Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 6342 ggr
neeonbubbla
0

Svullet tandkött?..

Min coton de tuléar/shih tzu, har blivit väldigt svullen på det lillla underbettet.. Vi har varit till en vetrinär. Vetrinären gav oss penicilin i 10 dagar.. Det hjälpte inget!! Så vi gick dit igen för att visa upp… Hon säger att det brukar bli så på hundar med underbett. Det är rött och som två svullna "kulor".. Det ser inte roligt ut alls.. Hon har nu haft det så i flera veckor..

Eftersom hon har haft så i flera veckor är jag orolig..
Kanske någon vet vad det är eller kanske haft liknande ? eller om det går att få bort det.. :)

AnneN
0

Har inte vart med om det själv men veterinären borde nog kunna kolla upp och vidta fler åtgärder…

Borstar du tänderna på hunden?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

neeonbubbla
0

okej..

när hon var liten, inte nu..

AnneN
0

Kanske kan vara en idé att börja om med tandborstning för att undvika tandköttsinflamationer?

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

Jo det skulle nog vara bra.. egentligen skulle vi börjat med det flera år sedan.. tack :)

AnneN
0

Så lite så… Meddela gärna hur det går för er =) Och var inte rädd att ställa fler frågor =)

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

jadå :)

neeonbubbla
0

Någon annan? :D

Nicka
0

Hej VännenFlört

Tråkigt med Din vovve,,tycker Du ska känna på tänderna Om De sitter lösa ?? Eller besök en annan veterinär.Kanske att tänderna bör dras ur ? Själv har Jag aldrig varit med om något liknande, men kan en hel del. Kolla tänderna först av allt.

Din veterinär är han/hon bra ?? Själv har Jag träffat veterinärer som inte skulle ha det jobbet. Usch. För när Vi hundägare kommer med vårt sjuka djur, så är ju vovven som Vårt barn. Då vill man inte höra: Det är bara en hund !!!!! Sen dess har Jag valt veterinär med omsorg.

neeonbubbla
0

8: När vi var till veterinären kände hon på tänderna och en tand var lite lös. Men när vi gick dit andra gången så hade tanden fastnat..

Våran veterinär är ganska bra…

Och det är klart man inte vill höra att det bara är en hund!! Räcka ut tungan

neeonbubbla
0

Ingen annan som vet något??

neeonbubbla
0

putt.

AnneN
0

cassa_ har du frågat inne på hundar.ifokus? Där finns det också en hel del kunniga hundmänniskor =)

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

nä, jag ska nog göra det sen ;)

Hopi
0

Hoppas du får nåt svar! Låter ju nästan som en infektion.. Men det borde ju vet ha sett isåfall.. Kanske kan du försöka att massera dom där små "knölarna" lite försiktigt och se om det blir bättre. Hon ömmar inget där?

neeonbubbla
0

14: jag kan pröva att massera lite grann. jag tror inte det gör ont för hon kan ju tugga ben m.m

Tack!

Hopi
0

Tänkte om det ömmar så skulle det ju kunna vara nån liten-liten sticka eller nåt.. Men det är det nog inte då.. Och då borde det nog bara ha varit EN enda "kula".. Men dom där "kulorna" ligger dom precis nedanför tänderna? Så att det är liksom "skavsår" av tänderna eller??

Bra att hon kan tugga ben iaf!! Testa att massera lite fåse hur det blir. Lycka till!! :)

Har du ingen bild att visa, hon låter ut att vara så söt! ;) Men kan ju kolla din sida om du har bilder där annars.. ;)

Hopi
0

Inga bilder.. LedsenSå synd.. Hoppas du kan visa! ;)

neeonbubbla
0

Jo de skulle nog ha vart så.. Jo jag ska pröva senare… Tack!!

Jo jag kan ladda upp någon bild i albumet.. Så du kan kolla senare.. Hihi hon är ju min lilla sötnos :)

neeonbubbla
0

Åh nu är min data såååå SEEG!  :( så jag får ladda upp bilder en annan dag, tyvärr..   Gråter

Men de kommer nog upp sen någon gång :)

neeonbubbla
0

Haha oj förlåt, De gick faktiskt att ladda upp ;)  Nu finns det några olika bilder.. Försökte ta bilder när hon har vait lång och kort hårig Skrattandehihi

neeonbubbla
0

åh! inget har tyvärr blivit bättre, lutar mer åt sämre hållet…

Tänkte gå till en ny veterinär.. Någon som vet om det finns en tand vet. i Norrbotten någonstans?

