför inte yngre? Eller äldre? Eller flickor? Varför inget aggressivt beteende (ja, bortsett från nypandet) som ex. morron, skällande, NÅT! ???????????????????????????????????

Hade precis ett par främmande spekulanter här, kvinna och hennes dotter i 16årsåldern. Diva brydde sig inget alls, trots att de åkte med en av valparna också. ???????????????????????????

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

MentalDistress
0

Pojkar i den åldern brukar ju vara "busfrön", hundar går ju på energin man sänder ut. Kito funkar jätte bra med barn som är lugna och inte skriker/springer/drar i honom, men om barn gör de som de inte ska (skriker/springer/drar i honom) så 'naffar' han efter dem, inget aggresivt utan mer som du sa att Diva gör 'nyper' försöker lugna helt enkelt.

Hundar gillar inte när andra hundar är ostabila och jag kan tänka mig att de ser busiga pojkar som ostabila Valpar som behöver "fostras" kanska är något sådant?

fettmedkevlar
0

Jag får det till att din hund är aggressiv mot barn, och sådant är definitivt inte bra och bör lösas direkt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Mischa
0

Har svårt att föreställa mig, det idealiska vore att kontakta någon som kan se det med egna ögon och ev. se orsaken som utlöser det och anledningen.

≧◔◡◔≦