kurser / utbildningar
Är det bara jag, anne och Ceasar_Gold som tänker gå kurser i vår?
om ni tänker gå någon kurs?
vad blir det för någon kurs och i vems logi?

Flyttar denna till kurser & instruktörer
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tog faktiskt bara upp den ena kursen Ceasar och jag ska gå. Det kommer dock bli fler för oss i år men de håller jag nog tyst om ett tag till
(förutom rallylydnadskursen i februari).
**MVH Cerrolyn
Jag hade tänkt gå en grundkurs i mars någon gång. Inte för att jag inte vet något om hundar men min valp och jag behöver träffa andra och träna att vara tillsammans med andra hundar och ägare. Hon blir så väldigt glad och vill hälsa på allt som rör sig!

När man går en kurs på Brukshundsklubben, eller privat, så ska man veta om en sak.
Instruktören lär dig - du lär hunden.
Altså är det viktigt att gå hem med det instruktören har lärt dig, och öva en stund varje dag.
Instruktören lär inte hunden.
Bara en visdom på vägen. =)

vad har du för hund?
Lycka till! =)

Jag och Nagli kanske ska gå någon sökkurs, vi har gått en nybörjarkurs och det var riktigt kul! :)
Sen kanske det blir någon mer rallylydnadskurs, eller kanske också en spårkurs! :)

vi ska nog inte gå nån kurs, inte jag iaf, pga ekonomin. de borde inte pappa heller… fast för nickis skull skulle det ju såklart vara bra. viktigt att lära sig nytt så inte hjärnan rostar :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
För mig och Ronja blir det tävlingslydnadskurs samt Agility.

Har idag anmält mig till en instruktörsutbildning inom rallylydnad så om det finns plats ska jag och Nagli gå den! ;)
Nä, här blir inga kurser just nu…
Men vi har våra lekträffar med hans kompisar, och då övar vi med våra hundar också, så får de lära sig att strunta i kommandon från andra och koncentrera sig på oss =0)
jag går kurs med min grabb nu. fast det är hundspykologi. han kan inte lämnas hos någon annan. försöker bara rymma så mammig. kan inte heller lämnas ensam i 10 min innan han låter och förstör allt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#11 hoppas att kursen hjälper
_**/Mvh Anne

För oss blir det att fortsätta med lydnaden och även utbildningen till bevakningshund för Hemvärnet. Kommer även att börja lite smått med att köra in dem två äldsta..

#13 utbildning till bevakningshund låter intressant =)
_**/Mvh Anne
Dessa kurser har jag gått/går jag nu i vår.
* Helgkurs i rallylydnad
* Helgkurs i klicker och tävlingslydnad
* Sökkurs (pågår)
**MVH Cerrolyn

#14 Det ÄR intressant! 
Ngt jag verkligen rekomenderar till dem som vill jobba med sin hund, lära sig att läsa hundens signaler och smyga runt i skogen. Det är jättestor brist på hundförare och bra hundar inom HV, så man är väldigt efterlängtad och uppskattad när man är klar med utbildningen.

#16 Vad är det för krav på föraren och hunden för att få vara med på detta?
_**/Mvh Anne

#17 Föraren ska vara terränggående 
Hunden skall:
- Vara skottfast.
- Ha uppnått en ålder på minst 18 månader och max 5 år vid certifikatprovstillfället.
- Ha en mankhöjd på minst 45 cm.
- Ha ett hårlag som lämpar sig för långvarig utomhusvistelse (därmed är släthåriga raser med tunn päls utan underull utestängda).
- Kunna arbeta under tystnad i alla situationer.
- Kunna utföra bastjänst (sitta uppbunden en längre tid) utan att avge skall eller dyl.
- Ha god mental status vad avser nervkonstitution och tillgänglighet (dvs ska kunna arbeta i de flesta olika miljöer, med olika typer av störningar, och med olika förare).
Något som Försvaret dock inte bryr sig om är huruvida hunden är renrasig eller inte.
Många av dessa krav tränas upp under själva utbildningen. Inget man behöver kunna med gång. Som tex att hunden ska kunna sitta tyst i basen. Våran ena hund skäller fortfarande en del i början av träningen vid varje tillfälle. Men de har blivit mkt bättre sen första gången. Så de kommer nog att bli bra tillslut. Utbildningen är nästan 1 år, så man har gott om tid.

#18 tack för informationen =) Tyvärr föll vi ganska rejält på hundens krav då Velvet hr mkt kort och tunn päls =/
_**/Mvh Anne

#19 ajdå! Tråkigt!