AnneN
0

#21 Jag vet inte av någon tandveterinär men om du ringer till djursjukhuset i Gammelstad, Luleå så borde de nog veta vart det finns om det inte finns någon där. Tel.nr dit är 0920 - 25 30 20

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

åh det ska jag göra ! Tack så mycket!!!!!

AnneN
0

Så lite så… Hittar du någon tandveterinär så får du mer än gärna meddela det antingen här eller via PM då jag vet folk som har hundar med tandproblem.

Hoppas att det går bra för er

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

jo, jag kan meddela sen..

finns det ingen sådan, så ska vi åka till antingen kalix el. luleå..  

bara vi får en lösning på det här snart…

Hopi
0

Åh vad söt hon är din vovve!!! Hoppas att du får ordning på tandköttet!! Håller tummarna för er!!

neeonbubbla
0

tack! hon är ju en liten sötsak :) thihi..

Hopi
0

Ja, det måste jag hålla med om! Räcka ut tunganMånga småhundar är allt för söta tycker jag!!

neeonbubbla
0

thihi Skrattande din hund var också jätte sööt :D

jo dom är ju oftast det Oskyldig

neeonbubbla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

försökte ta en bild men den blev väldigt suddig :/

neeonbubbla
0

Idag har mamma ringt till djursjukhuset i Öjebyn. Vetrinären där trodde att det var en tumör, förmodligen en ofarlig. Men vi ska dit nästa onsdag på undersökning, är det en tumör ska de söva ner henne och bränna? bort den..

Så nu får vi hoppas på det bästa..

Hopi
0

Oj då.. Vad bra att ni kollar upp det!! Håller tummarna att det går bra! Lycka till på onsdag!!

neeonbubbla
0

Joo.. tack!!!  sitter här å håller tummarna jag med..

AnneN
0

Håller tummarna för er =)

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

tacktack ! :)

TinaH
0

grannen var i väg med sin pitbull nu för en vecka sedan, den har haft en knöl i tandköttet sedan i sommras.
Dem åkte in oc fick bekräftat att det var en tumör, canser.
Men dem ska inte göra något åt den för att hunden äter som vanligt och dricker samt är pigg för övrigt.
Hunden är 9 år.
Dem har sagt det dem som äger den, att hon får leva med detta så länge allmäntillståndet är pigt, och hunden äter och dricker.
Den dagen hunden inte gör detta, så får den somna in….

Jag önskar all lycka och hoppas att det kommer och gå bra. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Nicka
0

Oj, Oj, Oj…FörlåtGenerad..Jag har haft fullt upp själv, så Jag har bara gått in här och uppdaterat om Nicko !!

#35 Jag hoppas innerligt att det ska gå bra för Er.

#36 SuckGråter..vilka Livs-öden..!

KRAM till alla Vovvar & vov-ägare..Håller tummarna allt vad Jag orkar..

TinaH
0

ja jag gillar inte det jag fick höra ifrån dem det kostade 2800kr…på förskringen….
men jag tycker inte pengar har något betydelse på ett djur….

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

neeonbubbla
0

#36 ojoj.. bara det inte är cancer. :/  hon äter och dricker som vanligt hon med.. kunde det inte göra något eller ville de inte ?

#37 tack.. jag med. jag så himla orolig.. man får hålla tummarna :)

#38 håller med.. behöver djuren vård så behöver de.. spelar ingen roll vad det kostar.. så länge man nu har pengar.. =)

Dobben
0

Min hund, Malou, fick också som en knöl i tandköttet. Tror dom brände bort den. men det var inget farligt och allt gick bra :) Hoppas det går bra för din hund!

neeonbubbla
0

#40 Okej, Vet sa att om det var det hon trodde skulle de bränna bort den. Vad kul att det gick bra. tack !

neeonbubbla
0

#40 åh !! det var så skönt och höra att det hade gått bra för dej! jag blev så glad och genast lite mindre orolig.. TACK! så hemskt mycket att du sa det.. =) 

jag var tvungen säga det 1 gång till ;D

LimE-6
0

Jag tror på tandköttsinflamation, jag har nämligen själv det och mitt tandkött är lite svullet då och då.. det du kan göra är att borsta tänderna på hunden och borsta extra noga vid tandköttet!