Men kanske med nästa hund =) Finns det någon hemsida där man kan läsa mer om detta?
_**/Mvh Anne

Tack =)
_**/Mvh Anne

Så lite så! Bara kul om de blir fler!! :D

#22 En till fråga bara… Kan jag vara hundförare inom hemvärnet mm även om jag är vapenvägrare? Det låter ju som en mkt intressant sak men jag tar inte i ett skjutvapen.
_**/Mvh Anne

#25 Bra fråga! Vi som hundförare har ju ett vapen som vi endast har i självförsvar, typ och det är en pistol. Vi är ju inte med i själva striden. När hunden väl har markerat säger vi till gruppchefen som skickar ut skyttesoldaterna. Sedan drar hund o hundförare sig undan. Men sen så ingår även att man ska kunna plocka isär detta, rengjöra, sätta ihop o skjuta med det. Så det kanske blir lite knepigt om man inte vill ta i ett vapen.
Hm intressant att se hur Ceasar ligger till här:
Hunden skall:
- Vara skottfast. Ja
- Ha uppnått en ålder på minst 18 månader och max 5 år vid certifikatprovstillfället. Ja
- Ha en mankhöjd på minst 45 cm. Ja
- Ha ett hårlag som lämpar sig för långvarig utomhusvistelse (därmed är släthåriga raser med tunn päls utan underull utestängda). Ja
- Kunna arbeta under tystnad i alla situationer. **Nja
**- Kunna utföra bastjänst (sitta uppbunden en längre tid) utan att avge skall eller dyl. **Nej, gnäller om matte inte är där.
**- Ha god mental status vad avser nervkonstitution och tillgänglighet (dvs ska kunna arbeta i de flesta olika miljöer, med olika typer av störningar, och med olika förare). Störningar: Ja. Olika förare nej (mattegris).Något som Försvaret dock inte bryr sig om är huruvida hunden är renrasig eller inte.
Men sedan ska man ha tiden också…
**MVH Cerrolyn

#27 Kan ju bli riktigt bra! :) Lotus är så fäst vid min sambo. Så fort han går ifrån honom när han e uppbunden skäller han. Bara att ignorera. Tillslut så lär dem sig, förhoppningsvis!! :D
Ja, visst tar det tid. Bara ett träningstillfälle kan ta upp mot 6 timmar. Finns redan några som har hoppat av för att dem tycker de tar för lång tid. Blir mkt väntan i början innan alla har kommit in i det ordentligt. Sedan kan man ju själva vara figuranter och fixa patrullstigar så att det blir lite mer effektivt. Men sedan tillkommer ju att man måste lära hunden att bli duktig på spåra. Mkt träning hemma. Plus lydnaden. Ska kunna vissa moment för att bli godkänd på cert.provet.
kan säga som så att både jag o min sambo gör inte mkt annat än att hålla på med hundarna….men så är det en livsstil oxå att ha hund/ar :D

Jag har gått, och planerar att gå fler kurser med min hund. Nu väntar jag tills det kommer en lockade spårkurs för mig och vovven!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Själv skulle jag behöva gå en valpkurs med min 3 åriga tik men de går juh inte ;P
Eller få tag i någon som är väldigt duktig med problem hundar.. men dom växer juh inte på träd här.. :/
Jag har en man som är resnade servicetekniker och borta måndag - fredag och sedan barn så finns inte tiden helt enkelt. Det är ju inte bara under själva upplärningen utan man ska vara beredd att åka var/när som helst också (eller har jag missuppfattat den biten).
**MVH Cerrolyn

#31 nej, du åker inte när som helst
Du blir placerad på ett HV som finns i din närhet. Sen beroende på i vilken grupp du hamnar i så måste du göra 20, 40 el 60 timmar per år. Tex så är 20 timmar en helgövning. Man kan själv välja vilka övningar du kan/vill gå på. Sen när det blir, OM det blir skarpa lägen som tex i Engla-fallet så får man gå ut på eftersök. Men det är ju oxå bara om det är i ditt område
Men det är klart att det kan bli tufft att hinna med ändå!! Det säger jag inget om..
Tackar för informationen. När barnen växt upp och flyttat hemmifrån kanske.
**MVH Cerrolyn

#33 Javisst! Tycker jag absolut! 

Nu går vi valpkurs med Felix. Ekonomin o tiden sätter stopp för fler kurser i vår men till hösten ska vi gå fortsättningskurs med Felix o ev. spår lr sök med Findus.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Har gått en grundkurs med min Freja. Helt bra måste jag säga. Inte för att jag inte visste något om hundar innan( har haft hundar hela livet) utan för att man alltid lär sig något nytt och framförallt är det bra för hunden att umgås med andra hundar. Lära sig att anpassa sig flocken oavsett om hunden är tuff och dominant eller underlägsen och hela skalan däremellan. Dessutom får man nya vänner. Jag ska gå som assistent på en grundkurs och min Freja och jag ska fortsätta med en lydnadskurs om hon inte skulle löpa då. Hon trivs jättebra på kursen och jag med. Vi tränar själva hemma och även ute i skog och natur. Det är verkligen viktigt att hunden får bli trött av motion och hjärngympa!