Men som de flesta andra har sagt, kontakta vet. jag kan ha fel..

neeonbubbla
0

#43 roligt att du säger det för idag har jag nämligen vart till Öjebyn.. När vi kom dit så kände vet och sa direkt : det är är en inflamation, det ser inte ut som en tumör.

hon fick kortison och antibiotika…  hon ska nu få det i några veckor.. sen skulle vi ringa och prata med vet. :)

Den där vetrinären var VÄLDIGT bra.. Han gav svar på sak och mindre "tjafs" eller vad man ska säga.. Vi fick te.x veta att hon hade pollen-allergi.. Men hon har inte besvär av den utan de enda är att hon blir mörk på magen på vår/sommaren :) så det var de.

+ vi hann oss oxå en sväng på djurmagazinet i Luleå och Fideli själv gick in och valde vad hon ville ha :D haha det blev en borste och BEN I MASSOR :) men hon har varit så duktig så det var hon verkligen värd :p

AnneN
0

Vad skönt att höra att det var "bara" en inflamation hon har…

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

Joo inget snack om saken..

Hopi
0

Jätteskönt att höra!!!

neeonbubbla
0

jepps :)

LimE-6
0

#44 hehe så kul.. alltså hade jag rätt dåRäcka ut tungan brukar sällan hända.. men som man brukar säga "man ska aldrig säga aldrig!"Flört

Nicka
0

Underbart SKÖNT att höraSkrattande

Kram & Sköt Om Er !

neeonbubbla
0

#49 precis :) haha

#50 tack! detsamma :) kram

neeonbubbla
0

ojj glömt att skriva på ett tag, det är nog för att det går så bra=)

Hon har nu ätit medecinen i ca 2,5 veckor så endast några dar till :) det har faktsikt blivit mycket bätte och tandköttet på sidan av munnen har som "Hängt" förut och nu har det som farit mer upp! så det är resultat det kan jag säga.. inte lika rött och inflammerat nu..

När vi upptäckte tandköttet hörde vi också att hon "morrade" eller vad man ska säga hon som lät.. Och det hände hela tiden till och med på natten kunde man höra det.. Vi frågade vet. här och hon trodde det var uppmärksamhet hon ville ha.. Men nu några dagar när hon tagit medecinen har "morrandet" slutat.. Jag skulle tro att hon hade ont..

AnneN
0

Så skönt att höra att det blivit bättre för henne =)

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

jaa :P jag är såå glad att det går braa =)

Dobben
0

Åh va skönt att höra att det gått bra! :D

neeonbubbla
0

ja tack =)

neeonbubbla
0

suck… det har kommit tillbaka…  :(

mamma ska till vet. imorrn..

AnneN
0

Ajdå =/ Hoppas att det blir bra igen

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

joo…

vi har nu kommit på att hon börjar lukta illa i munnen ett tag före det kmr, de gjorde de förra gången och lika så nu..

=(

neeonbubbla
0

Nu har hon varit dit, Vet. hittade en lös tand, Så hon fick en spruta så hon sommnade inte helt men som "lätt" bedövning elr vad man kallar det Generad

Sen drog de ut den, och nu är hon lite pömsig :b

vet tog också prover som vi får svar på 2/3 veckor.. det kan vara tumör, men vi HOPPAS att det är en inflamation som kom från den lösa tanden…

det är första gången jag mött henne utan att hon blevi lika glad som hon brukar bli när vi träffas.. så trött var hon.. =)

AnneN
0

Håller tummarna för att det "bara" är en inflammation

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

Oj, jag har helt glömt bort och skriva hur det går.

Men det var en inflamation och hon har fått äta medecin till idag, vi hittade också en till lös tand där fram som vi åkte och visade till vet. Den blev inte utdragen, utan han tror att den fastnar när inflamationen gått ner. Det har nu blivit mycket bättre, och jag märker på henne att det är bättre.. Nu får vi hoppas det inte kommer tillbaks och att tanden fastnar så småningom.. :)

AnneN
0

Håller tummarna för att hon ska slippa fler inflammationer nu

_**/Mvh Anne

neeonbubbla
0

#63: vi är många :)

LimE-6
0

#62 Nåt du skulle kunna göra för att förhindra lite att det kommer tillbaka är att borsta tänderna på henne och lite mer upp mot tandköttet… det borde hjälpa eftersom att det var det min tandläkare sa att jag skulle göra när jag hade tandköttsinflammation.. Skadar ju inte att testa iaf =)

neeonbubbla
0

#65: Vi gör det =)

LimE-6
0

#66 Så bra då! =)